Klassinen musiikki: mistä teoksesta pidät eniten
Itse pidän Mozartin Requiem Lacrimosasta. Niin synkkä kuin se onkin.
Kommentit (108)
Ihan mahdotonta sanoa. Mutta aseella uhaten pakotettaisiin valitsemaan yksi säveltäjä, niin se olisi Bach, tai jos pakotettaisiin valitsemana yksi sävellys, niin se olisi Sibeliuksen viulukonsertto.
Olen kääntäjä, soitan pianoa sekä vähän kitaraa ja harmonikkaa. Mielimusiikkia barokki, nykysäveltäjistä Arvo Pärt.
Tuon ensimmäisen Anna Maria -viulukonserton RV 387 B-mollissa ensimmäinen osa on aivan uskomattoman intohimoinen, mutta samalla myös jotenkin hyvin melankolinen. Suosikkini ehkä kaikesta barokista, mitä on tullut vastaan. Anna Maria oli varmasti melkoinen bööna.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:12"]Rachmaninoffin pianokonsertto no 2.
On monia muitakin mutta tuo ehkä se rakkain. Kun näitä kuuntelee, tuntee että ihmisissä on paljon hyvää, jotain sellaista joka yhdistää rajojen, uskontojen ja aikakausien yli.
[/quote]
Hienosti ilmaistu, sitä musiikki parhaimmillaan on, kyseinen konsertto yksi omiakin suosikkeja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:51"]Villi veikkaus: ne jotka eivät tiedä teosten nimiä suomeksi, eivät käy konserteissa eivätkä kuuntele musiikkia radiosta (jossa kuuluttaja aina tietenkin käyttää suomenkielisiä nimiä). Kysyttäessä suosikkia bongaavat jonkin yksittäisen teoksen Youtubesta tai Spotifystä, jossa nimistä käytetään englanninkielistä versiota. [/quote] Onko tämä rikos? Enkö köyhänä opiskelijana saakaan siis nauttia rakastamistani teoksista maksuttomasta Spotifysta, jossa olen mm koonnut itselleni soittolistoja klassisesta eri tunnetiloihin. Radiota en kuuntele muutenkaan. Rakastan kulttuuria mutta olen kovin varaton, joka siksi rajoittaa tätä harrastusta. En tiennytkään, että on olemassa vain yksi oikea tapa harrastaa ja nauttia kulttuurista? muistan jo taatani sanoneen, että kulttuuri kuuluu kaikille ja kaikkialle. Itse koen tärkeäksi sen, että kulttuuria ei lukita lasitorneihin ja ettei sitä miellettäisi vain eliitin ajanvietoksi, baan että se tuotaisiin lähemmäksi kaikkia.
[/quote]
En ole tuo, jota lainasit, mutten ymmärrä miksi vetäisit herneen nenääsi. Tuossa ihmeteltiin, miksi käytetään englanninkielisiä nimiä, eikä sinun köyhyyttäsi. Itsekin mietin samaa, kun lähes kaikilla tässä mainituilla teoksilla on kuvaavat, suomenkieliset nimet.
Griegin balladi g-molli pianolle, vaikka on niin synkkä ja surullinen etten yleensä pysty loppuun saakka kuuntelemaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:12"]Rachmaninoffin pianokonsertto no 2. On monia muitakin mutta tuo ehkä se rakkain. Kun näitä kuuntelee, tuntee että ihmisissä on paljon hyvää, jotain sellaista joka yhdistää rajojen, uskontojen ja aikakausien yli. [/quote] Hienosti ilmaistu, sitä musiikki parhaimmillaan on, kyseinen konsertto yksi omiakin suosikkeja.
[/quote]
En siitä hienoudesta tiedä, kun on pelkästä utopiasta kyse.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:12"]Mielenkiinnosta; mitä te klassisen musiikin ystävät teette työksenne ja soitatteko jotain instrumenttia? Itse olen nuori teknillisen alan opiskelija ja vähän törmään muihin klassista kuunteleviin
[/quote]
Olen ihan opistopohjainen duunari, työskentelen isännöitsijänä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:25"]
Miksi ihmeessä takerrut nyt johonkin ihan epäolennaiseen, trolli? Mitä väliä sillä on onko se nyt englanniksi vai ranskaksi? Suurin osa kuitenkin osaa englantia paljon harvempi ranskaa ja venäjää. Mee pois. Me muut nautitaan siitä olennaisesta: musiikista.
[/quote]
Anteeksi, tiedän takertuneeni epäolennaiseen. Olen kuitenkin paitsi suuri musiikin ystävä (kausikortit sekä RSO:lle että Kansallisoopperaan) myös suuri suomen kielen ystävä. Harmittaa hirveästi, kun selvät suomenkieliset ilmaukset korvataan aivan syyttä suotta englanninkielisillä.
Mutta nautitaan toki kaikki musiikista. Itse pidän jatkossa suuni kiinni, vaikka joku kertoisikin minulle rakastavansa Sibeliuksen symphony number seveniä. :)
[/quote]
Ei ole epäolennaisuuksia (paitsi joillekin tuulitunnelisteille) vaan yleissivistyksen puutetta ja täyttä urpoutta levittää englantilaisia versioita nimistä, joille on olemassa totutut suomalaiset nimet. Tšaikovski. Musorgski. Stravisnki. Rimski-Korsakov. Kielii siitä surullisesta tosiasiasta, että ihmiset eivät enää lue muuta kuin netin klikkiotsikoita ja uskovat kaiken mitä internetissä sanotaan. Tyhmistymistä.
Schubertin Keskeneräinen. Maailman kaunein sivuteema.
Rakastan Tchaikovskyn Dance of the prince and the sugar plum fairya. Voisin kuunnella 10 kertaa putkeen<3
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh
[/quote]Wonderful music. And played by such talented violinists! Magnificent, bravo!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh
[/quote]Wonderful music. And played by such talented violinists! Magnificent, bravo!
[/quote]
Joo kiitos vaan kommentista, toikin olis niin vaikea sanoa suomeksi ;)
Hämmästyttää, että joku tuolla sanoi, että sneer (ja joku muu sana oli) jonka merkitysvivahdetta ei voi suomenkielellä ilmaista. Toivon, että harrastat enemmän suomenkielistä kirjallisuutta jos on kielitaito näin vaatimatonta.
Radio Puheessa on näitä toimittajia, jotka kääntää selvät suomenkielen sanat englanninkielisiksi väännöksiksi. Liekö laiskuutta. Ainakaan hän ei omaa kieltään arvosta.
Se on varmaan monella suomalaisilla tämä tauti, että kaikki ulkomaalainen on hienompaa.
Kiitos ihanista musiikkivinkkauksista. Brahms tulee minulla kuunteluun.
Kyllä maailmaan mahtuu monta kieltä. Tuo rikkautta ja vivahdetta elämään. Suokaa toisille se ilo.
Suosikkini on ollut jo pidempään Vivaldin kuusi viulukonserttoa "per Signora Anna Maria", nuorelle oppilaalleen Anna Marialle. Tässä linkkiä:Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille
Olen kuunnellut näitä konserttoja kymmeniä kertoja, varmaan enemmän kuin mitään muuta klassisen musiikin teosta, vaikka minulla on levymäärissä laskettuna n. 250 levyä klassista.