Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kohtuutonta, että mies vie lapsen päiväkotiin?

Vierailija
25.01.2022 |

Olen äitiyslomalla pienen vauvan kanssa. Esikoinen on kolmena päivänä viikossa hoidossa, koska menee jo eskariin syksyllä ja kaipaa ikäistään seuraa. Mies menee töihin 8ksi ja ajaa päiväkodin ohi joka tapauksessa ja on vienyt esikoisen matkalla. Minä ja vauva ollaan haettu esikoinen hoidosta iltapäivällä.

Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että minun tulisi viedä esikoinen hoitoon, kun kotona kerran olen. Tuntuisi älyttömältä lähteä erikseen autolla (matkaa yli 5 km) liikkeelle viemään päiväkotiin, kun toinen ajaa ohi muutenkin. Ja vauva pitäisi herättää aiemmin, vauva nykyisessä rytmissään herää 8-9. Ymmärrän, että miehen olisi mukava keskittyä aamuisin vain omaan töihin menoon. Mutta omalta kannaltani aamujen rauha on tarpeen. Hoidan yksin vauvan yöheräilyt, joita saattaa olla 1-2 tunnin välein. Jos tämän lisäksi pitäisi herätä kolmena päivänä viikossa varhain ehtiäkseen tekemään kolmen ihmisen aamutoimet ja lähtemään päiväkotiin, kokisin järkevämmäksi vain pitää esikoisen kotona.

Pohdin nyt, tulisiko minun joustaa tässä asiassa ja ottaa esikoisen kuljetus asiakseni tehdäkseni miehen arjesta helpomman oman arkeni kustannuksella. Ehkä näen tämän liikaa vain omasta näkökulmastani. Ajatuksia?

Kommentit (912)

Vierailija
81/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun miehen mielestä on ihan tosi järkevää ajella 10km/pvä ylimääräistä ihan vaan siksi ettei hän viitsisi pysähtyä viemään lastaan tarhaan

Aika nerokasta, bensakin on niin äärettömän halpaa ja pakkasilla auton lämmittäminen näillä sähkön hinnoilla on suorastaan ilmaista

Ei mikään estä miestä hommaamasta päivähoitopaikkaa vaikka työmaansa vierestä. Laki nykyään mahdollistaa tällaisenkin, vaikka työpaikka olisi eri kunnassa kuin koti.

Jotenkin taas jännää, että omaa mukulaa ei viitsitä hoitaa sen koommin kun on ne siittiöt itsestä ulos puserrettu.

Eihän ap:kään haluu sitä hoitaa, vaan hoidattaa tautiaikana muualla.

Vierailija
82/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee arjestasi helpompaa oman arkensa kustannuksella. Lisäksi on ihan eri asia aamukiireessä koittaa saada lasta tarhaan kuin silloin kun ei ole mitään kiirettä. Olet kohtuuton ja mahdollisesti itsekäs.

Kunnon järjenjättiläinen😂 no mies hoitakoon yöheräilyt, niin äiti herää sitten aamulla viemään hoitoon :) miksi äidin pitäisi kiirehtiä valvotun yön jälkeen ja helpottaa miehen arkea, kun mies on kuitenkin saanut nukuttua? Toivottavasti olet älynnyt olla lisääntymättä.

Mieshän helpottaa jo äidin arkea maksamalla kustannukset lapsen hoidosta.

Missäs näin sanottiin? Kyllähän sen kuuluukin osallistua elatukseen, mutta myös hoitoon. Ei kaikesta selviä rahalla.

No keskimäärin mies, joka on töissä tienaa enemmän kuin vaimonsa joka on äitysvapaalla. Muutenhan osat olisi toisinpäin. Mies makaisi vauvan kanssa kotona ja vaimo ryynäis töissä.

Turhia oletuksia kaikki tyynni. Kunpa olisikin äitiysloma pelkkää makaamista...

No on se nyt helpompaa kuin mikään keskivertotyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuli tästä mieleen aika, kun lapset oli pieniä (vauva, 2v ja 3v), itse äitiyslomalla ja mies kävi töissä. Meillä oli aina käsittämätön vääntö roskien viemisestä. Vaipparoskaakin tuli paljon, kun siihen aikaan kaikki kolme niitä käyttivät. Asuttiin hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa eli kaikki oli tietenkin mahdottoman hankalaa.

Mies ei suostunut viemään roskia aamulla töihin lähtiessään. Hän perusteli asian sillä, että häneltä kuluu minuutti (kyllä, tämä on oikeasti totta!) Puoli minuuttia kävellä roskiksille ja puoli takaisin, ja koska hänellä aamuisin on niin kiire, minuuttiaikataulu, niin hän ei kertakaikkiaan ehdi niitä viedä.

