Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (250)

Vierailija
181/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:41"]Mulla on tutuissa muutama näitä "keliakiapotilaita" jotka voivat erityisruokavalioita vaadittuaan kuitenkin syödä tavallista kakkua kun näyttää niin hyvältä, ja hampurilaisen snägäriltä jos on sen verran myöhä ettei enää jaksa tsempata, ja vielä krapulapizzan seuraavana aamuna kun tuli juotua ne 15 olutta. Ai kun sehän ei olekaan kankkunen vaan keliakia!
[/quote]

Mäkin tunnen tälläisen tyypin. Sama nainen selitti joskus kun olimme lukiossa, ettei voi syödä lihaa koska on allerginen sille ja maksa räjähtää.

Vierailija
182/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta saakka allergisten lieviinkin oireisiin kiinnitetään huomiota (esim. vähän ihottumaa soijan vuoksi), mutta kaverini keliakiaa ei ymmärretä. Hän sairastui siihen 20-vuotiaana ja monet puhuvat pahaa selän takana, kun hän ottaa illanistujaisiin yms. omat ruokanasa. Miksi on niin vaikea tajuta, ettei keliakia ole mikään pikkujuttu?

Myös oma laktoosi-intoleranssini on joillekin ongelma, vaikken tee siitä ongelmaa. En voi syödä sataa grammaa suklaata kerralla tai juoda isoa mukillista kaakaota (maidosta pelkästään en ole koskaan tykännyt), mutta tätä ei uskota, koska kuitenkin pystyn syömään sen rivin fazerin sinistä ilman oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)

Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]
Tää satuttaa.
Olemme juuri lapsen kanssa saaneet tiedon miksi hän kokee asiat voimakkaasti. Kosketuksen, äänet ja muitten tunteet aiheuttavat ahdistusta.
Helpotus on ollut huomata, että häntä voidaan auttaa. Hän voi saada jopa ystäviä kunhan oppii iän myötä hillitsee itkua ja tunteiden menoa ylös alas. Hän ei ole agressiivinen . Hän ilakoi , puhuu mutta itkee herkästi. Hän pelkää monia asioita. Kova ääni, meille normaali puhe sattuu korviin.

Silti hän on suloinen ja empatiaa omaava lapsi joka hoivaa toisia ja herkästi reakoi jos toisella suru yms.

Minun pitäisi lähettää hänet koulumaailmaan.
Maailmaan missä kaltaisesi voi tuhota työmme julmasti ja välinpitämättömästi. Kaiken mitä lapsen eteen olemme tehneet ettei hän sinunlaisiasi häiritsisi poikkeavuudellaan.
[/quote]

No onnea vaan elämästä selviytymään. Siedätyshoito on nykypäivän ratkaisu yliherkkyyksiin!

Vierailija
184/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut naapurin vauvalle lypsämääni äidinmaitoa, koska hän ei pystynyt oman äitinsä tai kaupan maitoa syömään. Ei sitäkään kauaa kestänyt, koska altistui kai jollekin mitä minä söin. Hirmu allerginen lapsi siis, joka reagoi aineisiin joita imettäjä oli syönyt.

Olen allerginen beetakaroteeniväriaineelle, jota käytetään elintarvikkeissa, mutten luonnostaan porkkanoissa tai muissa vihanneksissa ja hedelmissä esiintyvään väriin.

Keliakia on myös. Mutta siis gluteenittomia oluita voi kyllä juoda vaikka sen 15 :) jos muuten kestää. Esim. Laitilan kukko on glut free. Eri keliaakikoille tulee eri voimakkuuksilla oireita. Mulle tulee ihan hirveästi turvotusta ja ilmaa vatsaan ja vatsa sattuu aivan järkyttävästi. Lapseni päätyy hetken päästä sairaalaan, koska hänelle kehittyy vrk:n sisällä pahat, pahat astmainfluenssaoireet, jotka johtaa keuhkokuumeeseen ja toisella lapsellamme oireet on mitättömät. Jotkut taas käyttää gluteenitonta dieettiä muuten vaan hyvinvointinsa tukemiseksi ja se salliikin lipsahdukset.

Vierailija
185/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:58"]Lapsuudesta saakka allergisten lieviinkin oireisiin kiinnitetään huomiota (esim. vähän ihottumaa soijan vuoksi), mutta kaverini keliakiaa ei ymmärretä. Hän sairastui siihen 20-vuotiaana ja monet puhuvat pahaa selän takana, kun hän ottaa illanistujaisiin yms. omat ruokanasa. Miksi on niin vaikea tajuta, ettei keliakia ole mikään pikkujuttu?

Myös oma laktoosi-intoleranssini on joillekin ongelma, vaikken tee siitä ongelmaa. En voi syödä sataa grammaa suklaata kerralla tai juoda isoa mukillista kaakaota (maidosta pelkästään en ole koskaan tykännyt), mutta tätä ei uskota, koska kuitenkin pystyn syömään sen rivin fazerin sinistä ilman oireita.
[/quote]
Minulla on niin, että pystyn syömään suklaata. Toki maha on kuralla seuraavana päivänä mutta esim jäätelön oksennan heti syötyäni.

Vierailija
186/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu oli allerginen kaikelle maidolle. Teki tästä aina suuren numeron, loukkaantui jos joku tarjosi kotonaan ruokaa, jossa oli käytetty kermaa tai juustoa. Kuitenkin aina omassa kotonaan ja ruokailussa veti tavallista voita ja juustoa leivän päällä.

Vierailija
187/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Vessapaperiallergia ja allergia punaiselle värille. Sama ihminen siis, terkut vaan jos näkee.
[/quote]
Eihän sitä sit voi pyyhkii. Se on jätettävä paskat perseesee ja jatkettava matkaa.

Vierailija
188/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se erityisherkkyys on selvästi kytköksissä tietokonepeleihin.

Vierailija
189/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)

[/quote]
Tää satuttaa.
Olemme juuri lapsen kanssa saaneet tiedon miksi hän kokee asiat voimakkaasti. Kosketuksen, äänet ja muitten tunteet aiheuttavat ahdistusta.
Helpotus on ollut huomata, että häntä voidaan auttaa. Hän voi saada jopa ystäviä kunhan oppii iän myötä hillitsee itkua ja tunteiden menoa ylös alas. Hän ei ole agressiivinen . Hän ilakoi , puhuu mutta itkee herkästi. Hän pelkää monia asioita. Kova ääni, meille normaali puhe sattuu korviin.

Silti hän on suloinen ja empatiaa omaava lapsi joka hoivaa toisia ja herkästi reakoi jos toisella suru yms.

Minun pitäisi lähettää hänet koulumaailmaan.
Maailmaan missä kaltaisesi voi tuhota työmme julmasti ja välinpitämättömästi. Kaiken mitä lapsen eteen olemme tehneet ettei hän sinunlaisiasi häiritsisi poikkeavuudellaan.
[/quote]

Mikä ihana tekosyy

Vierailija
190/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:22"]Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
[/quote]

No, tiedän oikeasti yhden naisen joka oli vuosikymmeniä työssä jossa käsitellään elektroniikkaa yms. Tuli sitten oikeasti allergiseksi, sai ihottumaa, hirveitä kipuja yms. nyt joutuu asumaan korvessa, jossa käyttää vaan pakon edessä sähkötuotteita. Puhelin on, mutta jos siihen puhuu, niin kaiutin päällä eikä voi siihen koskea paljoa. Eli tuollaisia oikeasti on. Tosin ei todellakaan voi käyttää hiustenkuivaajaa.

Vierailija
191/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]

Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)

[/quote]Toivottavasti saat erityisherkän lapsen, niin jo on nauru kaukana.
[/quote]

Tuskinpa. En koe tarvetta selittää asioita muoti huuhaa termeillä
T. Ei edellisen kirjoittaja

Vierailija
192/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:58"]Lapsuudesta saakka allergisten lieviinkin oireisiin kiinnitetään huomiota (esim. vähän ihottumaa soijan vuoksi), mutta kaverini keliakiaa ei ymmärretä. Hän sairastui siihen 20-vuotiaana ja monet puhuvat pahaa selän takana, kun hän ottaa illanistujaisiin yms. omat ruokanasa. Miksi on niin vaikea tajuta, ettei keliakia ole mikään pikkujuttu? Myös oma laktoosi-intoleranssini on joillekin ongelma, vaikken tee siitä ongelmaa. En voi syödä sataa grammaa suklaata kerralla tai juoda isoa mukillista kaakaota (maidosta pelkästään en ole koskaan tykännyt), mutta tätä ei uskota, koska kuitenkin pystyn syömään sen rivin fazerin sinistä ilman oireita. [/quote] Minulla on niin, että pystyn syömään suklaata. Toki maha on kuralla seuraavana päivänä mutta esim jäätelön oksennan heti syötyäni.

[/quote]

Jäätelö etoo minua sen "maitomaisuuden" vuoksi, joten en pysty syömään sitä paljoa kerralla. Varsinaisia oireita en ole siitä koskaan saanut, koska syön jäätelöä vain vähän kerralla.

Suklaata syön joskus kokonaisen levynkin, mutta viimeistään kaksi tuntia sen jälkeen on tiedossa kiva vessareissu ja seuraavat 3-5 tuntia sikiöasennossa... Mutta on se Fazerin sininen vaan niin hyvää!

