Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?
Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.
Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.
Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?
Kommentit (368)
Pellet vain miettii tuollaista (oletettavas sosiaalimedian seuratut........). Ne jotka haluavat lapsen eivät mieti sitä vaan että kunhan tulee terve. Plus monella on niin vaikea tulla raskaaksi ihan naurettavaa ajatella koska syntyy ihana jälkeläinen.
Kyllä se on kuule se horoskooppimerkki joka ratkaisee. Kunnianhimoinen ja diktaattori kauris tai etevä ja ponteva vesimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada jotain ihan oikeaa tutkimusta eikä mitään jonkun satunnaisen kirjoittajan tarinaa. Siis ihan oikeaa tutkimustulosta vaikka ihan ulkomailta. Luulenpa, että jos jotain on tutkittu, niin otos ei ole mitenkään kovin suuri ja tieteellisesti ei kovinkaan merkittäviä tutkimuksia. loppujen lopuksi erot ovat taatusti hyvinkin marginaalisia.
Sulle ei vain kelpaa oman mielipiteesi vastainen kertomus, ja jos joku tutkimuskin osoittaisi mielipiteesi vastaista tulosta, keksisit siitäkin tutkimuksesta jotain vikaa.
Kyllä minulle kelpaa, jos tutkimus on pätevä. Minä osaan kyllä lukea tieteellistä tekstiä oikein hyvin ja osaan myös tulkita tuloksia. Nopealla googlaamisella en löytänyt mitään niin pätevää tutkimusta, että pitäisin tätä asiaa absoluuttisena totuutena. Oikeastaan niistä katsomissani (Esim. Kaks plussan artikkeli, mikä käsitteli tätä aihetta) jutuissa otanta ei nyt päätä huimannut ja erot olivat todellakin marginaalisia. Niin marginaalisia, että toisenlaisella otannalla ja tutkimusasetelmalla olisi asiat saattaneet kääntyä päinvastoinkin.
Tim Sparv ei edusta minulle mitenkään pätevää tutkijaa. Hän on vetänyt omat johtopäätöksensä varsin pienestä näkökulmasta ja en mitenkään voi allekirjoittaa sitä minään suurena tutkimuksena. En sitten millään enkä ikinä, koskaan.
Tyypillinen akateemikko, juuttuu vain joihinkin sivuseikkoihin ja yksityiskohtiin, muodollisuuksiin ja harhautuu koko asian ytimestä ja sisällöstä täysin sivuraiteille!!
Keskimääräinen älykkyysösämäärä syntymäkuukausittain:
Tammikuu: 125, Huhtikuu 115, Heinäkuu 105, Lokakuu 95.
Vierailija kirjoitti:
Mnä onel teistyi stnytyn kolakussa.
Vierailija kirjoitti:
Ja niillä jotka tän uskoo 75.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada jotain ihan oikeaa tutkimusta eikä mitään jonkun satunnaisen kirjoittajan tarinaa. Siis ihan oikeaa tutkimustulosta vaikka ihan ulkomailta. Luulenpa, että jos jotain on tutkittu, niin otos ei ole mitenkään kovin suuri ja tieteellisesti ei kovinkaan merkittäviä tutkimuksia. loppujen lopuksi erot ovat taatusti hyvinkin marginaalisia.
Sulle ei vain kelpaa oman mielipiteesi vastainen kertomus, ja jos joku tutkimuskin osoittaisi mielipiteesi vastaista tulosta, keksisit siitäkin tutkimuksesta jotain vikaa.
Kyllä minulle kelpaa, jos tutkimus on pätevä. Minä osaan kyllä lukea tieteellistä tekstiä oikein hyvin ja osaan myös tulkita tuloksia. Nopealla googlaamisella en löytänyt mitään niin pätevää tutkimusta, että pitäisin tätä asiaa absoluuttisena totuutena. Oikeastaan niistä katsomissani (Esim. Kaks plussan artikkeli, mikä käsitteli tätä aihetta) jutuissa otanta ei nyt päätä huimannut ja erot olivat todellakin marginaalisia. Niin marginaalisia, että toisenlaisella otannalla ja tutkimusasetelmalla olisi asiat saattaneet kääntyä päinvastoinkin.
Tim Sparv ei edusta minulle mitenkään pätevää tutkijaa. Hän on vetänyt omat johtopäätöksensä varsin pienestä näkökulmasta ja en mitenkään voi allekirjoittaa sitä minään suurena tutkimuksena. En sitten millään enkä ikinä, koskaan.
Tyypillinen akateemikko, juuttuu vain joihinkin sivuseikkoihin ja yksityiskohtiin, muodollisuuksiin ja harhautuu koko asian ytimestä ja sisällöstä täysin sivuraiteille!!
Akateemikkoja on aika harvassa, enkä just nyt keksi, että miksi yksikään heistä hilluisi vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun geenit on huonot, pitää yrittää kikkailla lapsilleen paremmat mahdollisuudet.
.
Alat vielä jatkaa tätä keskustelua?!? Tyhmä!
Ööö. Luepa kommenttisi ja konteksti😹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mnä onel teistyi stnytyn kolakussa.
Ja minä joulukuussa ja osasin päätellä kirjainkokielmastasi, mitä tarkoitit. Sanavälit auttoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tosiaan on tainnut harhautua asian ytimestä, mutta se en ole kyllä minä.
Vierailija kirjoitti:
Antaa todella älykkään kuvan ihmisestä, että tämä luulee vuodessa olevan 4 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuvuonna syntyneiden lapsuus jää lyhyemmäksi kuin alkuvuonna syntyneillä, koska kouluun joutuu kuitenkin sinä vuonna kun täyttää 7v. Itsekin jouduin kouluun siis 6-vuotiaana, koska täytin 7v vasta loppuvuonna. Alkuvuonna syntyneet saavat elää vapaana systeemin kahleista 7,5 vuotta, toiset jopa sen vuoden verran vähemmän. Se on paljon siinä iässä.
Lasta ei kannata laittaa ollenkaan kouluun jos se on kahle.
Ymmärsit varmaan kirjoittajan tarkoittaneen, että vapaa lapsuus loppuu, kun koulu aikatauluineen ja kaikkine vaatimuksineen loppuu. Tammikuun ensimmäisenä ja joulukuun viimeisenä päivänä syntyneillä on ikäeroa päivää vaille vuosi. Se on jättihyppäys lapsen kehityksessä. Vähän nypittää nuo mukahauskat heitot "lasta ei kannata ollenkaan laittaa kouluun , jos se on kahle." Hyvin tiedät, että meillä on oppivelvollisuus toisen asteen tutkintoon asti, äläkä nyt heittele mitään kotikoulusta, ei naurata.
Itse aloitin aikataulutetun elämän mennessäni päiväkotiin. Koulu oli siihen verrattuna kevennystä päivään. Itse olen syntynyt alkuvuodesta ja olin kateellinen niille, jotka aloittivat koulun aikaisemmin. Olisin halunnut itsekin aloittaa aikaisemmin. Ei kannata yleistää.
Ei kannatakaan yleistää ja lapset kehittyvät yksilöllisesti. Yksi aloittaa koulun vuotta aikaisemmin, toinen on koulukypsä kahdeksanvuotiaana. Yksi osaa lukea viisivuotiaana ja kuulemani mukaan lukutaidottomia ysiluokkalaisia pääsee keväisin koulusta pois. Kaikkea on.
Ainakin itsestäni oli noloa olla aina se "luokan nuorin". Oman lapsen syntymän pyrkisin ajoittamaan juurikin alkuvuoteen, jos lapsia haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itsestäni oli noloa olla aina se "luokan nuorin". Oman lapsen syntymän pyrkisin ajoittamaan juurikin alkuvuoteen, jos lapsia haluaisin.
Sitten lapsi päättääkin tulla kuukautta aiemmin tähän maailmaan ja syntyy uudenvuodenaattona 23:59.
Olen yläkoulun ope ja luokanvalvojana tällä hetkellä 8.luokalle. Eikä voi kyllä oppimistulosten perusteella sanoa kuka on alkuvuoden ja kuka loppuvuoden lapsi. Parhaan keskiarvon joulutodistukseen saanut on syntynyt joulukuussa.
Elokuun lapsilla parhaat synttärit. Aina eri pakoissa maailmalla syntymäpäivät.Kivaa. johtuu tietysti vanhemista että äiti viitsii järjestää pihajuhlia. Ei elämää voi noin suunitella. Ennen ei edes ollut erityislapsia. Täällä joku tuo heitä vähän liikaa esille, ihan sama mistä ptaan. Olen täysin kyllästynyt kuulemaan kuka nyt taas on saanut vilkkaus-diagnoosin. Hiljaiset tosikot ovat ihan kamalia tuttavia.Mielummin riehaakas ja iloinen. Introvertit, yök . yök .
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun ope ja luokanvalvojana tällä hetkellä 8.luokalle. Eikä voi kyllä oppimistulosten perusteella sanoa kuka on alkuvuoden ja kuka loppuvuoden lapsi. Parhaan keskiarvon joulutodistukseen saanut on syntynyt joulukuussa.
Tästä voisimmekin tehdä päätelmän, että todistukset pitäisi jakaa jokaiselle tämän omana syntymäkuukautenaan.
No toisaalta, itse olen marraskuun lapsi ja koulutukseltani DI.
Veljeni on syntynyt toukokuussa ja tekniikan tohtori.
Esikoiseni on syntynyt syksyllä, kuopus keväällä. Syksyllä syntynyt pärjää paremmin koulussa, kun taas kevään lapsi loistaa joukkueurheilussa. Itse näkisin nämä erot enemmänkin perusluonteeseen kuin syntymäaikaan liittyvinä asioina.
Vierailija kirjoitti:
Pellet vain miettii tuollaista (oletettavas sosiaalimedian seuratut........). Ne jotka haluavat lapsen eivät mieti sitä vaan että kunhan tulee terve. Plus monella on niin vaikea tulla raskaaksi ihan naurettavaa ajatella koska syntyy ihana jälkeläinen.
Ajattelepa, että jotkut ovat kiinnostuneita siitäkin, tuleeko tyttö vai poika, ja ehkä suunnittelevat yhdyntöjen ajankohtia vahvistaakseen jommankumman mahdollisuutta.
Jostakin syystä tuo asia ei herätä täällä yhtä suuria itkupotkuraivareita kuin syntymäkuukauden suunnittelu, vaikka minun mielestäni on huomattavasti pinnallisempaa toivoa tiettyä sukupuolta kuin tiettyä vuodenaikaa.
Näin loppuvuoden lapsena syntymäpäivällä ei ollut oikeastaan mitään merkitystä ennen kuin koitti lukion toinen vuosi.
Siinähän sahasin kevätlukukauden ja vielä seuraavan syksynkin pyörällä kouluun, kun alkuvuodesta syntyneet ajelivat reteesti autolla toisen vuoden kevään ja kolmannen syksyn.
Kun itse sain kortin, oli lukiota jäljellä enää muutama viikko syyslukukautta ja kolmannen keväällähän alkoi lukuloma jo helmikuussa.