Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"] Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen. [/quote] Mutta se voi kyllä sairastuttaa vauvan, oletko kuullut äidinmaidonkeltaisuudesta? Eli maito on niin vahvaa, että vauvan munuuaiset ei saa sitä prosessoitua. Mulla on lapsen imettäminen loppunut tuon takia kun vauva oli 2 vkoa vanha. Jos en olisi lopettanut, seurauksena olisi ollut munuaisten toiminnan loppuminen. [/quote] Nyt selität kyllä ihan omiasi. Keltaisuus ei ole mikään syy imetyksen lopettamiselle, eikä se pilaa vauvan munuaisia. Googlaa rintamaitokeltaisuus.
[/quote]
Olen ohis, mutta googlasin silti. Imetyksen lopettamisesta päättää lääkäri tapauskohtaisesti. Lievä muoto ei vaadi toimenpiteitä. Eli todennäköisesti sillä yhdellä lapsella on ollut vakavamuoto ja siksi imetys on lopetettu.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:23"]
Sähköallergiasta on tutkimuksiakin. Se tietokone on sata kertaa tehokkaampi kuin se hiustenkuivaaja.
[/quote]
Linkkaas yksikin tutkimus. Miksi yrität päteä, vaikka et asiasta yhtään mitään tiedä? Hiustenkuivaaja on kyllä paljon tehokkaampi, kuin tietokone.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"] Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Varmaan siksi kun sulla ei riitä ymmärrystä kaverisi kala-allergialle ja sille että pelkkä haju aiheuttaa oireita mutta itselläsi taas on todellisia hajusteyliherkkyyksiä. Moni todella pahasti kalalle allerginen ei voi olla edes samassa huoneessa missä kalaa valmistetaan tai syödään.
[/quote]
Not sure if trolling ಠ_ಠ
[/quote] minkä takia teillä ei ole Epi-peniä olemassa, jos kerta anafylaktinen reaktio on arkipäivää?
[/quote]
Ei se Epi-pen ole mikään lopullinen ratkaisu, hätäkeino ainoastaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:20"]
Entisellä työkaverilla oli valoyliherkkyys, joka oireili lähinnä taukotiloissa. Ts. asiakaspalvelussa työskenteli kai ihan normaalisti, mutta taukohuoneessa piti olla valot pois ja mielellään verhotkin kiinni. Kiva oli lukea lehteä siinä sitten.
[/quote]
Loisteputkissa ja energiansäästölampuissa on uv-valoa, ilmeisesti siitä johtui?
[/quote]
Niin, en tiedä. Mutta sama valaistus suurinpiirtein taisi olla as-palvelussa ja taukotilassa. No, asiakaspalvelun puolella kirkkaampi.
[/quote]
Johtunee siitä, että asiakaspalvelutiloissa valot oli peitetty muovipleksillä tai oli umpinaiset valaisimet. Taukotiloissa suojaamaton loisteputki tms. Tämä herkkyys on todellinen vaiva, tunnen henkilön joka kärsii samasta vaivasta.
[/quote]
Entäs se luonnonvalo sitten? Mut joo, en nyt varsinaisesti pidä epäuskottavana tätä (vaikka tyyppi oli muutoinkin vähän erikoinen), itselleni outona kylläkin. Joka tapauksessa harmitti, kun piti itse istua pimeässä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:04"]Ketjusta tuli mieleen oma "erikoinen" herkkyytteni. Itse kutsun sitä leikkimielisesti aurinkoallergiaksi. Aivastelen ihan tolkuttoman paljon auringon/valon vuoksi. Aivastuksia tulee jopa toistakymmentä peräkkäin. Tätä tapahtuu myös pilvisemmälläkin säällä ja vaikka olisi aurinkolasit päässä. Jostain syystä valo käynnistää tuon reaktion; alkaa tuntua ikään kuin lievää kirvelyä ja se käynnistää aivastelun. Tämä ominaisuus on ollut minulla ihan lapsesta asti, enkä ole vielä kohtalontoveriin törmännyt. Löytyisikö täältä? Lääkärissä en ole tätä koskaan ottanut puheeksi, koska harvemmin tästä on mitään merkittävää haittaa elämälle, muuta kuin aivastelun aiheuttama meluhaitta :D Tämä piirre hämmästyttää monia ja yleensä saakin olla selittämässä, että miksi aivastelen niin paljon. Jotkut pyytävät jopa lopettamaan ja jollain tasolla ehkä häpeävät etenkin julkisella paikalla minun seurassani jos "kohtaus" iskee.
[/quote]
Fotogeeninen aivastusrefleksi. Täällä yksi samasta kärsijä, ei tosin noin rajusti.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)
Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]
Tää satuttaa.
Olemme juuri lapsen kanssa saaneet tiedon miksi hän kokee asiat voimakkaasti. Kosketuksen, äänet ja muitten tunteet aiheuttavat ahdistusta.
Helpotus on ollut huomata, että häntä voidaan auttaa. Hän voi saada jopa ystäviä kunhan oppii iän myötä hillitsee itkua ja tunteiden menoa ylös alas. Hän ei ole agressiivinen . Hän ilakoi , puhuu mutta itkee herkästi. Hän pelkää monia asioita. Kova ääni, meille normaali puhe sattuu korviin.
Silti hän on suloinen ja empatiaa omaava lapsi joka hoivaa toisia ja herkästi reakoi jos toisella suru yms.
Minun pitäisi lähettää hänet koulumaailmaan.
Maailmaan missä kaltaisesi voi tuhota työmme julmasti ja välinpitämättömästi. Kaiken mitä lapsen eteen olemme tehneet ettei hän sinunlaisiasi häiritsisi poikkeavuudellaan.
[/quote]
Kutsutaan myös kehitysvammaisuudeksi, eikä yliherkkyydeksi.
Tuttavani (nainen) on viiskymmpinen opettaja. Kaupungista ei löydy yhtään koulua, jossa hän voisi työskennellä. Kaikissa hometta ja huonosisäilma. Asuu vanhassa omakotitalossa. Vaatteethaisevat ihan järkyttävästi vanhalle perunakellarille, siis homeelle. Kotona kuitenkin voi hyvin, mutts koulun portilla jo alkaa henkeä ahdistaa.
Kaverini (mies) on samanlainen homeallergikko. Töissä järjestivät hänelle työtilan työpaikan pihalle roudattuun parakkiin. Työkaverit pistäytyivät vanhojen työtilojen puolelta moikkaamassa. Saman tien alkoi henkeä ahdistamaan ja parakissa ei voi enää työskennellä. Vapaa-ajalla kaveri remontoi läpilahoa kotitaloaan, eristeet mustina homeista ja lattiapalkit täysin pehmeinä. Ei tarvi työmaalla mitään hengityssuojia ja henki kulkee pihinöittä.
Pikkasen vaikea uskoa kummankaan selvityksiä sairauksistaan.
Sanon, että olen allerginen valkosipulille enkä voi syödä ruokia, joissa on valkosipulia, koska en halua sitä kauheaa löyhkää.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 01:47"]
Sanon, että olen allerginen valkosipulille enkä voi syödä ruokia, joissa on valkosipulia, koska en halua sitä kauheaa löyhkää.
[/quote]
Minkä takia sun pitää valehdella olevasi allerginen? Miksi et voi sanoa suoraan löyhkästä?
Mä olen sille oikeasti tosi pahasti allerginen, myös jauheet ja einekset, kaikki missä sitä on yhtään missään muodossa. Reagoi pujon takia pahasti ristiin.
Ilmeisesti sun laistesi takia kuulee näitä: "mut eihän siinä ole kuin vähän". Kun missään mitä syön ei voi olla yhtään.
[/quote]
Mikset voi kertoa rehellisesti, ettet vaan voi sietää valkosipulia? Ei kaikki tykkää valkosipulista, esim sienet tai homejuusto myöskin jakavat paljon mielipiteitä. Olisit mielummin rehellinen nirso kuin valehteleva urpo jonka vuoksi oikeasti allergisia pidetään nirsoina valittajina, vaikka oma henkikin voi olla vaarassa kun jotain väärää syö.
Listataanpa: kissa, koira, hevonen, pöly, siitepöly, tomaatti, mansikka, äyriäiset, aurinko, sininen väri, hajusteet... Jos syön allergialääkkeen päivittäin, kyläily esimerkiksi koiraperheessä saattaa olla mahdollinen talviaikaan kunhan on siivottu, muistan ottaa astmalääkkeen enkä vedä litraa mansikoita. Ei ne lääkkeet kaikkeen tehoa kun allergeenikoktaili on tapissa. Määrä ja yhdistelmät siis myös vaikuttavat. Tämä kai siinä allergioiden ymmärtämisessä on niin hankalaa kun toisena päivänä voin syödä tomaattia ja toisena en. Eipä tosin mua hetkauta ellei joku ymmärrä, ihan itse tässä saa näiden ongelmien kanssa tasapainoilla.
Kyllä joitakin sitten "siunataan" pitkällä listalla allergioita. Itsellä ei ole mitään allergiaa, mistään ei ole tullut oireita tähän astisen 25v elämäni aikana. Tasan ei mee nallekarkit.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 03:26"]
Kyllä joitakin sitten "siunataan" pitkällä listalla allergioita. Itsellä ei ole mitään allergiaa, mistään ei ole tullut oireita tähän astisen 25v elämäni aikana. Tasan ei mee nallekarkit.
[/quote]
Näinpä. Tosin mun puolesta saat kyllä pitää kaikki nallekarkit kun väriaineistakin tulee usein oireita :D
203
Tämä allaoleva ihmetteli alapeukkuja, ja voi voi kun av on niin tyhmä ettei ymmärrä ironiaa. Kas, ironia ja sarkasmi ovat vaikeita lajeja, ja jos lukijat eivät ymmärrä, voisi vähän katsoa kriittisesti omaa ilmaisuaan. Alkukappaleessa vedät niin suoraviivaisesi, ettei siinä ole mitään sarkasmia, joten se vie pohjan pois jatkolta. Lisäksi sinun tekstisi on mielestäni niin rumaan ja katkeraan sävyyn kirjoitettua, ettei sitä halua lukea,vaikka siinä vissi hauskuuselementti onkin. Kullakin makunsa tietysti.
