Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

steiner-koulun "todistus"

Vierailija
31.05.2015 |

Ihmettelin kun näin neljäsluokkalaisen arvioinnin. Kerrottiin mitä ollaan opiskeltu ja muuten tehty. Kehuttiin kauniita vihkoja ja piirustuksia mutta jäin miettimään että sitäkö varten siellä koulussa ollaan. Opitaan tekemään kauniita vihkoja? Ei sanaakaan siitä miten oli oppinut,pitääkö jossain parantaa ja onko jossain hyvä. Ei minkäänlaista sanallista arviointia taidoista ja tiedoista. Ja eikö muutenkin nykyään pitäisi antaa jo numero nelosluokkalaisille? Minkälainen koulu muuten on kyseessä kun "todistus" on tuota tasoa?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:39"]

Steiner-koulussa ei painoteta niin paljon tiedollista oppimista kuin tavallisessa koulussa. Minusta se on hyvä asia, tietysti lapsesta riippuen. Jotkut lapset erityisesti hyötyisivät siitä, että saisivat kehittyä omaan tahtiinsa. Koulussahan (ja jo eskarissa, ja päiväkodissa) tartutaan hanakasti heti, jos joku vähänkin poikkeaa taidoiltaan, ennaltaehkäisyn nimissä.

Lapsellani on useita steinerkoululaisia kavereina, ja heidän seuransa on tehnyt hyvää hänelle. Tunne-elämältään vaikuttavat olevan tasapainoisempia kuin oma poikani, jota olen yrittänyt opettaa  empaattisemmaksi ja ymmärtämään monenlaisuutta. Tavallisessa koulussa kukaan lapsi ja nuori ei halua millään tavalla poiketa joukosta, ei uskalleta olla omia itsejä, vaan tärkeää on samanlainen kuin muut, joka asiassa. Steinerilaisilla ei näytä tuota vaivaa olevan, ja kiinnostaisi selvittää miten ne siellä on onnistuneet tässä.

[/quote]

Ehkä Steiner-kouluissa on eroa, mutta omassa koulussani oli häirikköjä ja kiusattuja niin kuin peruskoulussakin varmaan. En todellakaan uskaltanut olla oma itseni. Mitään empatiaa ei siellä erikseen opetettu.

Vierailija
62/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä kilpailu ja vääntö tavallisen ja steinerkoulun välille? Tunnen nuoria molemmista ja en näe mitään huikaisevaa erilaisuutta heidän välillään. Kotitausta ja -kasvatus vaikuttavat eniten siihen miten nuorella menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:36"]Mun lapset ovat jo Steinerkoulun käyneet läpi ja meillä ainakin vanhemmat saivat todistuksen itselle pyydettäessä jossa arvosanat (alemmilla luokilla). Mun mielestä on hyvä ettei lapsille anneta numeroita noin nuorina. Se vihkon arvostelu kattaa sen että vihkosta näkee kuinka hyvin lapsi on kuunnellut ja sisäistänyt asiat. Kaunis ja tasapainoinen vihko kertoo että homma on mennyt perille asti. Älkää pistäkö lapsianne Steinerkouluun jos haluatte heidän oppivan eri systeemillä. Me olemme olleet tyytyväisiä. 
[/quote]

Tarkoitat siis, että älkää pistäkö lapsianne Steiner-kouluun jos haluatte heidän oppivan.
En voi uskoa että jollekin vanhemmalle lapsen osaamisella ei ole mitään merkitystä vaan sillä että tekee kauniita ja tasapainoisia (wtf??) vihkoja. Ei niillä vihoilla haeta korkeakouluihin tai edes opita perus laskutoimituksia.

Vierailija
64/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:42"]37, ruotsalaiset eivät olekaan tunnettuja hyvistä koulutuloksista kansainvälisissä vertailuissa...
[/quote]
Ovat kuitenkin monessa asiassa menestyneenpiä kuin suomalaisia. Ja terveempiä ja onnellisempia, useiden tutkimusten mikään. Mikä tässä yhtälössä mättää?

Vierailija
65/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulussa on varmasti puolensa ja puolensa. Toisaalta yksilöllisyyden ja oman kehitystahdin huomiointi on positiivista. Toisaalta voi käydä niin, että erityishuomiota tai tukea kaipaava lapsi pykätään kehittymään itsekseen. Jos lapsi saa vielä heikommat tiedolliset taidot, voi tulevaisuudessa tulla ongelmia.

Vierailija
66/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:14"]

Mä voin vaan kuvitella että kaikkien vihkoja kehutaan. Mitäs jos todistuksessa lukisi että vihot kaipaavat työstämistä? Helpollahan opettaja tuossa pääsee kun kaikille runoilee samat kehut. No jospa se nelosluokkalainen ei osaakaan vielä lukea, ei tuu sit paha mieli.

[/quote]

Tiedän tapauksen, jossa vanhemmat heräsivät about neljännen luokan kohdalla (vasta) siihen, ettei lapsi osaa lukea. Lapsi siirrettiin normikouluun ja siellä tietysti suoraan erityisopetukseen kun ei ikäistensä tasolla pärjännyt. Steinerkoulussa lukemisen osaamattomuudesta ei välitetty, vaan voimassa oli "oppii kun on oppiakseen" mentaliteetti. Että sellaista koulutusta, hyvin valmistaa yhteiskuntaan...
[/quote]
Vanhemmat tässä on kyllä olleet kunnolla sekaisin.

Vierailija
67/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]

Minä olen käynyt Steinerin. Tykkäsin kyllä ja nyt olen maisteri. Ei ole ollut mitään ongelmia kouluaikana, tai sen jälkeen.

[/quote]

Oletko väriliitutieteiden maisteri? Vai hattivattitanssimisen tohtori?
[/quote]

En ole lainaamasi kirjoittaja mutta olen myös käynyt Steinerin ja olen kauppatieteiden maisteri ;).

En tosin tiennytkään, että hattivattitanssimisesta voi suorittaa maisteritutkinnon, kuulostaa mielenkiintoiselta.

Vierailija
68/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:14"]

Mä voin vaan kuvitella että kaikkien vihkoja kehutaan. Mitäs jos todistuksessa lukisi että vihot kaipaavat työstämistä? Helpollahan opettaja tuossa pääsee kun kaikille runoilee samat kehut. No jospa se nelosluokkalainen ei osaakaan vielä lukea, ei tuu sit paha mieli.

[/quote]

Tiedän tapauksen, jossa vanhemmat heräsivät about neljännen luokan kohdalla (vasta) siihen, ettei lapsi osaa lukea. Lapsi siirrettiin normikouluun ja siellä tietysti suoraan erityisopetukseen kun ei ikäistensä tasolla pärjännyt. Steinerkoulussa lukemisen osaamattomuudesta ei välitetty, vaan voimassa oli "oppii kun on oppiakseen" mentaliteetti. Että sellaista koulutusta, hyvin valmistaa yhteiskuntaan...
[/quote]

Tuo lukemaan opettelu on kyllä vanhempien tehtävä, ei kaikkia voi ulkoistaa koululle. Eka ja tokaluokkalaisen kanssa pitää viikoittain harjoitella lukemista ja laskemista myös kotona. Itse opin 4 vuotiaana lukemaan, oletan saman tapahtuvan poikani kanssa myös. Ikää nyt 2,5v ja lukiessa jo kysyy ja osoittelee kirjaimia "mitä tuossa lukee".

Vierailija
69/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:22"]En laittaisi lastani steineriin, vaikka se olisi naapurissa ja seuraavaan kouluun olisi kolmen kilometrin korpitaival.
[/quote]
Ei sinne sinunlaisiasi halutakkaan.

Vierailija
70/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:46"]Ihmettelin kun näin neljäsluokkalaisen arvioinnin. Kerrottiin mitä ollaan opiskeltu ja muuten tehty. Kehuttiin kauniita vihkoja ja piirustuksia mutta jäin miettimään että sitäkö varten siellä koulussa ollaan. Opitaan tekemään kauniita vihkoja? Ei sanaakaan siitä miten oli oppinut,pitääkö jossain parantaa ja onko jossain hyvä. Ei minkäänlaista sanallista arviointia taidoista ja tiedoista. Ja eikö muutenkin nykyään pitäisi antaa jo numero nelosluokkalaisille? Minkälainen koulu muuten on kyseessä kun "todistus" on tuota tasoa?
[/quote]. En olisi laittanut lastani tuohon kouluun

Vierailija
71/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:14"]

[/quote]

[/quote]

Tuo lukemaan opettelu on kyllä vanhempien tehtävä, ei kaikkia voi ulkoistaa koululle. Eka ja tokaluokkalaisen kanssa pitää viikoittain harjoitella lukemista ja laskemista myös kotona. Itse opin 4 vuotiaana lukemaan, oletan saman tapahtuvan poikani kanssa myös. Ikää nyt 2,5v ja lukiessa jo kysyy ja osoittelee kirjaimia "mitä tuossa lukee".
[/quote]
Alaluokilla tärkein tehtävä on lukemaan opettelu. Muutenkin peruskoulun pitäisi antaa riittävän hyvät tiedolliset opit jatko-opiskelua varten. Steinerissä (korjatkaa jos olen väärässä) on tarkoitus jatkaa saman koulun lukioon, ns.yhtenäiskoulu, joten kaikkea ei opeteta peruskoulun puolella. Hyvä niille oppilaille jotka haluavat lukioon, muilla voi jäädä aukkoja perustietoihin tämän takia.
Miten muuten uuden lukiolain myötä käy? Ainakin jossain (Vaasa?) Steiner-lukio lopetetaan.

Vierailija
72/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerlukiolaiset kirjoittavat keskivertolukiota paremmin. Enemmän älliä, you know..?
Tiedä sitten mistä johtuu.

Vierailija
73/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]

Minä olen käynyt Steinerin. Tykkäsin kyllä ja nyt olen maisteri. Ei ole ollut mitään ongelmia kouluaikana, tai sen jälkeen.

[/quote]

[/quote]

En ole lainaamasi kirjoittaja mutta olen myös käynyt Steinerin ja olen kauppatieteiden maisteri ;).

En tosin tiennytkään, että hattivattitanssimisesta voi suorittaa maisteritutkinnon, kuulostaa mielenkiintoiselta.
[/quote] Olen käynyt normaalin koulun ja olen hattivattisoutamisen maisteri.
.
Kertokaas steinerlaiset jokin konkreettinen esimerkki steiner-opetuksesta? Kun tää steiner alkaa täällä av:lla saamaan jo mystiset mitat niin olisi kiva tietää mitä siellä todellisuudessa tapahtuu.

Vierailija
74/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:17"]Steinerlukiolaiset kirjoittavat keskivertolukiota paremmin. Enemmän älliä, you know..?
[/quote]

Hassua ettei tätä ole huomattu virallisissa lukiovertailuissa, jossa Steinerit ovat todella kaukana kärjestä.

Vierailija
75/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:17"]Steinerlukiolaiset kirjoittavat keskivertolukiota paremmin. Enemmän älliä, you know..?
[/quote]
Siellähän ne keikkuu listan kärkipäässä joka vuosi.

Vierailija
76/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:19"]

No mut eikö oo kauheeta kun ekat numerot tulee 8-luokalla, sitten yllättyy kun kaikki on jotain vitosia, ei ehdi parantamaan vuoden aikana ja peruskoulun päättötodistuksesta tulee surkea eikä pääse toiselle asteelle opiskelemaan?

[/quote]

Ei ketään vitosia saa, kaikki saa kymppejä jos osaavat pyöriä ja tanssia naama sormiväreissä.

[/quote]

Ei KUKAAN vitosia saa. Oikeinkirjoitus hakusessa normiperuskoululaisella?

Vierailija
78/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 07:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Olen käynyt normaalin koulun ja olen hattivattisoutamisen maisteri.
.
Kertokaas steinerlaiset jokin konkreettinen esimerkki steiner-opetuksesta? Kun tää steiner alkaa täällä av:lla saamaan jo mystiset mitat niin olisi kiva tietää mitä siellä todellisuudessa tapahtuu.
[/quote]

Ei se todellakaan ole niin ihmeellistä kuin täällä puhutaan. Esim.kielten tunnilla ekalla ja tokalla vieraaseen kieleen tutustutaan loruin, lauluun ja tekemällä näytelmää. Opetellaan myös mm. värejä, numeroita, yksinkertaisia lauseita jne. Ensin opiskellaan ja sen jälkeen tehdään vihkotyöskentely eli kirjoitetaan ja piirretään aiheesta kuva. Vihkot ovat kestäviä ja laadukkaita. Huolellisuus on tärkeää, ettei niitä vain sutaista nopeasti. Siksi todistuksessa mainitaan aiheesta.

Vierailija
79/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

steineri taitaa perustua johonkin uskonlahkoon. Harrastusmaista oleskelua koulun nimellä, otetaan rahat pois tyhmemmiltä vanhemmilta...kjeh kjeh kjeh....

Suomessa on maailman tasokkain peruskoulu, ja jotkut .........äääliöt sitten saa päähänsä, että eiku...meijän mukulat pannaan tohon leikki-kouluun ja vieläpä maksetaan siitä....hahahahahah! 

ei voi kuin sääliä noita höynäytettyjä vanhempia. Se  järkytys mahtaa olla kiva sitten kun lapsi menee lukioon ja jää luokalleen tai reputtaa.

Vierailija
80/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:42"]37, ruotsalaiset eivät olekaan tunnettuja hyvistä koulutuloksista kansainvälisissä vertailuissa...
[/quote]
Ei niin mutta silti menestyvät kansainvälisellä mittapuulla huomattavasti paremmin kun suomalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän