Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen testamentin, jossa toinen lapseni saa kaiken.

Vierailija
21.05.2015 |

Toinen = vakeasti kehitysvammainen saa sitten lakiosan. Hän ei koskaan tule ostamaan omaa asuntoa, matkustelemaan, opiskelemaan, käymään kesämökiölä, joten ei pysty rahasta juuri hyötymään.
Mitä mieltä olette?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:37"]

Jos tietää kuolevansa lähitulevaisuudessa kannattaa tyhjentää pankkitilit ja antaa maksimimäärä rahaa jo eläessään suosikkiperilliselle minkä voi antaa ilman veroja. Vain kuolinpäivänä tileillä olleet rahat huomioidaan (+ mahdl. veronpalautukset myöhemmin). Toki myös muu mahdollinen omaisuus asunnot, kesämökit jne. kuuluvat perintöihin.

[/quote]

Se nyt ei ole paljon, mitä voi antaa ilman veroja. 3999 euroa 3 vuoden välein.

Vierailija
42/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:26"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:16"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:07"] Hänhän tulee tarvimaan laitoshoitoa jossain vaiheessa luultavasti, paremman hoidon takaisin myös hänen laillinen perintöosuutensa. Mutta jos ei vanhemmat välitä... [/quote] Lapsi on laitoksessa ja saa ihan saman hoidon, oli sitten omaisuutta tai ei. [/quote]Hän ei ole aina lapsi, vaan myöhemmin on varmasti saatavilla erilaisia hoitomuotoja yksityisellä sektorilla, jossa varallisuus kyllä auttaa asiaa. Mutta kuten sanottu, jos eivät vanhemmat välitä... [/quote] Hyvä tulla moralisoimaan, kun et näköjään edes tunne vammaisia tai tiedä heidän elämästään.. [/quote]Meinaatko, ettei vammaisella ihmisellä ole oikeutta saada perintöä siinä missä muillakin ihmisillä? [/quote] Mitä sä horiset? AP sanoi että hän saa lakiosan. Samalla tavalla kuin jokainen lakiosaan oikeutettu henkilö. [/quote]No, ensinnäkin ap kirjoitti otsikossa, että terve saa kaiken, mutta koska ilmeisesti tietää edes jotain näistä asioista, mainitsi sanan lakiosa. Olisiko teistä oikein, jos ap sanoisi tekevänsä toisinpäin. Testamenttaavansa "kaiken" vammaiselle lapselleen? Antaisi terveen huolehtia itsestään, kun kerran on terve (ainakin vielä) ja voi hoitaa itse itsensä? [/quote] Kyllä. Ap on oikeutettu määräämään omaisuutensa jaosta testamentilla. [/quote]Totta, mutta tässä kai kysyttiin sitä, että onko se "ok", eli ihmisten mielestä oikein tehtyä, ei sitä onko se laillista? Sitähän on turha kysyä. [/quote] No mutta kun minusta on ok teki kummin päin tahansa. En minä ole sellaisessa asemassa että olisin oikeutettu arvostelemaan ap:n valintaa ja päätöstä.

[/quote]Hyvä vastaus. Minusta ei ole oikein suosia toista perillistä toisen kustannuksella tällaisessa tilanteessa. Se lienee yhtä oikeutettu mielipide, kuin sekin, että se on oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:40"]

Perinnön antaminen laitoksessa asuvalle vammaiselle on sama kuin siirtäisi perinnön suoraan kunnalle tai valtiolle. Hoitolaitoksen henkilökuntaa vois muistaa jollain virkistysrahalla, setäni teki näin ja se näkyy vieläkin serkun hoitajien ilmeissä.

[/quote]

Hieno idea! Vaikkakin korruption makuinen, mutta oikeasti siitä viis, jos hoidettavaa auttaa. Näin mä ainakin ajattelen.

Vierailija
44/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:42"]

Ihan ok MIKÄLI vammainen ei voisi hyötyä rahasta mitenkään. Esim. hoidon tai elämysten muodossa.

[/quote]

Saahan hän lakiosan. Emme tiedä paljonko se on.

Vierailija
45/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:29"]

Te, jotka syytätte AP:ta kovasydämisyydestä - jos keharilapsella on varoja, hän maksaa palvelunsa itse, jos taas ei ole, hän saa tarvitsemansa sossusta. kokemusta on, kaksi keharia lähisuvussa...

