Ansiosidonnaisen jälkeen toimeentulo?
Kun ei työmarkkinatukeen oikeutettu?
Asiallisia vastauksia, kiitos!
Kommentit (36)
Miten et työmarkkinatukea voi saada?
Toimeentulotuki. Paitsi jos ruokakuntasi tulot on isot niin puolisosi elättää sinut.
Heti työttömyyden alkaessa on paras mahdollisuus työllistyä uudestaan. Monet jää ns. "lomalle" ansiosidonnaisen turvin ja huomaamatta loma venyy ja venyy. Kohta ollaankin tilanteessa, että ei ole enää parhaita ehdokkaita työmarkkinoille. Kela neuvoo jatkon.
Mene töihin. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Säästöt, varallisuuden realisointi tai toimeentulotuki.
Asiallisia kysymyksiä kiitos. Vastausta on mahdotonta antaa puutteellisten lähtötietojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Heti työttömyyden alkaessa on paras mahdollisuus työllistyä uudestaan. Monet jää ns. "lomalle" ansiosidonnaisen turvin ja huomaamatta loma venyy ja venyy. Kohta ollaankin tilanteessa, että ei ole enää parhaita ehdokkaita työmarkkinoille. Kela neuvoo jatkon.
Minä haen ainakin töitä ennen kuin työttömyys alkaa. Jos en siinä vaiheessa kelpaa, voin saman tien pitää lomaa. Aina olen saanut töitä ennemmin tai myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Työ tietysti, Hönö. Eikä kannata vetkutella noin pitkään, työnantajille on kiinnostava ekat 3 kk.
Ite olin teinistä asti töissä peruskoulupohjalta kunnes meni työkyky ja lopulta jäin työttömäksi. Oon ollut nyt pari vuotta työtön ansiosidonnaisella ja en kyllä takuulla ollut ekoja 3kk kiinnostava työnantajille kun ihan romuna ja ilman koulutusta.
Nyt sitten opiskelen täysipäiväisesti uutta ammattia ja tässä osa materiaaleista on omakustanteisia. TE-toimisto tukee opiskelua 2v.
Kaikilla ei mene elämä samoja latuja ja tuskin muutun yhtään kiinnostavammaksi ja saan töitä yhtään helpommin sillä että tukia leikataan.
Itseasiassa päin vastoin, kun ei ole tulevaisuudessa varaa edes siisteihin vaatteisiin joilla mennä työhaastatteluihin.
Jos ihminen on rehellinen, hän ei myöskään tunge työelämään jos tietää että on niin sairas että töissä olisi taakka, jatkuvasti sairaslomilla.
Muutto Puolaan mahdollistaa työnarkkinatuella paremmin voita leivän päälle. Työnhakua vaan sit sieltä käsin niin on tarvittaessa edullista ja nopeaa palata Suomeen jos sattuu töitä saamaan. Meidän sosialistiset poliitikot Lipposesta lähtien ovat itse sössineet Suomen talouden ja työpaikat joten työttömien ei pidä tästä ottaa mitään syyllisyyttä ja vastuuta.
Yrittäjänä mulla ei ole edes mahdollista saada työmarkkinatukea jos toiminta lakkaa.
Ensin pitää myydä tuotanto laitteet ja silloin ei sitten voi aloittaa toimintaa uudestaan jos suhdanne paranee.
Yrittäjän työttömyysturva on täysin olematon
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki. Paitsi jos ruokakuntasi tulot on isot niin puolisosi elättää sinut.
Jos ei saa työmarkkinatukea ei todennäköisesti saa toimeentulotukeakaan. Puolison tulot eivät vaikuta tmt:hen, mutta talouden varallisuus vaikuttaa. Voi olla esim oma velaton kiinteistö, metsää yms, ikäraja tälle 55 v.
Itselle tuli aikoinaan yllätyksenä, että ansiosidonnaisen päivien tullessa täyteen se jatkuikin vielä lisäpäivillä pari vuotta. Olin kerinnyt jo hakea työmarkkinatukea, johon tuli tietenkin kielteinen päätös. Tämä nyt ei kuitenkaan koske suurinta osaa täällä.
Siis apuva, kun mun ansiosidonnainen lakkaa enkä nykyselläänkään saa asumis- tai toimeentulotukea niin tarkottaako se että joudun myymään asuntoni ja käyttämään vanhuuden varalle säästämäni rahat?
Mikähän on syy ettet saa työmarkkina tukea, pitäisi ensin tietää tilanteestasi enemmän. ?
Ansiosidonnaista sait yrittäjänä mut et saa työmarkkinatukea, hmmm
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli aikoinaan yllätyksenä, että ansiosidonnaisen päivien tullessa täyteen se jatkuikin vielä lisäpäivillä pari vuotta. Olin kerinnyt jo hakea työmarkkinatukea, johon tuli tietenkin kielteinen päätös. Tämä nyt ei kuitenkaan koske suurinta osaa täällä.
Mullakin toukokuussa tulee 400 pv täyteen niin te-palvelun virkailija sanoi , soita liittoon ja selvitä mahdollisista lisäpäivistä. No, soitin ja saan 100 pv lisää. kysyjästä ei selviä onko nuorempi vai vanhempi henkilö, joten vaikea on hänen tilannetta tietää. Kaikillahan ei ole ihan sama, vaikuttaa myös työskentely vuodet.
Joskus tulee ensin kielteinen päätös ja heti perään myönteinen. Toimeentulotukea voi viivästyksen takia hakea.
Työ tietysti, Hönö. Eikä kannata vetkutella noin pitkään, työnantajille on kiinnostava ekat 3 kk.