Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (250)

Vierailija
201/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohis, mutta tuttavani haluaisi itselleen diagnoosin jostain eds- syndroomasta. On lonkat ja polvet menneet p askoiksi. Itse väittäisin, että massiivinen ylipaino (n 150 kg) ja muutaman vuoden lähes täydellinen liikkumattomuus on kropan hajoamiseen enemmän syynä. Jos hänellä jokin häiriö on, niin todnäk ahmimishäiriö.... :( lääkärit eivät siis ole hänellä edsää diagnisoineet, vaikka tuttavani on kovasti yrittänyt diagnoosia saada. Hän ei ilmeisesti halua myöntää, että lihavuus on pulmiin syynä.

Vierailija
202/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun väriaineallergia (tai herkkyys nykyään?) elintarvikkeissa. Ei kuitenkaan koske kaikkia elintarvikkeita, esimerkiksi karkkeja en pysty syömään enkä juoda tiettyjä alkoholeja (lähinnä siiderit ja kuohuviinit, esim. Fresita) mutta esimerkiksi limua pystyn juomaa. Tosin, jos saan kohtauksen niin silloin ei pare niitäkään juoda :D Oireina oksentaminen, mahakipu ja pääkipu. Monissa aiheuttaa närää karkeista kieltäytyminen - "eihän sulla mitään voi olla, sanoisit vaan suoraa jos yrität jotain dieettiä!!!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:10"]Olen antanut naapurin vauvalle lypsämääni äidinmaitoa, koska hän ei pystynyt oman äitinsä tai kaupan maitoa syömään. Ei sitäkään kauaa kestänyt, koska altistui kai jollekin mitä minä söin. Hirmu allerginen lapsi siis, joka reagoi aineisiin joita imettäjä oli syönyt. Olen allerginen beetakaroteeniväriaineelle, jota käytetään elintarvikkeissa, mutten luonnostaan porkkanoissa tai muissa vihanneksissa ja hedelmissä esiintyvään väriin.   Keliakia on myös. Mutta siis gluteenittomia oluita voi kyllä juoda vaikka sen 15 :) jos muuten kestää. Esim. Laitilan kukko on glut free. Eri keliaakikoille tulee eri voimakkuuksilla oireita. Mulle tulee ihan hirveästi turvotusta ja ilmaa vatsaan ja vatsa sattuu aivan järkyttävästi. Lapseni päätyy hetken päästä sairaalaan, koska hänelle kehittyy vrk:n sisällä pahat, pahat astmainfluenssaoireet, jotka johtaa keuhkokuumeeseen ja toisella lapsellamme oireet on mitättömät. Jotkut taas käyttää gluteenitonta dieettiä muuten vaan hyvinvointinsa tukemiseksi ja se salliikin lipsahdukset. [/quote] Keliakialiiton sivuilla sanottiin, että gluteenitonta olutta voi juoda 2plo päivässä. Kuten kauraakaan ei voi syödä määrättömästi.

[/quote]

Joo, uskotaan :) mutta tuskin alkon sivuillakaan sanotaan tai yhtään missään muualla että voit sä pari pulloa sitä punkkua vetää tai kossuun kun laitat mehua niin koko pullonkin saa uppoomaan :D viralliset tahot kehottavat kaikenlaiseen kohtuuteen.

T. Nro 137

Vierailija
204/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työallergia - joka aamu vituttaa suuresti raahautua työpaikalle.

Vierailija
205/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä työkaverilla oli valoyliherkkyys, joka oireili lähinnä taukotiloissa. Ts. asiakaspalvelussa työskenteli kai ihan normaalisti, mutta taukohuoneessa piti olla valot pois ja mielellään verhotkin kiinni. Kiva oli lukea lehteä siinä sitten.

Vierailija
206/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:10"]Olen antanut naapurin vauvalle lypsämääni äidinmaitoa, koska hän ei pystynyt oman äitinsä tai kaupan maitoa syömään. Ei sitäkään kauaa kestänyt, koska altistui kai jollekin mitä minä söin. Hirmu allerginen lapsi siis, joka reagoi aineisiin joita imettäjä oli syönyt. Olen allerginen beetakaroteeniväriaineelle, jota käytetään elintarvikkeissa, mutten luonnostaan porkkanoissa tai muissa vihanneksissa ja hedelmissä esiintyvään väriin.   Keliakia on myös. Mutta siis gluteenittomia oluita voi kyllä juoda vaikka sen 15 :) jos muuten kestää. Esim. Laitilan kukko on glut free. Eri keliaakikoille tulee eri voimakkuuksilla oireita. Mulle tulee ihan hirveästi turvotusta ja ilmaa vatsaan ja vatsa sattuu aivan järkyttävästi. Lapseni päätyy hetken päästä sairaalaan, koska hänelle kehittyy vrk:n sisällä pahat, pahat astmainfluenssaoireet, jotka johtaa keuhkokuumeeseen ja toisella lapsellamme oireet on mitättömät. Jotkut taas käyttää gluteenitonta dieettiä muuten vaan hyvinvointinsa tukemiseksi ja se salliikin lipsahdukset. [/quote] Keliakialiiton sivuilla sanottiin, että gluteenitonta olutta voi juoda 2plo päivässä. Kuten kauraakaan ei voi syödä määrättömästi.

[/quote]

Joo, uskotaan :) mutta tuskin alkon sivuillakaan sanotaan tai yhtään missään muualla että voit sä pari pulloa sitä punkkua vetää tai kossuun kun laitat mehua niin koko pullonkin saa uppoomaan :D viralliset tahot kehottavat kaikenlaiseen kohtuuteen.

T. Nro 137
[/quote]
Siis onko sinulla muka keliakia? Tajuatko siitä mitään? Kaltaistesi ihmisten takia oikeasti sairaat joutuvat kärsimään kontaminaatioista ja saastuneesta ruuasta, kun ei se ole niin tarkkaa...

Vierailija
207/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Vessapaperiallergia ja allergia punaiselle värille. Sama ihminen siis, terkut vaan jos näkee.
[/quote]

Mun mies oli muksuna allerginen siniselle värille.
Väriallergiat on jopa aika yleisiäkin. Varsinkin tummiin väreihin reagoidaan herkiten

Vierailija
208/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergituttaa ihmiset, jotka ovat aina tietävinään toisten asiat asianomaisia paremmin.

Vierailija
209/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]

Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.

[/quote]

Mutta se voi kyllä sairastuttaa vauvan, oletko kuullut äidinmaidonkeltaisuudesta? Eli maito on niin vahvaa, että vauvan munuuaiset ei saa sitä prosessoitua. Mulla on lapsen imettäminen loppunut tuon takia kun vauva oli 2 vkoa vanha. Jos en olisi lopettanut, seurauksena olisi ollut munuaisten toiminnan loppuminen.

Vierailija
210/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:50"]

Kaverillani on perus hajusteyliherkkyys (lotraa itse hajuvesillä ja pesu/huuhteluaineilla), keliakia (leivokset aina peruspullaa kahvilassa) ja maitoallergia (suklaata ja jäätelöä voi silti "pikkasen maistaa").

[/quote]

Mahdankohan mä tuntea tän saman henkilön? Uudeltamaalta, 5 lapsen äiti?

Vierailija
211/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! 

Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. 
[/quote]

Mä tunnen parikin ihmistä jotka saavat voimakkaita oireita ihan kalan hajusta.
Ovat myös todella allergisia kalalle. Toinen jopa saa kalan hajuata anafylaksian herkästi. Ja olenpahan nähnyt ihan omin silmin miten huonoon kuntoon hän menee jos samassa tilassa on kalaa ruokana. Ääni meni, epi piikki reiteen ja ulos pian. Illasta vielä joutui päivystykseen hakeutumaan vaikean allergiansa takia.

Vierailija
212/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monasti nämä "tuoksuyliherkät". Varsitenkin jos kuitenkin itse käyttävät jotain hajusteita :D
Saahan sitä, hyvä ettei halua haista hielle ja paskalle mutta tulee heti mieleen haluaako vain ilkeyttään tai huomiohakuisuuttaan kieltää muilta tuoksujen käytön.

Vierailija
213/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:28"]

Allerginen rasvalle. Kaikelle rasvalle. Ja toinen allerginen suklaalle (huom, ei kaakaolle vaan nimenomaan suklaalle).

[/quote]

No mä oon allerginen suklaalle. Testattu ihan verikokeella.

Voi kun nää tietämättömät joskus tajuais, että vaikka he ei oo jostain asiasta kuullu, ei se tarkoita ettei sitä asiaa ole olemassa...

Vierailija
214/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tiedän ihmisen, joka on allerginen kuuselle kun se tuodaan sisälle. Et ihan turhaa nauroit sille dysfaatikolle päin näköä...

Vierailija
215/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:58"]Lapsuudesta saakka allergisten lieviinkin oireisiin kiinnitetään huomiota (esim. vähän ihottumaa soijan vuoksi), mutta kaverini keliakiaa ei ymmärretä. Hän sairastui siihen 20-vuotiaana ja monet puhuvat pahaa selän takana, kun hän ottaa illanistujaisiin yms. omat ruokanasa. Miksi on niin vaikea tajuta, ettei keliakia ole mikään pikkujuttu?

Myös oma laktoosi-intoleranssini on joillekin ongelma, vaikken tee siitä ongelmaa. En voi syödä sataa grammaa suklaata kerralla tai juoda isoa mukillista kaakaota (maidosta pelkästään en ole koskaan tykännyt), mutta tätä ei uskota, koska kuitenkin pystyn syömään sen rivin fazerin sinistä ilman oireita.
[/quote]
Keliakia on vakava asia. Laktoosi-intoleranssista sen sijaan pitäisi puhua pierutautina, että ihmiset ymmärtäisivät sen todellisen luonteen.

Vierailija
216/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:36"]

Mäkin tiedän ihmisen, joka on allerginen kuuselle kun se tuodaan sisälle. Et ihan turhaa nauroit sille dysfaatikolle päin näköä...

[/quote]

Juu. Merkitystä lienee myös sillä, että ulkoilmassa on ehkä suhteessa enemmän sitä raikasta ilmaa vs. kuusen allergeeneja kuin sisätiloissa, kun kuusi sinne tuodaan. Meilläkin luovuttiin aidosta kuusesta sen jälkeen, kun lapsi alkoi olla joulut umpitukossa. Eka päivä vielä meni ihan ok, sitten toisena alkoi tukkia... Tuskin se on nimenomaan just joulukuusi, joka oireita aiheuttaa, Suomessa vaan kun ei ole tapana tuoda sisälle esim. kesälomakuusta :-)

Vierailija
217/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:58"]Tupakoivat astmaatikot. Jotka sitten vielä tietysti kaikkeen muuhun sen astman nostaa ongelmaksi, "siellä haisee niin paha, mulla on tää astma", "en voi juossa, koska astma.." Niin niin, mutta tupakkia voi vetää!
[/quote]

Tästä tuli mieleen eräs tuntemani henkilö, joka ei voi mukamas käydä töissä astman takia. Siis ylipäätään missään töissä. Polttaa tupakkaa pari asia päivässä.

Vierailija
218/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:27"]
Minä luulin vuosia olevani pahasti allerginen maapähkinöille (sain anafylaktisen reaktion maapähkinästä ja lääkäri sanoi, ettei muitakaan voi syödä). Muutama vuosi sitten kävin taas allergiatesteissä, ja selvisi, että olen allerginen pelkästään sille maapähkinälle. Muita pähkinöitä voin nykyään syödä jonkin verran (välillä jostain syystä tulee lieviä oireita niistäkin). Ei nyt välttämättä tutullasi ole sama, mutta on sekin mahdollista.
[/quote]
Selittyy sillä että maapähkinä ei teknisesti ottaen ole pähkinä vaan palkokasveihin kuuluva herneen sukulainen :)

Vierailija
219/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:18"]

Omalla lapsellani on tiukka erityisruokavalio (allergioita ja suolistosairaus), joten minun todellakin tiedettävä mitä hänen ruokansa sisältää. Toisaalta ihan lääkärin määräyksestä häntä siedätetään tietyille ruuille rajallisilla annoksilla. Eli ilmeisesti olen aikamoisen curlingmutsin maineessa, kun ensin tenttaan emännältä (tai ravintolassa tarjoilijalta) tarkkaan mitä ruoka sisältää ja mietin miten saan koostettua lapselle järkevän ruoka-annoksen (tarvittaessa avuksi omia eväitä). Sitten kuitenkin kysyn lapselta, että mitä hän haluaa maistaa (yleensä annan pari vaihtoehtoa) ja annan sitten sitä lisäksi pienen määrän. Eli meillä ruokavaliota sotkee nämä ruokasiedätyksen vuoksi tarjoillut herkkupalat. Yleensä "säästän" nämä siedätysruuat juuri vierailluille, jotta lapsi saisi edes jotain samaa mitä muutkin syö. 

Kaiken huipuksi siedätettävät ruoka-aineet vaihtelee ja välillä on hetkiä, jolloin "sopivien listasta" ei lipsuta. Eli herkku mikä viime kerralla oli ihan ok (esim. kaksi keksiä), voikin seuraavalla vierailulla olla kiellettyjen listalla, jos edellisestä kerrasta tuli liian vaikeita oireita (oireilee pääosin viiveellä, joten esim. ripuli alkaa vasta 2-6 tunnin kuluttua sopimattomasta ruuasta eli yleensä ollaan silloin jo kotona).

[/quote]

Meillä on sama juttu.  Välillä mietin opetanko lapselleni, että juhlissa saa ottaa nautintoaineita rajattomasti ja joiden seurauksia sitten parannellaan pari päivää.

Vierailija
220/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:24"]Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D 
[/quote] olet idiootti. Miksi menet salaa laittamaan pähkinää. Saisit murhasta syytteen. T: Pähkinälle allerginen