Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muka nuoren on pakko mennä kesätöihin

Vierailija
23.05.2015 |

Eikö voisi edes kesällä lomailla raskaan kouluvuoden jälkeen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Kyllä niitä töitä ehtii ja on pakkko tehdä. Sitten aikanaan.

Vierailija
2/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osoittaa olevansa reipas ja ahkera nuori, joka tienaa itse omat käyttörahansa. Työnteko kasvattaa tunnollisuutta (=oppii jo nuoresta alkaen tekemään hommia, jotka ei kiinnosta, mutta sopimuksista pidetään kiinni). Tässä varmaan yleisimmät syyt.

Omat lapseni saavat lomailla, myös 15-v. jolle myönnettiin kesäseteli. Voi olla reipas muutenkin kuin töissä käymällä, ja käyttörahan saa vanhemmilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nuorilla ei muuten ole mitään tekemistä kesällä. Jotkut tarvii oikeasti rahaa. Toiset miettii uraa jo nuorina.

Vierailija
4/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Kyllä kesällä täytyy olla lomaa. Jaksaa sitten taas pitkän ja raskaan talven. Omilleni olen sanonut,että kesällä täytyy rentoutua ja nauttia elämästä. Ovat kyllä jonkin verran olleet kesätöissä, mutta pitäneet myös lomaa.Kaikki, myös koululaiset ja opiskelijat ovat lomansa ansainneet. Surullista kyllä, joidenkin on pakko tehdä koko kesä töitä jos niitä vaan on.

Vierailija
5/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset rahaa, niin on pakko tehdä töitä. Muuten ei pääse edes leffaan puhumattakaan yhtään mistään reissusta tai muusta. Yksinkertaista.

Vierailija
6/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16v. ei edes saanut kesätöitä, vaikka haki. Sovittiin, että siivoaa viikottain kotona, pesee ikkunat ja matot, laittaa ruokaa päivittäin sekä ajaa nurmikon tarvittaessa saaden tästä 250€ kuussa. Olen kyllä ihan iloinen, ettei tyttö saanut töitä. Nuoren kuuluu levätä ja nauttia kesästä. Syksyllä alkaa lukio kuitenkin.

Vierailija
7/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan mennyt kesätöihin. En ole tosin mennyt töihin koulun jälkeenkään.

Vierailija
8/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä itse joka kesä kesätöissä 15-20-vuotiaana. Sieltä löytyi se työkin, johon halusin kouluttautua. Jos on lomaa vähintään 10 viikkoa kesällä, niin hyvin ehtii käyttää siitä 4 viikkoa kesätöihin! En kokenut sitä pakkona, kiva oli saada rahaa ja nähdä esim. vanhuksia, kotipalvelun työtä, myydä jätskiä, olla kaupassa töissä jne. Yhtenä vuonna olin 2 vkoa hautaumaalla, katselin hoidossa olevien hautojen kukkia ja ajoin nurmikoita, sitten olin lasten leireillä ohjaajana pari viikkoa ja heinäkuussa vielä kävin viikon poimimassa mansikkaa. Lähdettiin kaverin kanssa viikoksi Lontooseen niillä rahoilla, ja takaisin tullessa oli laukku täynnä vaatteita ja syyskenkiä.

Vierailija
9/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kyllä 14- vuotiaasta asti ollut kahta kesää lukuunottamatta aina töissä, ja niinäkin kesinä en vain ole saanut töitä. Työnteko on mukavaa, olen tehnyt vaikkamitä tähän 23 vuoden ikääni mennessä! :) Toisaalta, olen 16 vuotiaana muuttanut jo omilleni, eli olen todella tarvinnut rahaa.
N23

Vierailija
10/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien perheiden lapset eivät yleensä mene kesätöihin koko kesäksi ennen kuin ovat täysi-ikäisiä. 18 vuotiaan on hyvä olla jo kesä tienaamassa rahaa säästöön, kun on pian muuttamassa opiskelemaan.

Vierailija
11/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koululaiset, peruskoululaiset ehdottomasti lomailemaan vaan! Joku kevyt 6 tunnin homma esim. Kuukauden ajan varmasti sopii jo yli 15 vuotiaille.
Lukiolaiset ja ammattikoululaiset töihin vaan.

Vierailija
12/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistymään. Oppimaan vastuunkatoa. Irtautumaan kotoa. Tienaamaan omaa rahaa. Vahvistamaan itsetuntoa.

Jos töitä on esim. 6 vkoa, niin on siinä sitten sitä lomaakin. Mutta jos koko kesän maksaa iskän ja äiskän pullamössövauvana, niin silloin ei hyvä heilu. Millainen pieleen kasvatettu nuori edes haluaa velttoilla koko kesän? Meidän 15-vuotias kerää rahaa "kuljen halki Australian" -matkaa varten, jonka aikoo toiteuttaa muutaman vuoden päästä. Nyt ravaa intona naapureilla piha- ja puutarhatöissä, vahtii lapsia, ulkoiluttaa koiria ... Määrätietoinen ja kiva likka ja miksi me vanhemmat haluaisimme estää häntä toteuttamasta unelmaansa? 

Vierailija
13/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se mikään pakko ole.

Kesätöissä käyminen on kyllä iso plussa myöhemmin. Osoittaa että ei ole laiska ja on sen verran pitkäjännitteinen että kykenee käymään töissä.

Meidän vanhin lapisi jus sellainen velliperse, joka keksi aina jotain tekosyitä miksi ei voi hakea kesätöihin, on jo 21 vuotta, eikä ole ollut tuntiakaan virallisesti töissä, jotain pimeitä hommia on joskus tehnyt, mutta nekin tahtoo aina kariutua aika äkkiä kun menee sukset ristiin työnantajan kanssa. Lukion jälkeen on myös ollu hyvä kekimään tekosyitä siihen että miksi ei mene opiskelemaan. Tuosta ei taida tulla veronmaksajaa koskaan. Hänellä on "hieman" vääristynyt minäkuva, varmaan on kehuttu liikaa lapsena ja kuvittelee olevansa paljon erinomaisempi ja kyvykkäämpi kuin mitä oikeasti on. Kuvittelee olevansa liian hyvä tavallisiin töhin mutta rahkeet ei riitä mihinkään lääkärin tai juristin koulutukseen.

Toinen lapsi taas on ollut kaikki kesät töissä siitä asti kun täytti 16 ja on tehnyt työnsä aina niin hyvin että kaikistä työpaikoista on tarjottu myös ilta ja viikonloppuhommia myös talvella opiskelujen yhteydessä ja ammattiin valmistuessa oli heti monta työpaikkaa tarjolla.

Jos et muut syytä keksi, niin eikä se ole kivaa että saisi omaa rahaa jonka voi käyttää suunnilleen mihin haluaa? Vai maksaako pappa niin hyvää viikkorahaa että ei tarvi siitäkään murehtia?

Vierailija
14/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kaikki kesät töissä siitä lähtien kun täytin 16 vuotta. Ostin kesätienesteillä juttuja, jotka olisi muuten jäänyt hankkimatta. Ostin mm. Valmet 412SE  haulikon joka on uskollisesti palvellut jo kohta 30 vuotta metsästysreissuilla ja ampumaradalla, on edelleen täydessä iskussa ja hyvässä kunnossa.

Nuorena opittu suhtautuminen työhän on edelleen pitänyt huolen siitä että työ maistuu ja sitä on myös aina löytynyt yllättävän helposti. Työttömyysjaksot ovat olleet erittäin lyhyitä kun työpaikkoja on kaatunut alta.

Vierailija
15/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pakko ole, mutta kasvattava kokemus. Alta ripari-ikäistä en kuitenkaan erityisen voimakkaasti patistelisi, eli hakisi/menisi niin halutessaan. Mutta sen jälkeen se olisi jo ihan hyvä jos olisi mahdollisuus hankkia vähän kokemusta niin ei olisi ihan "tyhjillä korteilla" hakemassa kesätöitä siinä vaiheessa kun niitä oikeasti tarvitsee.

