Klassinen musiikki: mistä teoksesta pidät eniten
Itse pidän Mozartin Requiem Lacrimosasta. Niin synkkä kuin se onkin.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:33"]Tämä on ohis-kysymys, mutta miksi ihmeessä te käytätte noista teoksista englanninkielisiä nimiä??
Vielä jotenkin ymmärtäisin alkukieliset nimet (ranska, saksa, venäjä jne.), mutta mitä varten kääntää nimet englanniksi suomenkieliseen tekstiin suomenkieliselle palstalle? Haloo, Stravinskyn "Firebird" ja Vivaldin "Winter"??
Ja joo, pidän kovasti Stravinskin Tulilinnusta itsekin. Vivaldin Neljän vuodenajan osista minulle mieleisin on Syksy, mutta ei Talvikaan huono ole.
[/quote]
Koska ainakin itse Britanniassa alkuni saaneena olen oppinut teosten nimet englanniksi. :)
^ Ja muutkin ketjuun kirjoittaneet ovat "saaneet alkunsa" Britanniassa tai ainakin käyneet siellä opiskelemassa kansainvälisten musiikkiteosten nimet?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:33"]Tämä on ohis-kysymys, mutta miksi ihmeessä te käytätte noista teoksista englanninkielisiä nimiä??
Vielä jotenkin ymmärtäisin alkukieliset nimet (ranska, saksa, venäjä jne.), mutta mitä varten kääntää nimet englanniksi suomenkieliseen tekstiin suomenkieliselle palstalle? Haloo, Stravinskyn "Firebird" ja Vivaldin "Winter"??
Ja joo, pidän kovasti Stravinskin Tulilinnusta itsekin. Vivaldin Neljän vuodenajan osista minulle mieleisin on Syksy, mutta ei Talvikaan huono ole.
[/quote]
Koska ainakin itse Britanniassa alkuni saaneena olen oppinut teosten nimet englanniksi. :)
[/quote]
Lisään vielä, että ainakin itse vain naputtelin vastaukseni sen kummempia ajattelematta eli no harm intended.
Holstin planeetat on mun suosikki.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:39"]^ Ja muutkin ketjuun kirjoittaneet ovat "saaneet alkunsa" Britanniassa tai ainakin käyneet siellä opiskelemassa kansainvälisten musiikkiteosten nimet?
[/quote]
En voi toki puhua muiden kuin itseni puolesta, mutta koska käytit esimerkkinä minun vastaustani, ajattelin omasta puolestani vastata suoraan kysymykseen. Ei ole tarvetta kuitenkaan nyt noin kiihtynyt :)
Tykkäsin vuosia kuulla M. Mussorgskyn Näyttelykuvia, yhä uudelleen. Kieltämättä hienot, moniulotteiset sävellykset alkoivat "kulua" käytössä.
Nyt olen palannut nuoruuteni suosikkiin, Dvorakin New World Symphony. Se on yhtaikaa dramaattinen ja seestynyt, toiveikas.
Tämä on ohis-kysymys, mutta miksi ihmeessä te käytätte noista teoksista englanninkielisiä nimiä??