Vanhempani kielsivät kaiken, itse olen vapaan kasvatuksen kannalla
Minulta ja sisaruksiltani oli kielletty kaikki lapsena. Siis ihan kaikkeen vastaus oli ei.
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että en edes viitsinyt kysyä pääsenkö yläasteen jälkeen kielikurssille, kun vastaus olisi ollut jyrkkä ei! (Rahasta ei ollut kyse, oltiin keskiluokkaisia). Kiellettyä oli myös koulun pihassa leikkiminen koulun jälkeen. Tiettyjä kavereita ei sallittu ja myös harrastusten aloittamiseen vastaus oli EI!
Nyt itse vanhempana olen salliva ja annan luvan lähes kaikkeen. Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (28)
Kaltaisia laiskoja pösilöitähän suurin osa nykyvanhemmista tuntuu olevan. Heidän kakransa ovat käytännössä aina huonokäyötksisiä ja tyhmiä.
Minä myös kasvoin perheessä, jossa kaikkeen automaattivastaus oli ei. Vanhempani yleensä eivät edes miettineet, vaan se kieltäminen oli oletusarvo. Perustelivat sillä, että "sun pitää oppia sietämään pettymyksiä ja että sä et voi saada mitä haluat".
Omia lapsia ei tule, mutta jos olisi tullut, niin olisin paljon enemmän lasta ja hänen persoonallisuuttaan tukeva vanhempi. En usko siihen toiseenkaan ääripäähän, jossa kaikki on sallittua, vaan että lapsen kanssa voi neuvotella ja sopia yhteisistä pelisäännöistä ja että lapsen toiveiden huomioonottaminen ei ole mitään pilalle hemmottelemista.
Tässäkin asiassa kohtuus olisi paras. Rajat pitää olla mutta ei liian tiukka.
Ja sen kyllä näkee jokapaikassa että on oltu ja ollaa vapaan KASVATUKSEN kannalla. Pennut hyppii silmille jos vähän jotain kieltää.
Nuo sinun vanhempasi rajat olivat älyttömiä.
Rajat kannattaa varata tärkeisiin asioihin. Jos asialla ei ole mitään merkitystä, niin turha puuttua.
Terv. Aikuisten lasten äiti
Ei kannata mennä toiseen ääripäähän, vaikka ymmärrän että se houkuttelee.
Meillä vanhimmat lapset saivat hyvin tiukan kurin ja nuorin "lellikki" hyvin vapaan kasvatuksen.
Kumpikaan ääripää ei ollut hyvä, mutta vanhimmat lapsista ainakin pärjäävät elämässä. Kuopus on onneton ja käyttää erinäisiä huumeita.
Aion itse pyrkiä kultaiseen keskitiehen. Rajat ja rakkautta. Lapsella hyvä olla jonkun verran vapautta ja itsenäisyyttä, mutta vanhemmat ovat lämmin turvallinen ja tiukkakin auktoriteetti. Lapsi saa toivoa, mutta hänen ei tarvitse ottaa aikuisen vastuuta päätöksistä.
Vapaakasvatus on luonnollisin tapa ihmiselle kasvaa.
Lapset elää laumoissa "jengeissä". Sieltä opitaan toimimaan yhdessä ja yhteiset säännöt ja nokkimajärjestys.
Sama mitä Niskasen Pojat elokuvassakin.
Vanhemmat käy töissä ja eivät kerkeä kasvattamaan. Lapset ovat aina kasvaneet ravinnolla ja laumassa henkisesti. Ei tarvita mitään rajoja. Rajoja on ihan luonnostaan ja rajat on tarkoitettu kierrettäväksi.
Tietenkin rajoja kunnioitetaan kohteliaasti, mutta aina kun silmä välttää, niin rajat on rikottaviksi.
Ihminen on eliö ja rajaton luonnostaan.
Kasvatusoppaat ovat modernin maailman hullutuksia. Lapset on kasvaneet itsestään kun vain syöttää ja antaa heille laman kasvaa. Jengit ovat nykyajan laumoja.
Vierailija kirjoitti:
Nuo sinun vanhempasi rajat olivat älyttömiä.
Rajat kannattaa varata tärkeisiin asioihin. Jos asialla ei ole mitään merkitystä, niin turha puuttua.
Terv. Aikuisten lasten äiti
Samaa mieltä. Rajat siis meilläkin on.