Vierailija
193/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköallergiasta on tutkimuksiakin. Se tietokone on sata kertaa tehokkaampi kuin se hiustenkuivaaja.

Vierailija
194/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa "sähköallergiaa"! Tätä on ihan testattu siten, että on viety "allergikkoja" kahteen eri huoneeseen: toisessa oli sähkölaitteita näkösällä esim. katossa ja "sähkölaitteilta tyhjässä" huonessa ne oli piilotettu huonekalujen sisälle.

"Allergiset" eivät saaneet oireita "tyhjässä" huoneessa, mutta valittelivat oloaan "sähköhuoneessa". Että tuota juu...

Vierailija
195/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolituttu dysfasia-nuorimies kertoi minulle kerran, että hänellä on joulukuusiallergia. Eipä siinä oikein voinut olla nauramatta vaikka vähä-älyinen ihminen olikin kyseessä. Ihan kuin mikään normaali kuusi ei haittaisi kun kävelisi metsässä, mutta joulukuuset ovat eri asia. :'D Yritin korjata asiaa tyypille, mutta apaattinen ilme kertoi ettei viestini tainnut mennä perille.

Vierailija
196/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu on allerginen ihan kaikelle. Mansikoille, omenalle, maidolle, pähkinälle, kalalle, herneille,PERUNALLE, ja lisäksi on keliaakikko. En ymmärrä mitä sen vanhemmat on sille syöttäneet, kun ihan kaikelle on allerginen. On tosi hankala keksiä mitä hänelle syöttäisi. Ja mietin monesti mitä se edes syö.

Vierailija
197/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:40"]

Mä olen allerginen hitaille ja omahyväisille ihmisille sekä myös mauttomille.

[/quote]Sama. Ja myöhästelijöille ja ihmisille, jotka peruu tapaamiset ilmoittamatta mulle tai unohtaa sovitut asiat. Mulla on yksi kaveri, jonka kanssa saatetaan sopia, että nähdään siellä ja siellä siihen ja siihen aikaan ja sit kun mä olen jo paikalla niin se saattaa soittaa että 'hei voitasko nähdä tänään!'

Vierailija
198/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma minun chiliallergia oli epäuskottava, kun "eihän kukaan oo chilille allerginen". Nykyään se on hyvinkin uskottava, kun kerran mun ruokaan pistettiin chilijauhetta ja mulla sitä maistettuani turposi kurkku ja huulet ja nousi hirveä ihottuma siitä haarukallisesta. Tää kaveri on itse pähkinälle allerginen, tekisi niin mieli kostaa, mutta en viitsi alentua.

Vierailija
199/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:26"]Puolituttu dysfasia-nuorimies kertoi minulle kerran, että hänellä on joulukuusiallergia. Eipä siinä oikein voinut olla nauramatta vaikka vähä-älyinen ihminen olikin kyseessä. Ihan kuin mikään normaali kuusi ei haittaisi kun kävelisi metsässä, mutta joulukuuset ovat eri asia. :'D Yritin korjata asiaa tyypille, mutta apaattinen ilme kertoi ettei viestini tainnut mennä perille.
[/quote]
Minulla ei ole dysfasiaa, mutta on joulukuusiallergia.

Vierailija
200/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:10"]Olen antanut naapurin vauvalle lypsämääni äidinmaitoa, koska hän ei pystynyt oman äitinsä tai kaupan maitoa syömään. Ei sitäkään kauaa kestänyt, koska altistui kai jollekin mitä minä söin. Hirmu allerginen lapsi siis, joka reagoi aineisiin joita imettäjä oli syönyt.

Olen allerginen beetakaroteeniväriaineelle, jota käytetään elintarvikkeissa, mutten luonnostaan porkkanoissa tai muissa vihanneksissa ja hedelmissä esiintyvään väriin.

Keliakia on myös. Mutta siis gluteenittomia oluita voi kyllä juoda vaikka sen 15 :) jos muuten kestää. Esim. Laitilan kukko on glut free. Eri keliaakikoille tulee eri voimakkuuksilla oireita. Mulle tulee ihan hirveästi turvotusta ja ilmaa vatsaan ja vatsa sattuu aivan järkyttävästi. Lapseni päätyy hetken päästä sairaalaan, koska hänelle kehittyy vrk:n sisällä pahat, pahat astmainfluenssaoireet, jotka johtaa keuhkokuumeeseen ja toisella lapsellamme oireet on mitättömät. Jotkut taas käyttää gluteenitonta dieettiä muuten vaan hyvinvointinsa tukemiseksi ja se salliikin lipsahdukset.
[/quote]

Keliakialiiton sivuilla sanottiin, että gluteenitonta olutta voi juoda 2plo päivässä. Kuten kauraakaan ei voi syödä määrättömästi.