Bloggaajat ja ip-osoitteet
Jo heti alkuun pyydän anteeksi epäsiistiä kappalejakoa, puhelimella kirjoitan.
-
Itse asiaan siis. Kirjoitin eräälle bloggaajalle erittäin asiallisen kritiikin/eriävän mielipiteen. Vannon, ettei viesti ollut loukkaava tai hyökkäävä, ei ole minun tyylistäni.
-
Noh, bloggaaja nyt sattuu olemaan herkästi loukkaantuvaa tyyppiä, ja vastaus oli törkeä. LISÄKSI hän kirjoitti, että usein häntä yritän loukata kommenteillani, ja että mitäs blogia luen, kun aina vain negatiivista sanottavaa.
-
Sinänsä hauskin juttu tässä on, että tämä on ENSIMMÄINEN kerta, kun blogiin mitään kirjoitan. :D En siis todellakaan ole aikaisemmin laittanut mitään viestiä, silloin tällöin lueskelen. Tästä pääsenkin aiheeseen: ip-osoitteethan vaihtuvat useasti, jos esim sulkee puhelimen. Millä perusteella bloggarit sitten näitä väitteitään heittelee? Käytin siis julkista Wi-Fiä eräässä kauppakeskuksessa.
-
Pahoitin jopa hieman mieleni saamastani vastauksesta ja syytöksistä. Voisi bloggaritkin joskus ehkä perehtyä asioihin ennen raivoamista?
Kommentit (71)
Niillä sivuilla millä minä olen ollut modena (3 sivustoa) näkyi IP jokaisen viestin yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:18"]
Itsekkin bloggaan ja opiskelen it-asioita huvikseni (en siis ammatin vuoksi tms) ja tiedän, ettei niitä ip-osoitteita noin vain käsiinsä saa. Eriasia, jos on ihan oma blogipohja, enkä siitäkään menisi vannomaan. Poliisi saa selvitettyä tarvittaessa ip-osoitteet ja minä näen omien servujen käyttäjien ip-osoitteet, mutta mikään tavis bloggaaja ei niitä tietoonsa saa.
[/quote]
Opiskele vähän lisää. Myös se kohta, että mitä siitä ip-osoitteesta selviää muille, kuin operaattorille.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:16"]No kun käytit julkista yhteyttä, käytit samaa IP:tä kuin kaikki muutkin samaa yhteyttä käyttävät. Mistä se blogaaja tietäisi että kyse on julkisesta verkosta eikä omasta IP:stäsi.
[/quote]
Lähinnä sitä vain, että harvoin enää kellään on se sama ip-osoite kommentista toiseen. Yleensä sama osoite pysyy vain näissä julkisissa verkoissa. Eikö bloggaajat sitä tiedä?
Ap
[/quote]
Ei nyt ihan noinkaan. Samalla tavalla se koti IP pysyy vakiona suurimmalla osalla. Joillain palveluntarjoajilla IPn vaihtaminen on hankalaa.
[/quote]
Siis tämän tapahtumaketjun innoittajana tutkin tätä asiaa. Ainakin puhelimella se vaihtuu helpostikin, pelkkä nettiyhteyden sammutuskin riittää. Testasin myös mokkulallani läppärillä, joka sammutuskerrasta osoite vaihtui!
Ap
[/quote]
Suurin osa käyttää kuitenkin kotoa kiinteitä yhteyksiä jossa IP ei vaihdu ja vaihtaminen voi olla jopa hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:16"]No kun käytit julkista yhteyttä, käytit samaa IP:tä kuin kaikki muutkin samaa yhteyttä käyttävät. Mistä se blogaaja tietäisi että kyse on julkisesta verkosta eikä omasta IP:stäsi.
[/quote]
Lähinnä sitä vain, että harvoin enää kellään on se sama ip-osoite kommentista toiseen. Yleensä sama osoite pysyy vain näissä julkisissa verkoissa. Eikö bloggaajat sitä tiedä?
Ap
[/quote]
Ei nyt ihan noinkaan. Samalla tavalla se koti IP pysyy vakiona suurimmalla osalla. Joillain palveluntarjoajilla IPn vaihtaminen on hankalaa.
[/quote]
Siis tämän tapahtumaketjun innoittajana tutkin tätä asiaa. Ainakin puhelimella se vaihtuu helpostikin, pelkkä nettiyhteyden sammutuskin riittää. Testasin myös mokkulallani läppärillä, joka sammutuskerrasta osoite vaihtui!
Ap
[/quote]
No eikö tämä testisi tue blogaajan oletusta, sama IP sama kirjoittaja.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:16"]No kun käytit julkista yhteyttä, käytit samaa IP:tä kuin kaikki muutkin samaa yhteyttä käyttävät. Mistä se blogaaja tietäisi että kyse on julkisesta verkosta eikä omasta IP:stäsi.
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
No eikö tämä testisi tue blogaajan oletusta, sama IP sama kirjoittaja.
[/quote]
Päinvastoin. Olen silti sama henkilö, vaikka ip-osoitteeni vaihtuu usein.
-
Jos käytän julkista verkkoa, osoite taas on sama, kuin useilla muilla henkilöillä. Ja näinollen jos joku muu kommentoi samasta verkosta, on meillä sama ip vaikka olemme kaksi eri henkilöä
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:28"]Hahha, tiedän kenestä on kyse ! Uskon että oon lukenu just sun kommentin ja hänen törkeän vastauxensa....
[/quote]
Hyvin mahdollista, melko suosittu bloggaaja kuitenkin. Ei ole Mungo.
Ap
Nyt on aivan pakko osallistua keskusteluun :D löysimpä viestiketjun oikeaan aikaan, itse lähetin tänään kysymyksen eräälle bloggarillle (kysymys, joka ollut selvästi epämieluisa, useat sitä ovatkin kysyneet, minun ensimmäinen kerta kuitenkin) ja vastaukseksi sain samaa settiä, että häntä olen piinannut kysymykselläni :D muut sitä ovat usein kysyneet eikä vastausta ole saaneet, minä tosiaan ensimmäistä kertaa. Mitä ihmettä oikein bloggaajien päässä liikkuu?
Suurin osa bloggaajista ei osaa edes selvittää sitä ip:tä. Ja jos saavat selville ip:n niin korkeintaan sillä selviää se, onko kommentoija mistä kaupungista. Tämä on ihan varma tieto.
Eikö ip osotteiden selvittäminen ole aika hankalaa vai olenko väärässä. Eikö poliisitkin tarvii siihen jonkun epäilyn tai luvan yms.
Ip osoite Spedeily ei toimi nykyaikana, sen bannaaminen on hyödytöntä ja monilla se vaihtuu jatkuvasti tai niinkuin minulla ip osoite on joku täysin random.
Ip osoite uskovaiset voisivat päivittää tietonsa tähän päivään ja nykyaikaan, lopettaa ne harhaiset kuvitelmat kuinka ip osoite kertoisi yhtään mitään kenestäkään.
Tähtisumu? MutsisOn? Xenia? Annika O? Ffp-Jenni? LifeofSilja?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:54"]
Eikö ip osotteiden selvittäminen ole aika hankalaa vai olenko väärässä. Eikö poliisitkin tarvii siihen jonkun epäilyn tai luvan yms.
[/quote]On se todella hankalaa jos ihminen haluaa tehdä siitä hankalaa, monissa tapauksissa täysin mahdoton selvittää, jos joku haluaa anonyymisti netissä esiintyä. Tämän takia poliiseilla ei ole minkäänlaista intressiä tuhlata joihinkin pikkujuttuihin aivan mielettömästi resursseja ja aikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:52"]Suurin osa bloggaajista ei osaa edes selvittää sitä ip:tä. Ja jos saavat selville ip:n niin korkeintaan sillä selviää se, onko kommentoija mistä kaupungista. Tämä on ihan varma tieto.
[/quote]
No näin olen minäkin käsittänyt. Ja siis tosiaan itselleni valkeni tämä ip:n vaihtuvuus ihan hetken googlailuilla. Uskoisi, että henkilö joka saa ip-osoitteen selville, tietää myös tämän vaihtuvuusjutun. Ja että julkista verkkoa käyttävillä sama ip.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:52"]Suurin osa bloggaajista ei osaa edes selvittää sitä ip:tä. Ja jos saavat selville ip:n niin korkeintaan sillä selviää se, onko kommentoija mistä kaupungista. Tämä on ihan varma tieto.
[/quote]
No näin olen minäkin käsittänyt. Ja siis tosiaan itselleni valkeni tämä ip:n vaihtuvuus ihan hetken googlailuilla. Uskoisi, että henkilö joka saa ip-osoitteen selville, tietää myös tämän vaihtuvuusjutun. Ja että julkista verkkoa käyttävillä sama ip.
[/quote]
Ap siis
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:49"]
Nyt on aivan pakko osallistua keskusteluun :D löysimpä viestiketjun oikeaan aikaan, itse lähetin tänään kysymyksen eräälle bloggarillle (kysymys, joka ollut selvästi epämieluisa, useat sitä ovatkin kysyneet, minun ensimmäinen kerta kuitenkin) ja vastaukseksi sain samaa settiä, että häntä olen piinannut kysymykselläni :D muut sitä ovat usein kysyneet eikä vastausta ole saaneet, minä tosiaan ensimmäistä kertaa. Mitä ihmettä oikein bloggaajien päässä liikkuu?
[/quote]
Kerro toki meille muillekin, että kenestä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:49"]
[/quote]
Kerro toki meille muillekin, että kenestä on kyse.
[/quote]
No tässä mun kysymyksessä oli kyse eräästä Prada-salailijasta, en siis ole ap!
Hahha, tiedän kenestä on kyse ! Uskon että oon lukenu just sun kommentin ja hänen törkeän vastauxensa....