-ap
Huh, onneksi sain tehdä.. :D ja olin hyvä keksimään itsekkin, esim. jos mua ei laitettu harrastamaan, en tiedä miksi, sisko sai harrastaa, niin keksin itse kavereiden kanssa omat jutut jne. :) Sain ulkoilla pienestä pitäen olin pihalla lasten kanssa, ulkona päivittäin koulun jälkeen jne, mutta oli tietyt ajat millon piti mennä kotiin jne, että en ollu mitenkään heitteillä lapsena. :D
On hyvä, että tunnistat oman lapsuutesi vääryydet ja yrität muuttaa niitä. Ylikompensointi on kuitenkin hyvin tyypillinen tapa aiheuttaa yhtä paljon vahinkoa. Järkevät rajat ovat tärkeitä.
Minulla oli vapaa kasvatus. Omille lapsilleni laitan rajat ja säännöt.
Vapaassa kasvatuksessa ei kysellä lupia.
Minulta kiellettiin kaikki, mutta ei myöskään vaadittu mitään. Kavereista äiti varoitteli, että kumminkin vain kiusaavat ja käyttävät hyväksi, ja kotiin ei heitä voinut tuoda, kun äidin mielestä kuitenkin vain olisivat äänekkäitä ja rikkoisivat kaiken. Jäin sitten vaille sosiaalisia taitoja ja opin olemaan hiljaa, näkymätön ja passiivinen. Olin hyvä, kun olin hiljaa kotona enkä vaivannut. Toisaalta minun ei myöskään tarvinnut siivota eikä tehdä mitään kotitöitä, eli jouduin vasta omilleni muuttaessani opettelemaan arjen taitoja. En suosittele vanhemmille ainakaan tätä kasvatustaktiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset elää laumoissa "jengeissä". Sieltä opitaan toimimaan yhdessä ja yhteiset säännöt ja nokkimajärjestys.
Vanhemmat käy töissä ja eivät kerkeä kasvattamaan. Lapset ovat aina kasvaneet ravinnolla ja laumassa henkisesti. Ei tarvita mitään rajoja. Rajoja on ihan luonnostaan ja rajat on tarkoitettu kierrettäväksi.
Tietenkin rajoja kunnioitetaan kohteliaasti, mutta aina kun silmä välttää, niin rajat on rikottaviksi.
Kasvatusoppaat ovat modernin maailman hullutuksia. Lapset on kasvaneet itsestään kun vain syöttää ja antaa heille laman kasvaa. Jengit ovat nykyajan laumoja.
Mistä ne luonnolliset rajat mielestäsi tulevat, jos vanhemmat eivät saa niitä asettaa? Mitä ne kohteliaasti kunnioitettavat rajat ovat, jos kukaan ei niitä aseta?
Riippuu lapsesta ja temperamnetista. jotkut on niin kovapäisiä, että mitkään rangaistukset tai rajat ei auta. Neuvominen olisi parempi. Osa taas joustavia ja diplomaattisia,joiden päätöksentekokykyä kannattaa valmentaa pienestä pitäen.
Itse olin kovapäinen, oma lapsi leppoisa diplomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne luonnolliset rajat mielestäsi tulevat, jos vanhemmat eivät saa niitä asettaa? Mitä ne kohteliaasti kunnioitettavat rajat ovat, jos kukaan ei niitä aseta?
Melko erikoinen kysymys. Jo fysiikan lait, lapsen fyysiset ominaisuudet, sosiaalinen ympäristö, lait ja sosioekonominen tausta luovat monia rajoja ja rajoitteita. Vanhemmalle jää aika ohut kakku näiden lisäksi.
Ahaa, ne on siis AP.n kakaroita jotka kaduilla ryöstelee ihmisiä.
Siivusta, jälleen kerran: älkää sotkeko termiä vapaa kasvatus siihen, että eletään täysin kasvattamatta. Vapaa kasvatus on kasvatussuuntaus, joista tunnetuin varmastikin summerhilliläisyys. Googleta, jos tunnet tarvetta.
Vapaa kasvatus tuottaa mielenvikaisia aikuisia.
Myöskään liian pitkälle juoksulenkille (yli 5km) ei saanut mennä. Pyörälenkki ei saanut kestää yli 30min. Illalla ei saanut valvoa ja lehtiä ei saanut tilata. Kirjastossa sai käydä koulun jälkeen 15 min.
-ap