Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Opiskelijoilta voi leikata": Paljonko luulet opiskelijan saavan rahaa?

Vierailija
28.05.2015 |

Faktahan on se, että noin puolet opintotukeen kuuluvasta rahamäärästä on jo nykyään lainaa. Asumistukeakaan eivät opiskelijat saa, sekin sisältyy pieneen opintotukeen.

No, näiden tietojen perusteella veikkauksia kehiin! Eikä sitten luntata kelan sivuilta!

Kommentit (221)

Vierailija
121/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:47"]

Paljonko luulette opiskelijoiden maksavan vuokraa tai vaihtoehtoisesti matkakuluja? Ihan siinäkin tapauksessa, että on onnistunut saamaan halvimman solun.

[/quote]

Itse asuin solukämpässä, maksoin 350e/kk ja seutulippu 50e/kk. Oli tunnin matka yliopistolle per suunta.

Ja näin siis 5v sitten, nykyään sama paskaluukku on jo varmasti 500e/kk!

Vierailija
122/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ Sain tukea sen 470 e/kk

+ lainaa 300e/kk 

+ kesällä tehdyt työt n. 5000e, joista pois kesän kuluihin 2500e eli opiskelukuukausille jäi n. 250e/kk

Yhteensä siis rahaa kuukautta kohden oli: 1000e.

Siitä pois: vuokra 400, sähkö 15e, netti 15, puhelin 20e, vesi 20, lääkekulut 20e,  = n. 500e

Sitten jäi noin 500e: ruokaan 300e (sis. yliopistoruokailu), hygieniaan 15e, matkakuluihin kotipuoleen 30e, opiskelun pakollisiin hankintoihin (paperi, kopiointi, kirjoja ym.) 30e, meikit 10e, pakolliset vaatteet 25e + muut yllättävät menot/pahan päivän vara n. 100e.

Sellaista se elämä oli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:00"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:51"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:46"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:34"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:31"]opiskelija saa muistaakseni noin 900 lainoineen maksimissaan. Siitä sitten vuokrat ja matkakulut ennen kuin loput voi törsätä ruokaan ja kirjoihin yms.  [/quote] Opiskelijan pitää myös elää kesä, pahimmillaan 4kk ilman tukia jos ei ole saanut kesäduunia, joten ei sitä rahaa kyllä lähellekään 900e ole kuussa käytettäväksi. Dorka. [/quote] Niinpä. Itse onnistuin saamaan kesätöitä vain touko-kesäkuun ajaksi, joten heinä- ja elokuun vuokriin menee jo ne elämiseen säästettävät vähät rahat. Opiskelijan pitäisi lakata olemasta kesän ajaksi ilmeisesti, kesällä kun ei saa MITÄÄN tukia jos ei nosta lainaa. [/quote] Mitä vitun vajakkeja nää nykyopiskelijat oikein on? Ensin ruikutetaan joka vitun paikkaan että rahat ei riitä ja kesällä on kylmä ja nälkä, sitten seuraavaksi paljastuu että nää ei ole ottaneet lainaa. OTTAKAA SE VITUN LAINA JOS EI MUUTEN RAHAT RIITÄ. Sitä varten sitä myönnetään. (mutkumutkumutku valtion pitää elättää...) [/quote] MIKSI VALTIO ELÄTTÄÄ TYÖTTÖMÄT PUMMIT, MUTTA VAIN OPISKELIJAN PITÄÄ ELÄÄ VELAKSI? Kummastakohan ryhmästä on Suomelle tulevaisuudessa enemmän hyötyä, häh??? [/quote] Siksi että se on näin laissa säädetty. Jos ei systeemi kelpaa niin voi mennä johonkin muualle opiskelemaan tai vaihtoehtoisesti venyttää lantit soikeiksi ilman lainaa. Olkaa kuitenkin valittamatta jos itse valitsette että ette ota lainaa. valittakaa vasta sitten jos ei pysy hengissä lainan jälkeenkään. [/quote] Tässä sinulle kuukauden menot: Vuokra 600e (minäkin jonotan solua, en ole saanut)
Sähkö, pakollinen kotivakuutus ja puhelin/nettilasku 50e/kk
Lääkkeet ja bussikortti 50e/kk (kortista tingin kesäisin, lääkkeitä ilman en pärjää)
Ruoka 100e Ja tulot: Opintolaina 400e
Opintoraha+asumislisä 460e Minulle jää 50e/kk "ylimääräiseen" eli hygieniatuotteisiin ja joskus kerran vuodessa jopa kenkiin. Hiukset leikkaan itse. Viime talvena jouduin kulkemaan takki auki, koska vetoketju hajosi eikä ollut varaa 30e korjauttamiseen tai uuteen takkiin. Onneksi ei ollut kylmä talvi... Minusta tämä on väärin, koska lainasta huolimatta elintasoni on huonompi kuin jonkun sossupummin. [/quote] Eli asut aivan liian kalliissa asunnossa ja rahasi menevät siihen. Tunnen sympatiaa mutta en voi valitettavasti auttaa muuten kuin neuvomalla että muuta halvempaan. Toinen vaihtoehto on ottaa joku kimppaan samaan asuntoon ja jakaa vuokra. Tai etsit muutaman kaverin ja vuokraatte esim. kolmion kimppaan.  [/quote] Voi vittu kun niitä halvempia asuntoja ei vaan löydy! Tuon kirjoittajakin sanoi jonottavansa soluun, MUTTA perkele niitä ei saa kun tuhannet muutkin jonottavat niihin

[/quote]

Ei ole minun ongelmani. Opintotuet on mitoitettu halvemmalle asumiselle. Jos joku asuu väkisin liian kalliissa asunnossa niin minkä minä sille voin. Monet saa vanhemmiltaan tukea noihin kalliisiin vuokriin mutta se on heidän valintansa. Toiset venyttää sen budjettinsa äärirajalle pärjätäkseen ja se on sitten toinen valinta.

Ei valtio voi tukea mielivaltaisia vuokria tai seuraavaksi huomataan että esim. helsingissä noi opiskelijat ei mitenkään löydä asuntoa alle tonnilla. 

[/quote]

Mikäli on tarkoitettu halvemmalle asumiselle, niin sitten yhteiskunnan pitäisi taata niiden halvempien asumismuotojen saatavuuden. Nyt pk-seudulla on asunnot todella kortilla ja soluihin on helvetinmoiset jonot. Yksityiset käärivät mielipuolisia hintoja pikkuluukuista, jopa yhdestä 15m2 huoneesta voidaan veloittaa 600€/kk.

[/quote]

Ja tuleva hallitus leikkaa opiskelija-asuntojenkin rahoitusta. Eli tältäkin osin opiskelijat joutuvat entistä tiukemmalle, kun halpoja asuntoja ei valmistu ja olemassa olevien vuokrat nousevat.

[/quote]

Tää näkyy vasta tulevaisuudessa. Ei nuo nykyiset opiskelija-asunnot tuosta katoa ennen kuin talot on loppuunkäytetyt.

[/quote]

Osaatko lukea: nykyisten vuokrat tulevat nousemaan, eivät ne katoa! Mutta vielä suurempi ongelma on se, ettei asuntoja nytkään ole tarpeeksi, siksi niissä 650e/yksiöissä asutaan. Lisää pitäisi siis rakentaa edullisia opiskelijasoluja ja yksiöitä!

Vierailija
124/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijan elämä ole ihmisen elämää. Opiskelen Oulun yliopistossa, asun Jäälissä ja käyn töissä Pudasjärvellä. Käteen jää 100€ enempi kuin ilman töitä. Vuokra täällä Jäälissä toki halvempi kuin lähempänä yliopistoa, mutta helvetti, pahimmillaan teen 20h päiviä! Kyllähän jokainen ajatteleva tajuaa että opiskelu kärsii. Välillä mietityttää onko tämä oikeasti sen arvoista.

Vierailija
125/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:50"]

+ Sain tukea sen 470 e/kk

+ lainaa 300e/kk 

+ kesällä tehdyt työt n. 5000e, joista pois kesän kuluihin 2500e eli opiskelukuukausille jäi n. 250e/kk

Yhteensä siis rahaa kuukautta kohden oli: 1000e.

Siitä pois: vuokra 400, sähkö 15e, netti 15, puhelin 20e, vesi 20, lääkekulut 20e,  = n. 500e

Sitten jäi noin 500e: ruokaan 300e (sis. yliopistoruokailu), hygieniaan 15e, matkakuluihin kotipuoleen 30e, opiskelun pakollisiin hankintoihin (paperi, kopiointi, kirjoja ym.) 30e, meikit 10e, pakolliset vaatteet 25e + muut yllättävät menot/pahan päivän vara n. 100e.