----------------------
Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!
Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.
Home ei ole mikään yksi allergeeni, vaan homesieniä on monia eri lajeja.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:04"]
Ketjusta tuli mieleen oma "erikoinen" herkkyytteni. Itse kutsun sitä leikkimielisesti aurinkoallergiaksi. Aivastelen ihan tolkuttoman paljon auringon/valon vuoksi. Aivastuksia tulee jopa toistakymmentä peräkkäin. Tätä tapahtuu myös pilvisemmälläkin säällä ja vaikka olisi aurinkolasit päässä. Jostain syystä valo käynnistää tuon reaktion; alkaa tuntua ikään kuin lievää kirvelyä ja se käynnistää aivastelun. Tämä ominaisuus on ollut minulla ihan lapsesta asti, enkä ole vielä kohtalontoveriin törmännyt. Löytyisikö täältä? Lääkärissä en ole tätä koskaan ottanut puheeksi, koska harvemmin tästä on mitään merkittävää haittaa elämälle, muuta kuin aivastelun aiheuttama meluhaitta :D Tämä piirre hämmästyttää monia ja yleensä saakin olla selittämässä, että miksi aivastelen niin paljon. Jotkut pyytävät jopa lopettamaan ja jollain tasolla ehkä häpeävät etenkin julkisella paikalla minun seurassani jos "kohtaus" iskee.
[/quote]
Mun mies ja kaksi meidän lapsista on aurinkoaivastelijoita :) jonkinlainen periytyvä ominaisuus se ilmeisesti on.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 02:03"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:24"]
Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D
[/quote]
Pähkinäallergia on oikeasti vaarallinen, hengenvaarallinen. Voi tulla sellainen shokki, että siihen kuolee. Ei kannata leikkiä lainkaan.
Kuten ylipäänsä ei kannata leikkiä allergioilla, jotka lääkäri todennut. Kaikki allergiat pitäisi mielestäni testauttaa lääkärillä, jotta saadaan virallinen allergiatestitulos.
Luulotteluallergioita ei pitäisi sallia, koska luulottelu-/hienosteluallergiat pilaa turhaan oikeisen allergioiden maineen. Allergioiden kanssa ei todellakaan ole leikkimistä.
[/quote]
Kaikki oireita aiheuttavat allergiat eivät näy prick testeissä. Näin sanoi lääkäri, jolle ihmettelin kun kalasta ei tullut reaktiota, vaikka kurkku turpoaa jo hajusta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 02:29"]
[/quote]
Minkä takia sun pitää valehdella olevasi allerginen? Miksi et voi sanoa suoraan löyhkästä?
Mä olen sille oikeasti tosi pahasti allerginen, myös jauheet ja einekset, kaikki missä sitä on yhtään missään muodossa. Reagoi pujon takia pahasti ristiin.
Ilmeisesti sun laistesi takia kuulee näitä: "mut eihän siinä ole kuin vähän". Kun missään mitä syön ei voi olla yhtään.
[/quote]
No ei ole minun syyni, jos valkosipulifanaatikot pistävät valkosipulia joka paikkaan. Kun ei ole auttanut se, että olen sanonut, että en pidä valkosipulista.
Olen hajuyliherkkä. Saan migreenin pääasiassa kahvin hajusta. Aikalailla kaikkia muita hajuja siedän ongelmitta. Saatan olla sen jälkeen 1-3 päivää järkyttävässä pääkivussa, jos en tunnista migreeniksi ajoissa ja ota estolääkitystä. Ikävän usein kohtaus ehtii mennä päälle. En voi oikein viettää aikaa työpaikkojen taukotiloissa tai muuallakaan pienemmässä tilassa, jossa kahvia on tarjolla. Tämän vuoksi minua ei pahemmin taukotilassa näy. Jos kahvi on seisonut pannussa, niin vielä pahempi. Tähän liittyy myös kaikki tuotteet, jotka haisevat kahvilta. Kahvipapujen hajusta en saa migreeniä, mutta en toisaalta ole uskaltanut ruveta haistelemaan nenä kiinni pavuissa, saisinko niistäkin oireita, jos altistun pitkään. Suurin osa ihmisistä ei muista koko vaivaa ja osa pitää sitä täysin keksittynä. Yksi ystävätär ehdotti, että saattaisin olla allerginen kahville, minkä vuoksi reagoin niin voimakkaasti hajuun. En usko, kun muita oireita ei kuitenkaan ole ja pystyn syömään esimerkiksi mokkapaloja. Terveisiä vain tutuille.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Vessapaperiallergia ja allergia punaiselle värille. Sama ihminen siis, terkut vaan jos näkee.
[/quote] Olen allerginen mustalle värille. ja kyllä sille voi olla allerginen. Vaatteissa ei saa olla mustaa, koska väriaineelle olen allerginen!