Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muka nuoren on pakko mennä kesätöihin

Vierailija
23.05.2015 |

Eikö voisi edes kesällä lomailla raskaan kouluvuoden jälkeen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:37"]Meillä 16v. ei edes saanut kesätöitä, vaikka haki. Sovittiin, että siivoaa viikottain kotona, pesee ikkunat ja matot, laittaa ruokaa päivittäin sekä ajaa nurmikon tarvittaessa saaden tästä 250€ kuussa. Olen kyllä ihan iloinen, ettei tyttö saanut töitä. Nuoren kuuluu levätä ja nauttia kesästä. Syksyllä alkaa lukio kuitenkin. [/quote] Aika paljon hommia halvalla Mitä lepoa toi on?

[/quote]

Ikkunat ja matot pestään todennäköisesti yhden kerran kesässä, siivouspäivä on kerran viikkoon ja päivittäiseen ruuanlaittoon menee max kaksi tuntia per päivä eikä välttämättä yhtään, jos osaa suunnitella. Ruohonleikkuukaan ei ole joka päiväistä puuhaa. Nuo on ihan hyvä hommia opetella kotona asuessa, varsinkin ruuanlaitto. Kyllä meilläkin esikoinen teki kotitöitä viimeisenä kotonaolokesänään, mutta ilmaiseksi ja omasta halustaan.

Vierailija
22/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:37"]Meillä 16v. ei edes saanut kesätöitä, vaikka haki. Sovittiin, että siivoaa viikottain kotona, pesee ikkunat ja matot, laittaa ruokaa päivittäin sekä ajaa nurmikon tarvittaessa saaden tästä 250€ kuussa. Olen kyllä ihan iloinen, ettei tyttö saanut töitä. Nuoren kuuluu levätä ja nauttia kesästä. Syksyllä alkaa lukio kuitenkin.
[/quote]

Aika paljon hommia halvalla
Mitä lepoa toi on?
[/quote]

Ikkunoiden pesu on yhden päivän homma, samoin mattojen pesu, josta tyttö vielä pitää, kun saa samalla ottaa aurinkoa. Siivoamiseen menee meidän asunnossa noin 1-2h viikko, ruokaan 30min päivässä, ellei itse halua tehdä jotain vaativampaa. Meillä on päältä ajettava ruohonleikkuri, jolla tuon alle tuhannen neliön tontin ajaminen on tuskin raskasta. Ja yhdessä sovittiin summasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olisi vaikka se, että nuori haluaa säästää johonkin vähän kalliimpaan? Mopokorttiin ja mopoon vaikkapa? Tai reissuun kavereiden kanssa? Tai elää vähän leveämmin, shoppailla isot kasat vaatteita tms?

Normaalit käyttörahat nuori meillä saa, mutta tuollaisiin kalliimpiin juttuihin ei keskituloisessa monilapsisessa perheessä vaan ole välttämättä varaa. Kyllä se tuo nuorelle kokemuksia ja kasvattaa itsetuntoa, kun huomaa, että itsekin voi jo vähän tienata. Koko kesää ei tarvitse töissä viettää, mutta vaikkapa kuukauden, tai 6 viikkoa.

Harmi on se, ettei niitä kesätöitä enää kovin helpolla saa. Meidän nuoruudessa vielä lähes kaikki olivat 15-vuotiaasta alkaen ainakin muutaman viikon kesällä töissä. 

Vierailija
24/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikeaa on saada sitten myöhemmin töitä jos on yli parikymppinen ilman mitään työkokemusta. Toki on hyvä lomaillakin, mutta kyllä vanhemmat tekevät lapselleen karhunpalveluksen jos eivät koskaan patista tätä kesätöihin.

Vierailija
25/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:02"]

Todella vaikeaa on saada sitten myöhemmin töitä jos on yli parikymppinen ilman mitään työkokemusta. Toki on hyvä lomaillakin, mutta kyllä vanhemmat tekevät lapselleen karhunpalveluksen jos eivät koskaan patista tätä kesätöihin.

[/quote]

Miksi patistaa ketään porvarin orjaksi? Ja kyllä työkkäri yrittää sitten myöhemmin patistaa ukaaseilla ja rangaistuksilla, jos ei orjuus muuten maita.

Vierailija
26/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 08:42"]Olin kyllä itse joka kesä kesätöissä 15-20-vuotiaana. Sieltä löytyi se työkin, johon halusin kouluttautua. Jos on lomaa vähintään 10 viikkoa kesällä, niin hyvin ehtii käyttää siitä 4 viikkoa kesätöihin! En kokenut sitä pakkona, kiva oli saada rahaa ja nähdä esim. vanhuksia, kotipalvelun työtä, myydä jätskiä, olla kaupassa töissä jne. Yhtenä vuonna olin 2 vkoa hautaumaalla, katselin hoidossa olevien hautojen kukkia ja ajoin nurmikoita, sitten olin lasten leireillä ohjaajana pari viikkoa ja heinäkuussa vielä kävin viikon poimimassa mansikkaa. Lähdettiin kaverin kanssa viikoksi Lontooseen niillä rahoilla, ja takaisin tullessa oli laukku täynnä vaatteita ja syyskenkiä.
[/quote]

Katselit hoidossa olevia kukkia hautausmaalla :D sehän on kevyttä ja mukavaa hommaa, katselu :D

Vierailija
27/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tein töitä opiskelun ohessa ja myös lomilla, sain kahteen eriammattiin pätevyyden. Työpaikkoja siis riittää meikäläiselle. Kaupat eivät lopu kesken eikä lähäri hommat!

Jos nuori haluaa töihin niin senkus menee.
Jos on vastuunpakoilija niin ehdottomasti töihin

Koululaisilla on 2kk lomaa joista voi hyvin käyttää 1kk työntekoon.

Mutta vain minun mielipiteeni...

Vierailija
28/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:37"]

Koska ilman työkokemusta ei tulevaisuudessa saa töitä. Mut eipä mun pussista oo pois teidän lasten tyhjät cv:t saanpa itse helpommin töitä :)

[/quote]

Ihanko todella luulet, että työnantajia kiinnostaa kakan vertaa jotkut 15-vuotiaana tehdyt jäätelönmyynnit sitten kun opiskelujen jälkeen on aika hakea oikeisiin aikuisten töihin? 

Vierailija
29/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä ollut kesätöissä, koska en vaan mistään ole saanut paikkaa vaikka oon ihan ajoissa alkanut hakea ja moneen paikkaan sekä hakemukset kyllä olleet kunnossa, kun niitä kauppiksessa jo ekana vuonna harjoiteltiin tekemään oikeaoppisesti.

Vierailija
30/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:52"]Mä en oo ikinä ollut kesätöissä, koska en vaan mistään ole saanut paikkaa vaikka oon ihan ajoissa alkanut hakea ja moneen paikkaan sekä hakemukset kyllä olleet kunnossa, kun niitä kauppiksessa jo ekana vuonna harjoiteltiin tekemään oikeaoppisesti.
[/quote]
Niin ja työkokemusta oon kauppiksen myötä saanut lähes kolme vuotta 6kk pätkissä, eri kaupoista ja palkanlaskennasta.

Vierailija
31/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:52"]Mä en oo ikinä ollut kesätöissä, koska en vaan mistään ole saanut paikkaa vaikka oon ihan ajoissa alkanut hakea ja moneen paikkaan sekä hakemukset kyllä olleet kunnossa, kun niitä kauppiksessa jo ekana vuonna harjoiteltiin tekemään oikeaoppisesti.
[/quote]
Niin ja työkokemusta oon kauppiksen myötä saanut lähes kolme vuotta 6kk pätkissä, eri kaupoista ja palkanlaskennasta.
[/quote]
Oho nyt ei ajatus ohan kulkenut, siis 6 viikon jaksoissa ei suinkaan kuukauden :D

Vierailija
32/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se mun mielestä mitenkään välttämättömyys oo työllistymisen kannalta tehdä jotain hanttihommia CVn täytteeks.

Ite en koskaan ollut kesätöissä. En oikeestaan rahaa paljoa tarvinnut. Vahdin myös pikkusisaruksiani kotona ja oli eläimiä.
18v menin vasta töihin vähän ennen ammattiin valmistumistani ja siitä asti on töitä ollut. Paitsi 3 kuukautta oon tähän asti ehtinyt olla työttömänä kun vaihdoin paikkakuntaa.
T.23v

Vierailija
33/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Maassamme on tällä hetkellä reilusti yli 200 000 työtöntä, ja alle 15 000 työpaikkaa. Monille kelpaisi pihatyöt, päiväkotien lomitus, siivoustyö, myyjien työ. Mitä Suomessa tehdään? Jaetaan nuorille kesäseteleitä (jotain 500e/kk vai peräti 400e/kk?) tai laitetaan nuoret aikuiset tekemään työmarkkinatuella näitä töitä.

Aivan järjetöntä. Ja totta toisilla teineillä on tarvetta rahalle (esim vanhempi työttömänä), mutta enemmän auttaisi jos se vanhempi pääsisi töihin normaalipalkalla kokoaika- tai osa-aikatyöhön. Kyllä minä vain opin vastuuntuntoa ihan ilman jotain 500e töitä teininä mm. käymällä koulua ja auttamalla kotitöissä, menemällä mummolaan kesällä ja tekemällä siellä mm. pihatöitä jne.  

Vierailija
34/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:08"]No ei se mun mielestä mitenkään välttämättömyys oo työllistymisen kannalta tehdä jotain hanttihommia CVn täytteeks.

Ite en koskaan ollut kesätöissä. En oikeestaan rahaa paljoa tarvinnut. Vahdin myös pikkusisaruksiani kotona ja oli eläimiä.
18v menin vasta töihin vähän ennen ammattiin valmistumistani ja siitä asti on töitä ollut. Paitsi 3 kuukautta oon tähän asti ehtinyt olla työttömänä kun vaihdoin paikkakuntaa.
T.23v
[/quote]

Niin ja siis työllistyin tuon 3kk jälkeen.

Vierailija
35/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat mihin haluaa. Tämä on oikein hyvä syy, jos vanhemmat määräilevät niiden rahojen käyttöä, jota itse antavat.

Vierailija
36/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihan ehdottomasti suosittelen kesätöitä jokaiselle nuorelle! Ei se 3-4 viikkoa ole paha kun loma on niin pitkä.

Olin ensimmäistä kertaa 15-vuotiaana kunnalla kesätöissä ja sen jälkeen joka vuosi eri työnantajilla samalla alalla (vanhustyö). Palkka on kasvanut koko ajan, työtehtävät lisääntyneet ja työsuhteet pidentyneet. Sen sijaan ystävistäni oikeastaan kaikki ovat kesät vain lomailleet. Ovat aikaisintaan toukokuussa heränneet työnhakuun ja sitten kiroilleet, kun työtä ei löydykään.

Nyt parikymppisenä he kiroavat, kun työtä ei saa millään. Itselläni kävi tänä kesänä todella onnekkasti. Hain jo tammikuussa alle kymmeneen paikkaan ja haastattelukutsu kävi viiteen. Kahdessa kävin ja molempiin pääsin eli lopulta sain valita näiden kahden väliltä ja ilmoittaa loppuihin, että en valitettavasti tule haastatteluun, sillä sain jo kesätöitä. Kaverit tätä ihmettelevät suuresti. Harmittaa toki heidän puolestaan, että vasta nyt ovat heränneet siihen, että silloin teininäkin olisi voinut muutaman viikon käydä töissä nukkumisen ja leffamaratoonien sijaan.

Eli ehdottomasti nuorien kannattaa ainakin yrittää saada kesätöitä! Saa paljon uusia kokemuksia ja saa kivasti ikiomaa käyttörahaa :)

Vierailija
37/37 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisinkin töitä! Hain moneen paikkaan ja ihan hyvällä hakemuksellakin, mutta vaikeaa on päästä etenkin lukiolaisena ilman asiakaspalvelukokemusta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi