Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

steiner-koulun "todistus"

Vierailija
31.05.2015 |

Ihmettelin kun näin neljäsluokkalaisen arvioinnin. Kerrottiin mitä ollaan opiskeltu ja muuten tehty. Kehuttiin kauniita vihkoja ja piirustuksia mutta jäin miettimään että sitäkö varten siellä koulussa ollaan. Opitaan tekemään kauniita vihkoja? Ei sanaakaan siitä miten oli oppinut,pitääkö jossain parantaa ja onko jossain hyvä. Ei minkäänlaista sanallista arviointia taidoista ja tiedoista. Ja eikö muutenkin nykyään pitäisi antaa jo numero nelosluokkalaisille? Minkälainen koulu muuten on kyseessä kun "todistus" on tuota tasoa?

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:51"]

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26478-rudolf-steiner-tuo-verraton-homppamaakari

[/quote]

Tuosta tuli mieleen omat "uskonnontunnit" Steinerissä: boheeminoloinen täti tunkee kukkasipuleita multaan ja kertoo kuinka se sipuli lopulta mädäntyy ja siitä ei jää mitään konreettista jäljelle ja kuinka ihmiset mädäntyvät samalla tavalla maassa...

-32

Vierailija
42/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:32"]

Kaverini lapsi käy Steiner koulua ja hän ei ainakaan toisella luokalla vielä osannut lukea. He kuulemma opettelevat ensin kirjoittamaan kun lukemaan. Siis täh? Miten voi kirjoittaa jos ei osaa lukea? :D

[/quote]

Muistan, että meillä kopioitiin taululta vihkoon kaunokirjoitusta ennen kuin alettiin opetella niitä aakkosia. Osasin itse kyllä lukea jo kouluun mennessä, mutta kaunokirjoitusta en osannut ja sitten vaan kopioin parhaani mukaan. :D  Luokallani oli ainakin yksi, joka ei osannut lukea viidennellä ja pari muuta, jotka tavasivat sormen kanssa tosi hitaasti, ehkä lukihäiriö tms. En tiedä siitä, saivatko jotain ylimääräistä opetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rudolf Steiner nimitettiin vuonna 1906 OrdoTempli Orientis -nimisen okkulttisen yhteisön Saksan osaston pääksi. 'Suuren Pedon', Alisteir Crowleyn aikana yhteisö tuli tunnetuksi rituaaleistaan, joissa 'palvottiin' egyptiläisiä jumaluuksia ja harrastettiin seksuaalisia orgioita. Sen 'uskontunnustukseen' sisältyivät mm. lausumat: "Ei ole muuta jumalaa kuin ihminen" ja "Tee mitä tahdot, on ainoa laki". Kuultuaan sitten teosofien käsityksiä Steiner liittyi Teosofiseen Seuraan ja toimi jonkin aikaa sen yhteydessä. Jouduttuaan erimielisyyksiin sen kanssa, hän perusti Antroposofisen Seuran 1913. Hän organisoi myös Kristiyhteisö- nimisen kirkon.

Steinerin Jeesus oli täysin eri kuin se Jeesus, josta evankeliumit kertovat. Hänen mukaansa Jeesus-lapsiakin oli kaksi: Salomonin sukuinen, Beetlehemissä syntynyt Jeesus ja Naatanin sukua oleva Jeesus. Jälkimmäinen sai syntymähetkellään 'Buddhan siunauksen' taivaasta, jolloin muuten vähälahjainen lapsi äkkiä viisastui! Salomolainen Jeesus oli persialaisen Zarathustran inkarnaatio ja jo syntyessään pikkuinen nero.

Kun nämä nämä kaksi Jeesus-lasta sitten tapasivat Jerusalemin temppelissä 12-vuotiaina, Zarathustra jätti salomolaisen Jeesuksen ruumiin ja siirtyi kumppaninsa ruumiiseen. Tämä 'Zarathustra-Jeesus' viisastui vielä lisää erilaisten mysteerivihkimyksien kautta, mutta kun hän 30-vuotiaana saapui Jordan-virralle Johannes Kastajan kastettavaksi, Zarathustra poistui hänestä ja tilalle tuli 'kosminen Kristus-henki'.

