tuntityö:ei sovittuja tunteja työsopimuksessa? help?
Työsopimukseni on voimassa "toistaiseksi". Työajan kohdalla on rasti kohdassa "muu" ja selvennys "tuntityö".
Sekä rasti kohdassa "muuta" ja selvennys "työntekijän ja työnantajan yhteisesti sopimat työvuorot".
ELi: tämä sopimus takaa minulle vakituisen työn vailla mitään takuita tunneista? Onko kuitenkin näin, että mikäli firmassa on töitä, heillä on työn tarjoamisvelvollisuus ensin minulle, ja sitten vasta ulkopuoliselle??
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:01"]Tarvitseeko tuota sopimusta ikinä edes irtisanoa, jos vaan ei ilmoittaudu enää listoille tai ota tarjottua työtä vastaan.?
[/quote]
En nyt tiedä tarvitseeko mutta jos löydät vakityön jostain olisi ihan kohteliasta ilmoittaa ettei ole käytettävissä. Ja jos tulee tilanne jossa tarvitset verokortin takaisin, tulee asia pakostakin ilmi.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:51"]
Jotkut työnantajat ovat reiluja ja ajattelevat työntekijöitä kanssaihmisinä. Mulle on osunut tällainen helmi kohdalle. Pitää työntekijöiden oikeuksista tarkempaa huolta kuin me itse, ja olen aivan varma että hän tekisi juuri noin jotta karenssia ei tulisi.
[/quote]
Onnea, mikäli olet onnistunut löytämään tällaisen pomon, ja toivotaan, että todella toimisi reilusti myös tulevaisuudessa. Paras turva on kuitenkin, että ne sovitut asiat ovat kirjallisena, vaikka esimies lupailisi yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Näissä asioissa ei todellakaan kannata liikaa luottaa - kun se elanto on tosiaan kiinni siitä, että työnantaja pitää sanansa ja on reilu. Entä, kun ei ole?
(Sori, en halua soimata nimenomaan sinun tilannettasi. Minä vain kompastuin itse tähän esimiehen lupailuihin, jotka eivät käytännössä toteutuneet.)
[/quote]
Tuo arvioni ei liittynyt mihinkään lupauksiin, vaan muihin, ihan toteutuneisiin reiluihin juttuihin. Siitä olen kyllä samaa mieltä että esimiesten sanalla ei vuokraa makseta, eli nollasopimukset ovat ensisijaiseksi tulonlähteeksi hankala juttu.
Kommenttini pointti oli selittää miksi tuo yksi työpaikka on irtisanonut tuntien puutteen takia, vaikka usein niin ei tehdä - eli jotkut oikeasti välittää työntekijästään.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:51"]
Jotkut työnantajat ovat reiluja ja ajattelevat työntekijöitä kanssaihmisinä. Mulle on osunut tällainen helmi kohdalle. Pitää työntekijöiden oikeuksista tarkempaa huolta kuin me itse, ja olen aivan varma että hän tekisi juuri noin jotta karenssia ei tulisi.
[/quote]
Onnea, mikäli olet onnistunut löytämään tällaisen pomon, ja toivotaan, että todella toimisi reilusti myös tulevaisuudessa. Paras turva on kuitenkin, että ne sovitut asiat ovat kirjallisena, vaikka esimies lupailisi yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Näissä asioissa ei todellakaan kannata liikaa luottaa - kun se elanto on tosiaan kiinni siitä, että työnantaja pitää sanansa ja on reilu. Entä, kun ei ole?
(Sori, en halua soimata nimenomaan sinun tilannettasi. Minä vain kompastuin itse tähän esimiehen lupailuihin, jotka eivät käytännössä toteutuneet.)
[/quote]
Tuo arvioni ei liittynyt mihinkään lupauksiin, vaan muihin, ihan toteutuneisiin reiluihin juttuihin. Siitä olen kyllä samaa mieltä että esimiesten sanalla ei vuokraa makseta, eli nollasopimukset ovat ensisijaiseksi tulonlähteeksi hankala juttu.
Kommenttini pointti oli selittää miksi tuo yksi työpaikka on irtisanonut tuntien puutteen takia, vaikka usein niin ei tehdä - eli jotkut oikeasti välittää työntekijästään.
[/quote]
Mä kyllä ymmärsin :)
T:se irtisanottu
Ei pitäisi tulla karenssia, jos irtisanoutuu työstä, josta ei saa palkkaa.
Mulla on nollasopimus. Mulla on ihan normaalisti aina kuluvan ja kahden seuraavan viikon työvuorot tiedossa. Niitä on käytännössä 10-40h/vk. Välillä tulee työvuoroja tarjolle vaikkapa päivän varoitusajalla ja otan ne vastaan lähes aina. Muutaman kerran olen kieltäytynyt, eikä se ole vaikuttanut niiden tarjoamiseen tulevaisuudessa. Tiedän kyllä, että jos kieltäytyisin jatkuvasti niin niitä ei enää tarjottaisi. Tiedän muutamia, joilla oli aina vuoron ilmaantuessa sovittu jo kahvittelut ystävän kanssa tai on "kipeä" ja ei niille kyllä montaa kertaa soiteta vaan siirrytään siihen, joka tulee mielellään.
tietysti, jos olisin koko ajan menossa jossain ja kavereita joka sormelle, niin tämä ei olisi hyvä juttu. Ei myöskään sopisi, jos mulla olisi lapsia. Mutta kun kalenteri on auki ja sosiaalinen elämä lähinnä siellä töissä, niin tää on tosi jees.
mutta en lähtisi sellaiseen työhön, jossa ei olisi yhtään tietoa työvuoroista. Mua ahdistaisi, jos kaikki työvuorot olisi noita lyhyen varoitusajan juttuja, että en ikinä tietäis yhtään niitä etukäteen. Oon ollut myös vuokratyössä, jossa mun työsopparissa luki 0-40h. Mut siellä se oli lähes aina sen 40h. Välillä sai lähteä kotiin aikaisemmin, jos ei ollut mitään töitä tehtäväksi, mutta se ei ollut pakko. Ja joskus sanottiin, että ma-ti ei tarvitse tulla, keskiviikkona jatkuu taas normaalisti. Siinä en tykännyt siitä, että työsoppari saatettiin lopettaa tosta vain, jos ei ollut enää tarvetta. Vaikka aina tiesin, että ne on pätkätöitä, niin ei ikinä tiennyt minkä pituinen pätkä se on ja tuli aina yllätyksenä se "huomenna on sun vika päivä"t.