Niimpä haisevat vaipparoskikset odottivat aina siihen saakka että minä pääsin ne viemään. Mies on muuten nykyisin ex.

Vierailija
84/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun miehen mielestä on ihan tosi järkevää ajella 10km/pvä ylimääräistä ihan vaan siksi ettei hän viitsisi pysähtyä viemään lastaan tarhaan

Aika nerokasta, bensakin on niin äärettömän halpaa ja pakkasilla auton lämmittäminen näillä sähkön hinnoilla on suorastaan ilmaista

Ei mikään estä miestä hommaamasta päivähoitopaikkaa vaikka työmaansa vierestä. Laki nykyään mahdollistaa tällaisenkin, vaikka työpaikka olisi eri kunnassa kuin koti.

Jotenkin taas jännää, että omaa mukulaa ei viitsitä hoitaa sen koommin kun on ne siittiöt itsestä ulos puserrettu.

Eihän ap:kään haluu sitä hoitaa, vaan hoidattaa tautiaikana muualla.

TAAS on mennyt paljon oleellista ohi! KOLME päivää viikossa,koska ensi  syksynä menee PAKOLLISEEN ESKARIIN,oppii olemaan muitten kanssa,sopeutua ajatukseen olla pois kotoa!

Osa lukee näitä juttuja kuin sarvipää raamattua!

Vierailija
85/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuli tästä mieleen aika, kun lapset oli pieniä (vauva, 2v ja 3v), itse äitiyslomalla ja mies kävi töissä. Meillä oli aina käsittämätön vääntö roskien viemisestä. Vaipparoskaakin tuli paljon, kun siihen aikaan kaikki kolme niitä käyttivät. Asuttiin hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa eli kaikki oli tietenkin mahdottoman hankalaa.

Mies ei suostunut viemään roskia aamulla töihin lähtiessään. Hän perusteli asian sillä, että häneltä kuluu minuutti (kyllä, tämä on oikeasti totta!) Puoli minuuttia kävellä roskiksille ja puoli takaisin, ja koska hänellä aamuisin on niin kiire, minuuttiaikataulu, niin hän ei kertakaikkiaan ehdi niitä viedä.

Niimpä haisevat vaipparoskikset odottivat aina siihen saakka että minä pääsin ne viemään. Mies on muuten nykyisin ex.

Ei helvtti mikä pelle oli tuo exäsi. Miten perheellinen ihminen voi olla noin itsekäs?

Vierailija
86/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kotona ja sinulla on auto niin kyllä se homma sinulle kuuluu.

Vierailija
87/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee arjestasi helpompaa oman arkensa kustannuksella. Lisäksi on ihan eri asia aamukiireessä koittaa saada lasta tarhaan kuin silloin kun ei ole mitään kiirettä. Olet kohtuuton ja mahdollisesti itsekäs.

Kunnon järjenjättiläinen😂 no mies hoitakoon yöheräilyt, niin äiti herää sitten aamulla viemään hoitoon :) miksi äidin pitäisi kiirehtiä valvotun yön jälkeen ja helpottaa miehen arkea, kun mies on kuitenkin saanut nukuttua? Toivottavasti olet älynnyt olla lisääntymättä.

Missäs näin sanottiin? Kyllähän sen kuuluukin osallistua elatukseen, mutta myös hoitoon. Ei kaikesta selviä rahalla.

No keskimäärin mies, joka on töissä tienaa enemmän kuin vaimonsa joka on äitysvapaalla. Muutenhan osat olisi toisinpäin. Mies makaisi vauvan kanssa kotona ja vaimo ryynäis töissä.

Joo, mutta, jos puoliso ei osallistu lasten hoitamiseen, kyseessä on 24/7/365 -työ, joka kuormittaa jatkuvine yöheräilyineen moninkertaisesti keskivertotyöhön verrattuna.

Vierailija
88/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne (niistä asiallisista)! Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että nykyinen on ehdottomasti fiksuin tapa toimia.

-alkuperäinen

Vierailija
89/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.

Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.

"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.

Ihme valitusta ja ruikutusta. Kaksi tervettä aikuista ei saa vietyä lasta hoitoon muille, kun on niin raskasta.

Ai täällä on toinenkin mummo. Kävittekö jo vesijumpassa juoruilemassa?

Vierailija
90/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.

Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.

"Ja silloin kun minä olin nuori..." Valitettavasti muiden elämä ei pyöri sinun ympärilläsi. Luulisi sen jo ymmärtävän mummoiässä.

pick me uhriutuja taas vauhdissa. Ollaan niin paljon parempia kun on 8 lasta hoidettu vasemmalla ja naapurin 10 oikealla kädellä ja ihan helppoa oli 

Kermaperseitä koko nuoriso kaikki tyyni. Kumma että oma kokemus ei ole kullanarvoista enää nykypäivänä ja isommat lapset hoidatetaan vierailla että saadaan LAATUAIKAA vauvan kanssa. Omia avio-ongelmiakaan ei osata hoitaa, vaan tarvitaan netin tukijoukot pistämään puoliso kuriin.

Mitä se mummo siellä huutelee. Äkkiä vesijumppaan puimaan asiaa.

No enpä oo mummo enkä oo käynyt koskaan vesijumpassakaan. Ap on oikeasti avuton kahden lapsen äidiksi.

Auts, oot näköjää niitä mummoja jotka kuvittelee jotenkin olevansa nuorekkaita. No ei siinä mitään...

Vierailija
91/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt ja hoitanut? Siis vastasyntyneestä vuoden ikään asti?

Vierailija
92/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miehelle, että tämä on hyvää treeniä syksyä varten. Nyt tarvitsee viedä vain yksi lapsi 3 krt viikossa hoitoon. Syksyllä alkaa kahden lapsen vienti joka päivä ja vielä todennäköisesti eri paikkoihin.

Hyvä on miehen totutella pikku hiljaa asiaan kun tuntuu olevan niin vaikeaa. Ei tule sitten shokkina syksy. 😉

Kyllähän se on tuhat kertaa helpompaa viedä yksi lapsi, kun pukea vauva ja raahata häntä kopassa päiväkotiin etc. Ehkä kannattaa tehdä niin, että joku aamu teette harjoitteen. Mies lähtee viemään molemmat lapsen mukana yhden päiväkotiin ja palauttaa sitten vauvan takaisin. Sinä et puutu et tartu mihinkään. Ja juttelette uudestaan tämän keikan jälkeen…

Vierailija
93/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hyvin samanlainen tilanne aikoinaan. 5-vuotias päiväkodissa 3 päivää viikossa ja minä vauvan kanssa kotona. Mies vei esikoisen aamuisin.

Mutta olisi hyvinkin saattanut ehdottaa jotain tuollaista. Sitten minä olisin hiiltynyt, että ihanko oikeasti?! Sitten mies olisi peruutellut, että saahan sitä kysyä, ehkä se olisikin minulle ok ja sitten hän pääsisi aiemmin kotiin*. Näin on jopa saattanut käydä, en kyllä muista enää kovin tarkasti.

Luulen että miehillä on tässä jotenkin erilainen ajattelutapa.

*Oikea syy olisi se, että se olisi vain hänelle rennompaa. Ei oikeasti lähde ikinä yhtään aiemmin töihin, jos ei ole pakko. Aamu-uninen.

Vierailija
94/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on joku muu kuskattava tai sitten meneekin eri reittiä.

Tämä.

Vierailija
95/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne (niistä asiallisista)! Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että nykyinen on ehdottomasti fiksuin tapa toimia.

-alkuperäinen

Kysy seuraavaksi asiaa jollain miesten keskustelupalstalla. Saatat saada toisenlaisia vastauksia ja näkemyksiä.

Vierailija
96/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet on tuollaisia.

Meillä mies yrittää, että teini saattaisi taaperon päiväkotiin. Isän käsitys on, että koska teini joka tapauksessa menee kouluun, niin samallahan hän voi viedä taaperon päiväkotiin. (Itse lähden aamulla aikaisin töihin ja noudan taaperon hoidosta työpäiväni jälkeen.)

Päiväkoti ei puutu asiaan, koska katsoo, että on perheen sisäinen asia (pois eivät ehkä luovuttaisi alle 18-vuotiaalle, mutta päiväkotiin saattaminen on eri asia).

Miehiä/isiä on moneen lähtöön.

Tsemppiä ap sinulle ja teidän perheen arkeen!

Vierailija
97/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pidä isompaa lasta kotona jos tuo päiväkotihomma on noin hankala? 

Outoa 

Ei tossa ole mitään hankalaa.

Onhan, jos päiväkotiin viemisestä pitää kysyä vinku-palstalta.

Vierailija
98/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli esikoinen kirkon kerhossa ja kyllä minä vein ja hain joka päivä. Pysyy rytmikin paremmin.

Vierailija
99/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt ja hoitanut? Siis vastasyntyneestä vuoden ikään asti?

4

Vierailija
100/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kysyttiin neuvoa vanhemmilta naisilta, nykyään AVlta, jossa kuka vaan voi olla mitä vaan mieltä..