Steinerin näkemyksen mukaan aurinko syntyi aikoinaan maasta(!), mutta ne voivat joskus tulevaisuudessa taas yhtyä. Steiner väitti lukevansa näitä asioita ns. Akasha-kronikasta eli kosmisesta muistista. Fyysinen maailma ja luonnonlait olivat Steinerin mielestä näennäisiä, vain mietiskelyn avulla tutkittava henkimaailma on todellista. Jostain syystä hän ei tuntenut edes Newtonin jo 1600-luvulla esittämiä liikelakeja, vaan uskoi maapallon pyörimisen ja kierron auringon ympäri johtuvan ns. "kiertoajanhengistä".

Biodynaamisen viljelyn perustana on astrologia. Planeettahenkien uskotaan vaikuttavan maan kasveihin. Steinerin mielestä esimerkiksi kasvien kiertyneisyys johtuu planeettojen, kuten Mars ja Venus, kiertoliikkeestä auringon ympäri.

Jälleensyntymän ja karman käsitteet olivat Steinerille tärkeitä. Siksi niitä oli opetettava jo lapsille:

"Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsuudesta lähtien." "Jos tahdotaan välttää kulttuurin tuhoutuminen, jälleensyntymisen ja kohtalon käsitteen on suhteellisen lyhyessä ajassa jäsennyttävä yleiseen sivistykseen niin että se omaksutaan jo yleisessä koulutuksessa".

Ensimmäinen steinerkoulu (Waldorfkoulu) perustettiin 1919. Koulujen opetus pohjautuu Steinerin Akasha-oivalluksiin, mutta hänen mielestään lapsille ei pitänyt opettaa kuivaa antroposofiaa. Lasten henkistä kehitystä oikeaan suuntaan voi sen sijaan edistää keijukaissaduilla, antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla. (Uskontojen uhrien tuki)

Steinerin opit herättivät jo hänen omana aikanaan kummeksuntaa. Steiner mm. kumosi Einsteinin suhteellisuusteorian, esitti hämmentäviä käsityksiä ihmisen fysiologiasta sekä korosti arjalaisen rodun ylemmyyttä muihin nähden. Steiner itse ei milloinkaan kirjoittanut koululleen opetussuunnitelmaa. Sen teki hänen seuraajansa Karl Stockmeyer 1950-luvulla. Stockmeyerin opetussuunnitelman mukaan esimerkiksi Atlantiksesta on opetettava lapsille 8. luokalla.

https://www.netikka.net/mpeltonen/esoteeriset.htm

Vierailija
44/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoluuloiset mammat taas huutelee! Itse olen käynyt steinerin alusta loppuun eli 12 vuotta ja ihan normaali 19-vuotias olen. Steinerissahan saadaan numerot todistukseen vasta 8. luokalla ja sitä ennen pelkät lausunnot, juuri siksi ettei se arvostelu olisi pelkkiä numeroita. Mulle on kyllä aina näissä lausunnoissa kerrottu kyllä ihan suoraan niin hyvät kuin huonotkin asiat. Ärsyttävää kun puhutte asioista joista ette itse mitään tiedä. Ottakaa paremmin selvää ensi kerralla kiitos.

Vierailija
45/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut eikö oo kauheeta kun ekat numerot tulee 8-luokalla, sitten yllättyy kun kaikki on jotain vitosia, ei ehdi parantamaan vuoden aikana ja peruskoulun päättötodistuksesta tulee surkea eikä pääse toiselle asteelle opiskelemaan?

Vierailija
46/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerkouluissa ei opeteta Steinerin elämästä yhtään mitään, eihän lapset edes tiedä kuka Steiner oli. Arvionnissa on mukana parannettavaa mutta tietysti myös kehutaan. Meidän ekaluokkalainen oppi "vasta" joulun alla lukemaan, oli oman luokkansa viimeinen. Hän toi myös luku- ja kirjoitusläksyjä kotiin ja ne piti tehdä aikuisen valvonnassa aina, eli tämä kouluvalinta pakottaa aikuiset osallistumaan lastensa koulunkäyntiin monella tavalla. Alkuluokilla arviointi ei ole lapsille vain aikuisille lähetettävä tiedoite. Mikä on tosin vähemmässä arvossa kuin nämä numerotodistukset, sillä läksyjä päivittäin seuraava huoltaja pysyy hyvin kartalla mitä lapsi osaa ja mikä tarvitsee harjoitusta. Myös matematiikan laskut tehdään aikuisen läsnäollessa, valvoja kirjoittaa allekirjoituksensa jokaiseen läksyyn.

Hirveästi harhaluuloja steinerkouluista elää edelleen. Käykää avointen ovien päivänä tutustumassa!

Vierailija
47/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:19"]

No mut eikö oo kauheeta kun ekat numerot tulee 8-luokalla, sitten yllättyy kun kaikki on jotain vitosia, ei ehdi parantamaan vuoden aikana ja peruskoulun päättötodistuksesta tulee surkea eikä pääse toiselle asteelle opiskelemaan?

[/quote]

Ei ketään vitosia saa, kaikki saa kymppejä jos osaavat pyöriä ja tanssia naama sormiväreissä.

Vierailija
48/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:13"]Ennakkoluuloiset mammat taas huutelee! Itse olen käynyt steinerin alusta loppuun eli 12 vuotta ja ihan normaali 19-vuotias olen. Steinerissahan saadaan numerot todistukseen vasta 8. luokalla ja sitä ennen pelkät lausunnot, juuri siksi ettei se arvostelu olisi pelkkiä numeroita. Mulle on kyllä aina näissä lausunnoissa kerrottu kyllä ihan suoraan niin hyvät kuin huonotkin asiat. Ärsyttävää kun puhutte asioista joista ette itse mitään tiedä. Ottakaa paremmin selvää ensi kerralla kiitos.
[/quote]

Niin, ja sitten täällä kommentoi meitä entisiä steinerlaisia jotka on järkyttyneitä siitä tasoerosta mikä Steinerin ja normaalin peruskoulun välillä on - eikä tosiaan Steinerin hyväksi.
Toki sieltä osa pääsee oikeisiin kouluihin ja töihin, ihan lääkäreiksi tai juristeiksi, mutta iso osa jää loppuelämäkseen apukoululaisiksi. Esim. Todellisia oppimisvaikeuksia kuten lukihäiriötä tunnistetaan huonosti, kun lasten annetaan edetä omaa tahtiaan ja kukaan ei ihmettele hitautta vaikka menis herkkyyskaudet ohi. Paljon tärkeämpää on tehdä kauniita voiveitsiä kuin oppia jakolaskuja, ja tekniikkaan suhtauduttiin vielä 2000-luvun alussa suorastaan vihamielisesti.

Vierailija
49/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:19"]

[/quote]

Eka todistus saatiin kahdeksannen jouluna ja tuli siinä vähän kiire, mutta kyllä kokeiden tuloksista sai vähän osviittaa. 

Vierailija
50/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt Steinerin ja tarvitsin tukiopetusta lukiota vastaavilla luokilla Steinerin heikkotasoisen opetuksen vuoksi. Onneksi perheelläni oli rahaa maksaa. Sittemmin suoritin akateemisen tutkinnon mutta monissa yleistiedoissa on aukkoja. Lapseni käyvät kas kummaa ihan peruskoulua ja Steineriin en heitä siirtäisi edes huomattavasta rahasummasta kestämään hihhuleita ja piirtelemään vahaliiduilla vihkoihin.

Vierailija
51/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin huvittaa aina lukea näitä steinerketjuja. On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka pystyvät ajattelemaan omilla aivoillaan ja niitä, jotka kulkevat massan mukana "koska näin on aina tehty ja näin on hyvä tehdä kaikkien ja ikuisesti". Nämä jarrut ovat niitä, joiden elämä ei muuta ihmisen evoluutiossa yhtään mitään. Ovat vain täytteenä ja rattaan osia.

Vierailija
52/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä olen itse kuullut Steiner-kouluista, niin sieltähän ei tule mitään läksyjä, vaan ne tehdään jo koulussa. Ja justhan oli juttua kuinka rokotevastaisesta Steiner-koulusta lapset sairastui ja levitti tautia joka on jo Suomesta muuten poistunut, olikohan tuhkarokko tms. Työpaikkani lähellä on Steiner-päiväkoti, niin siellä vedetään luomu/kasvisruokaa (ei mitenkään huono juttu se siis), mutta tarjosimme lapsille leluja hiekkalaatikolle, lapioita, haravia, ämpäreitä, muotteja, sihtejä jnejne, niin ei siellä ei leikitä muovileluilla.. Ööh, mitä helvettiä, leikkiikö ne käpylehmillä sielä hiekkalaatikolla?! :O

Vierailija
53/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulussa ei painoteta niin paljon tiedollista oppimista kuin tavallisessa koulussa. Minusta se on hyvä asia, tietysti lapsesta riippuen. Jotkut lapset erityisesti hyötyisivät siitä, että saisivat kehittyä omaan tahtiinsa. Koulussahan (ja jo eskarissa, ja päiväkodissa) tartutaan hanakasti heti, jos joku vähänkin poikkeaa taidoiltaan, ennaltaehkäisyn nimissä.

Lapsellani on useita steinerkoululaisia kavereina, ja heidän seuransa on tehnyt hyvää hänelle. Tunne-elämältään vaikuttavat olevan tasapainoisempia kuin oma poikani, jota olen yrittänyt opettaa  empaattisemmaksi ja ymmärtämään monenlaisuutta. Tavallisessa koulussa kukaan lapsi ja nuori ei halua millään tavalla poiketa joukosta, ei uskalleta olla omia itsejä, vaan tärkeää on samanlainen kuin muut, joka asiassa. Steinerilaisilla ei näytä tuota vaivaa olevan, ja kiinnostaisi selvittää miten ne siellä on onnistuneet tässä.

Vierailija
54/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:36"]Mua niin huvittaa aina lukea näitä steinerketjuja. On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka pystyvät ajattelemaan omilla aivoillaan ja niitä, jotka kulkevat massan mukana "koska näin on aina tehty ja näin on hyvä tehdä kaikkien ja ikuisesti". Nämä jarrut ovat niitä, joiden elämä ei muuta ihmisen evoluutiossa yhtään mitään. Ovat vain täytteenä ja rattaan osia.
[/quote]

Kertoisitko kumpaa joukkoa Steineria puolustavat edustavat? Ottaen huomioon skeptinen suhtautuminen tieteeseen ja esim.lääketieteen saavutuksiin, panostaminen vahaliituihin tutkimisen sijaan sekä opetuksen perustaminen ikivanhoihin uskonnollisiin filosofioihin.

Vierailija
55/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:36"]

Mua niin huvittaa aina lukea näitä steinerketjuja. On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka pystyvät ajattelemaan omilla aivoillaan ja niitä, jotka kulkevat massan mukana "koska näin on aina tehty ja näin on hyvä tehdä kaikkien ja ikuisesti". Nämä jarrut ovat niitä, joiden elämä ei muuta ihmisen evoluutiossa yhtään mitään. Ovat vain täytteenä ja rattaan osia.

[/quote]

Eikö siellä steinerkoulussa opeteta ollenkaan edes käytöstapoja. Uskotko tosiaan olevasi joku uniikki steiner lumihiutale ja muut ovat hölmöjä oravanpyörässä juoksevia?

Kummatkohan osaavat ajatella omilla aivoillaan. Normaalia vai väriliitu koulua käyvät...

Vierailija
56/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:39"]

Steiner-koulussa ei painoteta niin paljon tiedollista oppimista kuin tavallisessa koulussa. Minusta se on hyvä asia, tietysti lapsesta riippuen. Jotkut lapset erityisesti hyötyisivät siitä, että saisivat kehittyä omaan tahtiinsa. Koulussahan (ja jo eskarissa, ja päiväkodissa) tartutaan hanakasti heti, jos joku vähänkin poikkeaa taidoiltaan, ennaltaehkäisyn nimissä.

Lapsellani on useita steinerkoululaisia kavereina, ja heidän seuransa on tehnyt hyvää hänelle. Tunne-elämältään vaikuttavat olevan tasapainoisempia kuin oma poikani, jota olen yrittänyt opettaa  empaattisemmaksi ja ymmärtämään monenlaisuutta. Tavallisessa koulussa kukaan lapsi ja nuori ei halua millään tavalla poiketa joukosta, ei uskalleta olla omia itsejä, vaan tärkeää on samanlainen kuin muut, joka asiassa. Steinerilaisilla ei näytä tuota vaivaa olevan, ja kiinnostaisi selvittää miten ne siellä on onnistuneet tässä.

