Klassinen musiikki: mistä teoksesta pidät eniten
Itse pidän Mozartin Requiem Lacrimosasta. Niin synkkä kuin se onkin.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:25"]
Miksi ihmeessä takerrut nyt johonkin ihan epäolennaiseen, trolli? Mitä väliä sillä on onko se nyt englanniksi vai ranskaksi? Suurin osa kuitenkin osaa englantia paljon harvempi ranskaa ja venäjää. Mee pois. Me muut nautitaan siitä olennaisesta: musiikista.
[/quote]
Anteeksi, tiedän takertuneeni epäolennaiseen. Olen kuitenkin paitsi suuri musiikin ystävä (kausikortit sekä RSO:lle että Kansallisoopperaan) myös suuri suomen kielen ystävä. Harmittaa hirveästi, kun selvät suomenkieliset ilmaukset korvataan aivan syyttä suotta englanninkielisillä.
Mutta nautitaan toki kaikki musiikista. Itse pidän jatkossa suuni kiinni, vaikka joku kertoisikin minulle rakastavansa Sibeliuksen symphony number seveniä. :)
Georgy Sviridov - Waltz "Snowstorm"
Brahms - Hungarian Dance
Dmitri Shostakovich - Waltz No. 2
Prokofiev - Dance of the Knights
https://www.youtube.com/watch?v=DUmq1cpcglQ
Mussorgsky - Night On Bald Mountain
Tykkään eityisesti Pärtistä tällä hetkellä, en mistään tietystä teoksesta yli muiden. - HuK, 23 v, en osaa soittaa tai laulaa
Villi veikkaus: ne jotka eivät tiedä teosten nimiä suomeksi, eivät käy konserteissa eivätkä kuuntele musiikkia radiosta (jossa kuuluttaja aina tietenkin käyttää suomenkielisiä nimiä). Kysyttäessä suosikkia bongaavat jonkin yksittäisen teoksen Youtubesta tai Spotifystä, jossa nimistä käytetään englanninkielistä versiota.
Tuosta teosten vieraskielisyydestä sanottakoon, että soitin itse musiikkiopistossa klassista musiikkia (piano) 12 vuotta, ja teoksista käytettiin AINA niiden alkuperäisnimiä, ei koskaan suomennuksia (joskus englanninkielisiä versioita). Voi toki olla erilainen käytäntö eri musiikkiopistoissa.
Albignonin Adagio (vaikka hautajaismusiikkina itkettääkin). Ja Mozartin Requiem kokonaisuudessaan. Toimistohommissa olen. Pianon soittoa harrastanut, Chopinia tykkään soitella.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:51"]
Villi veikkaus: ne jotka eivät tiedä teosten nimiä suomeksi, eivät käy konserteissa eivätkä kuuntele musiikkia radiosta (jossa kuuluttaja aina tietenkin käyttää suomenkielisiä nimiä). Kysyttäessä suosikkia bongaavat jonkin yksittäisen teoksen Youtubesta tai Spotifystä, jossa nimistä käytetään englanninkielistä versiota.
[/quote]
Pätee ainakin minuun, Spotifysta kuuntelen satunnaisesti kaikenlaista. Klassista innostuin etsiskelemään ja kuuntelemaan mm. siksi että pidän elokuvamusiikista, joten ajattelin että klassisen puolelta varmaan myös löytyy miellyttävää musiikkia. Mutta kyselyitä varten en erikseen "bongaa" suosikkia, vaan kyllähän se suosikki on jo aikaisemmin bongattu tietenkin! Juu, tietämykseni klassisesta musiikista ei ole kummoinen, eikä minulla ole tarvettakaan ottaa enempää selvää, kun tällainen tunnelmakuuntelija muutenkin olen.
t. Chopin-tyyppi - joka on muuten myös 23v HuK joka ei osaa laulaa eikä soittaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:12"]Mielenkiinnosta; mitä te klassisen musiikin ystävät teette työksenne ja soitatteko jotain instrumenttia? Itse olen nuori teknillisen alan opiskelija ja vähän törmään muihin klassista kuunteleviin
[/quote]
Olen putkiasentaja ja soitan viulua. :)
Niitä on niin monta, etten voi sanoa vain yhtä
Beethoven - Moonlight sonata
Vivaldi - Four seasons (winter)
Edvard Greig - In the hall of the mountain king
Tchaikovsky - Dance of the little swans
Bach - Toccata and fugue in D minor
Mozart - Eine kleine
Beethoven - Für Elise
Tchaikovsky - Dance of the sugar plum fairy
Paganini - Caprice n. 24
Hammaslääkäri. Soitan pianoa ja viulua.
Kuuntelen Saint-Saënsin Aquariumia, se on niin henkeäsalpaavan kaunista, en voi edes puhua.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Kyllä, tiedän osalle noista listaamistani kappaleista suomenkielisen nimen, esimerkiksi vuorenpeikkojen tanssi, pienten joutsenten tanssi, eliselle jne, mutta itse tykkään enemmänkin käyttää englanninkielisiä/ alkuperäisiä nimiä, kuulostavat mielestäni fiksummalta kuin suomennokset. Ja ei, en ole kaivanut niitä sattumalta youtubesta, vaan oikeasti kuuntelen niitä sille päälle sattuessani, en ehkä joka viikko, mutta joskus useita kertoja viikossa ja välillä taukoa. Ja ei, en minä kyllä ymmärrä klassisesta musiikista sen enempää kuin rokista tai popista, mutta kuuntelen niitä kaikkia ihan vain sen takia että ne nyt vaan sattuvat kuulostamaan korvaani hyvältä.
59
Tšaikovskin Pähkinänsärkijä on teoksista ehkäpä suosikkini.
Lisäksi pidän Rachmaninoffin Pianokonsertti nro 3 D molli opus 30.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:51"]Villi veikkaus: ne jotka eivät tiedä teosten nimiä suomeksi, eivät käy konserteissa eivätkä kuuntele musiikkia radiosta (jossa kuuluttaja aina tietenkin käyttää suomenkielisiä nimiä). Kysyttäessä suosikkia bongaavat jonkin yksittäisen teoksen Youtubesta tai Spotifystä, jossa nimistä käytetään englanninkielistä versiota.
[/quote]
Onko tämä rikos? Enkö köyhänä opiskelijana saakaan siis nauttia rakastamistani teoksista maksuttomasta Spotifysta, jossa olen mm koonnut itselleni soittolistoja klassisesta eri tunnetiloihin. Radiota en kuuntele muutenkaan. Rakastan kulttuuria mutta olen kovin varaton, joka siksi rajoittaa tätä harrastusta. En tiennytkään, että on olemassa vain yksi oikea tapa harrastaa ja nauttia kulttuurista? muistan jo taatani sanoneen, että kulttuuri kuuluu kaikille ja kaikkialle. Itse koen tärkeäksi sen, että kulttuuria ei lukita lasitorneihin ja ettei sitä miellettäisi vain eliitin ajanvietoksi, baan että se tuotaisiin lähemmäksi kaikkia.
Ei erityistä suosikkia, hienoja yksittäisiä teoksia on monilla, YLEn klassista kuuntelen paljon ja sitä kautta löytynyt ihan uusiakin suosikkeja mm Pärt. Työskentelen hoitoalalla.
Erityisen harva suomalainen kuuntelee erityisesti barokkimusiikkia. Ehkä se ei sovi suomalaiseen mielenmaisemaan dramaattisuuden ja kaavamaisuuden sekoituksellaan.
Tchaikovsky - Autumn