Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tuntityö:ei sovittuja tunteja työsopimuksessa? help?

Vierailija
24.05.2015 |

Työsopimukseni on voimassa "toistaiseksi". Työajan kohdalla on rasti kohdassa "muu" ja selvennys "tuntityö".
Sekä rasti kohdassa "muuta" ja selvennys "työntekijän ja työnantajan yhteisesti sopimat työvuorot".

ELi: tämä sopimus takaa minulle vakituisen työn vailla mitään takuita tunneista? Onko kuitenkin näin, että mikäli firmassa on töitä, heillä on työn tarjoamisvelvollisuus ensin minulle, ja sitten vasta ulkopuoliselle??

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tarvittaessa kutsuttava, sinulle ilmoitetaan kun töitä on. Firman sisäiset ovat tietenkin etusijalla tunteja jaettaessa, mutta tuollaisella sopimuksella työnantajan ei ole pakko antaa sinulle ainuttakaan tuntia. kyseessä siis nollatuntisopimus. Vakituinen työpaikka, on ja ei, pysyt listoilla mutta tosiaankin, jos työnantaja ei halua antaa sinulle tunteja niin ei anna, en tiedä mitä olette puhuneet keskenänne työvuoroista.

Vierailija
2/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just se nollatuntisopimus jota kokoomus ja muut rosvot puolustaa hampaat irvessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi antaa tunnit sinulle tai muille osa-aikaisille tai nille, joilla on soppari kuten sinulla

Vierailija
4/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: älä kirjoita sopimusta, jossa ei ole tarkkaa tuntimäärää määritelty, vaikka työnantaja lupailisi suullisesti maat ja taivaat. 

Vierailija
5/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisa nollatuntisopimus.

Vierailija
6/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään?

Vierailija
7/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]

Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään?

[/quote]

Jaa-a. Ehkei velvoita, mutta entä, jos elanto on tuosta kiinni, ja jokainen menetetty työtunti tarkoittaa entistä laihempaa lompakkoa ja pelkoa siitä, että niitä tunteja ei tarjota vastaisuudessakaan?

Pahimmillaanhan tilanne on niin, että pomo ei tarjoa tunnin tuntia, mutta työntekijä uhraa käytännössä päivänsä siihen, että ehkä voi tulla työtunteja --> ei kun työvaatteet päälle ja eteiseen valmiina odottelemaan. Suunnittelepa siihen sitten omaa elämää paria päivää pidemmälle, kun sen sovitun menon kanssa päällekkäin voikin tulla ne ainoat hyvät työvuorot, mitä sinulle on aikoihin tarjottu.

Vierailija
8/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään?
[/quote]
Ei velvoita mutta jos kieltäydyt niin voi olla ettei vuoroja tarjota. Eli periaatteessa velvoittaa jos haluat töitä tehdä.
Itselläni vuokrafirma laittoi sopimuksen poikki kun vuoroja ei ollut tarjolla eikä ollutkaan. En tiennyt että nollatuntisopimuksellakin voi saada "potkut", yleensä ne on vaan roikuttanut niin kauan että itse tajuaa lopettaa.

Vierailija
9/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään? [/quote] Ei velvoita mutta jos kieltäydyt niin voi olla ettei vuoroja tarjota. Eli periaatteessa velvoittaa jos haluat töitä tehdä. Itselläni vuokrafirma laittoi sopimuksen poikki kun vuoroja ei ollut tarjolla eikä ollutkaan. En tiennyt että nollatuntisopimuksellakin voi saada "potkut", yleensä ne on vaan roikuttanut niin kauan että itse tajuaa lopettaa.

[/quote]

Mutta toisaalta hyvä juttu, että he irtisanoivat, eivätkä odottaneet, että itse irtisanoudut tunnittomasta sopimuksesta ja saat siitä hyvästä karenssin. 

Vierailija
10/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä enää kirjottais nollasopimusta, en ilman totaalista pakkotilannetta, tiedän millaista on suunnitella päiviään sanoilla "käy, jollei tule töitä", joita aina sitten tuli, hyvästi yksityiselämä. Jotenkin käy sääliksi aloittajaa jos ei tuollaisesta sopimuksesta tiennyt ja sen meni allekirjoittamaan, toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Vierailija
11/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään? [/quote] Ei velvoita mutta jos kieltäydyt niin voi olla ettei vuoroja tarjota. Eli periaatteessa velvoittaa jos haluat töitä tehdä. Itselläni vuokrafirma laittoi sopimuksen poikki kun vuoroja ei ollut tarjolla eikä ollutkaan. En tiennyt että nollatuntisopimuksellakin voi saada "potkut", yleensä ne on vaan roikuttanut niin kauan että itse tajuaa lopettaa.

[/quote]

Mutta toisaalta hyvä juttu, että he irtisanoivat, eivätkä odottaneet, että itse irtisanoudut tunnittomasta sopimuksesta ja saat siitä hyvästä karenssin. 
[/quote]
Niin siis olikin hyvä juttu mutta ihmettelin vaan kun en ole koskaan kuullut vastaavasta.

Vierailija
12/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuon sopimuksen purkaa vaan pyytämällä? Eikä tule muita seuraamuksia?

Vierailija
13/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:38"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään? [/quote] Ei velvoita mutta jos kieltäydyt niin voi olla ettei vuoroja tarjota. Eli periaatteessa velvoittaa jos haluat töitä tehdä. Itselläni vuokrafirma laittoi sopimuksen poikki kun vuoroja ei ollut tarjolla eikä ollutkaan. En tiennyt että nollatuntisopimuksellakin voi saada "potkut", yleensä ne on vaan roikuttanut niin kauan että itse tajuaa lopettaa. [/quote]

Mutta toisaalta hyvä juttu, että he irtisanoivat, eivätkä odottaneet, että itse irtisanoudut tunnittomasta sopimuksesta ja saat siitä hyvästä karenssin.  [/quote] Niin siis olikin hyvä juttu mutta ihmettelin vaan kun en ole koskaan kuullut vastaavasta.

[/quote]

Totta - itsekin olen kuullut lähes pääsääntöisesti siitä, että työntekijä irtisanoutuu itse, ja saa karenssin, erittäin harvoin siitä, että yritys on itse irtisanonut. Ja vielä tavanomaisempi tarina: työntekijä osoittautuu soveltumattomaksi, tai yritys ei ole muuten hänen työnjälkeensä tyytyväinen. Sen sijaan, että hänet irtisanotaan, hänelle ei vain anneta työtunteja. Ja tuo on kyllä niin äärimmäisen epäreilu skenaario, ettei sitä voi oikein perustella millään. 

Vierailija
14/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuollaistahan on sijaisen/varahenkilön elämä myös silloin kun jokaisesta lyhyestä pätkästä tehdään oma sopimus. Voihan nollatuntilainen solmia useita sopimuksia ja olla usealla yrityksellä listoilla ja parantaa työmahdollisuuksia.

Vierailija
15/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:38"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:31"]Mutta eihän tuo sopimus velvoita myöskään työntekijää mihinkään? [/quote] Ei velvoita mutta jos kieltäydyt niin voi olla ettei vuoroja tarjota. Eli periaatteessa velvoittaa jos haluat töitä tehdä. Itselläni vuokrafirma laittoi sopimuksen poikki kun vuoroja ei ollut tarjolla eikä ollutkaan. En tiennyt että nollatuntisopimuksellakin voi saada "potkut", yleensä ne on vaan roikuttanut niin kauan että itse tajuaa lopettaa. [/quote]

Mutta toisaalta hyvä juttu, että he irtisanoivat, eivätkä odottaneet, että itse irtisanoudut tunnittomasta sopimuksesta ja saat siitä hyvästä karenssin.  [/quote] Niin siis olikin hyvä juttu mutta ihmettelin vaan kun en ole koskaan kuullut vastaavasta.

[/quote]

Jotkut työnantajat ovat reiluja ja ajattelevat työntekijöitä kanssaihmisinä. Mulle on osunut tällainen helmi kohdalle. Pitää työntekijöiden oikeuksista tarkempaa huolta kuin me itse, ja olen aivan varma että hän tekisi juuri noin jotta karenssia ei tulisi. 

Vierailija
16/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:44"]

[/quote]

Mikäli nollasopimuksen on kirjoittanut toistaiseksi voimassa olevana, itse irtisanoutuminen voi tuoda karenssin, vaikket olisi saanutkaan tunteja. 

Vierailija
17/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:44"]

[/quote]

Mikäli nollasopimuksen on kirjoittanut toistaiseksi voimassa olevana, itse irtisanoutuminen voi tuoda karenssin, vaikket olisi saanutkaan tunteja. 
[/quote]
Joo mutta työkkärissä ainakin itselläni on riittänyt selitys ettei niitä vuoroja ole. En tiedä ovatko ottaneet firmaan yhteyttä mutta karenssia ei ole tullut.

Vierailija
18/25 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:51"]

Jotkut työnantajat ovat reiluja ja ajattelevat työntekijöitä kanssaihmisinä. Mulle on osunut tällainen helmi kohdalle. Pitää työntekijöiden oikeuksista tarkempaa huolta kuin me itse, ja olen aivan varma että hän tekisi juuri noin jotta karenssia ei tulisi. 

[/quote]

Onnea, mikäli olet onnistunut löytämään tällaisen pomon, ja toivotaan, että todella toimisi reilusti myös tulevaisuudessa. Paras turva on kuitenkin, että ne sovitut asiat ovat kirjallisena, vaikka esimies lupailisi yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Näissä asioissa ei todellakaan kannata liikaa luottaa - kun se elanto on tosiaan kiinni siitä, että työnantaja pitää sanansa ja on reilu. Entä, kun ei ole? 

(Sori, en halua soimata nimenomaan sinun tilannettasi. Minä vain kompastuin itse tähän esimiehen lupailuihin, jotka eivät käytännössä toteutuneet.)

Vierailija
19/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko tuota sopimusta ikinä edes irtisanoa, jos vaan ei ilmoittaudu enää listoille tai ota tarjottua työtä vastaan.?

Vierailija
20/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon tämän ketjun asiallisista vastauksista vaikka en AP olekaan!