[/quote]

Toivottavasti poikasi ei kauaan tarvitse kärsiä sinusta. Ensin kerrot työntäväsi poikaasi johonkin suvaitsevaisuus aatteesi muottiin ja seuraavaksi jo ihmettelet miksi poikasi ei uskalla olla erillainen kuin muut. Olet sairas ajatusmaailmaltasi ja varmasti ihmisenäkin.

Vierailija
57/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:38"]No mitä olen itse kuullut Steiner-kouluista, niin sieltähän ei tule mitään läksyjä, vaan ne tehdään jo koulussa. Ja justhan oli juttua kuinka rokotevastaisesta Steiner-koulusta lapset sairastui ja levitti tautia joka on jo Suomesta muuten poistunut, olikohan tuhkarokko tms. Työpaikkani lähellä on Steiner-päiväkoti, niin siellä vedetään luomu/kasvisruokaa (ei mitenkään huono juttu se siis), mutta tarjosimme lapsille leluja hiekkalaatikolle, lapioita, haravia, ämpäreitä, muotteja, sihtejä jnejne, niin ei siellä ei leikitä muovileluilla.. Ööh, mitä helvettiä, leikkiikö ne käpylehmillä sielä hiekkalaatikolla?! :O
[/quote]

No nyt kuulet että tulee läksyjä heti ekaluokasta lähtien, kuulet myös senkin että steinerkoulujen kouluterveydenhoitaja sekä lääkäri ovat samoja kuin muilla alueen kouluilla, eli normaalit suositukset terkkarilta rokotteisiin eikä koulu ota terveysasioihin kantaa mitenkään.

Tuo sen sijaan on totta että luomuruokaa pyritään syömään mahdollisimman paljon ja lelut ja kalusteet toivotaan olevan puhtaita luonnontuotteita eli muovileluja mahdollisimman vähän. Mutta onhan muovituotteiden riskeistä puhuttu julkisuudessa tutkijoiden toimesta paljonkin, eikö sekin ole vain hyvä ettei lspset imeskele muovileluja?

Vierailija
58/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:13"]

Ennakkoluuloiset mammat taas huutelee! Itse olen käynyt steinerin alusta loppuun eli 12 vuotta ja ihan normaali 19-vuotias olen. Steinerissahan saadaan numerot todistukseen vasta 8. luokalla ja sitä ennen pelkät lausunnot, juuri siksi ettei se arvostelu olisi pelkkiä numeroita. Mulle on kyllä aina näissä lausunnoissa kerrottu kyllä ihan suoraan niin hyvät kuin huonotkin asiat. Ärsyttävää kun puhutte asioista joista ette itse mitään tiedä. Ottakaa paremmin selvää ensi kerralla kiitos.

[/quote]

täällä on ollut ihan asiallisia kysymyksiä. Mikä sinua riepoo? Ja juu minun ei ainakaan tarvitse ottaa selvää. Lausunnoista ei saa osaamisen tasosta mitään tolkkua. Ja olen itse Helsingin Steinerista joka on ala-arvoinen paikka. Ja minun aikanani lukutaidottomia pidettiin luokassa se yhdeksän vuotta ainakin.

Vierailija
59/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tarve aina steiner opettajien ja tiettyjen oppilaiden tulla hyökkäävästi puolustelemaan koulunsa epäkohtia...

Vierailija
60/117 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:39"]

[/quote]

Toivottavasti poikasi ei kauaan tarvitse kärsiä sinusta. Ensin kerrot työntäväsi poikaasi johonkin suvaitsevaisuus aatteesi muottiin ja seuraavaksi jo ihmettelet miksi poikasi ei uskalla olla erillainen kuin muut. Olet sairas ajatusmaailmaltasi ja varmasti ihmisenäkin.

[/quote]

Just joo :D Trolli taas yrittää yksinäisyydessään :D  Erillainen ja suvaitsevaisuus aate. On tainnut jäädä koulut käymättä, niin steiner kuin tavallinenkin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi