Miksi joidenkin mielestä on niin tärkeää, että lapsi syntyy alkuvuodesta?
Moni perustelee tätä sillä, että kouluun mennessä tästä olisi muka jotain hyötyä, että lapsella on enemmän aikaa kypsyä ja olisi muka enemmän jotain valmiuksia kouluun, kun lapsi on vanhempi. Jotkut jopa kuvittelee, että alkuvuodesta syntyneet saa automaattisesti syntymäaikansa puolesta paremman pohjan koulunkäynnille.
Joo, onhan niillä lapsilla ikäeroa, mutta ihan oikeasti? Suomessa lapset aloittaa koulun muutenkin tosi myöhään, eskari 6-vuotiaana ja varsinainen koulu sitten sinä vuonna kun täyttää 7v. Lisäksi ne asiat, mitä ekaluokalla opetetaan, moni osaa jo jopa ennen esikoulua. Toki mm. sosiaalisia taitoja opitaan ja kehitetään koko ajan, mutta niistäkin voi olla jo kokemusta pienestä asti päivähoidossa olleella lapsella.
Suoraan sanoen, en siis usko, että syntymäajalla olisi suurtakaan merkitystä liittyen koulumenestykseen. Ikäeroa enemmän pärjäämiseen vaikuttaa lapsen persoona ja esimerkiksi ne sosiaaliset taidot. Onkohan nämä alkuvuonna syntymistä ihannoivat vanhemmat miettineet sitäkään, että oikeastaan heidän lapsukaisensa oppii sitten monia taitoja paljon ikätovereitaan myöhemmällä iällä? Ekaluokalla kouluvuoden alkaessa tammikuun alussa syntynyt on jo 7v. 7kk., mutta siellä se vaan edelleen tankkaa samoja asioita niiden juuri 7v. täyttäneiden ja jopa 6v 8kk lapsukaisten kanssa. Nämä nuoremmathan siis oppivat samat opetetut asiat paljon näitä tammikuussa syntyneitä aikaisemmin. Mitä hienoa siinä sitten on?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska alkuvuodesta syntynyt on edellä loppuvuodesta syntynyttä ja ihmiset jaotellaan esimerkiksi harrastuksissa iän mukaan, jolloin ensimmäisenä syntyneellä on etulyöntiasema. Aika simppeliä. Ja ihan tutkittu juttu. Se, että jonkun miehellä tai serkulla on erinomainen menestys vaikka on syntynyt joulukuussa ei kerro mitään siitä, että yleisellä tasolla eväät menestymiseen ovat paremmat alkuvuodesta syntyneillä. Tämä etenkin urheilussa.
Huvikseni katsoin Huuhkajien syntymäkuukaudet. En huomaa mitään eroa, joukossa on kaikkina kuukausina syntyneitä. Hyökkääjäosastossa on eniten elo-syyskuussa syntyneitä.
Asiaa on tutkittu paljon suuremmilla otoksilla. Hienoa jos siellä oli paljon vaihtelua, keskimäärin tutkimuksissa korostuvat alkuvuonna syntyneet. Yhä harvemmaksi käy menestyjien joukko kun siirrytään kesään ja syystalvella syntyneisiin.
Ihan täyttä soopaa. Ihanko itse keksit? Laita faktat tiskiin.
Se ei tee siitä soopaa ettet tiedä ja susta tuntuu siltä. Tehtäväni ei ole sivistää teitä. Jos kiinnostaa niin selvitä itse.
😂😂😂. Älä unta näe. Tuommoinen huijaa ei kiinnosta ollenkaan.
Minulle on ihan itsestään selvyys, että geenit ja kasvuympäristö ratkaisevat miten ihminen elämässään pärjää ja miten osaava ja älykäs kukin on. Se missä kuussa on syntynyt, ei ole mitään merkitystä.
Minun lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta ja loppuvuodesta. Kaikki ovat osanneet lukea, kirjoittaa ja laskea ennen kouluun menoa. Ekan luokan olisi voinut suorastaan skipata pois, mutta nykyään koulu on rakennettu niin, että paremmille annetaan haastavampia tehtäviä.
Myös urheilussa ovat varsin osaavia, koska ovat oppineet meiltä liikunnallisen elämäntavan.Varmaan jollakin voi olla, että ei niin hyvin opi ekalla luokalla, mutta ei nuo asiat mihinkään aikuisuuteen kestä. Vai väitättekö, että loppuvuodesta syntyneet ovat tyhmempiä kuin alkuvuodesta syntyneet? Älkää nyt viitsikö olla typeriä. Jos jotakin loppu vuonna syntynyttä harmittaa, että ei 18-vuotiaana pääse baariin kavereiden kanssa, niin sillä ei ole mitään tekemistä oppimisen ja älykkyyden kanssa.
Ei tuossa suurta vahinkoa pääse syntymään, jos pääsee baariin vähän myöhemmin. Enemmän etua on siitä, että pääsee oppimisen pariin aiemmin kuin muut. Etu ei tule heti alkuvuosina, mutta myöhemmin.
Minä taas ajattelen, että lapsen on hyvä saada olla mahdollisimman pitkään lapsi. Tätä tukevat myös tutkimukset.
Minä taipuisin myös ehkä enemmän tälle kannalle. Jos lapsi joutuu koulumaiseen ympäristöön ennen kuin on siihen valmis, hän voi kokea oppimistilanteen epämukavana ja se taas voi heijastua kaikkeen myöhempään oppimiseen. Lapsi, joka on kehittynyt pidemmälle on kärsivällisempi ja jaksaa istua paikoillaan paremmin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan kirjoituksia alkuvuodesta syntyneiden etulyöntiasemasta urheilussa. Huuhkajien väistynyt kapteenikin on kirjoittanut aiheesta.
Jos keskiarvollisesti katsoo, on varmaan noin. Silti on paljon huippu-urheilijoita, jotka ovat loppuvuodesta syntyneet. Ja harvasta nyt urheilija tulee. Tärkeämpää on koulumenestys ja vanhemmiten hyötyy, kun on aivojaan käyttänyt jo nuorempana, koska aivot kehittyvät eniten mitä nuorempi on.
Nuorempana keskittymiskyky on keskimäärin huonompi. Kypsyminen tapahtuu kasvun myötä, ei treenaamalla.
Sen sijaan saa kyllä lapselleen treenattua mahdollisesti huonon itsetunnon, jos puskee häntä väkisin itseään vanhempien porukkaan.
Lapset pitäisi nähdä yksilöinä, tarkkailla heidän yksilöllisiä herkkyyskausiaan. Tähän ei luonnollisestikaan koululla ole mahdollisuuksia, mutta vanhemmilla on. Pääsääntöisesti lapselle on parempi mennä pikkuisen myöhemmin kouluun kuin yhtään liian aikaisin. Ihan siksi, että pitkä leikki-ikä vaikuttaa suotuisasti aivojen myöhempään kehitykseen.
En tiedä sinusta, mutta omat lapseni leikkivät koululaisinakin.
En ole tuollaista kuullutkaan. Jos on huoli lapsen sosiaalisesta ja kognitiivisesta pärjäämisestä, tai toivoo hänelle "etulyöntiasemaa", on parempiakin keinoja, kuin pidättäytyä raskautumisesta kunnes se tapahtuu strategisesti. Esim. ohittaa joku selvempi kiima - ehkä parempi ovulaatio! - jonkun epämääräisen odotuksen vuoksi, jälkeläisen pärjäämisestä. Yhtä vammaista on säätää suhteessa horoskooppimerkkiin tms. Kohtalon peli voi olka monimutkaisempi, kuin säätäjä kuvittelee!
Olen syntynyt joulukuussa. Aloutin koulun 5-vuotiaana. Olin aina luokkani paras, peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuollaista kuullutkaan. Jos on huoli lapsen sosiaalisesta ja kognitiivisesta pärjäämisestä, tai toivoo hänelle "etulyöntiasemaa", on parempiakin keinoja, kuin pidättäytyä raskautumisesta kunnes se tapahtuu strategisesti. Esim. ohittaa joku selvempi kiima - ehkä parempi ovulaatio! - jonkun epämääräisen odotuksen vuoksi, jälkeläisen pärjäämisestä. Yhtä vammaista on säätää suhteessa horoskooppimerkkiin tms. Kohtalon peli voi olka monimutkaisempi, kuin säätäjä kuvittelee!
Loppuvuoden lasten haasteista väestötasolla on roppakaupalla tilastotietoa. Jos sinä koet horoskoopit ja yleisen kohtalouskon tai mystiset ”paremmat ovulaatiot” uskottavammiksi, niin sitten se on valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan kirjoituksia alkuvuodesta syntyneiden etulyöntiasemasta urheilussa. Huuhkajien väistynyt kapteenikin on kirjoittanut aiheesta.
Jos keskiarvollisesti katsoo, on varmaan noin. Silti on paljon huippu-urheilijoita, jotka ovat loppuvuodesta syntyneet. Ja harvasta nyt urheilija tulee. Tärkeämpää on koulumenestys ja vanhemmiten hyötyy, kun on aivojaan käyttänyt jo nuorempana, koska aivot kehittyvät eniten mitä nuorempi on.
Nuorempana keskittymiskyky on keskimäärin huonompi. Kypsyminen tapahtuu kasvun myötä, ei treenaamalla.
Sen sijaan saa kyllä lapselleen treenattua mahdollisesti huonon itsetunnon, jos puskee häntä väkisin itseään vanhempien porukkaan.
Lapset pitäisi nähdä yksilöinä, tarkkailla heidän yksilöllisiä herkkyyskausiaan. Tähän ei luonnollisestikaan koululla ole mahdollisuuksia, mutta vanhemmilla on. Pääsääntöisesti lapselle on parempi mennä pikkuisen myöhemmin kouluun kuin yhtään liian aikaisin. Ihan siksi, että pitkä leikki-ikä vaikuttaa suotuisasti aivojen myöhempään kehitykseen.
Kun opiskelin yliopistossa, ainakin kolme opiskelukaveriani oli aloittanut koulun vuoden etuajassa. Nämä siis vain ne, jotka tiedän. En tiedä kuinka moni muu on tehnyt niin.
Mitään ongelmia varhaisesta koulunaloituksesta näille ei näytä tulleen. Kaikki ovat menestyneet koulussa ja muussa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt joulukuussa. Aloutin koulun 5-vuotiaana. Olin aina luokkani paras, peruskoulussa.
Tunnen yhden, joka on syntynyt joulukuussa ja joka aloitti koulun myös viisivuotiaana. 80-luvulla tämä oli ilmeisesti mahdollista. Hänkin oli hyvä oppilas.
Paras aika syntyä saattaa hyvinkin olla maaliskuusta elokuuhun. Silloin on hyvät mahdollisuudet saada rutkahkosti auringonvaloa ekan elinvuoden aikana, eikä ilmapiiriä (kollektiivista tietoisuutta) erityisesti mm. Suomessa sävyttävä melankolia ja jopa toivottomuus ole muovaamassa niin pahasti psyykkistä ja psykososiaalista kehitystä?
Nain eleven kirjoitti:
Paras aika syntyä saattaa hyvinkin olla maaliskuusta elokuuhun. Silloin on hyvät mahdollisuudet saada rutkahkosti auringonvaloa ekan elinvuoden aikana, eikä ilmapiiriä (kollektiivista tietoisuutta) erityisesti mm. Suomessa sävyttävä melankolia ja jopa toivottomuus ole muovaamassa niin pahasti psyykkistä ja psykososiaalista kehitystä?
Itse asiassa useat tutkimukset osoittavat, että syksy on paras aika syntyä terveyden kannalta ja kevät huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ehkä ne tammikuun lapsoset on valmiita kouluun vasta vähän vanhempina.
Miten tuo on perusteltavissa?..höpö höpö jokainen opii ajallaan .se on lapsen luonteesta kiinne poika helmikuusa syntynyt tule siis 7v..hän on lukenut puolivuotta kirjoittaa ja kellonkin tuntee itse kyselee ja on kiinnostunut kaikesta kalastus jalis ja jääkiekko myös kiinnostuksen kohteena vanhemmat ei ole mihinkään repanneet itse innostunut kaikesta ..melko vilkas poika ja energinen huumorintajuinen pirtsakka poika ja empaattinen!
Jaa, itse olen syntynyt joulukuussa ja kouluun meneminen vuosi myöhemmin olisi ollut katastrofi. Olin muutenkin pidempi, kypsempi ja keskiarvoa parempi koulussa, "vaikka" olin siis samalla luokalla kuin samana vuonna syntyneet. Toinen tyttö, joka oli myös syntynyt joulukuussa, oli oikein koulun priimus loistavine arvosanoineen.
En ole minkään kuullut tuskin kukaan vanhempi ajattele noin typerästi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samalla koululuokalla on tammikuussa ja joulukuussa syntyneitä lapsia, ne tammikuussa syntyneet ovat noin 11 kuukautta vanhempia ja siitä voi olla vähintäänkin fyysistä etua tietyssä iässä kun ei ole se luokan nuorin ja pienikokoisin.
Mitä fyysistä etua?
Ei kai koulussa fyysistä kokoa niinkään tarvita?
Eri asia kai sitten, jos ei osaa asioitaan muuten hoitaa.
Ajattele vaikkapa koulun liikuntatunteja tai ketkä joutuvat kiusatuksi. Ainakin pojalle on etua fyysisestä koosta ja pituuskasvusta jos haluaa harrastaa vaikkapa jotain urheilua.
Ei kai ne koulun liikuntatunnit mitään sumomatseja ole?
Kiusaaminen taas on sellainen asia, että siinä syyllinen on kiusaaja, ei kiusattu. Kiusaaminen on noloa kiusaajalle ja kertoo tämän sosiaalisten taitojen puutteesta. Mutta ehkäpä kiusaaja voi kerrata luokkansa ja siirtyä opiskelemaan itseään nuorempien kanssa, niin ehkä sitten henkinen puolikin saisi kehittyä rauhassa.
Se isompi koko voi sinällään suojella kiusaamiselta verrattuna siihen jos on kovin pieni ja hentorakenteinen, joka ei pysty pitämään puoliaan. Ei hänen itsensä tarvitse olla mikään kiusaaja.
En mä tiedä eikä kiinnosta, mutta tällä jäbällä on munaa!
https://www.youtube.com/channel/UCJMo-E8v-jZBM4bFGI7GtMA/featured
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samalla koululuokalla on tammikuussa ja joulukuussa syntyneitä lapsia, ne tammikuussa syntyneet ovat noin 11 kuukautta vanhempia ja siitä voi olla vähintäänkin fyysistä etua tietyssä iässä kun ei ole se luokan nuorin ja pienikokoisin.
Mitä fyysistä etua?
Ajattele vaikkapa koulun liikuntatunteja tai ketkä joutuvat kiusatuksi. Ainakin pojalle on etua fyysisestä koosta ja pituuskasvusta jos haluaa harrastaa vaikkapa jotain urheilua.
Kiusaaminen taas on sellainen asia, että siinä syyllinen on kiusaaja, ei kiusattu. Kiusaaminen on noloa kiusaajalle ja kertoo tämän sosiaalisten taitojen puutteesta. Mutta ehkäpä kiusaaja voi kerrata luokkansa ja siirtyä opiskelemaan itseään nuorempien kanssa, niin ehkä sitten henkinen puolikin saisi kehittyä rauhassa.
Se isompi koko voi sinällään suojella kiusaamiselta verrattuna siihen jos on kovin pieni ja hentorakenteinen, joka ei pysty pitämään puoliaan. Ei hänen itsensä tarvitse olla mikään kiusaaja.
Tai mitä jos vaan jokaiselle lapselle yritettäisiin opettaa toimimaan sosiaalisesti siten, että kiusaaminen ei olisi tarpeen, eikä täten kiusaamiselta näin suojautuminenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä fyysistä etua?
Tuo ei päde ainakaan tytöillä. Päinvastoin isokokoisia saatetaan kiusata. Oikeasti kiusaajalla on aina joku tekosyy kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska alkuvuodesta syntynyt on edellä loppuvuodesta syntynyttä ja ihmiset jaotellaan esimerkiksi harrastuksissa iän mukaan, jolloin ensimmäisenä syntyneellä on etulyöntiasema. Aika simppeliä. Ja ihan tutkittu juttu. Se, että jonkun miehellä tai serkulla on erinomainen menestys vaikka on syntynyt joulukuussa ei kerro mitään siitä, että yleisellä tasolla eväät menestymiseen ovat paremmat alkuvuodesta syntyneillä. Tämä etenkin urheilussa.
Huvikseni katsoin Huuhkajien syntymäkuukaudet. En huomaa mitään eroa, joukossa on kaikkina kuukausina syntyneitä. Hyökkääjäosastossa on eniten elo-syyskuussa syntyneitä.
Asiaa on tutkittu paljon suuremmilla otoksilla. Hienoa jos siellä oli paljon vaihtelua, keskimäärin tutkimuksissa korostuvat alkuvuonna syntyneet. Yhä harvemmaksi käy menestyjien joukko kun siirrytään kesään ja syystalvella syntyneisiin.
Se ei tee siitä soopaa ettet tiedä ja susta tuntuu siltä. Tehtäväni ei ole sivistää teitä. Jos kiinnostaa niin selvitä itse.
Minulle on ihan itsestään selvyys, että geenit ja kasvuympäristö ratkaisevat miten ihminen elämässään pärjää ja miten osaava ja älykäs kukin on. Se missä kuussa on syntynyt, ei ole mitään merkitystä.
Minun lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta ja loppuvuodesta. Kaikki ovat osanneet lukea, kirjoittaa ja laskea ennen kouluun menoa. Ekan luokan olisi voinut suorastaan skipata pois, mutta nykyään koulu on rakennettu niin, että paremmille annetaan haastavampia tehtäviä.
Myös urheilussa ovat varsin osaavia, koska ovat oppineet meiltä liikunnallisen elämäntavan.Varmaan jollakin voi olla, että ei niin hyvin opi ekalla luokalla, mutta ei nuo asiat mihinkään aikuisuuteen kestä. Vai väitättekö, että loppuvuodesta syntyneet ovat tyhmempiä kuin alkuvuodesta syntyneet? Älkää nyt viitsikö olla typeriä. Jos jotakin loppu vuonna syntynyttä harmittaa, että ei 18-vuotiaana pääse baariin kavereiden kanssa, niin sillä ei ole mitään tekemistä oppimisen ja älykkyyden kanssa.
Ei tuossa suurta vahinkoa pääse syntymään, jos pääsee baariin vähän myöhemmin. Enemmän etua on siitä, että pääsee oppimisen pariin aiemmin kuin muut. Etu ei tule heti alkuvuosina, mutta myöhemmin.
Minä taas ajattelen, että lapsen on hyvä saada olla mahdollisimman pitkään lapsi. Tätä tukevat myös tutkimukset.
Lapsen on käytävä koulua ja en näe millään etteikö siltikin saisi olla mahdollisimman pitkään lapsi. Kuinka kauan lapsi saa olla lapsi riippuu vanhemmista. Monilla tuppaa olemaan, että ”et kai sinä enää leluja tarvitse, kun olet jo noin iso”. Meillä lapset menestyvät koulussa, mutta lapsia saavat olla niin pitkään kun mahdollista. Legoja sun muuta ostetaan niin pitkään kun suinkin vaan haluavat leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on käytävä koulua ja en näe millään etteikö siltikin saisi olla mahdollisimman pitkään lapsi. Kuinka kauan lapsi saa olla lapsi riippuu vanhemmista. Monilla tuppaa olemaan, että ”et kai sinä enää leluja tarvitse, kun olet jo noin iso”. Meillä lapset menestyvät koulussa, mutta lapsia saavat olla niin pitkään kun mahdollista. Legoja sun muuta ostetaan niin pitkään kun suinkin vaan haluavat leikkiä.
Toki vanhempien vaikutus on tärkeä, mutta niin on luokkakavereidenkin. Mitä isompi lapsi, sitä tärkeämmäksi muodostuu viiteryhmä.
Etenkin murrosiässä vuosi lisäaikaa voi todellakin tulla tarpeeseen ennen kuin kaikkien paheiden äärelle hankkiudutaan.
Nain eleven kirjoitti:
Tämähän on täysin päinvastoin. Loppu vuonna syntyneet saavat enemmän auringonvaloa kuin alku vuonna syntyneet. Mietipä tarkkaan.
Jos koulu päättää lapsuuden, eikö olisi fiksuinta kieltää koulu alle 18-vuotiailta? Näin jokainen lapsi saisi lapsuuden.