Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun suurin osa pelastaisi ennemmin kissan kuin

Vierailija
26.05.2015 |

Naapurin lapsen hädän hetkellä? Sellainen kysely täällä tehtiin ja tosiaan eläinten omistajat pelastaisivat pääsääntöisesti eläimensä ensin. Tuli vaan mieleen kun tänään oli lehdessä juttua asiasta kuin vieraantuneita ihmiset on luontoon ja moraalissa häiriötä jos eläimen voi kuvitella tärkeämmäksi kuin ihmisen. Vieläkö täällä suurin osaa pitää eläintä ihmistä tärkeämpänä?

Kommentit (214)

Vierailija
81/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä palavassa talossahan ei todellakaan tiedä, kumman löytäisi ensin kissan vai lapsen. Jos vastaan tulisi ensin kissa, niin ehkä veisin sen ulos ja tulisin sitten takaisin etsimään lasta. Toisaalta, jos löytäisin ensin lapsen, niin tuskin enää sen jälkeen menisin takaisin palavaan taloon hakemaan kissaa. Riippuu tietenkin siitä, miten paha tilanne on. En tiedä. En ole onneksi joutunut tilanteeseen.

Periaatteessa kuitenkin lapsi, ja siis aikuinenkin, menisi aina eläimen ohi.

Vierailija
82/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen arvosta taitavat puhua vain uskovaiset. Muut vaikenevat, mikä on harmi sillä eläimen korotus ihmisen yli ei ole viisautta. Tästä erävoitto uskovaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]

Joo, mä muistan tän kyselyn. Käsittämättömiä vastauksia. Rakastan eläimiä, mutta kyllä ihmishenki menisi AINA edelle. Vaikka pahimman vihamiehen. Jopa exäni...siinä kyllä ehkä miettisin sekunnin ;-)

Sitten kuitenkin, kun oli juttua viime viikolla lapsen Kaivopuistossa vedestä pelastaneesta miehestä, niin kommentteja oli tyyliin "mitä ihmeellistä tossa oli, kaikkihan noin toimisivat" ym. ym.

[/quote]

Niin..? Mitä ihmeellistä tuossa on, tai miten se kumoaa tämän kyselyn tuloksen?

Eihän kukaan ole sanonut, ettei pelastaisi vierasta lasta missään tilanteessa, vaan yksinkertaisesti ettei pystyisi jättämään omia perheenjäseniä palavaan taloon ja ryntäämään naapuriin pelastustehtäviin. Ei tuo mies joutunut valitsemaan oman koiransa ja vieraan lapsen väliltä, eikä sitä voi tähän keskusteluun silloin mitenkään verrata.

Vierailija
84/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:07"] Aika ammattitaidoton filosofi, jos yleistää oman arvomaailmansa yleiseksi ainoaksi oikeaksi moraaliksi. Mitään sellaista ylimaallista totuutta kuin "ihminen on arvokkaampi kuin eläin" ei nimittäin ole olemassakaan. [/quote]No todellakin on! Jestas millaisia ihmisiä täältä löytyykään. Toivottavasti nämä kirjoitukset tulee jostain suljetuista tiloista.

[/quote]

Kerroppa sitten missä se totuus on määritelty, ja millä logiikalla? "Raamatussa" ei kelpaa vastaukseksi, vaikka se selkeästi taustalla vaikuttaakin. Se kun on vain yksi ihmisen kirjoittama kirja.

Ihmiselle on luotaista puolustaa omaa laumaansa - jos oma lemmikki on enemmän "oma laumaa" kuin vieras ihminen, niin on täysin luonnollista ja moraalista puolustaa sitä yli vieraan. Ei ole olemassa ylimaallista tahoa tai perustelua joka määräisi ihmisen aina eläintä tärkeämmäksi. 

Vierailija
85/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]Miten te, jotka pelastaisitte ennemmin lemmikkinne kuin vieraan lapsen, kuvittelette että loppuelämänne sujuisi? Koko Suomi vihaisi teitä ja lemmikillenne sattuisi takuulla pieni "onnettomuus". Päätyisitte myös luultavasti itse jonkun "käsiteltäväksi". Minä ainakin palkkaisin jonkun hakkaamaan niin teidät kuin hurttanne jos lapseni antaisitte kuolla eläimen takia. Mullakin on kissoja jotka ovat hyvin rakkaita, mutta järkeä löytyy päästä. Pelastaisin siis vihaamani henkilönkin ennemmin kuin kissojani, vaikka surisinkin kissoja pitkään. Jonkun Turkan tai Laamasen jättäisin kuolemaan ennemmin kuin kissojani, mutta en ikimaailmassa yhtäkään lasta tai henkilöä, josta en vain satu pitämään koska hän esim vikitteli miesystävääni (näin ei siis ole käynyt mutta tämä oli vain esimerkki).
En käsitä, jos joutuu tilanteeseen missä kuulee kuinka pieni vauva itkee kolariautossa, ja toisessa naukuu kissa niin joku menisi sen kissan luokse. HYI!!
[/quote]
Ensin sanot, että ihmiset ensin, ja sitten toteat, että ei kaikki ihmiset...
Tuollainen uhoaminen, että vihataan ja hakataan jne., ei nyt toimi tässä asiassa. Saat enemmän minut miettimään, onko ihmisiä, jotka eivät ansaitse pelastamista. Ymmärrän, että suututtaa, mutta uhosi on huvittavaa.
[/quote]

Jaa en mä kyllä suuttunut ole mut kuinka vain. Mutta siis ei tietenkään kaikki ihmiset ansaitse tulla pelastetuksi. Just kaiken maailman pedofiilit, murhaajat, raiskaajat yms sais kuolla ennemmin kuin kastemato.
Mutta naapurin lapsi vs sun koira, hey c'moon? Koitas nyt vähän tsempata.
[/quote]
Sinun mielestäsi on ihmisiä, joiden henki ei ole edes kastemadon arvoinen. Minulla on yksi tietty koira, jonka pelastaisin ennen vieraita ihmisiä. Jokaisella on oma moraali. Mutta kumpi meistä on nyt sekaisin? Molemmat?

Vierailija
86/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa.

[/quote]

Laitatko linkin tuohon juttuun? Tai jos ei ole netissä, niin kopioitko vähän tekstiä tänne? Kuka filosofi oli kyseessä?

[/quote]

Monet filosofit jakavat kyseisen näkemyksen, ja sillä on yhtymäkohtia teologiaan.

Vierailija
87/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa.

[/quote]

Laitatko linkin tuohon juttuun? Tai jos ei ole netissä, niin kopioitko vähän tekstiä tänne? Kuka filosofi oli kyseessä?

[/quote]

Monet filosofit jakavat kyseisen näkemyksen, ja sillä on yhtymäkohtia teologiaan.
[/quote]
LOL.
Tässä keskustelussa on isot tasoerot. Vaikeaa.

Vierailija
88/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]Miten te, jotka pelastaisitte ennemmin lemmikkinne kuin vieraan lapsen, kuvittelette että loppuelämänne sujuisi? Koko Suomi vihaisi teitä ja lemmikillenne sattuisi takuulla pieni "onnettomuus". Päätyisitte myös luultavasti itse jonkun "käsiteltäväksi". Minä ainakin palkkaisin jonkun hakkaamaan niin teidät kuin hurttanne jos lapseni antaisitte kuolla eläimen takia. Mullakin on kissoja jotka ovat hyvin rakkaita, mutta järkeä löytyy päästä. Pelastaisin siis vihaamani henkilönkin ennemmin kuin kissojani, vaikka surisinkin kissoja pitkään. Jonkun Turkan tai Laamasen jättäisin kuolemaan ennemmin kuin kissojani, mutta en ikimaailmassa yhtäkään lasta tai henkilöä, josta en vain satu pitämään koska hän esim vikitteli miesystävääni (näin ei siis ole käynyt mutta tämä oli vain esimerkki). En käsitä, jos joutuu tilanteeseen missä kuulee kuinka pieni vauva itkee kolariautossa, ja toisessa naukuu kissa niin joku menisi sen kissan luokse. HYI!! [/quote] Ensin sanot, että ihmiset ensin, ja sitten toteat, että ei kaikki ihmiset... Tuollainen uhoaminen, että vihataan ja hakataan jne., ei nyt toimi tässä asiassa. Saat enemmän minut miettimään, onko ihmisiä, jotka eivät ansaitse pelastamista. Ymmärrän, että suututtaa, mutta uhosi on huvittavaa. [/quote] Jaa en mä kyllä suuttunut ole mut kuinka vain. Mutta siis ei tietenkään kaikki ihmiset ansaitse tulla pelastetuksi. Just kaiken maailman pedofiilit, murhaajat, raiskaajat yms sais kuolla ennemmin kuin kastemato. Mutta naapurin lapsi vs sun koira, hey c'moon? Koitas nyt vähän tsempata.

[/quote]

Eli siis sinulla on oikeus arvottaa kastemato arvokkaammaksi kuin tietyt ihmisyksilöt, mutta muilla ei ole samaa oikeutta? Sinun moraalisi se vasta löyhä onkin - arvotat ihmisiä sen mukaan mitä he tekevät, ja pidätät itselläsi oikeuden tappaa heidän silloin kun haluat. Jos arvomaailmasi perustuu raamattuun, niin se, että leikit jumalaa jolla on lupa tuomita, on aika reippaasti arvojesi kanssa.

Esim. minulla sentään järjestys perustuu siihen, että oma lemmikki on minulle tärkeämpi ja rakkaampi kuin vieras lapsi - en jätä lasta kuolemaan vain siksi, että hän ei saanut kokeesta kymppejä tai koska hän on esim. kasvanut pahoinpitelevässä perheessä ja siksi sairastunut pedofiiliksi. En näe, että minulla olisi oikeutta päättää kuka ihminen ansaitsee elää, mutta minulla on oikeus päättää että oma perheenjäsen on minulle tärkeämpi.

Vierailija
89/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]

Joo, mä muistan tän kyselyn. Käsittämättömiä vastauksia. Rakastan eläimiä, mutta kyllä ihmishenki menisi AINA edelle. Vaikka pahimman vihamiehen. Jopa exäni...siinä kyllä ehkä miettisin sekunnin ;-)

Sitten kuitenkin, kun oli juttua viime viikolla lapsen Kaivopuistossa vedestä pelastaneesta miehestä, niin kommentteja oli tyyliin "mitä ihmeellistä tossa oli, kaikkihan noin toimisivat" ym. ym.

[/quote]

Niin..? Mitä ihmeellistä tuossa on, tai miten se kumoaa tämän kyselyn tuloksen?

Eihän kukaan ole sanonut, ettei pelastaisi vierasta lasta missään tilanteessa, vaan yksinkertaisesti ettei pystyisi jättämään omia perheenjäseniä palavaan taloon ja ryntäämään naapuriin pelastustehtäviin. Ei tuo mies joutunut valitsemaan oman koiransa ja vieraan lapsen väliltä, eikä sitä voi tähän keskusteluun silloin mitenkään verrata.
[/quote]
paska sun puhetta

Vierailija
90/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:59"]Kyllä mun kissani on mulle tärkeämpi kuin sinun lapsesi [/quote]Miettikää ihmiset. Tämä saa peukkuja. Voiko kukaan enää luottaa toiseen ihmiseen?

[/quote]

Tämä ketju todistaa sen, että naiset ovat varmastikin ihan oikeasti väkivaltaisia lapsia kohtaan. Onhan se totta, että suurin osa väkivallasta lapsia kohtaan on naisten tekemää. Jotenkin näistä vastauksista saa käsityksen, että vieras lapsi on ihan mitätön ja lähes ilolla sen lapsen tulipaloon jättää kunhan vaan oma koira ei jää.

Vierailija
91/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa. [/quote] Niin kuka sen moraalin määrittelee? Tuohan on minun moraalini mukaan täysin oikea järjestys.

[/quote]

Moraali edustaa yleisiä vallitsevia ajatuksia oikeasta ja väärästä. Veikkaisin kuitenkin, että valtakäsitys edelleen on se, että ihminen tulisi pelastaa ennen eläintä. Etiikka taas pohtii moraalia filosofiselta kannalta eli sitä, miten se moraali määritellään. On ihan luonnollista jo yhteiskunnallisen keskustelunkin kannalta, että moraalista puhutaan yleisinä normeina. Yhteiskunnalla tulee olla suunnilleen samanlainen käsitiys moraalista, jotta täällä voidaan elää yhdessä ja käydä keskustelua. 

Vierailija
92/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:18"] [quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"] [quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa. [/quote]   Laitatko linkin tuohon juttuun? Tai jos ei ole netissä, niin kopioitko vähän tekstiä tänne? Kuka filosofi oli kyseessä? [/quote] Monet filosofit jakavat kyseisen näkemyksen, ja sillä on yhtymäkohtia teologiaan. [/quote] LOL. Tässä keskustelussa on isot tasoerot. Vaikeaa.

[/quote]

Taidat nyt trollata.

Vierailija
93/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

No niin, tulihan se sieltä. Sun mielestä uskonto määrittää moraalin, mutta et hyväksy sitä että uskonnotkin, ja niiden tulkinnat, on täysin jonkun ihmisen keksintöä. On myös uskontoja joissa ihminen on tasaveroinen eläinten kanssa - päätelmällä "koska uskonto sanoo niin, se on totta" myös halveksumasi arvomaailmaa kannattavat ihmiset ovat siis ihan yhtä oikeassa kuin sinä.

Vierailija
94/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:54"]Mun järjestys: Oma lapsi, oma koira, vieras lapsi, vieras koira. Täällä kehtaa tunnustaa, IRL sanoisin, että lapset ensin. Tällaisia me ihmiset ollaan, kusipäitä. Olen sote -alalla töissä vieläpä. [/quote]Tästä oli juuri lehdessä juttua kuinka moraalitonta on ajatella kuten sinä ajattelet. Moraali tätsin kadoksissa ja vieraannuttu elämästä. Näin haaastateltu filosofi otti kantaa. [/quote] Niin kuka sen moraalin määrittelee? Tuohan on minun moraalini mukaan täysin oikea järjestys.

[/quote]

Moraali edustaa yleisiä vallitsevia ajatuksia oikeasta ja väärästä. Veikkaisin kuitenkin, että valtakäsitys edelleen on se, että ihminen tulisi pelastaa ennen eläintä. Etiikka taas pohtii moraalia filosofiselta kannalta eli sitä, miten se moraali määritellään. On ihan luonnollista jo yhteiskunnallisen keskustelunkin kannalta, että moraalista puhutaan yleisinä normeina. Yhteiskunnalla tulee olla suunnilleen samanlainen käsitiys moraalista, jotta täällä voidaan elää yhdessä ja käydä keskustelua. 

[/quote]

Ja tietyissä kulttuureissa valtakäsitys on se, että naisella ei ole ihmisarvoa. Enemmistön mielipide ei kuitenkaan tee siitä millään lailla moraalista totuutta.

Vierailija
95/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sitten vaan rohkeasti nimiä ja linkkejä kehiin! Uskovaiset nyt ovat sekaisin muutenkin, heitä ei kannata perusteluksi vetää tähän, hehän ovat historiassa aiheuttaneet valtaosan järkyttävästä väkivallasta ihmisiä ja eläimiä kohtaan. Mutta nuo filosofit kiinnostavat kyllä kovasti!

Vierailija
96/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:59"]Kyllä mun kissani on mulle tärkeämpi kuin sinun lapsesi
[/quote]Miettikää ihmiset. Tämä saa peukkuja. Voiko kukaan enää luottaa toiseen ihmiseen?
[/quote]

Miksi jonkun pitäisi olla kiinnostunut sinun persehedelmästäsi?

Vierailija
97/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:32"]

[/quote]

[/quote]

No niin, tulihan se sieltä. Sun mielestä uskonto määrittää moraalin, mutta et hyväksy sitä että uskonnotkin, ja niiden tulkinnat, on täysin jonkun ihmisen keksintöä. On myös uskontoja joissa ihminen on tasaveroinen eläinten kanssa - päätelmällä "koska uskonto sanoo niin, se on totta" myös halveksumasi arvomaailmaa kannattavat ihmiset ovat siis ihan yhtä oikeassa kuin sinä.

[/quote]

Tuo on sofismia.

Vierailija
98/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:03"]

Miten te, jotka pelastaisitte ennemmin lemmikkinne kuin vieraan lapsen, kuvittelette että loppuelämänne sujuisi? Koko Suomi vihaisi teitä ja lemmikillenne sattuisi takuulla pieni "onnettomuus". Päätyisitte myös luultavasti itse jonkun "käsiteltäväksi". Minä ainakin palkkaisin jonkun hakkaamaan niin teidät kuin hurttanne jos lapseni antaisitte kuolla eläimen takia. Mullakin on kissoja jotka ovat hyvin rakkaita, mutta järkeä löytyy päästä. Pelastaisin siis vihaamani henkilönkin ennemmin kuin kissojani, vaikka surisinkin kissoja pitkään. Jonkun Turkan tai Laamasen jättäisin kuolemaan ennemmin kuin kissojani, mutta en ikimaailmassa yhtäkään lasta tai henkilöä, josta en vain satu pitämään koska hän esim vikitteli miesystävääni (näin ei siis ole käynyt mutta tämä oli vain esimerkki). En käsitä, jos joutuu tilanteeseen missä kuulee kuinka pieni vauva itkee kolariautossa, ja toisessa naukuu kissa niin joku menisi sen kissan luokse. HYI!!

[/quote]

Hyi olkoon millainen "ihminen" sinä olet (ihminen on sinulle liian hyvä nimike, siksi lainausmerkit). Eli kostaisit viattomalle osapuolelle, eläimelle? Rikosilmoitus tällaisesta uhkausviestistä pitäisi tehdä, niin räikeää vihapuhetta.

Jos pystyt tekemään viattomalle eläimelle pahaa, olet todella läpeensä paha ihminen. Näin se vain on.

Ja pidä itse huolta niistä lapsistasi, niin ei tarvitse muiden pelastella. 

Vierailija
99/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:59"]Kyllä mun kissani on mulle tärkeämpi kuin sinun lapsesi [/quote] Joo mutta inhimillistä on ajatella joskus muutakin kuin itseään.

[/quote]

Eikös sekin mene sitten samaan epäinhimillisyyden sarjaan, jos joku pelastaa mielummin oman lapsensa kuin minun rakkaan lemmikkini. Itseäänhän tuo siinä ajattelee.

Vierailija
100/214 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vastauksia kun lukee niin on helppo uskoa tutkimuksiin joiden mukaan nettipalstoille kirjoittelee paljon mieleltään häiriintyneitä ihmisiä. Psykopaatteja väittävät palstoilla pyörivän huomattavan korkea määrä.
Onneksi ovat kuitenkin vähemmistönä täälläkin.