Pahimmat "tää ei kai haittaa"-kokemukset
Eli mitä härskiä ihmiset on tehny koska "ei se haittaa".
Kommentit (3103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hissit on kyllä tarkoitettu ihan kaikille, mammojen ja vaunujen on ihan turha itkeä saati rähjätä asiasta. Toki on kohteliasta päästää hissiin ensin pyörätuolit, vaunut ym., mutta ihan niillä saa kaikki ajella. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleenkään ahdistua asiasta.
Veikkaanpa, ettet ole koskaan ollut siinä vaunu- tai pyörätuoliasemassa, vaan olet voinut valita portaat hissin sijaan. Siksi et ole joutunut ahdistumaan asiasta.
No eikö ne vaunujen ja pyörätuolien käyttäjät sitten voi koskaan odottaa? Ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että komennetaan kaikki (oletttavasti) tervejalkaiset ulos hissistä, että mamma saa tuoda vaununsa sinne.
Tuommoinen "hissipoliisina" toimiminen on yhtä hölmöä kuin invavessojen ja autopaikkojen vartioiminen, ettei kukaan terve vaan saisi niitä käyttää. Monet vammat eivät näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Tutun avopuolisolle annoin lainaksi vauvan kantorepun, joka oli käytännössä uusi.
Saaatesanat oli, että voit käyttää kuin omaasi, mutta palauta, kun ette enää tarvitse.
Parin vuoden päästä kyselin kantorepun perään, nii hänellä ei enää kuulemma ollut sitä. "Ei kai haittaa?"
Tästä jälleen opin, etten ikinä lainaa mitään, mitä en ole valmis menettämään.
Pari vuotta on pitkä aika. Olisi kannattanut ehkä sopia joku aikaraja, että tuo heti pois kun vauva kasvaa yli siitä, ja olisit kysellyt perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää hissien käyttäjät, joilla on terveet jalat eikä ylimääräisiä pyöriä vedettävänään tai työnnettävään, ovat niitä "ei kai tää nyt haittaa" tyyppejä, jotka eivät pysty samaistumaan, ennen kuin ovat itse sellaisessa asemassa, että olisi joskus kiva päästä liikkumaan kerroksien välissä, kun EI VOI oikeasti valita niitä portaita.
Suosikaa siis edes hyötyliikunnan edestä portaita ja jättäkää ne hissit heille, jotka niitä välttämättömästi tarvitsevat, etenkin vilkasliikenteisillä paikoilla, kun ne hissit tuntuu koko ajan olevan varattuina (koska hupiajelijat).
Tämä on todella yksi esteettömyyden haasteista, että useat ihmiset eivät välitä nähdä silloinkaan nenäänsä pidemmälle, vaikka sen heille selittäisikin "mullakin on oikeus".
Alapeukuista päätellen täällä on useita sellaisia, jotka uskoo näiden näkymättömien tuki- ja liikuntaelinvaivojen nuorilla ihmisillä olevan hirveän yleisiä. Eikä muka olisi olemassa sellaisia, jotka nyt vain ihan huvikseen ottaa hissin liikkuakseen yhden kerroksen välin.
Tietenkin hissiä saavat käyttää kaikki, mutta vähän tilannetajua toivoisin: Jos hissiä odottaa selkeästi sellainen ihminen, joka kulkee pyörillä, keppien kanssa tai muuten hankalasti, niin tietenkin hän saa mennä ensin. Ei tulisi mieleenkään viedä hissiä sellaiselta, mutta osa ei vain välitä.
Tottakai on ihmisiä jotka on vain itsekkäitä, mutta saa olla vähän pullossa kasvanut jos ei ymmärrä että erilaisia vaivoja ja sairauksia on nuorillakin aika paljon.
No eikö ne vaunujen ja pyörätuolien käyttäjät sitten voi koskaan odottaa? Ei kai siinäkään ole mitään järkeä, että komennetaan kaikki (oletttavasti) tervejalkaiset ulos hissistä, että mamma saa tuoda vaununsa sinne.
Tuommoinen "hissipoliisina" toimiminen on yhtä hölmöä kuin invavessojen ja autopaikkojen vartioiminen, ettei kukaan terve vaan saisi niitä käyttää. Monet vammat eivät näy ulospäin.[/quote]
Heh, tuli mieleen, kun vuonna 2019 Ateneumissa oli Tove-näyttely. Kyseisenä päivänä oli ilmainen sisäänpääsy, ja paikalla oli todella paljon porukkaa. Näyttelyn jälkeen jonottamaan naisten vessaan. Eräs nainen tulee vessasta ulos ja sanoo, että käyttäkää tuota invalidivessaa, niin jono kulkee nopeammin. Niin eikös yksi vessapoliisia leikkivä nainen tokaise siihen, että invavessan käyttö on EHDOTTOMASTI kielletty, että kuulitteko, sitä ei saa missään nimessä käyttää!
Haloo, kait me tuo ymmärrettiin, ja jos joku olisi tullut pyörätuolilla tai kainalosauvoilla paikalle, niin olisi tietysti päästetty se ensimmäisenä paikalle. Mutta niin kauan, kun vessajonossa oli vain tervejalkaisia, oli ihan älytöntä pitää yhtä vessaa tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Oon isännöintitoimistossa töissä. Mukaville ihmisille teen palveluksia.
Muistan yhdenkin asukkaan, yhtiövastikkeet aina myöhässä, kävin soittaa ovikelloa.
Sanoin suoraan halusin tulla katsomassa paikanpäällä missä mennään.
Ei ole yhtään autopaikkaa vuokralla, mutta hänen autoja kuulemma on. Kehoitin mennään katsomaan autopaikkoja ja näytän hänelle.
Kertoin yhtiökokouksessa on päätetty väärin pysäköidyt maksavat 10 kertaisesti ja nämähän on voimassa, kun yhtiökokouksessa on näin päätetty.
Tämäkin oli mun idea, isännöitsijä ehdotti ja meni yhtiökokouksessa ja hallituksessa läpi.
Annoin romuttamon numeron ja kerroin autopaikka on 30 e kk, häneltä 300, 3 autoa on 900 e kk.
Tilaa romuttamosta kuljetus.
Tilasi.
Älkää tyytykö
Pakko kommentoida, että en saanut tästä viestistä yhtään mitään selvää
Annoin naapurin naiselle minun telttani lainaan, kun itsellään ei sellaista ollut. Itse nukuin riippumatossa.
Sanoin vielä erikseen, kun alkoi telttaa purkamaan, että laita pussin suu kunnolla kiinni kun olet valmis. Pakattuaan menin katsomaan ja telttakepit meinasivat pudota sieltä ja sanoin toisen kerran, että näetkö mitä käy jos pussin suu ei ole kunnolla kiinni ja pyysin sulkemaan pussin suun kunnolla.
Lähdin siitä reilun viikon päästä pitkään kesäloma-retkeilyreissuun Suomessa. Ja kuinka ollakkaan, huomaan leirintäalueella, että eihän ne talttakepit olleet siellä pussissa, vaan pudonneet sinne metsään. Neitokaisen versio oli, että "muistatko, kun *yhdessä* niitä keppejä siellä metsässä ihan pohdittiin, että en minä vaan tiedä miten ovat pudonneet". Kumma että teltta on keppeineen säilynyt omassa käytössäni sellaisenaan yli 20 vuotta. Jouduin itse ostamaan uudet kepit, kun tämä vietti ennemmin puhelimessa inttäen aikaansa, kun olisi ollut rehellinen ja myöntänyt koomauksensa. En jaksanut vääntää turhasta.
Periaatteesta ärsytti. Eipä lainaa minun kamojani enää. Sama neito tuli minua vastaan saman reissun viimeisenä lomapäivänäni erääseen kaupunkiin. Muutti hotellivaraukseni surkeampaan (taas sama inttäminen) ja meni ja kahmi vielä päältä parhaan huoneen. Ilkesi sanomaan vielä, että raahasi minulle vielä omasta huoneestaan petivaatteetkin. Ilmeisesti omasta mielestään surkeammat.
Pieniä asioita sinällään, mutta ärsyttäviä silti. Samassa ihmisessä on muutakin opportunistin ja rahan perässä olevan vikaa. Pyytänyt mm. ulkoilemaan ja koittanut maksattaa minulla omatkin bensansa ja yhteisissä juhlissa pisti minut maksamaan suosikkinaapurilleen ruuat ketkuilemalla. Juuri tätä "ei kai haittaa" -kansaa.
Meininki loppui siihen, kun hermojeni mentyä keksin sanoa että minulla on hiton pahat vaihdevuodet juuri alkamassa ja olen superkärttyinen ja ketuttaa jatkuvasti. Tein samalla pikku sosiaalisen kokeen miten aito tämä "ystävyys" on. Ei ole neidistä eikä toisesta naapurista, jota tämä neiti ohjailee, kuulunut enää sen jälkeen. Hyödyt on ilmeisesti kotiutettu ja muusta ei niin ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen "hissipoliisina" toimiminen on yhtä hölmöä kuin invavessojen ja autopaikkojen vartioiminen, ettei kukaan terve vaan saisi niitä käyttää. Monet vammat eivät näy ulospäin.
Heh, tuli mieleen, kun vuonna 2019 Ateneumissa oli Tove-näyttely. Kyseisenä päivänä oli ilmainen sisäänpääsy, ja paikalla oli todella paljon porukkaa. Näyttelyn jälkeen jonottamaan naisten vessaan. Eräs nainen tulee vessasta ulos ja sanoo, että käyttäkää tuota invalidivessaa, niin jono kulkee nopeammin. Niin eikös yksi vessapoliisia leikkivä nainen tokaise siihen, että invavessan käyttö on EHDOTTOMASTI kielletty, että kuulitteko, sitä ei saa missään nimessä käyttää!
Haloo, kait me tuo ymmärrettiin, ja jos joku olisi tullut pyörätuolilla tai kainalosauvoilla paikalle, niin olisi tietysti päästetty se ensimmäisenä paikalle. Mutta niin kauan, kun vessajonossa oli vain tervejalkaisia, oli ihan älytöntä pitää yhtä vessaa tyhjänä.
Itse kerran täydessä bussissa menin istumaan eteen näkörajoitteisten paikalle. Matkustettuani jo jonkin matkaa nousi bussiin eräs näkevä henkilö näkörajoitteisen tyypin kanssa (kyseessä siis ystävykset tms). Totta kai olin heti nousemassa pois ja antamassa heille tilaa mutta tämä näkevä ihminen hyvin vihaisesti moitti minua siitä että olin istunut kyseisellä paikalla. Mitä ihmettä? Täydessä bussissako pitäisi varmuuden vuoksi pitää jotakin paikkaa tyhjänä?
Ja on muuten ratikassakin eräs vanhus kerran suoraan ovelta syyttänyt paikan viemisestä kun olin juuri nousemassa antaakseni paikan.
Että eipä se tosiaan näköjään kaikille riitä että heti tarvittaessa antaa paikan, päästä eteen tms.
Vierailija kirjoitti:
Tutun avopuolisolle annoin lainaksi vauvan kantorepun, joka oli käytännössä uusi.
Saaatesanat oli, että voit käyttää kuin omaasi, mutta palauta, kun ette enää tarvitse.
Parin vuoden päästä kyselin kantorepun perään, nii hänellä ei enää kuulemma ollut sitä. "Ei kai haittaa?"
Olisin vähän varovainen tällaisten lainailujen kanssa. Vauvaperheet saavat helposti lahjoituksena niin paljon kaikkea tavaraa ja vaatetta ettei parin vuoden kuluttua välttämättä enää muista mikä on lahjoitettua, mikä ostettua, mikä ehkä lainattua. Kannattaa reilusti itse kysellä perään jos jokin vauvanvaate tai tavara on tärkeää saada takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää hissien käyttäjät, joilla on terveet jalat eikä ylimääräisiä pyöriä vedettävänään tai työnnettävään, ovat niitä "ei kai tää nyt haittaa" tyyppejä, jotka eivät pysty samaistumaan, ennen kuin ovat itse sellaisessa asemassa, että olisi joskus kiva päästä liikkumaan kerroksien välissä, kun EI VOI oikeasti valita niitä portaita.
Suosikaa siis edes hyötyliikunnan edestä portaita ja jättäkää ne hissit heille, jotka niitä välttämättömästi tarvitsevat, etenkin vilkasliikenteisillä paikoilla, kun ne hissit tuntuu koko ajan olevan varattuina (koska hupiajelijat).
Tämä on todella yksi esteettömyyden haasteista, että useat ihmiset eivät välitä nähdä silloinkaan nenäänsä pidemmälle, vaikka sen heille selittäisikin "mullakin on oikeus".
Alapeukuista päätellen täällä on useita sellaisia, jotka uskoo näiden näkymättömien tuki- ja liikuntaelinvaivojen nuorilla ihmisillä olevan hirveän yleisiä. Eikä muka olisi olemassa sellaisia, jotka nyt vain ihan huvikseen ottaa hissin liikkuakseen yhden kerroksen välin.
Tietenkin hissiä saavat käyttää kaikki, mutta vähän tilannetajua toivoisin: Jos hissiä odottaa selkeästi sellainen ihminen, joka kulkee pyörillä, keppien kanssa tai muuten hankalasti, niin tietenkin hän saa mennä ensin. Ei tulisi mieleenkään viedä hissiä sellaiselta, mutta osa ei vain välitä.
Tottakai on ihmisiä jotka on vain itsekkäitä, mutta saa olla vähän pullossa kasvanut jos ei ymmärrä että erilaisia vaivoja ja sairauksia on nuorillakin aika paljon.
Meidänkin teini käytti keppejä vain vähän aikaa, mutta hänellä oli kielto käyttää portaita polvileikkauksen jälkeen kepittömyydestä huolimatta. Aluksi tuon hissin käytön jälkeen sai mennä portaat ylös, mutta hissillä alas. Ei se päällepäin näy, laihalta ja hyväkuntoiselta.
Kaveri oli eronnut miehestään ja kyseli olisiko kellään antaa kahvinkeitintä, meillä oli kaapissa ylinmääräinen ja annoin sen kaverille. Kun myöhemmin kyselin keittimen perään, kaveri sanoi heittäneensä sen roskiin kun osti moccamasterin ja ihmetteli, miksi kiihdyn kympin halpiskeittimestä.
Miten teille tulee noita tilanteita. En muista että kukaan sanoo mulle ettei haittaa... tietävät kyllä vastauksen jos tulisi.
Annoin taannoisen poikaystävän veljelle teltan lainaksi. Luulin ja kuvittelin, että se palautuu siisitinä takaisin. Mitä vielä, sain lainan päällisiksi maapohjat lehdet ja sisätilan roskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan omakotitalon. Ihmettelin kun parkkipaikallani (yhden auton pienellä parkkipaikalla) oli kaksi tuntematonta autoa. Aivan toisiinsa kiinni parkkeerattuna. Lähistöllä ei ollut yhtään parkkipaikkaa, joten jouduin jättämään auton tienvarteen (ja sain 60€ sakon). Naapuri sitten viikon päästä päätti laittaa viestiä. Että "Tuttavamme parkeerasi pihallesi kun et ollut kotona. Toivottavasti ei haitannut!"
Ei yhtään...
Mä en sentään saanut sakkoja kun pihassamme oli tilaa myös mun autolle.
Mutta kyllä ihmetytti kun naapuri ei edes voinut etukäteen kysyä voiko vieraat ajaa autonsa meidän pihaan?
Hyvät tavat kadoksissa?!
Olisitte parkkeeranneet siten, että nämä "lokit" eivät olisi päässeet pois!
Vierailija kirjoitti:
Annoin taannoisen poikaystävän veljelle teltan lainaksi. Luulin ja kuvittelin, että se palautuu siisitinä takaisin. Mitä vielä, sain lainan päällisiksi maapohjat lehdet ja sisätilan roskat.
Lainasimme tuttavaperheelle vähän käytetyn telttamme. Palautettaessa kaarissa olevat kuminauhat olivat kuin keitettyä spagettia ja teltan kasaaminen on tuskaista touhua. Epäilimme heidän vaihtaneen oman telttansa kaaret omiemme tilalle. Lainasimme samalle perheelle muutakin tavaraa, joka ei ilman kyselemistä palautanut happamien ilmeiden kanssa. Heistä lainaaminen tarkoitti tavaran omaksi saamista ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli eronnut miehestään ja kyseli olisiko kellään antaa kahvinkeitintä, meillä oli kaapissa ylinmääräinen ja annoin sen kaverille. Kun myöhemmin kyselin keittimen perään, kaveri sanoi heittäneensä sen roskiin kun osti moccamasterin ja ihmetteli, miksi kiihdyn kympin halpiskeittimestä.
Jos hän kysyi, onko kenelläkään ANTAA kahvinkeitittä, ei hän sitä ollut silloin lainaamassa, vaan ajatteli, josko jollekin on jäänyt ylimääräinen lahjotettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin miehen, koska hän äänesti Eskoa Ahoa presidentinvaaleissa, kun mahdollisuus oli äänestää Tarja Halosta ensimmäiseksi naispresidentiksi. Tajusin, että mies on juntti eikä kykene kriittiseen ajatteluun vaan tulee aina seuraamaan lapsuudenkodissaan opittua ideologiaa.
Tämä Tarrrja on nyt ollut harvinaisen hiljaa poistattamistaan maamiinoista. Jos se ressukka kuvittelee, että Putte-possun kravatin oikaisulla kaikki on taas hyvin.
177 kansanedustajaa äänesti miinakiellon puolesta, joukossa oli yli 20 kokoomuksen kansanedustajaa, lisäksi muutama kristillisten ja ruotsalaistenkin kansanedustaja. Eihän Tarjalla ollut edes äänioikeutta eduskunnan täysistunnossa, kun oli samaan aikaan tasavallan presidentti.
Ei kai tää mitään haittaa, vaikka totuus tulee julki.
Ei uskoisi, että yksi ihminen pystyy vaikuttamaan muiden ihmisten mielipiteisiin ja päätöksiin noin paljon. Tää ei kai haittaa, kun tällaista kirjoitin?
Tavja kampanjoi miinakiellon puolesta 1990 -luvulta lähtien, ja teki kaikkensa jotta se toteutuisi. Hyödyllinen idiootti poseerasi ystävänsä Putinin kanssa ja levitti propagandaa, jonka mukana Venäjä ei ole eikä tulisi olemaan mikään uhka Suomelle. Ei kait haittaa, jos vähän taustoja avataan.
Ei yksi ihminen pysty määräämään, miten Suomen eduskunta jostain asiasta päättää.
"Ei tässä ole kuin vähän kanaa" -piirakan tarjoaminen vegaanille.
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan, ystävälläni on polvet sökönä eikä pysty kävelemään rappuja ylös tai alas. Tasaista katua kyllä pystyy suht hyvin jonkin matkaa. Mihinkä kategoriaan hänet laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Antaminen on antamista, et voi odottaa saavasi lahjoitettua tavaraa takaisin.