Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko kun suurin osa pelastaisi ennemmin kissan kuin

Vierailija
26.05.2015 |

Naapurin lapsen hädän hetkellä? Sellainen kysely täällä tehtiin ja tosiaan eläinten omistajat pelastaisivat pääsääntöisesti eläimensä ensin. Tuli vaan mieleen kun tänään oli lehdessä juttua asiasta kuin vieraantuneita ihmiset on luontoon ja moraalissa häiriötä jos eläimen voi kuvitella tärkeämmäksi kuin ihmisen. Vieläkö täällä suurin osaa pitää eläintä ihmistä tärkeämpänä?

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]Miten te, jotka pelastaisitte ennemmin lemmikkinne kuin vieraan lapsen, kuvittelette että loppuelämänne sujuisi? Koko Suomi vihaisi teitä ja lemmikillenne sattuisi takuulla pieni "onnettomuus". Päätyisitte myös luultavasti itse jonkun "käsiteltäväksi". Minä ainakin palkkaisin jonkun hakkaamaan niin teidät kuin hurttanne jos lapseni antaisitte kuolla eläimen takia. Mullakin on kissoja jotka ovat hyvin rakkaita, mutta järkeä löytyy päästä. Pelastaisin siis vihaamani henkilönkin ennemmin kuin kissojani, vaikka surisinkin kissoja pitkään. Jonkun Turkan tai Laamasen jättäisin kuolemaan ennemmin kuin kissojani, mutta en ikimaailmassa yhtäkään lasta tai henkilöä, josta en vain satu pitämään koska hän esim vikitteli miesystävääni (näin ei siis ole käynyt mutta tämä oli vain esimerkki). En käsitä, jos joutuu tilanteeseen missä kuulee kuinka pieni vauva itkee kolariautossa, ja toisessa naukuu kissa niin joku menisi sen kissan luokse. HYI!! [/quote] Ensin sanot, että ihmiset ensin, ja sitten toteat, että ei kaikki ihmiset... Tuollainen uhoaminen, että vihataan ja hakataan jne., ei nyt toimi tässä asiassa. Saat enemmän minut miettimään, onko ihmisiä, jotka eivät ansaitse pelastamista. Ymmärrän, että suututtaa, mutta uhosi on huvittavaa. [/quote] Jaa en mä kyllä suuttunut ole mut kuinka vain. Mutta siis ei tietenkään kaikki ihmiset ansaitse tulla pelastetuksi. Just kaiken maailman pedofiilit, murhaajat, raiskaajat yms sais kuolla ennemmin kuin kastemato. Mutta naapurin lapsi vs sun koira, hey c'moon? Koitas nyt vähän tsempata.

[/quote]

Se naapurin lapsikin voi olla tulevaisuudessa raiskaaja tai murhaaja. Oletkos tällaista miettinyt.

Vierailija
102/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa. [/quote] Niin kuka sen moraalin määrittelee? Tuohan on minun moraalini mukaan täysin oikea järjestys.

[/quote]

Moraali edustaa yleisiä vallitsevia ajatuksia oikeasta ja väärästä. Veikkaisin kuitenkin, että valtakäsitys edelleen on se, että ihminen tulisi pelastaa ennen eläintä. Etiikka taas pohtii moraalia filosofiselta kannalta eli sitä, miten se moraali määritellään. On ihan luonnollista jo yhteiskunnallisen keskustelunkin kannalta, että moraalista puhutaan yleisinä normeina. Yhteiskunnalla tulee olla suunnilleen samanlainen käsitiys moraalista, jotta täällä voidaan elää yhdessä ja käydä keskustelua. 
[/quote]
Eli koska sinä veikkaat, et tiedä, mikä on "valtakäsitys" asiasta, se on normi? Tässä asiassahan näyttäisi mielipide rajusti jakaantuvan. Kaltaisesi ihmiset estävät keskustelua yhteiskunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:41"]

Näitä vastauksia kun lukee niin on helppo uskoa tutkimuksiin joiden mukaan nettipalstoille kirjoittelee paljon mieleltään häiriintyneitä ihmisiä. Psykopaatteja väittävät palstoilla pyörivän huomattavan korkea määrä. Onneksi ovat kuitenkin vähemmistönä täälläkin.

[/quote]

Ai puhutko nyt näistä, jotka uhkaavat hakata ja tapattaa ne, jotka eivät pelasta heidän pilttejään + heidän lemmikkinsä? Siinä tapauksessa olet aivan oikeassa.

Vierailija
104/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko vetoa, että suurin osa näistä eläinystävistä -  jotka pelastaisivat eläimen ennen ihmistä -  syövät kuitenkin lihaa. Eli eläintä. Mutta kaipa se eläinrakkaus ulottuu vain omaan Mustiin tai Mirriin. Siinäkin yksi todiste, miksi tuossa kyse on lopulta itsekkyydestä.

Vierailija
105/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan eläinlääkäritkin ottaneet jo kantaa siihen, miten suhtautuminen lemmikeihin on muuttunut. Koska lemmikin ihmistäminen on haitaksi sille.

Vierailija
106/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:45"]

Paljonko vetoa, että suurin osa näistä eläinystävistä -  jotka pelastaisivat eläimen ennen ihmistä -  syövät kuitenkin lihaa. Eli eläintä. Mutta kaipa se eläinrakkaus ulottuu vain omaan Mustiin tai Mirriin. Siinäkin yksi todiste, miksi tuossa kyse on lopulta itsekkyydestä.

[/quote]

Tämähän kulkee taas täysin asian vierestä, mutta suotakoon kun selkeästi et enää muuta vasta-argumenttia keksi.

Vierailija
107/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]Miten te, jotka pelastaisitte ennemmin lemmikkinne kuin vieraan lapsen, kuvittelette että loppuelämänne sujuisi? Koko Suomi vihaisi teitä ja lemmikillenne sattuisi takuulla pieni "onnettomuus". Päätyisitte myös luultavasti itse jonkun "käsiteltäväksi". Minä ainakin palkkaisin jonkun hakkaamaan niin teidät kuin hurttanne jos lapseni antaisitte kuolla eläimen takia. Mullakin on kissoja jotka ovat hyvin rakkaita, mutta järkeä löytyy päästä. Pelastaisin siis vihaamani henkilönkin ennemmin kuin kissojani, vaikka surisinkin kissoja pitkään. Jonkun Turkan tai Laamasen jättäisin kuolemaan ennemmin kuin kissojani, mutta en ikimaailmassa yhtäkään lasta tai henkilöä, josta en vain satu pitämään koska hän esim vikitteli miesystävääni (näin ei siis ole käynyt mutta tämä oli vain esimerkki). En käsitä, jos joutuu tilanteeseen missä kuulee kuinka pieni vauva itkee kolariautossa, ja toisessa naukuu kissa niin joku menisi sen kissan luokse. HYI!! [/quote] Ensin sanot, että ihmiset ensin, ja sitten toteat, että ei kaikki ihmiset... Tuollainen uhoaminen, että vihataan ja hakataan jne., ei nyt toimi tässä asiassa. Saat enemmän minut miettimään, onko ihmisiä, jotka eivät ansaitse pelastamista. Ymmärrän, että suututtaa, mutta uhosi on huvittavaa. [/quote] Jaa en mä kyllä suuttunut ole mut kuinka vain. Mutta siis ei tietenkään kaikki ihmiset ansaitse tulla pelastetuksi. Just kaiken maailman pedofiilit, murhaajat, raiskaajat yms sais kuolla ennemmin kuin kastemato. Mutta naapurin lapsi vs sun koira, hey c'moon? Koitas nyt vähän tsempata.

[/quote]

Se naapurin lapsikin voi olla tulevaisuudessa raiskaaja tai murhaaja. Oletkos tällaista miettinyt.

[/quote]

Jos, voi, ehkä, kenties, NOT...

Vierailija
108/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa ap. Juurikin vihervasemmistolaiset ihmiset ovat tällaisia, luonnostaan misogyynejä.

Vierailija
109/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sen lapsen pelastaisin vaikka minulla hyvin rakas kissa onkin. En joutuisi miettimään sekuntiakaan.
Johtuu varmaan siitä että minulla on oma lapsi, en voisi koskaan elää itseni kanssa jos pelastaisin eläimen lapsen sijaan, koska suru lemmikkini menetyksestä ei olisi mitenkään verrattavissa siihen suruun jonka kuolleen lapsen vanhemmat kokisivat.

Vierailija
110/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa. [/quote] Niin kuka sen moraalin määrittelee? Tuohan on minun moraalini mukaan täysin oikea järjestys.

[/quote]

Moraali edustaa yleisiä vallitsevia ajatuksia oikeasta ja väärästä. Veikkaisin kuitenkin, että valtakäsitys edelleen on se, että ihminen tulisi pelastaa ennen eläintä. Etiikka taas pohtii moraalia filosofiselta kannalta eli sitä, miten se moraali määritellään. On ihan luonnollista jo yhteiskunnallisen keskustelunkin kannalta, että moraalista puhutaan yleisinä normeina. Yhteiskunnalla tulee olla suunnilleen samanlainen käsitiys moraalista, jotta täällä voidaan elää yhdessä ja käydä keskustelua. 

[/quote]

Ja tietyissä kulttuureissa valtakäsitys on se, että naisella ei ole ihmisarvoa. Enemmistön mielipide ei kuitenkaan tee siitä millään lailla moraalista totuutta.

[/quote]

Siksipä on ihmisoikeudet, jotka edustaa sitten sitä yleismaallista inhimillistä "totuutta" moraalista. Toisaalta voisi ajatella, että jos jossakin yhteiskunnassa naisella ei ole ihmisarvoa, tulisi miettiä onko kyseessä valtaväestön käsitys asiasta. Jos näin on, silloin se edustaa kyseisen maan moraalia. En itsekään ottanut kantaa siihen, onko kissan pelastaminen ennen ihmistä varsinaisesta moraalitonta vai ei. Tarkoitus oli tuoda esiin ajatus siitä, että jokaisella yhteiskunnalla on yhteinein yleinen käsityksen siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Tämän vuoksi voidaan todeta tässä yhteydessä, että on moraalitonta pelastaa kissa ennen ihmistä koska se rikkoo valtaväestän käsitystä oikeasta ja väärästä. 

Vielä mitä tulee tuohon, ettei naisella ole ihmisarvoa kohtaan, niin etiikan kannalta voidaankin sitten pohtia onko olemassa yleismaailmallisia normeja siihen, mikä on oikein ja väärin vai määritteleekö jokainen yhteiskunta itse oman moraalinsa. Henkilökohtaisesti uskon itse siihen, että ihmisellä on jonkinlainen sisäsyntyinen yleinen käsitys oikeasta ja väärästä. Haluan uskoa tähän juuri siksi, että mikään yksittäinen ihmisryhmä, uskonto tai valtakoneisto ei pystyisi loputtomiin toimimaan väärin niin, ettei yleinen mielipide nouse ryhmittymää vastaan. 

Vierailija
111/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:48"]

Onhan eläinlääkäritkin ottaneet jo kantaa siihen, miten suhtautuminen lemmikeihin on muuttunut. Koska lemmikin ihmistäminen on haitaksi sille.

[/quote]

Luonnon ja eläinten ihmistäminen on Suomessa suosittua. Mutta aniharva ajattelija ja tutkija hyväksyy asian.

Vierailija
112/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä henkisesti häiriintyneitä ihmisiä paljonkin. Ei välitetä hädässä olevista vieraista lapsista.

Se yksi tapaus Suomessakin. Kaksi pikkulasta leikki moottoritein vieressä, kukaan ei pysähtynyt. Toinen lapsista päätyi lopulta tielle, jäi auton alle ja kuoli. Yksikin välittävä ihminen olisi riittänyt siihen, että lapsi olisi edelleen hengissä.

Ihmiset vain selittelivät. "oli kiire, ja eihän moottoritiellä saa pysähtyä" (no kyllä helvetissä saa jos on hätätilanne, siksi siellä on leveät pientareetkin)

Vierailija
113/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:43"]

[/quote]

[/quote]

Jos, voi, ehkä, kenties, NOT...

[/quote]

Mitä not? Kyllä kuules ne kaikki raiskaajat, murhaajat, pedofiilit ovat olleet joskus lapsia.

Ja he ovat edelleen jonkun lapsia, eli periaatteessa jätät silloin jonkun lapsen pelastamatta, kun et tällaista ihmistä pelasta. Ja sinä teet sen vielä tahallasi jumalaa leikkien, et siksi että olisit äärettömän vaikean valinnan edessä.

Eli vieläkö voit sanoa itseäsi hyväksi ihmiseksi?

Vierailija
114/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:54"]

Olet aivan oikeassa ap. Juurikin vihervasemmistolaiset ihmiset ovat tällaisia, luonnostaan misogyynejä.

[/quote]

Kyllä ne on oikeistolaiset arvot, jotka nimenomaan eivät anna arvoa tuottamattomille yksilöille, jollainen lapsikin on. Koirasta/kissasta sentään on yleensä jopa maksettu suurehko summa, joten oikeistolaisen maailmaan sopii hyvin tällaisen eläimen nostaminen pikkulapsen edelle.

Vierailija
115/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

62, kuinka niin asian vierestä? Kysehän on juuri ihmiselämän vs. eläimen elämän arvokkuudesta.

Vierailija
116/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullw henkilökohtaisesti on tärkeämpi pelastaa oma valokuvakansio tai läppäri tms kuin naapurin lapsi. Jos tästä lähdetään niin taitaa se lapsi jäädä kuolemaan. Minulle on myös tärkeää pysyä hengissä ja terveenä sen sijaan että saan palovammoja yms. Ja koska minäminä ja minun koira ja läppäri ja terveys niin turha minulta apua odottaa.

Vierailija
117/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kissa on kuin oma lapsi.

Vierailija
118/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 10:08"]se kissa on kuin oma lapsi.
[/quote]
Niin tai vaimo/aviomies. ;)

Vierailija
119/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kissani ovat tärkeämpiä, kun sinun lapsesi. Kissat ovat olleet kanssani vuosia ja tuoneet minulle hyvää mieltä, rakkautta ja syyn elää, kun olin itsemurhan partaalla.kissat ovat lohduttaneet ja rakastaneet. Ja mitä tuntematon lapsi on minulle tehnyt? Luultavasti aiheuttanut päänsärkyä ja vitutusta huutamisella ja kiukuttelulla. Ihmisen henki ei ole yhtään sen tärkeämpi, kuin eläimen

Vierailija
120/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:59"]Onhan näitä henkisesti häiriintyneitä ihmisiä paljonkin. Ei välitetä hädässä olevista vieraista lapsista.

Se yksi tapaus Suomessakin. Kaksi pikkulasta leikki moottoritein vieressä, kukaan ei pysähtynyt. Toinen lapsista päätyi lopulta tielle, jäi auton alle ja kuoli. Yksikin välittävä ihminen olisi riittänyt siihen, että lapsi olisi edelleen hengissä.

Ihmiset vain selittelivät. "oli kiire, ja eihän moottoritiellä saa pysähtyä" (no kyllä helvetissä saa jos on hätätilanne, siksi siellä on leveät pientareetkin)
[/quote] juujuu mutta kun se oma mirri/murre odotti kotona ruokaa niin ei voinut.