Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein Mensan nettitestin! Olin pettynyt!

Vierailija
21.05.2015 |

Tulos oli 116 pistettä. Sillä päihitetään 85,7 prosenttia populaatiosta. Olin kuitenkin kuvitellut itseni älykkäämmäksi. 

Nettitesti on toki vain suuntaa antava. En tiedä miksi. Kuitenkin aikaraja oli ja kai samat tehtävät? Eli tuskin se siitä juurikaan nousee "virallisessa" testissä. Miksi nousisi. 

Lohduttaudun sillä, että olen kielellisesti todella lahjakas ja sosiaalinen kyvykkyyteni on myös ylivertainen. En vain hahmottanut tarpeeksi nopeasti niitä kuvioita, vaikka logiikka pelaa kyllä muuten. 

Miten te muut?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain Mensan nettitestistä 140 ja oikeasti virallisen WAIS-testin mukaan mun ÄO on 110-120. Eli Mensan nettitestin tuloksesta voi vähentää 20-30 pistettä, niin saa oikean ÄO:n.

Vierailija
102/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:57"]

Itse sain Mensan nettitestistä 140 ja oikeasti virallisen WAIS-testin mukaan mun ÄO on 110-120. Eli Mensan nettitestin tuloksesta voi vähentää 20-30 pistettä, niin saa oikean ÄO:n.

[/quote]

Tätä olen yrittänyt täällä kertoa, mutta ei nää usko. Haluavat pitää illuusion omasta älykkyydestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:57"]

[/quote]

Tätä olen yrittänyt täällä kertoa, mutta ei nää usko. Haluavat pitää illuusion omasta älykkyydestään.
[/quote]

Taidat olla aika yksinkertainen. "Nää" ketä et usko, sanoivat vaan saaneensa lähes saman tuloksen mensan nettitestistä ja virallisesta. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa? Kyllä tuo nettitesti on suunniteltu niin, että se antaa mahdollisimman tarkan arvion, ei todellakaan mitään 30 pistettä enemmän, mitä väität.

Vierailija
104/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:57"]

[/quote]

[/quote]

Eikä se ole mikään illuusio, jos on virallisen testin mukaan älykäs. Harmi, ettet itse ole.

Vierailija
105/112 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:56"]Mulla taas kävi päinvastoin; sain 120 pistettä vaikka olen aina pitänyt itseäni keskivertoa tyhmempänä. Mieheni ainakin sanoo aina niin. Pitää joskus käydä virallisessakin testissä, veikkaan ettei keskittymiseni ollut ihan huipussaan nettitestin aikana kun vilkuilin samaa aikaa telkkaria ja lapset kiljui ja pyöri jaloissa :D
[/quote] sama täällä! Sain 130 pistettä ja en pidä itseäni kovin fiksuna.

Vierailija
106/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:37"]

Mensan testi tuntuu painottavan prosessoinnin nopeutta, aikaa annetaan vähän. Entä jos testiä voisi tehdä niin kauan kuin haluaa? Onhan siinäkin eroa, että ratkaisee jonkin tehtävän vaikka hitaastikin verrattuna siihen, ettei pysty ratkaisemaan tehtävää lainkaan. 

[/quote]

No tuohan tulee siinä testissä mitattua tavallaan. Nopeasti ja hyvin ratkaiseva ehtii ratkaista paljon tehtäviä, hitaasti mutta oikein tehtäviä ratkaiseva ehtii ratkaista osan tehtävistä oikein hänkin. Se, joka ei osaa ollenkaan, saa ehkä tuurilla pari tehtävää oikein arvaamalla, mutta testin arvioija näkee että suurin osa vastauksista on ihan mitä sattuu tai ei ole vastattu lainkaan.

Vierailija
107/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:23"] En ole koskaan kuullut kenekään kertovan, että olisi saanut tästä nettitestistä 100 tai alle. 100 olisi keskiverto. Johtuuko tämä siitä, että a) keskiverrot eivät testaa, b) keskivertotuloksia ei haluta kertoa, c) testi antaa vähän älykkäämmän kuvan eli paremmat pisteet? [/quote] Testit antavat reilusti todellisuutta suuremmat pisteet. Pitäähän ihmisiä suojella totuudelta. Saattaisi olla aika kova paikka monelle, kun saa esim. 80 pistettä. [/quote] Ei anna, et selvästikään tajua asiasta mitään. Mensan nettitesti on hyvin suuntaa antava. Jos on kova jännittäjä, niin virallinen testi on varmasti haastavampi. Kukaan ei vaan jaksa kirjoittaa huonosta tuloksestaan nettiin.

[/quote]

Antaahan. Uskallan sanoa näin, vaikka olen saanut Mensan nettitestissä erittäin korkeat pisteet.

Vierailija
108/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:23"] En ole koskaan kuullut kenekään kertovan, että olisi saanut tästä nettitestistä 100 tai alle. 100 olisi keskiverto. Johtuuko tämä siitä, että a) keskiverrot eivät testaa, b) keskivertotuloksia ei haluta kertoa, c) testi antaa vähän älykkäämmän kuvan eli paremmat pisteet? [/quote] Testit antavat reilusti todellisuutta suuremmat pisteet. Pitäähän ihmisiä suojella totuudelta. Saattaisi olla aika kova paikka monelle, kun saa esim. 80 pistettä. [/quote] Ei anna, et selvästikään tajua asiasta mitään. Mensan nettitesti on hyvin suuntaa antava. Jos on kova jännittäjä, niin virallinen testi on varmasti haastavampi. Kukaan ei vaan jaksa kirjoittaa huonosta tuloksestaan nettiin.

[/quote]

Antaahan. Uskallan sanoa näin, vaikka olen saanut Mensan nettitestissä erittäin korkeat pisteet.
[/quote]

Kumma juttu, niin olen saanut itsekin, mutta olen täysin eri mieltä kanssasi.

Vierailija
109/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:39"]Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että Mensan testausmenetelmä pohjautuu siihen, että sinun tulostasi verrataan niihin muihin, jotka ovat tehneet testin, ei kaikkiin ihmisiin. Mistä tiedät, ettei mensan testiä tee ne kaikista typerimmät (tai kaikista viisaimmat) ihmiset? Tällöin voit olla keskimääräistä ihmistä todellisuudessa paljon typerämpi, vaikka pääsisit Mensan testissä 1 % parhaimmistoon. [/quote] Noinhan se on. Todennäköistä on kuitenkin, että testin tekevät ovat useimmin niitä keskivertoa älykkäämpiä, eivätkä tyhmempiä.

[/quote]

Kyllä ne Mensan testit on standardoitu ihan oikealla väestöllä, kun testit on aikoinaan suunniteltu. Ei olisi mitään järkeä vertailla vain niitä muutamia, jotka hakeutuvat testeihin omaksi ilokseen. Mensan testin tekijöistä huomattavampi suurempi osa hyväksytään Mensan jäseniksi kuin väestöstä keskimäärin hyväksyttäisiin.

Vierailija
110/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:39"]Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että Mensan testausmenetelmä pohjautuu siihen, että sinun tulostasi verrataan niihin muihin, jotka ovat tehneet testin, ei kaikkiin ihmisiin. Mistä tiedät, ettei mensan testiä tee ne kaikista typerimmät (tai kaikista viisaimmat) ihmiset? Tällöin voit olla keskimääräistä ihmistä todellisuudessa paljon typerämpi, vaikka pääsisit Mensan testissä 1 % parhaimmistoon. [/quote] Noinhan se on. Todennäköistä on kuitenkin, että testin tekevät ovat useimmin niitä keskivertoa älykkäämpiä, eivätkä tyhmempiä.

[/quote]

Kyllä ne Mensan testit on standardoitu ihan oikealla väestöllä, kun testit on aikoinaan suunniteltu. Ei olisi mitään järkeä vertailla vain niitä muutamia, jotka hakeutuvat testeihin omaksi ilokseen. Mensan testin tekijöistä huomattavampi suurempi osa hyväksytään Mensan jäseniksi kuin väestöstä keskimäärin hyväksyttäisiin.
[/quote]

Joka taas johtuu siitä, että viralliseen testiin on suurempi kynnys mennä. Testiin hakeutuvat lähinnä ne, jotka ovat valmiiksi tietoisia keskimääräistä korkeammasta äo:staan. Keskimäärin puolet testiin osallistuvista saa tuloksen 130 tai enemmän, ja puolet heistä liittyy Mensan jäseneksi.

Vierailija
111/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:23"] En ole koskaan kuullut kenekään kertovan, että olisi saanut tästä nettitestistä 100 tai alle. 100 olisi keskiverto. Johtuuko tämä siitä, että a) keskiverrot eivät testaa, b) keskivertotuloksia ei haluta kertoa, c) testi antaa vähän älykkäämmän kuvan eli paremmat pisteet? [/quote] Testit antavat reilusti todellisuutta suuremmat pisteet. Pitäähän ihmisiä suojella totuudelta. Saattaisi olla aika kova paikka monelle, kun saa esim. 80 pistettä. [/quote] Ei anna, et selvästikään tajua asiasta mitään. Mensan nettitesti on hyvin suuntaa antava. Jos on kova jännittäjä, niin virallinen testi on varmasti haastavampi. Kukaan ei vaan jaksa kirjoittaa huonosta tuloksestaan nettiin. [/quote] Antaahan. Uskallan sanoa näin, vaikka olen saanut Mensan nettitestissä erittäin korkeat pisteet. [/quote] Kumma juttu, niin olen saanut itsekin, mutta olen täysin eri mieltä kanssasi.

[/quote]

Ihan ymmärrettävistä syistä. Haluat pitää illuusion omasta älykkyydestäsi.

Vierailija
112/112 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:31"]

[/quote]

[/quote]

Ei itselläni ainakaan ollut montaa pistettä eroa nettitestin ja oikean testin välillä ja eron arvioisin johtuvan enimmäkseen vastausajasta. Kyllä suhteellisen luotettavana pitäisin tuota, nettitestiksi. Suurin osa netin ÄO-testeistähän toki antaa vaikka arpomalla vastaten tulokseksi jonkun suht korkean ja tarjoaa maksusta mahdollisuutta tarkempaan analyysiin siitä, kuinka älykäs oikein oletkaan. Mensan nettitesti ilmoitti satunnaisesti vastaten, että tulos oli mittausalueen alapuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi