Onko kohtuutonta, että mies vie lapsen päiväkotiin?
Olen äitiyslomalla pienen vauvan kanssa. Esikoinen on kolmena päivänä viikossa hoidossa, koska menee jo eskariin syksyllä ja kaipaa ikäistään seuraa. Mies menee töihin 8ksi ja ajaa päiväkodin ohi joka tapauksessa ja on vienyt esikoisen matkalla. Minä ja vauva ollaan haettu esikoinen hoidosta iltapäivällä.
Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että minun tulisi viedä esikoinen hoitoon, kun kotona kerran olen. Tuntuisi älyttömältä lähteä erikseen autolla (matkaa yli 5 km) liikkeelle viemään päiväkotiin, kun toinen ajaa ohi muutenkin. Ja vauva pitäisi herättää aiemmin, vauva nykyisessä rytmissään herää 8-9. Ymmärrän, että miehen olisi mukava keskittyä aamuisin vain omaan töihin menoon. Mutta omalta kannaltani aamujen rauha on tarpeen. Hoidan yksin vauvan yöheräilyt, joita saattaa olla 1-2 tunnin välein. Jos tämän lisäksi pitäisi herätä kolmena päivänä viikossa varhain ehtiäkseen tekemään kolmen ihmisen aamutoimet ja lähtemään päiväkotiin, kokisin järkevämmäksi vain pitää esikoisen kotona.
Pohdin nyt, tulisiko minun joustaa tässä asiassa ja ottaa esikoisen kuljetus asiakseni tehdäkseni miehen arjesta helpomman oman arkeni kustannuksella. Ehkä näen tämän liikaa vain omasta näkökulmastani. Ajatuksia?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee arjestasi helpompaa oman arkensa kustannuksella. Lisäksi on ihan eri asia aamukiireessä koittaa saada lasta tarhaan kuin silloin kun ei ole mitään kiirettä. Olet kohtuuton ja mahdollisesti itsekäs.
Kunnon järjenjättiläinen😂 no mies hoitakoon yöheräilyt, niin äiti herää sitten aamulla viemään hoitoon :) miksi äidin pitäisi kiirehtiä valvotun yön jälkeen ja helpottaa miehen arkea, kun mies on kuitenkin saanut nukuttua? Toivottavasti olet älynnyt olla lisääntymättä.
Mieshän helpottaa jo äidin arkea maksamalla kustannukset lapsen hoidosta.
Missäs näin sanottiin? Kyllähän sen kuuluukin osallistua elatukseen, mutta myös hoitoon. Ei kaikesta selviä rahalla.
No keskimäärin mies, joka on töissä tienaa enemmän kuin vaimonsa joka on äitysvapaalla. Muutenhan osat olisi toisinpäin. Mies makaisi vauvan kanssa kotona ja vaimo ryynäis töissä.
Turhia oletuksia kaikki tyynni. Kunpa olisikin äitiysloma pelkkää makaamista...
No on se nyt helpompaa kuin mikään keskivertotyö.
Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt ja hoitanut? Siis vastasyntyneestä vuoden ikään asti?
4
Mitä työtä sinä olet tehnyt? Kaivanut ojaa lapiolla?
Sitä on siis suljeuduttu vauvakuplaan neljän senän sisälle. Taitaa olla miehesi homma muutenkin käydä kaupassa ja hänen hommaa taitaa olla lähes kaikki kodin ulkopuoliset asiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee arjestasi helpompaa oman arkensa kustannuksella. Lisäksi on ihan eri asia aamukiireessä koittaa saada lasta tarhaan kuin silloin kun ei ole mitään kiirettä. Olet kohtuuton ja mahdollisesti itsekäs.
Kunnon järjenjättiläinen😂 no mies hoitakoon yöheräilyt, niin äiti herää sitten aamulla viemään hoitoon :) miksi äidin pitäisi kiirehtiä valvotun yön jälkeen ja helpottaa miehen arkea, kun mies on kuitenkin saanut nukuttua? Toivottavasti olet älynnyt olla lisääntymättä.
Missäs näin sanottiin? Kyllähän sen kuuluukin osallistua elatukseen, mutta myös hoitoon. Ei kaikesta selviä rahalla.
No keskimäärin mies, joka on töissä tienaa enemmän kuin vaimonsa joka on äitysvapaalla. Muutenhan osat olisi toisinpäin. Mies makaisi vauvan kanssa kotona ja vaimo ryynäis töissä.
Palkinnon alapeukutuksia, mutta pitää paikkaansa. Ei mikään ihme, että naisista 90% haluaa jäädä kotiin hoitamaan lasta sen sijaan että mies hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkinnon alapeukutuksia, mutta pitää paikkaansa. Ei mikään ihme, että naisista 90% haluaa jäädä kotiin hoitamaan lasta sen sijaan että mies hoitaisi.
Jep- luin yhtä keskustelua missä oli satoja vastuksia aloitukseen, josssa kannatettiin vanhempainvapaiden jakamista vanhempien kesken. Suurin osa naisista pillastui kovasti ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt ja hoitanut? Siis vastasyntyneestä vuoden ikään asti?
4
Mitä työtä sinä olet tehnyt? Kaivanut ojaa lapiolla?
Missä todellisuudessa oikein elät? Kaivuutyöt tehdään nykyään koneilla.
Olen toiminut ylempänä toimihenkilönä jo vuosia. Jopa lasten välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep- luin yhtä keskustelua missä oli satoja vastuksia aloitukseen, josssa kannatettiin vanhempainvapaiden jakamista vanhempien kesken. Suurin osa naisista pillastui kovasti ajatuksesta.
Minä muistan myös saman keskustelun. Merkittävä osa ahkerimmista keskustelijoista oli täysin pihalla koko systeemistä, mikä sai minut miettimään, oliko kyseessä sama porukka, joka toisinaan tulee huonolla suomella ja olemattomilla tiedoilla haukkumaan meikäläistä lastensuojelua.
Minäkin olin vauvan kanssa kotona, ja mies hoiti isompien aamutoimet ja kuskaamiset. Tosin meillä lapset kävivät puolipäiväisinä viitenä päivänä viikossa. Esikoinen kävi eskaria ja toiseksi vanhin oli saman päiväkodin viskarissa.
Vauva nukkui yhdeksään tai kymmeneen aamulla. Olin aina pirteä ja levännyt. Vauvan päiväuniaikaan kärryttelin hakemaan isommat, ja melkein joka päivä jäätiin puistoon. Oi niitä aikoja.
Ja jos jollain nousee verenpaine, niin kerrottakoon että kaksi isompaa hoidin aikoinaan ihan itse ja yksin ilman yhteiskunnan apua.
Minä tunnen pariskunnan jolla on 1 auto ja mies kulkee sillä töihin. Samaan suuntaan menee nainen pyörällä vieden lapsen päiväkotiin kun mies ei halua aamustressiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen pariskunnan jolla on 1 auto ja mies kulkee sillä töihin. Samaan suuntaan menee nainen pyörällä vieden lapsen päiväkotiin kun mies ei halua aamustressiä.
Perheen sisäinen asia, älä puutu millään tavalla, ei kuulu sulle. Ap:n perheen asiat taas kuuluu, koska itse toi ne julkisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.
Koko palstan pitää pyöriä ap:n ongelman mukaan ja vielä niin että ap (NUORI ÄITI) on oikeassa ja ansainnut helpon elämän vauvansa kanssa, siten että mies ja esikoinen on poissa pyörimästä jaloista. Ja kansa hurraa ja MAKSAA.
Voihan, taas on vanhusta laiminlyöty. Eikö hoitajat enää muista antaa sulle lääkkeitäkään? Muistaako vaihtaa edes vaipan?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiedän tällaisen perheen. Auto on miehen, joten hän menee sillä töihin päiväkodin ohi. Sitten äiti vie julkisilla lapsen sinne, aikaa kuluu 1-1,5 h ylimääräistä.
Tosin tiedän kuvion niin hyvin, että tiedän taustalla olevan myös äidin marttyyritaipumuksen, ja sen että ei suostu siirtämään lasta sijainniltaan parempaan päiväkotiin. Raha-asioiden suhteen on mahdollista, että kumpikin haluaa olla hyvin tarkka, että kummalle omaisuus kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jonne, tee ensin niitä.lapsia, ja kokeile, edes päivä, saat uutta näkökulmaa asioihin. Veikkaan, että itku tulisi silmään ja apuva huutaisit jo tunnin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.
Koko palstan pitää pyöriä ap:n ongelman mukaan ja vielä niin että ap (NUORI ÄITI) on oikeassa ja ansainnut helpon elämän vauvansa kanssa, siten että mies ja esikoinen on poissa pyörimästä jaloista. Ja kansa hurraa ja MAKSAA.
Voihan, taas on vanhusta laiminlyöty. Eikö hoitajat enää muista antaa sulle lääkkeitäkään? Muistaako vaihtaa edes vaipan?
Pysyisit aiheessa. Tollainen hutkiminen vain vahvistaa sen, että edellinen on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kysyttiin neuvoa vanhemmilta naisilta, nykyään AVlta, jossa kuka vaan voi olla mitä vaan mieltä..
Ne vanhemmat naiset ovat tässäkin keskustelussa loistaneet myötätunnollaan ja toivoneet että muilla olisi helpompaa kuin heillä, kun hoitivat x lasta ihan itse ja hiihtivät päiväkotiin kesät talvet sen lapsikatraan kanssa.
Koittakaan nyt naiset pikkuhiljaa ymmärtää että mies ei ole teidän tahdon toteutus työkalu tai palvelija. Miehen piäisi olla tasa-arvoinen kumppani
Vierailija kirjoitti:
Koittakaan nyt naiset pikkuhiljaa ymmärtää että mies ei ole teidän tahdon toteutus työkalu tai palvelija. Miehen piäisi olla tasa-arvoinen kumppani
Tasa-arvoisesta vanhemmuudesta tässä onkin kyse, ei kumppanuudesta. Lapsen isä ei voi olla vapaalla vanhemman velvollisuuksista. Turha ajan, rahan ja ympäristön hylkäämistä, jos ajavat peräkanaa samaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisesta vanhemmuudesta tässä onkin kyse, ei kumppanuudesta. Lapsen isä ei voi olla vapaalla vanhemman velvollisuuksista. Turha ajan, rahan ja ympäristön hylkäämistä, jos ajavat peräkanaa samaan suuntaan.
Mies voi vaatia puolisonsa hoitamaan MOLEMMAT lapset, jos kerta rahoittaa tämän elämäntapaa, vaimohan tässä velvollisuuksistaan luistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi vaatia puolisonsa hoitamaan MOLEMMAT lapset, jos kerta rahoittaa tämän elämäntapaa, vaimohan tässä velvollisuuksistaan luistaa.
Äiti saa äitiyspäivärahaa. Ei mies häntä rahoita.
Siitä olen samaa mieltä että kotona oleva voi kuskata isomman lapsen jos matka on noin lyhyt ja köytössä on auto.
Päinvastoin kuin ”vanhemmat naiset”, pelkkää elämänkokemusta ja viisautta ;D