Itse olin kesätöissä 15-vuotiaana vain kaksi viikkoa, 16-18v (eli ennen kuin lukiosta valmistui ) n kuukauden kesässä.. eli hyvin ehti lomailla. Amk:ssa tein pidempiä kesätöitä, n 3kk lomasta olin oikeasti lomalla aina 2-4 viikkoa. Koen, että tästä on ollut hyötyä.

Sitten on toki eri asia jos töitä ei vain löydä. Mutta ei alaikäinenkään kärsi siitä jos lomastaan esim 2-4 viikkoa käyttää kesätöihin :) Päinvastoin, itsellä pätkät oli aina alkukesästä niin siitä saatu raha oli kiva ekstra "kesäkuluihin".

Vierailija
16/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:06"]No eihän se mikään pakko ole.

Kesätöissä käyminen on kyllä iso plussa myöhemmin. Osoittaa että ei ole laiska ja on sen verran pitkäjännitteinen että kykenee käymään töissä.

Meidän vanhin lapisi jus sellainen velliperse, joka keksi aina jotain tekosyitä miksi ei voi hakea kesätöihin, on jo 21 vuotta, eikä ole ollut tuntiakaan virallisesti töissä, jotain pimeitä hommia on joskus tehnyt, mutta nekin tahtoo aina kariutua aika äkkiä kun menee sukset ristiin työnantajan kanssa. Lukion jälkeen on myös ollu hyvä kekimään tekosyitä siihen että miksi ei mene opiskelemaan. Tuosta ei taida tulla veronmaksajaa koskaan. Hänellä on "hieman" vääristynyt minäkuva, varmaan on kehuttu liikaa lapsena ja kuvittelee olevansa paljon erinomaisempi ja kyvykkäämpi kuin mitä oikeasti on. Kuvittelee olevansa liian hyvä tavallisiin töhin mutta rahkeet ei riitä mihinkään lääkärin tai juristin koulutukseen.

Toinen lapsi taas on ollut kaikki kesät töissä siitä asti kun täytti 16 ja on tehnyt työnsä aina niin hyvin että kaikistä työpaikoista on tarjottu myös ilta ja viikonloppuhommia myös talvella opiskelujen yhteydessä ja ammattiin valmistuessa oli heti monta työpaikkaa tarjolla.

Jos et muut syytä keksi, niin eikä se ole kivaa että saisi omaa rahaa jonka voi käyttää suunnilleen mihin haluaa? Vai maksaako pappa niin hyvää viikkorahaa että ei tarvi siitäkään murehtia?
[/quote]
Taitaa tuo kakkonen olla kovin pidetty perheessänne. Esikoista käy vähän sääliksi. On raskasta jo lapsena saada omien vanhempiensa vihat niskoilleen.

Vierailija
17/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko kannattaa aloittaa jo nuorena, ikävä kyllä ilman työkokemusta ei nykymaailmassa pärjää. Poislukien tietysti ne harvinaiset lahjakkuudet jotka revitään jo suunnilleen kesken opiskelujen töihin. Koulun kesäloma on kyllä sen verran pitkä, että sen aikana ehtii sekä tehdä töitä että viettää lomaa.

Vierailija
18/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:37"]Meillä 16v. ei edes saanut kesätöitä, vaikka haki. Sovittiin, että siivoaa viikottain kotona, pesee ikkunat ja matot, laittaa ruokaa päivittäin sekä ajaa nurmikon tarvittaessa saaden tästä 250€ kuussa. Olen kyllä ihan iloinen, ettei tyttö saanut töitä. Nuoren kuuluu levätä ja nauttia kesästä. Syksyllä alkaa lukio kuitenkin.
[/quote]

Aika paljon hommia halvalla
Mitä lepoa toi on?

Vierailija
19/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilman työkokemusta ei tulevaisuudessa saa töitä. Mut eipä mun pussista oo pois teidän lasten tyhjät cv:t saanpa itse helpommin töitä :)

Vierailija
20/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla teinin tekemä aloitus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme