Työkaveri suuttui, kun istuin lounaalla "hänen paikallaan"
Istuin eilen siihen kohtaa ruokapöytää, missä eräs työkaveri tapaa istua, koska jonkun tavarat olivat siinä missä minä yleensä istun. Työkaveri ei aina syö samaan aikaan, eikä nytkään tullut keittiöön ennenkuin olin jo hetken aikaa syönyt. Palloili siinä hämmentyneenä hetken ja kysyi: "Missä sä istut?" Vastasin tyynesti: "Tässä." Ja jatkoin syömistä.
.
Sen jälkeen on vain tuhissut ja puhissut, tiuskinut ja kettuillut. Oli heitellyt mun lounasboksitkin kuivauskaapista pitkin keittiötä.
.
Miksi, oi miksi pitää ihmisten käyttäytyä näin??
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:46"]Tietysti paikkojen pitäminen on ihan naurettavaa, mutta kun ap nyt kuitenkin oli tietoinen siitä, että istui "väärällä paikalla," niin kyllä siihen fiksuinta olisi ollut sanoa, jotakin anteeksipyytävää, kuten esim: "Sori, että istun sun paikalla, mutta mun paikka ei ollut vapaana kun tulin, enkä viitsinyt siirrellä toisten tavaroita, kun en tiennyt kenen ne ovat...) En siis tosiaan puolusta naurettavaa paikkakäytäntöä tai siitä suuttumista, mutta kyllä sitä typerässäkin tilanteessa itse voi käyttäytyä kunnolla. Ei se välttämättä olisi auttanut loukkaantumiseen, mutta olisi se ainakin ap puolelta ollut normaalimpi reaktio kuin töksäistä "tässä," kun kysymys selvästi tarkoitti nimenomaan sitä, että "miksi istut mun paikalla"... Eli ap ei kyllä itsekään ilmapiiriä kovin nosta. Ja tuo, ettei vaan kannata pyytää anteeksi, ettei toinen luule, että olet oikeasti syyllinen... arg. Just niin suomalaista. Muualla maailmalla sosiaalisissa tilanteissa "anteeksi" tarkoittaa vain sitä, että tiedostaa tehneensä jotakin tavallisesta poikkeavaa ja ehkä tajuaa, että on vaara, että kyseessä on asia, mistä toiselle tulee ehkä mahdollisesti paha mieli, ei siinä aina mistään syyllisyydestä ole kyse ollenkaan, kunhan vaan ollaan kohteliaita, ettei turhaa jouduta konfliktiin, kun se voidaan välttääkin ihan vain huomioimalla muiden tarpeet ja toiveet. [/quote] Ja apn tarpeita ei tarvi huomata?
[/quote]
Ap:n tarve... näpsäytellä? Olla epäkohtelias?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:29"]Työkaveri oli varmaankin nainen ikävälillä 50-60?
[/quote]
Ei sais yleistää mutta myös oman kokemukseni mukaan kamalimpia kollegoja.
Siis miten tollasesta voi muka suuttua? Kyl repee pienestä perse. Mitenkähän käy suurten vastoinkäymisten edessä?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:37"]Luulis et tollasta paikkavänkäämistä olis vaan päiväkodissa...
[/quote]
Nykyajan työpaikat on aikuisten päiväkoteja, joissa on suosikkeja, hankalia tyyppejä, niitä jotka ei osaa mitään ja niitä jotka tekee just niinku huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:52"]
Istuin eilen siihen kohtaa ruokapöytää, missä eräs työkaveri tapaa istua, koska jonkun tavarat olivat siinä missä minä yleensä istun. Työkaveri ei aina syö samaan aikaan, eikä nytkään tullut keittiöön ennenkuin olin jo hetken aikaa syönyt. Palloili siinä hämmentyneenä hetken ja kysyi: "Missä sä istut?" Vastasin tyynesti: "Tässä." Ja jatkoin syömistä. . Sen jälkeen on vain tuhissut ja puhissut, tiuskinut ja kettuillut. Oli heitellyt mun lounasboksitkin kuivauskaapista pitkin keittiötä. . Miksi, oi miksi pitää ihmisten käyttäytyä näin??
[/quote]
No jospa lysyisit ihan häneltä itseltään aivan suoraan?
Onko se aivan täysin vieras ajatus, että asianomaisen kanssa keskustelisi, mistä kenkä oikein puristaa? Ethän sinä voinut tietää, että jollekin vakiopaikka on noin tärkeä.
Olen ollut monessa eri paikassa opettajan sijaisena, ja olen oppinut kysymään "onko täällä jotkut vakituiset paikat?". Enkä tarkoita sitä, että on joku opettajan oma työpöytä vaan nimenomaan kahvipöytää. On nimittäin paikkoja, joissa Leenan sijainen opastettiin istumaan Leenan paikalle, ja sitten niitä, joissa viimeksi tullut jää seisomaan, vaikka olisi rehtori tai se kuusikymppinen ämmä.
Mikä parempi työilmapiiri, sitä vapaampi istumajärjestys.
Ei tuo lounaspöydän vakiopaikka ole vielä yhtään mitään. Kuulin, että työnantajani (kaupunki) palveluksessa on eräs johtoportaan rouva, joka on ominut itselleen virastotalosta kokonaisen VESSAN! Kyse on siis toimiston käytävällä olevasta yksittäisestä vessasta, ei siis usemman kopin yhteisvessasta.
Hän oli kuulemma raivostunut silmittömästi, kun kaupungin vieraana olleesta ulkomaalaisryhmästä oli jokunen nainen mennyt käymään HÄNEN VESSAANSA!! Hajuvesikin oli kuulemma haissut siellä vielä monta tuntia!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:52"]
Istuin eilen siihen kohtaa ruokapöytää, missä eräs työkaveri tapaa istua, koska jonkun tavarat olivat siinä missä minä yleensä istun. Työkaveri ei aina syö samaan aikaan, eikä nytkään tullut keittiöön ennenkuin olin jo hetken aikaa syönyt. Palloili siinä hämmentyneenä hetken ja kysyi: "Missä sä istut?" Vastasin tyynesti: "Tässä." Ja jatkoin syömistä. . Sen jälkeen on vain tuhissut ja puhissut, tiuskinut ja kettuillut. Oli heitellyt mun lounasboksitkin kuivauskaapista pitkin keittiötä. . Miksi, oi miksi pitää ihmisten käyttäytyä näin??
[/quote]
No jospa lysyisit ihan häneltä itseltään aivan suoraan?
Onko se aivan täysin vieras ajatus, että asianomaisen kanssa keskustelisi, mistä kenkä oikein puristaa? Ethän sinä voinut tietää, että jollekin vakiopaikka on noin tärkeä.
[/quote]
Ap antoi ymmärtää, et tuon penkkinatsin kanssa on vaikea keskustella. Ketä kiinnostaa keskustella ihmisen kanssa, joks viskoo rasioita kaapista tai haukkuu päin naamaa asiallisesta kysymyksestä..?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:52"]Ei tuo lounaspöydän vakiopaikka ole vielä yhtään mitään. Kuulin, että työnantajani (kaupunki) palveluksessa on eräs johtoportaan rouva, joka on ominut itselleen virastotalosta kokonaisen VESSAN! Kyse on siis toimiston käytävällä olevasta yksittäisestä vessasta, ei siis usemman kopin yhteisvessasta.
Hän oli kuulemma raivostunut silmittömästi, kun kaupungin vieraana olleesta ulkomaalaisryhmästä oli jokunen nainen mennyt käymään HÄNEN VESSAANSA!! Hajuvesikin oli kuulemma haissut siellä vielä monta tuntia!
[/quote]
Mitä helvettiä? Mites tuollaiset voi tietää, ja kuka edes ilkeää tehdä noin?
aikoinaan yhdessä työpaikalla oli vakiintunut kirjoittamaton sääntö,että piti mennä syömään sellaiselle paikalle joka ei ollut muiden työntekijöiden käytössä.Pöytiä oli ruokalassa useita ja niissä istui aina sama porukka.Tajusin systeemin vasta sitten kun olin palloillut eri pöydissä muuutaman kerran,ja sitten joku tuli sanomaan että ne istumapaikat ovat tiettyjen työntekijöiden paikkoja ja varattu ainoastaan heidän käyttööön.No en tästä sen kummemmin vetänyt hernettä nenään,ihmettelimpä vaan silloin ääneen moista systeemiä johon en koskaan aiemmin ollut törmännyt.Ilmeisesti joillain työpaikoilla on työntekijöiden kesken sellainen systeemi käytössä.Todennäköisesti Ap on tässä tapauksessa syyllistynyt etiketti virheeseen,ja toinen on tästä vetänyt herneen nenäänsä.Kannattaa selvittää missä ruokalassa on sellaisia paikkoja mitä muut eivät käytä ja ottaa ruokalassa oma paikkansa missä istuu niin välttää kiusalliset tilanteet,sekä saa ystäviä.
On se vähän koomista, että joku kokee työpaikan tietyn penkin omaksi paikakseen. Pitää olla aika turvallisuushakuinen... Toki omallakin työpaikalla neukkarin (jossa myös syödään) ison pöydän ääressä porukalla on vakiintuneet paikat, missä kohtaa pöytää tykkää istua, mutta ei nyt kukaan ala paikkoja itselleen omimaan! :D Hullua!
Johan on lapsellinen työkaveri. Ihan hyvä välillä vaihtaa paikkaa, ettei jumiudu liikaa tuttuihin kaavoihin, niinkuin nyt on käynyt.
Minä menin kerran nuorena kesätöissä kahvihuoneessa istumaan vaan johonkin. Kukaan ei sanonut mitää mutta moni mulkoili. Myöhemmin joku valaisi, että istuit sitten Pirkon paikalle!!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:49"]No ei se oo yhtään naurettava käytäntö. Loppuunajettuna duuniraakkina en halua käyttää lyhyttä taukoani mihinkään random tuolileikkeihin. Jos et tämmösiä sanattomia käytäntöjä tajua, et sovi työelämään.
[/quote]
:D Meillä on pöydässä 6 tuolia ja työntekijöitä on 15. Mitäs siihen sanot.
[/quote]
Ei kai kaikkien tartte sinne samaan aikaan ryysiä. Taukoja voi porrastaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:04"]On olemassa vaara siinäkin, että jos alat kauheasti pyytelemään anteeksi, nousemaan ylös ja antamaan paikkasi kesken ruokailun syöden loput seisten, sen jälkeen olet ilmaa joka suhteessa työpaikalla. Mutta voihan sen myöhemmin kostaa, jos nyt kerran nöyrryt.
[/quote]
Juuri tähän leikkiin en suostu, koska se on sitten loputon suo. Mieluummin keräilen rasioitani ympäri keittiötä. Ap
[/quote]
Jos olisi ollut tarvetta näpäyttää, olisi jättänyt rasiat sinne singottuina eikä siivonnut niitä. Siinä olisi sitten ollut porukalla ihmettelemistä, miksi rasioita on siellä ja täällä.
Tuolileikkinä pidän sitä, että tullaan häätämään ihmistä, joka on jo aloittanut ruokailunsa pois paikaltaan, keskeyttämään taukohetki. Sopu sijaa antaa on sanonta. On epäkohteliasta tulla häiritsemään ruokailua ja moukkamaista tulla häätämään ruokailijaa joltain ihme vakipaikalta. Meillä pyydetään anteeksi jos on pakko kysyä jotain ruokailijalta ja kysytään lupa voiko häiritä. Oli kyseessä sitten tettiläinen tai kantadinosaurus.
Ja ne kommentoijat, jotka ehdottavat että nyt kannattaisi ap:n pahoitella kun meni istumaan Siken vakipaikalle "kuule Sikke, oon tosi pahoillani kun menin istuun siihen paikalle, jossa sä niin mielelläsi istut kun kato oli pöydässä täyttä ja jonkun tavarat oli siinä viereisellä tuolilla ettei siihen mahtunut ja kun sä et ollut siellä vielä syömässä niin enhän mä tiennyt koska sä tulet ja sähän tulit aika nopsaan siinä semmosen vartin päästä mutkun mä päivystän ja mulla on aina ne kiinteät ajat ja se mun makaronilaatikko oli aika lämmin tai eihän se mikro lämmitä tarpeeksi mutta hyvä vaan ettei suu pala niin oon tosi tosi pahoillani ja voitaisko me sopia tää juttu ja olla ystäviä tai työtovereita kun ne mun eväsrasiat on aika kestäviä ettei ne mene edes rikki vaikka niitä heittelee ja olenkin ajatellut järjestää Tupoerware-kutsut et tulisiksääkin ja saat mun emännän lahjan jos vaan haluut. Jooko?"
Niin eikös tuo ole joku sketsi kuin normaalia työpaikkakäyttäytymistä? Mitä lapasia te oikein olette? Sovittelevaa käyttäytymistä kun joku tantta vetää eskarikilarit, tuhisee ja nakkelee kippoja? Mä vetäisin Siken eväät sen näppikselle ja sanoisin et anna olla viimenen kerta. Tai ainakin roskiin, että sori, en tiedä kuka on noin lapsellisesti tehnyt, oisko sitten haissut homeelle?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:12"]
Tuolileikkinä pidän sitä, että tullaan häätämään ihmistä, joka on jo aloittanut ruokailunsa pois paikaltaan, keskeyttämään taukohetki. Sopu sijaa antaa on sanonta. On epäkohteliasta tulla häiritsemään ruokailua ja moukkamaista tulla häätämään ruokailijaa joltain ihme vakipaikalta. Meillä pyydetään anteeksi jos on pakko kysyä jotain ruokailijalta ja kysytään lupa voiko häiritä. Oli kyseessä sitten tettiläinen tai kantadinosaurus. Ja ne kommentoijat, jotka ehdottavat että nyt kannattaisi ap:n pahoitella kun meni istumaan Siken vakipaikalle "kuule Sikke, oon tosi pahoillani kun menin istuun siihen paikalle, jossa sä niin mielelläsi istut kun kato oli pöydässä täyttä ja jonkun tavarat oli siinä viereisellä tuolilla ettei siihen mahtunut ja kun sä et ollut siellä vielä syömässä niin enhän mä tiennyt koska sä tulet ja sähän tulit aika nopsaan siinä semmosen vartin päästä mutkun mä päivystän ja mulla on aina ne kiinteät ajat ja se mun makaronilaatikko oli aika lämmin tai eihän se mikro lämmitä tarpeeksi mutta hyvä vaan ettei suu pala niin oon tosi tosi pahoillani ja voitaisko me sopia tää juttu ja olla ystäviä tai työtovereita kun ne mun eväsrasiat on aika kestäviä ettei ne mene edes rikki vaikka niitä heittelee ja olenkin ajatellut järjestää Tupoerware-kutsut et tulisiksääkin ja saat mun emännän lahjan jos vaan haluut. Jooko?" Niin eikös tuo ole joku sketsi kuin normaalia työpaikkakäyttäytymistä? Mitä lapasia te oikein olette? Sovittelevaa käyttäytymistä kun joku tantta vetää eskarikilarit, tuhisee ja nakkelee kippoja? Mä vetäisin Siken eväät sen näppikselle ja sanoisin et anna olla viimenen kerta. Tai ainakin roskiin, että sori, en tiedä kuka on noin lapsellisesti tehnyt, oisko sitten haissut homeelle?
[/quote]
Eiköhän ole kaikille tullut jo selväksi, mikä sun mielipide fiksusta käytöksestä on ja miten helposti se sulta luontuu. Jos pari-kolmikymppisenä on tuollainen, mihin mahdatkaan yltää kuusikymppisenä?
Mitä vanhempi kurppa, sen lapsellisempaa paskanjauhamista ja selän takana kyräilyä on käytös valitettavan usein. Miksi? Kasvakaa luojan tähden aikuisiksi!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:49"]No ei se oo yhtään naurettava käytäntö. Loppuunajettuna duuniraakkina en halua käyttää lyhyttä taukoani mihinkään random tuolileikkeihin. Jos et tämmösiä sanattomia käytäntöjä tajua, et sovi työelämään.
[/quote]
:D Meillä on pöydässä 6 tuolia ja työntekijöitä on 15. Mitäs siihen sanot.
[/quote]
Sanon siihen, että teillä on a) porrastetut tauot mitä todennäköisimmin tai b) istutte toistenne sylissä, ja kolme ylijäänyttä sylissäistuvan hartioilla
[/quote]
Eip. Kaikki pitää taukonsa kun pitää.