!!!! Vartija pyysi nähdä laukkuni sisällön
Lähi- (ja ex-vakio)kauppaani on tämän vuoden puolella tullut ns. lattiavartijoita, jotka käyskentelevät myymälässä. Olin normaaleilla ruokaostoksilla, ja viivyn yleensäkin myymälässä suht pitkään sillä vertailen tuotteita mielelläni, eikä mulla ollut mikään kiire. Vartijat jo aiemmin tulivat lähes viereeni seisomaan kun vertailin tuoremehujen ravintosisältöjä, mutta ajattelin että tekevät vaan työtään... Tosin ihmettelin mielessäni jo silloin että miksi minun vieressäni tönöttävät.
Kassoille siirtyessäni vartijat sattumalta taas tulivat seisoskelemaan kassajonon viereen, ja MAKSETTUJA ostoksia laukkuuni pakatessani toinen heistä tuli esittäytymään vartijaksi ja pyysi minua näyttämään laukkuni. Siinä kaikkien ihmisten edessä. Myyjäkin katsoi ihan hämmentyneenä kun todella usein olen heillä asioinut! Kysyin sitten ihan suoraan että minkä vuoksi, epäilevätkö minun varastaneen jotakin. Kiersi vaan kysymykseni ja pyysi uudelleen nähdä laukkuuni, ja sanoin että en kyllä tässä ala kassiani levittelemään. Odotin että olisi pyytänyt johonkin vartijakoppiin sitten, mutta sanoi vaan että perustuu ihan vapaaehtoisuuteen että näytänkö vai enkö.
Lähdin sitten hämilläni ja häpeissäni tilanteesta. Onko minulla nyt sitten myymälävarkaan leima? Minkä ihmeen takia juuri minua epäilivät :( tuli todella paha mieli ja en kyllä kehtaa kyseiseen kauppaan enää mennä... Olisiko minun pitänyt vaan näyttää laukkuni siinä muiden ihmisten toljottaessa? En tiedä KETÄÄN jolle olisi käynyt näin!
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]
Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.
[/quote]
Vartijalla ei ole mitää oikeutta pyytää availemaan kassia.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.
[/quote]
Aina olen puhaltanut, ole huoleti. Mutta veskaa en avaa vain siksi että joku vartija pyytää. En edes siksi että mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en ole varastanut mitään, joten mun ei tarvi näyttää vartijalle kassiani eikä sen sisältöä. Jos vartija tosissaan epäilee mua varkaaksi niin soittakoon poliisit.
[/quote]
Niin just ja sit sunlaiset ihmettelee miksi hiusvärit maksaa suomessa 10 kertaa enemmän kun ulkomailla ja kauppiaat on ahneita... vai olisko niin että meidänkin kaupasta lähtee laukuissa ulos 15-20 purkkia kuukaudessa.. no tämä näkyy sitten siinä hinnassa kun jollakin ne varkaudetkin on saatava katettua!
Puhumattakaan siitä että poliiseilla on muutakin tekemistä kun käydä vilkasemassa jonkun av-mamman kassia, sen takia saattaa joku rattijuoppo ajaa koulutiellä tai narkkari puukottaa toisen ihmisen, varmaan vitun hienoa että poliisi on tutkimassa sun laukkua silloin, kun sulla on siihen oikeus! WAU!
Olisin vetäissyt pampulla sisäreiteen rauhoittaakseni aggressiivisesti käyttäytyvän ap:n. Sitten koppiin, vaatteet pois ja laukku levälleen. Tavaroiden seasta löytyisi "yllättäen" partateriä ja muuta arvokasta pientavaraa joille ei löydy kuittia => ap rautoihin alusvaatteisillaan poliiseja odottamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku. [/quote] Saako myös kotiisi tulla tonkimaan?Eihän sinulla ole mitään salattavaa.Anna osoitteesi?
[/quote]
Voitko sä oikeesti olla noin dorka??Se että näyttää vartijalle laukun ei ole sama asia kun päästää jonkun randomin kotiinsa!!
Vartija tekee työtään ja yrittää pitää varkaudet aisoissa, jos kaikki näyttäisivät laukkunsa pyydettäessä ei kaupan tarvitsis lisätä tuotteisiinsa lisähintaa, mutta sitten on pari paskiaista joilla on PERIAATE tuhlata poliisin resursseja tuollaiseen!!
[/quote]
Montako varkautta se olisi estänyt jos ap olis näyttänyt veskansa? Ap:han ei ollut varastanut mitään. Eikä vartija soittanut poliiseja paikalle, koska hänellä ei ollut mitään näyttöä varkaudesta. Kaupan ja vartijan kannattais ehkäistä varkauksia vähän muuten kuin tonkimalla viattomien ihmisten kasseja. Siinä voi viereiseltä kassalta mennä samaanaikaan varas ohi huomaamatta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]
Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.
[/quote]
Mä en avaa laukkuani koskaan kenellekään muulle kuin poliisille. Periaatepäätös.
[/quote]
Isossa maailmassa ei välttämättä pääse kauppaan sisälle, jos ei suostu näyttämään laukkunsa sisältöä. No eihän sinne kauppaan ole pakko mennä. Tarkastavat ettei ole pommia tai asetta mukana.
Onpas täällä tietämättömiä. Kyllä monikin varastaa avoimeen koriin laittamalla. Sehän juuri ns. Luottamuksenmerkki ettei mulla mitään ole. Vaikka tavaraa olisi vaikka kuinka. Toinen suosittu tapa on jättää ostoskärryyn tai sinne alas tavaraa ja työntää pokkana ohi kassan. Käsilaukut on se yleisin, toiseksi yleisin taskuun. Ketkä suuttui tarkistuksista eniten niin yleensä niiltä juuri löytyi näpistettyä tavaraa. Ketkä oli ihan rennosti alusta loppuun, niin niiltä koskaan mitään löytynyt.
Meillä yleisin näpistelijä oli 40-50 vuotias nainen.
T: Joskus 2v. Myymälässä vartijana ollut
Hyvä kun et näyttänyt,vartijat eivät ole poliiseja.Laukkua voi vartija pyytää näyttämään jos on nähnyt sinun varastavan.
T. Vartija
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.
[/quote]
Aina olen puhaltanut, ole huoleti. Mutta veskaa en avaa vain siksi että joku vartija pyytää. En edes siksi että mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en ole varastanut mitään, joten mun ei tarvi näyttää vartijalle kassiani eikä sen sisältöä. Jos vartija tosissaan epäilee mua varkaaksi niin soittakoon poliisit.
[/quote]
Niin just ja sit sunlaiset ihmettelee miksi hiusvärit maksaa suomessa 10 kertaa enemmän kun ulkomailla ja kauppiaat on ahneita... vai olisko niin että meidänkin kaupasta lähtee laukuissa ulos 15-20 purkkia kuukaudessa.. no tämä näkyy sitten siinä hinnassa kun jollakin ne varkaudetkin on saatava katettua!
Puhumattakaan siitä että poliiseilla on muutakin tekemistä kun käydä vilkasemassa jonkun av-mamman kassia, sen takia saattaa joku rattijuoppo ajaa koulutiellä tai narkkari puukottaa toisen ihmisen, varmaan vitun hienoa että poliisi on tutkimassa sun laukkua silloin, kun sulla on siihen oikeus! WAU!
[/quote]
Yhtään hiusväriä en ole varastanut, enkä ole muiden varkauksista vastuussa. Eikä mun tarvi myymälävarkaiden takia availla kassiani vartijalle. Minusta ei myöskään koidu kuluja kenellekään. Jos vartija soittaa poliisit mua tarkastamaan niin se on hänen mokansa. Minulta ei varastettuja tavaroita löydy, sen vartija olis voinut itsekin valvontakameran nauhalta todeta. Tai omin silmin jos on mua kaupassa kytännyt. Vartija se on tässä se joka tekee työnsä kehnosti. En minä. Selittäköön vartija kauppiaalle miksi kyttää viattomia ja vielä soittelee poliisitkin heitä tarkastamaan.
Mä olin joskus parikymppisenä saanu joululahjaks jonku Nivean kasvojenpuhdistusemulsion. Olin jo käyttäny sen lähes loppuun, ja etiketti repsotti reunasta hitusen. Olin lähdössä reissuun ja pakkasin kasvoemulsion jämät mukaan ja kaupan kautta hain evästä ja matkalukemista ku varashälytin alko soimaan mun poistuessa. Olin ihan ihmeissäni ja myyjän kanssa alettiin tyhjentää laukkua mut myyjä ei löytäny mitään mikä sen olis selvästi aiheuttanu. Kutsu sit vartijan siihen paikalle joka alko järjestelmällisesti tyhjentää mun meikkilaukkua kokeillen yksitellen jokaista tuotetta varashälyttimien läpi. Se mun lahjaks saamani emulsio sen aiheutti, sieltä etiketin alta löyty hälytintarra jonka se vartija kiskas pois ja toivotti hyvää matkaa. :D en muista mitä sanoivat syyksi miksi se reagoi niihin hälyttimiin, kun muissa kaupoissa se ei ollut koskaan reagoinut.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:05"]
Onpas täällä tietämättömiä. Kyllä monikin varastaa avoimeen koriin laittamalla. Sehän juuri ns. Luottamuksenmerkki ettei mulla mitään ole. Vaikka tavaraa olisi vaikka kuinka. Toinen suosittu tapa on jättää ostoskärryyn tai sinne alas tavaraa ja työntää pokkana ohi kassan. Käsilaukut on se yleisin, toiseksi yleisin taskuun. Ketkä suuttui tarkistuksista eniten niin yleensä niiltä juuri löytyi näpistettyä tavaraa. Ketkä oli ihan rennosti alusta loppuun, niin niiltä koskaan mitään löytynyt. Meillä yleisin näpistelijä oli 40-50 vuotias nainen. T: Joskus 2v. Myymälässä vartijana ollut
[/quote]
Ja höpö höpö, nimittäin tuon että ne suuttuu eniten jotka varastaa. Tuo on vaan yksi keino jolla vartiointifirmat ym. yrittää aivopestä ihmiset siihen että saisivat tonkia mitä haluavat. Jos olet syytön et saa suuttua, etkä saa kieltää laukun penkomista. Eli siis syyttömälle ihmiselle saa käytännössä tehdä mitä haluaa. Saa tehdä vaikka sisätutkimuksen siellä kaupan takahuoneessa, koska ethän sä nyt siitä voi suuttua tai kieltää. Jos niin teet niin sähän olet silloin syyllinen. Sorry nyt vaan mutta suuttuminen tai kassin tutkimisen kieltäminen ei mitenkään tee kenestäkään syyllistä. Tehkää hommanne vähän paremmin niin ei tarvi syyttömiä ihmisiä kiusata. Mun ei tarvi kaikkea hyväksyä vain siksi että en ole myymälävaras. Teillä pitää olla perusteita kassin tutkimiseen vähän enemmän kuin musta nyt vaan tuntuu että sä olet voinut varastaa, en mä mitään nähnyt, mutta jos nyt kuitenkin.
[/quote]
Totteletko oikeasti kaikkia, joilla on virkapuku? Jos joku haalarihemmo käskee jakamaan persettä, niin sinähän jaat?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku. [/quote] Saako myös kotiisi tulla tonkimaan?Eihän sinulla ole mitään salattavaa.Anna osoitteesi?
[/quote]
Voitko sä oikeesti olla noin dorka??Se että näyttää vartijalle laukun ei ole sama asia kun päästää jonkun randomin kotiinsa!!
Vartija tekee työtään ja yrittää pitää varkaudet aisoissa, jos kaikki näyttäisivät laukkunsa pyydettäessä ei kaupan tarvitsis lisätä tuotteisiinsa lisähintaa, mutta sitten on pari paskiaista joilla on PERIAATE tuhlata poliisin resursseja tuollaiseen!!
[/quote]
Jos kauppaan ei saa viedä kassia, pitäisi se ilmaista selkeästi jo ovella. Vartija ei saa yhtäkään varasta kiinni sillä, että vaatii ei-varkaita avaamaan kauppakassinsa.
Sinun ei olisi tarvinnut näyttää laukkusi sisältöä, vaan olisit voinut pyytää poliisin paikalle. Tiedätkö, että aiheettomasta epäilystä voi saada korvauksia varsinkin jos tilanne on noin nöyryyttävä?
Mä en aiemmin suostunut näyttämään laukkuani yhdelle myyjälle, koska tilanne oli selvä. ostin yhden pullon shampoota pikkuliikkeestä. Kaverini oli sitä mieltä, että näytä nyt niin päästään helpommalla, mutta musta tossa kohtaa taipuminen on kyykytykseen alistumista. Jos kävelen pienen myymälän poikki kassi olalla shampoo kädessä, maksan ostoksen ja olen jo kävelemässä pois, niin mitä helvettiä? Kassi oli koko ajan umpinaisena olalla.
Mun 15v tytölle tehtiin sama pari viikkoa sitten, vartija vaati avaamaan laukun ja tyttö ilmoitti, että vain poliisi saa sen penkoa. Sitten olisi pitänyt lähteä takahuoneeseen, tyttö kieltäytyi ja ilmoitti odottavansa siinä kaikkien nähtävillä poliisia. Toinenkin vartija tuli paikalle ja vaati lähtemään siitä kassan luota pois, tyttö ei suotunut, soitti isälleen.
Poliisi tuli, katsoi laukun ja kysyi vartijoilta, että mitä viety. Eivät osanneet sanoa kuin että jotain. Laukussa ei ollut mitään liikaa, isäkin tuli paikalle ja poliisit ilmoitti, että ei aihetta rangaistukseen.
Ei tarvitse avata laukkua, ei tarvitse mennä takahuoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:38"]
Suomessa saa työntää vaikka lapsen päänahkaan neuloja jos vaan tekee työtään. Lammaskansa.
[/quote]
Lapsilta, pieniltä sellaisilta, joskus joudutaan ottamaan päästä vernäytteet, jos niitä ei käsien suonista saa. Näytteet ottaa lääkäri. En pitäs tuota lammaskansaisuuden merkkinä. Ihan näin OT.
Mulle tapahtui nuorena (alle parikymppisenä) tuota jatkuvasti. Olen valtaväestöön kuuluva mutta tummapiirteinen joten mua voi helposti luulla ulkomaalaiseksi tai romaniksi, varsinkin tuolloin nuorena kun oli pitkät, luonnostaan tummat kiharat hiukset. Näytin aina kassin kiltisti kun mitään salaisuuksia siellä ei tosiaan ollut, kuittaisin kuitenkin vartijoille aina hieman :)
Tuli mieleen tällainen visio jota mietin ihan teoriatasolla. Että jos vartija epäilee mua varkaudesta ja pyytää näyttämään laukkuni sisällön ja mulla onkin laukussa kirves tai muu teräase, niin ei kai vartija soita poliisille? :D Siis jos kotoani otan teräaseen ja kanniskelen sitä julkisilla paikoilla mukana laukussa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:34"]
Tuli mieleen tällainen visio jota mietin ihan teoriatasolla. Että jos vartija epäilee mua varkaudesta ja pyytää näyttämään laukkuni sisällön ja mulla onkin laukussa kirves tai muu teräase, niin ei kai vartija soita poliisille? :D Siis jos kotoani otan teräaseen ja kanniskelen sitä julkisilla paikoilla mukana laukussa.
[/quote]
No kyllä tuossa on se riski, että poliisiin otetaan yhteyttä, koska laki sanoo:
Vaarallista teräasetta ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei hallussa pitämiseen ole hyväksyttävää perustetta.
Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:30"]
Mun 15v tytölle tehtiin sama pari viikkoa sitten, vartija vaati avaamaan laukun ja tyttö ilmoitti, että vain poliisi saa sen penkoa. Sitten olisi pitänyt lähteä takahuoneeseen, tyttö kieltäytyi ja ilmoitti odottavansa siinä kaikkien nähtävillä poliisia. Toinenkin vartija tuli paikalle ja vaati lähtemään siitä kassan luota pois, tyttö ei suotunut, soitti isälleen.
Poliisi tuli, katsoi laukun ja kysyi vartijoilta, että mitä viety. Eivät osanneet sanoa kuin että jotain. Laukussa ei ollut mitään liikaa, isäkin tuli paikalle ja poliisit ilmoitti, että ei aihetta rangaistukseen.
Ei tarvitse avata laukkua, ei tarvitse mennä takahuoneeseen.
[/quote]
Ja ajatteles, että jos tyttö olisi vain avannut sen laukun ja näyttänyt työtään tekevälle vartijalle, että ei ole mitään varastettua laukussa, homma olisi ollut ohi minuutissa ja veronmaksajien rahoja ei olisi tarvinnut käyttää isin pikku kullanmussun pikku kapinan takia ja poliisit olisivat voineet olla tekemässä jotain hyödyllistä, kuten puhalluttamassa mahdollisia rattijuoppoja, jotka vaarantavat ihmisten henkiä.
Mutta ihan miten vain, onhan isin pikku kullanmussulla oikeus!
Ja sitten itketään, kun Suomessa käytetään rahaa helvetinmoiseen byrokratiaan. Pakko käyttää, maalaisjärkeä kun ilmeisesti ei saa.
[/quote]