Sellaista se elämä oli...

[/quote]

Noin mullakin meni ekana vuonna, kun olin ennen sitä ollut kesätöissä.

Toisena vuonna kituutin, koska töitä ei löytynytkään, vaikka yhtä lailla hain jo joulukuusta asti.

Vierailija
126/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milestäni EI YHTÄÄN vaan tukea pitäisi korottaa ainakin 100e kuussa. t N54v

Vierailija
127/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]Enemmän kuin eläkeläisten. Menisivät töihin! [/quote] Minne? Ilman koulutusta ja koulussa menee suurin osa päivästä. Kaikilla ei ole myöskään varaa bussikorttiin, tai pyörään, joten töiden pitäisi olla lähellä. [/quote] Pyöriähän saa välillä jopa ilmaiseksi...

[/quote]

Jotkut pitävät polkupyörien pöllimistä eettisesti vääränä.
[/quote]
Hahhaha, ootpa hauska. Ihan laillisesti. Meiltäkin sais yhden käydä hakemassa millon vaan. Ruma ku mikä mutta kulkee kun renkaat täyttää.

Vierailija
128/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

126 lisää että minulla tosiaan on pakko olla auto että saan käytyä koulussa ja töissä, busseilla ei pääse kulkemaan. Vähän helpotusta tuo se että monesti löydän kyytiläisiä oulun ja pudasjärven välille, jolloin jaetaan bensat. Jos auto (16v vanha micra) nyt sanoo itsensä irti, mun elämä menisi ihan palasiksi.

Vierailija
129/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mitäkä ovat opiskelijan velvollisuudet jos vaikka nostetaan sitä opintotukea.

Voidaanko esimerkiksi pakottaa tekemään ihan mitä vaan työtä jos omalle alalle ei löydy töitä? Voidaanko esimerkiksi vaatia rahat takaisin jos jäävät kotiin 20 vuodeksi hoitamaan lapsia? Voidaanko vaatia tukirahat takaisin jos ei tee yhtääkään päivää töitä suomessa ja lähtee samantien ulkomaille korkeita veroja pakoon?

Mistä olisitte valmiita luopumaan että saisitte olla ilman opintolainaa?

Opintolainalla valtio saa jotain takaisin varmasti jos käy niin että' vasta valmistunut ei ikinä tee töitä suomessa.

Sen sijan että huudatte epäkohtia voisitte vastata näihin kysymyksiin.

[/quote]

Minusta on älytöntä, että opiskelijoiden pitäisi tehdä uhrauksia perustoimeentulonsa eteen. Kaikille pitäisi taata sellainen elintaso, että voi asua kohtuullisesti ja saada vatsansa täyteen. Se, että vain opiskelijat joutuvat ottamaan elämiseen lainaa tähän, on vääryys.

Mutta jonkinlaiseen työvelvoitteeseen voisin suostua.

Vierailija
130/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]Enemmän kuin eläkeläisten. Menisivät töihin! [/quote] Minne? Ilman koulutusta ja koulussa menee suurin osa päivästä. Kaikilla ei ole myöskään varaa bussikorttiin, tai pyörään, joten töiden pitäisi olla lähellä. [/quote] Pyöriähän saa välillä jopa ilmaiseksi...

[/quote]

Jaa mistähän, kerro minullekin???

Olen itse etsinyt käytettyä pyörää kesäksi max. 50e hintaan (eli pitäisi olla toimiva, mutta vaihteita yms. hienoa ei tarvitse olla) ja hintapyynnöt ovat siellä 70e ylöspäin. Itse kun en osaa jotain romua korjata, pitäisi saada toimiva pyörä.
[/quote]
Meiltä esimerkiksi. Täällä taitaa pari muutakin tuttavaa kaupata fillaria, uloskantohintaan. Kaupunkilaiset tosin taitaa olla ahneempia, täällä korvessa ei niinkään.

Vierailija
131/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mitäkä ovat opiskelijan velvollisuudet jos vaikka nostetaan sitä opintotukea.

Voidaanko esimerkiksi pakottaa tekemään ihan mitä vaan työtä jos omalle alalle ei löydy töitä? Voidaanko esimerkiksi vaatia rahat takaisin jos jäävät kotiin 20 vuodeksi hoitamaan lapsia? Voidaanko vaatia tukirahat takaisin jos ei tee yhtääkään päivää töitä suomessa ja lähtee samantien ulkomaille korkeita veroja pakoon?

Opintolainalla valtio saa jotain takaisin varmasti jos käy niin että' vasta valmistunut ei ikinä tee töitä suomessa.

[/quote]

No mitenkä työttömille voidaan maksaa isompia korvauksia vailla mitään takeita, että hän tulee koskaan menemään töihin?

Vierailija
132/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:45"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]Enemmän kuin eläkeläisten. Menisivät töihin! [/quote] Minne? Ilman koulutusta ja koulussa menee suurin osa päivästä. Kaikilla ei ole myöskään varaa bussikorttiin, tai pyörään, joten töiden pitäisi olla lähellä. [/quote] Pyöriähän saa välillä jopa ilmaiseksi... [/quote] Jaa mistähän, kerro minullekin??? Olen itse etsinyt käytettyä pyörää kesäksi max. 50e hintaan (eli pitäisi olla toimiva, mutta vaihteita yms. hienoa ei tarvitse olla) ja hintapyynnöt ovat siellä 70e ylöspäin. Itse kun en osaa jotain romua korjata, pitäisi saada toimiva pyörä. [/quote] Meiltä esimerkiksi. Täällä taitaa pari muutakin tuttavaa kaupata fillaria, uloskantohintaan. Kaupunkilaiset tosin taitaa olla ahneempia, täällä korvessa ei niinkään.

[/quote]

Niin no Helsingissä olen eikä ole varaa bussilippuun, että pääsisin edes pyörää hakemaan...

Vierailija
133/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"]

Minusta on älytöntä, että opiskelijoiden pitäisi tehdä uhrauksia perustoimeentulonsa eteen. 

[/quote]

Nostetaan elätysvelvollisuus 21-vuoteen.

Vierailija
134/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo opiskelijana on pakko ihmetellä: miksi ei auteta tuntematonta? Minä opiskelijana yritin esim. Naapurilta ostaa heidän vanhaa käyttämätöntä pyörää parilla kympillä, ja loput olisin maksanut työllä (pyysi 60€). Eli olisin vaikka leikannut heidän nurmikon, hoitanut puutarhaa tai lapsia, pessyt autoa, ikkunat.
Niin ei, ei käynyt. Veivät pyörän kaatopaikalle ja ostivat palvelut muualta. Ja minä kävelen edelleen sen 5km matkan koululle.

Vierailija
135/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaas oi älykkäät opiskelijat että miten tämä opiskelijan tukiongelma ratkaistaan siten että valtio ei mene konkurssiin opiskelijoita tukiessaan? Nykyisin opiskelijat saattavat siis asua noin 600€ asunnossa koska se on aika liki käytännön maksimia minkä opintojen tukirahoista pystyy maksamaan. Jos taas nostetaan opiskelijan asumisen tukea siitä 200€ (noin) jonnekin 500€ asti niin mitäs luulisitte, kallistuuko seuraavaksi yksityiseltä vuokrattavat asunnot vastaavasti kunnes taas ollaan siinä maksimissa ja opiskelijalle jää se satanen kuussa?

pk-seudulla on todelliset vuokraajan markkinat ja tuntuu että mikään ei riitä, Mistä tahansa siivouskopin kokoisesta torakkakokoelmasta jossain korsossa saa maksaa vähintään 600 kuussa.

Toisaalta uusien opiskelija-asuntojen rakentaminenkaan ei ole aivan ilmaista. 

Vierailija
136/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:44"] Jos olisin nostanut joka opintotukikuukaudelta lainaa, sitä olisi ollut valmistumisen jälkeen yli 20 000 euroa. 20,000 ei ole erityisen paljon. Etkö usko työllistymiseesi? Miksi sitten edes opiskella, jos siihen ei ole varaa eikä valmistumisen jälkeen ole takeita hyväpalkkaisesta työstä? Misksi niin suuren osan on "pakko päästä" korkeakouluun, vaikka parempiin palkkoihin pääsisi muutaman vuoden ammatikoulupohjalla tai oppisopimuksella? [/quote] Noh, oli vähän erilaiset tulevaisuudennäkymät kun vuosia sitten aloitin yo-opinnot. :) Sitä paitsi on jokseenkin absurdi ajatus, että elämistä pitää rahoittaa lainalla. Eihän työttömienkään tarvitse ottaa lainaa elääkseen. Kannatan opintotukea ja maksutonta opiskelua, jotta taustasta riippumatta ihmisillä olisi mahdollisuus kouluttautua. Tätä ollaan Suomessa ajamassa alas. Mielestäni ei voi olla yksittäisen ihmisen kontolla, jos jotain koulutusta järjestetään liikaa eikä töitä ole. Kuinka moni 19-vuotias tosiaan osaa laskelmoida, millä alalla on töitä 5-6 vuoden päästä, kun tuossa vaiheessa ainakin itselleni tuputettiin opinnonohjauksessa että "opiskele sitä mitä kiinnostaa, että jaksat ltehdäkin niitä töitä". Totta kai ajatusmaailma on valmistumisen jälkeen hieman eri kun niitä töitä ei ole, mutta aikaa kun ei voi takaisinkaan kääntää. [/quote] No jos aika ja ajatusmaailma on muuttunut, niin opiskele nyt alaa, missä on töitä, ja mikä kiinnostaa. Älä syyllistä muita. Omia valintoja, omia valintoja. [/quote] En nähdäkseni syyllistänyt sinua. Uuden alan opiskeluakin muuten tässä juuri vaikeutettiin, että ei siihenkään välttämättä ole varaa. [/quote] Et syyllistänyt minua. Mutta puhut 19-vuotiaasta kuin lapsesta. Siinä iässä tehdään tärkeitä päätöksiä tulevaisuudesta. Jos sitten muuttaa mielensä, pitääkö yhteiskunnan sitä tukea? Minusta ei, ja nykyinen suunta on hyvä. Yksi tutkinto riittää, koska kaikille ei voi maksaa kaikkea. [/quote] Öh, eli miten sinä toteuttaisit tuon aiemman ehdotuksen "opiskele nyt alaa, missä on töitä ja mikä kiinnostaa"? Jos eka ala ei työllistänyt (vaikkei ollut sinänsä väärä vaan kiinnostava ja työmarkkinat muuttui opintojen aikana esim. julkisen sektorin leikkausten vuoksi) eikä töitä ole ollut eikä sitä myöten säästöjä, eikä valtio kuitenkaan saisi tukea toista tutkintoa, niin miten sinä käytännössä opiskelisit uuden ammatin? T: epätietoinen maalta [/quote] Minun kokemukseni on, että töitä on ollut aina, kun olen ollut halukas tekemään mitä tahansa, ja myös muuttamaan mihin tahansa. Töitä tekevä ihminen voi rahoittaa itse opintonsa. Meillä ei ole vielä lukukausimaksuja, edes. Jos ei siellä maalla ole työpaikkoja tai opiskelupaikkoja, niin voi voi. Elämä on oikeasti täynnä omia valintoja ja niiden seurauksia. Entisessä, menneessä, hyvinvointiyhteiskunnassa, tämä on ilmeisesti päässyt ihmisiltä unohtumaan.

[/quote]

Joo, en asu maalla, tuo nimimerkkni on sanonta jos et tiennyt. Ja sinun kokemuksesi kun ei välttämättä vastaa totuutta. Ks. esim. tilastokeskuksen dataa työttömien ja työpaikkojen määrästä Suomessa tällä hetkellä. Ja miten muuttelet työn perässä, jos pitäisi uudelleenkouluttautua siinä samalla ja opiskelupaikka yleensä sitoo edes jonkin verran paikkakunnalle? Totta kai elämä on valintoja, mutta valtio voi vaikuttaa siihen, miten esim. opiskelu on mahdollista toteuttaa. Nythän uusi hallitus muuttaa esim. aikuiskoulutustuen lainaksi.

Ihan kiinnostaisi tietää, miten nämä suurimmat kritisoijat ovat itse opiskelleet ja eläneet. Kaikki aina kerralla nappiin, ei päivääkään työttömyyttä jne? Kun ihmisten elämät vaan kulkee eri latuja, eikä kaikkkeen voi itse vaikuttaa, kuten siihen miten varakkaaseen perheeseen syntyy, mihin alalle on taipumuksia/kykyjä jne.

Vierailija
137/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:45"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]Enemmän kuin eläkeläisten. Menisivät töihin! [/quote] Minne? Ilman koulutusta ja koulussa menee suurin osa päivästä. Kaikilla ei ole myöskään varaa bussikorttiin, tai pyörään, joten töiden pitäisi olla lähellä. [/quote] Pyöriähän saa välillä jopa ilmaiseksi... [/quote] Jaa mistähän, kerro minullekin??? Olen itse etsinyt käytettyä pyörää kesäksi max. 50e hintaan (eli pitäisi olla toimiva, mutta vaihteita yms. hienoa ei tarvitse olla) ja hintapyynnöt ovat siellä 70e ylöspäin. Itse kun en osaa jotain romua korjata, pitäisi saada toimiva pyörä. [/quote] Meiltä esimerkiksi. Täällä taitaa pari muutakin tuttavaa kaupata fillaria, uloskantohintaan. Kaupunkilaiset tosin taitaa olla ahneempia, täällä korvessa ei niinkään.

[/quote]

Niin no Helsingissä olen eikä ole varaa bussilippuun, että pääsisin edes pyörää hakemaan...
[/quote]
Vähän liian kaukana olet sitten :/

Vierailija
138/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:01"]

Sanokaas oi älykkäät opiskelijat että miten tämä opiskelijan tukiongelma ratkaistaan siten että valtio ei mene konkurssiin opiskelijoita tukiessaan? Nykyisin opiskelijat saattavat siis asua noin 600€ asunnossa koska se on aika liki käytännön maksimia minkä opintojen tukirahoista pystyy maksamaan. Jos taas nostetaan opiskelijan asumisen tukea siitä 200€ (noin) jonnekin 500€ asti niin mitäs luulisitte, kallistuuko seuraavaksi yksityiseltä vuokrattavat asunnot vastaavasti kunnes taas ollaan siinä maksimissa ja opiskelijalle jää se satanen kuussa?

pk-seudulla on todelliset vuokraajan markkinat ja tuntuu että mikään ei riitä, Mistä tahansa siivouskopin kokoisesta torakkakokoelmasta jossain korsossa saa maksaa vähintään 600 kuussa.

Toisaalta uusien opiskelija-asuntojen rakentaminenkaan ei ole aivan ilmaista. 

[/quote]

Asumistuet kokonaan pois, perustulo kaikille (prog. leikkautuu pois muiden tulojen mukaan).

-> Byrokratia vähenee, kun kelan ja sossun paperinpyörittely lakkaa ainakin tältä osin.

Mikä etu on siitä, että kutakuinkin kaikki tarvitsevat saavat ne samat tuet eri nimillä, useiden työntekijöiden käsittelyn jälkeen? Näille käsittelijöille kun maksetaan palkka tästä itsestäänselvyydestä.

Vierailija
139/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"]

[/quote]

1. Minusta EI voi pakottaa  ihin hommaan tahansa.

2. Jos jää hoitamaan vain lapsia niin mistä niitä rahoja takaisin perittäisiin.

3. Jos lähtee miltei heti ulkomaille töihin niin perittäköön takaisin kaikki peruskoulun jälkeiset etuudet.

4. Luovuttakoon rahoittamaasta muita maita, mamuja, pakolaisia jne ja nostettakoon opintotukea!

Vierailija
140/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:01"]

Joo opiskelijana on pakko ihmetellä: miksi ei auteta tuntematonta? Minä opiskelijana yritin esim. Naapurilta ostaa heidän vanhaa käyttämätöntä pyörää parilla kympillä, ja loput olisin maksanut työllä (pyysi 60€). Eli olisin vaikka leikannut heidän nurmikon, hoitanut puutarhaa tai lapsia, pessyt autoa, ikkunat. Niin ei, ei käynyt. Veivät pyörän kaatopaikalle ja ostivat palvelut muualta. Ja minä kävelen edelleen sen 5km matkan koululle.

[/quote]

No höh, johan on ollut mulkkuja.

Itse olisin lahjoittanut pyörän, kerta oli muutenkin pois menossa. Ja meillä kyllä muutenkin annetaan pois tavaroita, joilla ei enää mitään tehdä. Joitakin juttuja, kuten vanha tv, mennyt vähävaraisille tuttaville joilla ei ole sellaista ollut. Parempihan se on pistää toimiva tavara kiertoon tarvitsevalle kuin kaatopaikalle viedä.