Klassinen musiikki: mistä teoksesta pidät eniten
Itse pidän Mozartin Requiem Lacrimosasta. Niin synkkä kuin se onkin.
Kommentit (108)
No onhan se vain ja ainoastaan yleissivistyksen puutetta, jos ei tiedä maailman tunnetuimpien (joita täällä pääasiassa on lueteltu) musiikkiteosten ja -kappaleiden suomenkielistä nimeä.
Ap:n kysymykseen: oma ehdoton lempiteokseni on Wagnerin Lentävä hollantilainen. Jos saisin loppuikäni kuunnella vain yhtä teosta, se olisi se.
Bachin Brandenburgilaiskonsertot on mulle Se juttu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:28"]
Rakastan Tchaikovskyn Dance of the prince and the sugar plum fairya. Voisin kuunnella 10 kertaa putkeen<3
[/quote]
Tšaikovskin Pähkinänsärkijä on kokonaisuudessaan lumoavaa musiikkia. Prinssi ja Makeishaltiatar saavat tanssia parhaat palat. :)
Öh? Miksi täällä niin moni jaksaa louskuttaa nimien suomennoksista? Monen teoksen nimen olen esim itse kuullut vain englanniksi ja siksi tuntuu tönköltä kirjoittaa vaikka "Vuorenpeikkojen tanssi". Olen itsekin äidinkielen varjelija ja kirjoitin ehdottomasti oman väitökseni suomeksi enkä suoraan englanniksi, kuten alallani nykyään usein tehdään. Tällainen ihmeellinen nipottaminen ja toisten diletantiksi tituleeraaminen nettikeskustelun perusteella antaa vastenmielisen ja ylemmyydentuntoisen kuvan tällaisista kirjoittajista ja tekee vain hallaa fennomaanien asialle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:02"]
No onhan se vain ja ainoastaan yleissivistyksen puutetta, jos ei tiedä maailman tunnetuimpien (joita täällä pääasiassa on lueteltu) musiikkiteosten ja -kappaleiden suomenkielistä nimeä.
Ap:n kysymykseen: oma ehdoton lempiteokseni on Wagnerin Lentävä hollantilainen. Jos saisin loppuikäni kuunnella vain yhtä teosta, se olisi se.
[/quote]Kuka täällä sivistystasoja edes kysyi? Lempi-kappalettahan täällä kyseltiin.
Ap on eläinlääkäri eikä soita mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:23"]
Öh? Miksi täällä niin moni jaksaa louskuttaa nimien suomennoksista? Monen teoksen nimen olen esim itse kuullut vain englanniksi ja siksi tuntuu tönköltä kirjoittaa vaikka "Vuorenpeikkojen tanssi". Olen itsekin äidinkielen varjelija ja kirjoitin ehdottomasti oman väitökseni suomeksi enkä suoraan englanniksi, kuten alallani nykyään usein tehdään. Tällainen ihmeellinen nipottaminen ja toisten diletantiksi tituleeraaminen nettikeskustelun perusteella antaa vastenmielisen ja ylemmyydentuntoisen kuvan tällaisista kirjoittajista ja tekee vain hallaa fennomaanien asialle.
[/quote]Kaikki suomalaiset ovat kulttuurisia juntteja verrattuna Euroopan "suurvaltoihin".
Entäs mikä on teidän lempikirja? Mun on Alexis Kiven Seven brothers.
Harmittaa. Tulin tänne lukemaan hyviä suosituksia ja sitten täällä onkin vain viestikaupalla joko a trollien tai b niin tiukalla nutturaansa pitävien tätien, ettei veri päässä kierrä jankkaamista englannista. Tehkää vaikka oma ketju mokomat jankkaajat ja repostelijat! Oma suosikkini on BTW Le carnavaul des animaux kokonaisuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh
[/quote]Wonderful music. And played by such talented violinists! Magnificent, bravo!
[/quote]
Joo kiitos vaan kommentista, toikin olis niin vaikea sanoa suomeksi ;)
Hämmästyttää, että joku tuolla sanoi, että sneer (ja joku muu sana oli) jonka merkitysvivahdetta ei voi suomenkielellä ilmaista. Toivon, että harrastat enemmän suomenkielistä kirjallisuutta jos on kielitaito näin vaatimatonta.
Radio Puheessa on näitä toimittajia, jotka kääntää selvät suomenkielen sanat englanninkielisiksi väännöksiksi. Liekö laiskuutta. Ainakaan hän ei omaa kieltään arvosta.
Se on varmaan monella suomalaisilla tämä tauti, että kaikki ulkomaalainen on hienompaa.
Kiitos ihanista musiikkivinkkauksista. Brahms tulee minulla kuunteluun.
[/quote]
Ja tässä esimerkki itseään "literati" pitävästä, joka ei kuitenkaan tajua hienonhienoa ivaa. Olisikohan tuossa tekstissä pitänyt olla ";)", jotta Arvoisa kommentoija olisi ymmärtänyt? Odotan mielenkiinnolla hyvää suomennosta sanalle "snide".
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh
[/quote]Wonderful music. And played by such talented violinists! Magnificent, bravo!
[/quote]
Joo kiitos vaan kommentista, toikin olis niin vaikea sanoa suomeksi ;)
Hämmästyttää, että joku tuolla sanoi, että sneer (ja joku muu sana oli) jonka merkitysvivahdetta ei voi suomenkielellä ilmaista. Toivon, että harrastat enemmän suomenkielistä kirjallisuutta jos on kielitaito näin vaatimatonta.
Radio Puheessa on näitä toimittajia, jotka kääntää selvät suomenkielen sanat englanninkielisiksi väännöksiksi. Liekö laiskuutta. Ainakaan hän ei omaa kieltään arvosta.
Se on varmaan monella suomalaisilla tämä tauti, että kaikki ulkomaalainen on hienompaa.
Kiitos ihanista musiikkivinkkauksista. Brahms tulee minulla kuunteluun.
[/quote]
Ja tässä esimerkki itseään "literati" pitävästä, joka ei kuitenkaan tajua hienonhienoa ivaa. Olisikohan tuossa tekstissä pitänyt olla ";)", jotta Arvoisa kommentoija olisi ymmärtänyt? Odotan mielenkiinnolla hyvää suomennosta sanalle "snide".
[/quote]
Ja sneerille toki myös
Lempparilistaa jota voisi jatkaa ja jatkaa:
- Stravinsky, Le sacre du printemps
- Berlioz, Symphonie Fantastique
- Mozart, Viulukonsertto nr 5, A-duuri
- Alban Berg, Viulukonsertto erään enkelin muistolle
- Schubert, Jousikvartetto nr 14, d-molli, Der Tod und das Mädchen
Laitoin tämä ketjun kirjanmerkkeihin ja kuuntelen suosikkejanne joskus kun minulla on aikaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:45"]Mä en myöskään oikein understand, miksi one should sekoittaa yhtäkkiä English keskelle text, joka otherwise on suomenkielinen. Mä en ever tee so edes ajatuksissani. Forgive me, nyt taisinkin just tehdä niin. [/quote] Don't worry, the language of science and poetry, is probably not used exceedingly amongst the mundanes.
[/quote]
Vous préférez anglais ? Pardonne-moi, mais la langua francaise, c'est vraiment supérieure.
Kylmät väreet ja totaalinen universaali elämys:
- Mozartin Lacrimosa
- Handelin Sarabande
Itku:
- Albinonin Adagio in G Minor
Ilo:
- Verdin Brindisi
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:51"]Villi veikkaus: ne jotka eivät tiedä teosten nimiä suomeksi, eivät käy konserteissa eivätkä kuuntele musiikkia radiosta (jossa kuuluttaja aina tietenkin käyttää suomenkielisiä nimiä). Kysyttäessä suosikkia bongaavat jonkin yksittäisen teoksen Youtubesta tai Spotifystä, jossa nimistä käytetään englanninkielistä versiota. [/quote] Onko tämä rikos? Enkö köyhänä opiskelijana saakaan siis nauttia rakastamistani teoksista maksuttomasta Spotifysta, jossa olen mm koonnut itselleni soittolistoja klassisesta eri tunnetiloihin. Radiota en kuuntele muutenkaan. Rakastan kulttuuria mutta olen kovin varaton, joka siksi rajoittaa tätä harrastusta. En tiennytkään, että on olemassa vain yksi oikea tapa harrastaa ja nauttia kulttuurista? muistan jo taatani sanoneen, että kulttuuri kuuluu kaikille ja kaikkialle. Itse koen tärkeäksi sen, että kulttuuria ei lukita lasitorneihin ja ettei sitä miellettäisi vain eliitin ajanvietoksi, baan että se tuotaisiin lähemmäksi kaikkia.
[/quote]
Kommenttini ei ollut mitenkään arvoarvostelma. Mietin vain syytä siihen, miksi jotkut eivät tiedä musiikkiteosten nimeä suomeksi ja päättelin, että syy voi olla se, että he käyttävät vain englanninkielisiä musiikkilähteitä.