Te, jotka tunnistatte pahuuden katseesta
Voisitteko neuvoa minullekin, miten se tehdään?
Aina kun täällä keskustellaan jostain kamalasta murhatapauksessa, monet sanovat, että pahuus näkyy tekijän silmistä. Mutta ellei kyseessä ole jokin mielipuolisesti tuijottava henkilö kuten Charles Manson, minä en yleensä näe silmissä mitää niin erikoista. Minulla on kylläkin Asperger, joten se varmaan vaikuttaa kykyyni lukea silmistä näitä yliluonnollisia viboja, mutta silti se vaikuttaa hyvin oudolta.
Jos nyt katsoo vaikka monien hirvittävien sarjamurhaajien kuvia... niin toki silmistä näkyy "jotain", ja retroaktiivisesti voi sanoa, että katseesta voisi arvata pahuuden, mutta en minä kyllä silti olisi arvannut. Ted Bundy näyttää omahyväiseltä paskiaiselta, mutta omahyväisiä paskiaisia on maailma täynnä, eikä kovin moni heistä ole paha psykopaatti. Jeffrey Dahmerilla on toki kylmä katse, mutta samannäköisiä heppuja näkyy kaupan kassajonossa, ja valtaosa on varmasti ihan tavallisia kilttejä perheenisiä, joilla sattuu olemaan ns. "resting bitchface".
Osaan kyllä sanoa, kenellä on "kylmä katse", mutta esimerkiksi Leigh Lezarkilla on yleensä ihan mielettömän jäätävä katse, enkä usko hänestä kuoriutuvan murhaajaa. Miksi siis Leigh Lezarkilla on vain "kylmä katse", kun taas tällä seinäjokelaisella murhaajatytöllä on AV:n mukaan "paha katse"? Miten silmistä erotellaan kylmyys/ilmeettömyys ja pahuus? Neuvokaa pliis!
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:31"]Tunnen pahoinvointia, oksettavaa fyysistä oloa ja tuntuu aivan kun pala olisi tarttunut kurkkuun kun on pahan ihmisen lähellä.
[/quote] Sama! Silmistä huomaa sillä tavalla, että paha ihminen katsoo kohti mutta tuntuu että katse menee ikäänkuin "lävitse". Katse on tyhjä ja eleet ja katse eivät synkkaa keskenään. Esim hymyillessä silmän alueen lihakset eivät ole mukana ja sama katse on koko ajan. Kauhean hankala selittää. Hyvänä esimerkkinä on esim Breivik ja se Seinäjoen tyttö.
[/quote]
Esimerkkeinä toimii myös työhönsä kyllästynyt asiakaspalveluhenkilö!
Joo ei. Sitä kutsutaan epäaidoksi hymyksi, jolle syitä on monia. Kuten kohteliaisuus.
Ei pahuutta näe katseesta. Usein ihmisen kauheat teot tulevat yllätyksenä myös sille lähipiirille. Luulisi, että ne olisivat sen pahuuden nähneet, mutta ei.
Kylmiä väreitä minäkin olen vieraiden ihmisten katseista saanut, luullut tunnistavani pahan kun sen kohtaan.
En tunnistanut. Hauska, rento ja iloinen ihminen olikin paha.
Eräs tuntemani ihminen aiheuttaa pahan olon aika usein kun se soittaa mulle.
Toimi Kankaanniemen silmistä kyllä paljastuu irstaus ja pervous, joten ei ihan yllätyksenä sen läpinät tulleet.
Yksi tuttu selitti kuinka tunnistaa katseesta ja ulkonäöstä kriminaalit yms, kunnes sitten joutui itse uhriksi.
Mieti kalan silmiä. Ne ovat tavallaan elottomat. Samalla tavalla psykopaattien silmissä ei näy tunteet. Vrt. Ted Bundy tai Diane Downs.
"Jos nyt katsoo vaikka monien hirvittävien sarjamurhaajien kuvia... niin toki silmistä näkyy "jotain", ja retroaktiivisesti voi sanoa, että katseesta voisi arvata pahuuden, mutta en minä kyllä silti olisi arvannut. Ted Bundy näyttää omahyväiseltä paskiaiselta, mutta omahyväisiä paskiaisia on maailma täynnä, eikä kovin moni heistä ole paha psykopaatti."
Ted Bundyn katse kyllä huutaa psykopaattia eikä pelkkää omahyväistä paskiaista. Jos tämä ei ole psykopaatin katse niin ei mikään: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Ted_Bundy_headshot.jpg
"Jeffrey Dahmerilla on toki kylmä katse, mutta samannäköisiä heppuja näkyy kaupan kassajonossa, ja valtaosa on varmasti ihan tavallisia kilttejä perheenisiä, joilla sattuu olemaan ns. "resting bitchface"."
Mistä tiedät, että ne ilkeän näköiset "kiltit perheenisät" todella ovat niin kilttejä? Suljettujen ovien takana he voivat olla vaikka mitä. Eivätkä kaikki pahat ihmiset ole murhaajia.
Yleisesti ottaen sanoisin, että "pahuuden katse" on sellaisella, jonka silmissä ei näe minkäänlaista ilmettä. Jos ihminen hymyilee aidosti, hymy näkyy myös silmistä. Samoin jos on surullinen, katuvainen jne. se näkyy silmistä. Sosiopaatithan osaavat usein matkia tunteita, mutta silmät jäävät kylmiksi, koska tunne ei ole aito, sillä sosiopaateilla ei ole normaalia tunneskaalaa.
Kyllä silmistä helposti näkee. Esimerkkinä juurikin Breivik. Pysyisin kaukana vain se kammottavan katseen takia.