[/quote]Eikö vammainenkin voi kustantaa elämänsä, jos hänellä kerran on siihen varoja? Onko tuo nyt oikein ajatella, että terve perillinen saa enemmän ja yhteiskunta huolehtii vammaisesta, vaikka perinnöllään hän pystyisi itse kustantamaan?

[/quote]

Pitäähän niille omille verorahoille saada jotain vastinetta..

Vierailija
46/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne siellä laitoksessa voi henkilölle mitään erityiskohtelua järjestää vaikka rahaa olisi kuinka paljon, perushoitoon menee aika. 

Vierailija
47/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..oletko ottanut huomioon sen, että julkiset palvelut ja tuet voivat muuttua. En itse jättäisi lakiosan varaan. Toki riippuu paljon siitä miten paljon sitä jaettavaa on..

Vierailija
48/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:55"]

Hmm..oletko ottanut huomioon sen, että julkiset palvelut ja tuet voivat muuttua. En itse jättäisi lakiosan varaan. Toki riippuu paljon siitä miten paljon sitä jaettavaa on..

[/quote]

Kyllä kai henkilö, jolla on vammainen lapsi on vähän parempi tietämys vammaislaista, kuin henkilöllä, joka vain mutulla heittelee täällä mitä mieleen tulee.

Vierailija
49/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi ! Mun tulee paha olo tätä palstaa lukiessa! Mulla on erittäin vaikeasti kehitysvammainen sisko. Olisi niiiiiiiin väärin, jos äiti asettaisi meidät eriarvoiseen asemaan. Aivan sama, onko siskoni kehitysvammainen! Voinhan mäki alkaa alkoholistiksi, eikä varmasti se raha ole silloin mennyt oikeaan osoitteeseen. Lisäksi mulle itselle tulis ihan.järkyttävän syyllinen olo, jos veisin siskonikin osuuden (vaikka hälle jäisikin lakiosa, silti TÖRKEÄÄ). En voi uskoa, miten joku voi pitää lapsiaan noin eri asemassa...

Vierailija
50/58 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:26"]

Hyi ! Mun tulee paha olo tätä palstaa lukiessa! Mulla on erittäin vaikeasti kehitysvammainen sisko. Olisi niiiiiiiin väärin, jos äiti asettaisi meidät eriarvoiseen asemaan. Aivan sama, onko siskoni kehitysvammainen! Voinhan mäki alkaa alkoholistiksi, eikä varmasti se raha ole silloin mennyt oikeaan osoitteeseen. Lisäksi mulle itselle tulis ihan.järkyttävän syyllinen olo, jos veisin siskonikin osuuden (vaikka hälle jäisikin lakiosa, silti TÖRKEÄÄ). En voi uskoa, miten joku voi pitää lapsiaan noin eri asemassa...

[/quote]

Oma veljeni on vammainen, enkä näe tässä mitään ongelmaa. Ei veljeni tyhjän päälle jäisi, ja kuten täällä on useasti todettu, raha ei varsinaisesti menisi edes hänelle, vaan kunnalle/valtiolle. Raha ei siis parantaisi veljeni asemaa mitenkään. Itse voisin taas isommalla perinnöllä auttaa veljeäni, ja ostaa hänelle jotain mitä hän aina tarvitsee. Näin sinäkin varmasti tekisit välittävänä ihmisenä siskollesi. Tällöin rahat menevät parempaan käyttöön, kuin vain vammaisen tilillä maatessa (ja jolloin hän joutuu maksamaan hoitonsa itse). Valitettavasti tämä yhteiskunta on rakennettu niin, että vammaisen on parempi olla omistamatta mitään. Perinnön kanssa ei kannata olla tyhmä, ei sillä on välttämättä mitään tekemistä välittämisen kanssa.

Vierailija
51/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.
Ei tietenkään voi tietää missä järjestyksessä täältä lähdetään, mutta lapseni ovat helposti eläkeiässä ennenkuin mitään perivät. Eläessäni tulen auttamaan kumpaakin rahallisesti tarpeen mukaan. Vammainen tulee saamaan kaikki haluamansa pelit ja vehkeet laitoksessa asuessaan. Tarpeet voi olla aika vähäisiä sitte 60-70 vuotiaana. Edunvalvonnasta olen kuullut vaikka minkälaisia kauhutarinoita. Toivottavasti voin hoitaa asioita mahd pitkään itse. Toinen lapsi toivottavasti saa lapsia, niin voi olla että jossain vaiheessa muutan testamentin heidän hyväkseen.

Vierailija
53/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja voi riitauttaa testamentin, jos katsoo sen epäedulliseksi asiakkaalleen. Edunvalvojan täytyy pitää asiakkaansa puolia ja toimia tasan lakien mukaan. Tämä kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
54/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:27"]

olen miettinyt samaa. oma vaikeasti vammainen lapseni on aikuinen ja asuu yksityisessä hoitolaitoksessa. jos hänellä olisi omaisuutta, se menisi suoraan hoitomaksuihin (kunnalle) mutta hänen olonsa ei siitä juuri muuttuisi. jos voisin määrätä kuolemani jälkeen niin sillä rahalla palkattaisiin hänelle avustaja viemään harrastuksiin mitä hoitokodin työntekijät ei ehtisi. mutta hänen rahoistaan tulisi päättämään edunvalvoja joka joko jemmaa ne ikuisiksi ajoiksi tilille koska pelkäisi virkavirhettä tai ne menisi kunnalle tai mikä vielä kauheampaa hän menettäisi "varakkuutensa" vuoksi hoitopaikan omassa kodissaan.

jos testamenttaan kaiken toiselle lapselle, hän rakastaa sisarustaan kuitenkin paljon ja käyttäisi rahaa hänenkin hyväkseen.

[/quote]

No miksi se sisarus käyttäis rahaa sisarukseensa, kun katsoo vanhemmalta mallia ettei se toinen mitään tarvi..

Vierailija
55/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:07"]Hänhän tulee tarvimaan laitoshoitoa jossain vaiheessa luultavasti, paremman hoidon takaisin myös hänen laillinen perintöosuutensa. Mutta jos ei vanhemmat välitä...
[/quote]

Kyllä san hyvän hoidon saa ilman rahaa

Vierailija
56/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:48"]Edunvalvoja voi riitauttaa testamentin, jos katsoo sen epäedulliseksi asiakkaalleen. Edunvalvojan täytyy pitää asiakkaansa puolia ja toimia tasan lakien mukaan. Tämä kannattaa ottaa huomioon.
[/quote]

Ei ole mitään riitauttamista. Kuka vaan voi jättää yhdelle lapselleen vain lakiosan

Vierailija
57/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:10"]No enpä tiedä. Hän ei mökkeile, mutta kyllä (riippuen rahan suuruudesta) hänkin monen moista helpotusta itselleen saisi rahan avulla. Vammainen jos kuka hyötyisi tässä maailmassa rahasta, kun ihmiset ovat niin kovasydämisiä. En tekisi omalle lapselleni tuolla tavalla.
[/quote]

Noh esim mökkeilyllä tässä tarkoitettiin varmaan, ettei vammaista hyödytä omistaa puolia kesämökistä, joka ehkä olisi jäämässä perinnöksi.

Ja ethän sinä tiedä, millainen aloittajan lapsen tilanne on? Voi olla sänkyyn sidottu, joka ei tajua minkäänlaisesta maailmanmenosta mitään :/ silloin ei paras mahdollinen miljoonien hoitokaan tuo iloa sen enempää.

Vierailija
58/58 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:07"]Hänhän tulee tarvimaan laitoshoitoa jossain vaiheessa luultavasti, paremman hoidon takaisin myös hänen laillinen perintöosuutensa. Mutta jos ei vanhemmat välitä... [/quote] Kyllä san hyvän hoidon saa ilman rahaa

[/quote]

Jaa. Mun hyvällä ystävällä on kehitysvammainen sisko, joka asuu laitoksessa. Hän saa toki ihan perushoidon siellä laitoksessa, mutta koska ystävälläni on rahaa, hän maksaa sisarelleen esim. kampaajan, hierojan, fysioterapian jne. Aikaisemmin maksoi myös henkilökohtaiselle avustajalle palkkaa, joka käytti tuota kehitysvammaista taidenäyttelyissä ja uimahallissa jne., Eli kyllä sillä rahalla vaan voi saada kaikennäköistä elämää helpottavaa lisäbonusta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme