Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
Minä olen kuulemma "kovasti allerginen" kissoille, näin väittää omalääkärini terveyskeskuksessa. Yhteiselämä kissani kanssa on kuitenkin sujunut ongelmitta kohta 17 vuotta ilman allergiaoireita, vaikka kissa nukkuu yöt tyynyni vieressä. Joskus vähäsen silmiä kutittaa, jos oikein hankaan naamaani kissan turkkiin, mutta muuten en oireile.
Mä tunnen yhden joka todella on allerginen punaiselle värille. Ei voi syödä mitään punaista tai käyttää punaisia vaatteita. Oma lapseni taas on allerginen kauppojen mansikkahilloille mutta pystyy syömään kauppojen vadelma- ym. hilloja kuten myös kotitekoista mansikkahilloa ja mansikoita muissa muodoissa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:52"]
Eräs henkilö ei voi syödä tiettyjen eläinten lihaa, koska eläimet syövät niitä kasveja, joille hän on allerginen. . .
[/quote]
Eräs ystäväni tunsi eläinlääkärin, joka osti lastaan varten teuraaksi meneviä hevosia, joita syötti ihan tietyllä ruokavaliolla jonkun aikaa ja teurastutti ne sitten. Lapsi oli muistaakseni heinäallergikko ja sai tavallisesta naudan (ja hevosen) lihasta oireita.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]
Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.
[/quote]
Tiedän vauvan, joka oli maitoallerginen ja jos äiti käytti maitotuotteita, vauva sai reaktiot äidin maidosta. Mutta kun äiti pysyi ruokavaliossa, vauva pysyi oireettomana.
[/quote]
Huoh. Ei se sillon silti sille äidinmaidolle ole allerginen, vaan lehmänmaidolle.
Yksi tuttu on allerginen askorbiinihapolle, mutta sujuvasti silti pystyy esim. juomaan limua, vaikka sitä siinä on.
Mun isän pölyallergia. Syö allergialääkkeitä kuin karkkia ja pyyhkii koko ajan sormilla kaikkia pintoja. Jos käy kylässä niin pitää sielläkin ottaa lääke ja pestä käsiä usein.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:48"]
Mun naapurilla oli myös tuo sähköallergia. Asuttiin kerrostalossa Tukholmassa. En muista mitä kaikkia oireita sille siitä tuli, mutta kyllä sillä oli kaikenlaista muutakin "oiretta". Jonnekin mökkiin maaseudulle se sitten lopulta muutti.
[/quote]
Makasiko se foliolla vuoratussa kylpyammeessa kun oikein oireili, vai onko näitä Tukholmassa kaksi?
Tuttava on "allerginen" perunankuorille. Tulee kuullemma kylmähiki jos niitä syö. Ja on vakuuttunut siitä että tämä on oikeasti allergia vaikka kaikki muut epäilee että häntä vain etoo perunankuoret..
Asumistukihakemuksen täyttöohjeita lukiessani alkaa päänahka hilseilemään. Olen allerginen byrokratialle eli virkakoneistolle tai sen muotovaatimuksille.
Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.
[/quote]
Mun miehelle nous kauheeta ihottumaa siihen kohtaan käteen, mihin hän laittoi äidinmaitoa - useemman kerran. Tämä siis kun kokeili pumpatun, tuttipullossa olevan äidinmaidon lämpötilaa kämmenselälle ennen kun juotti vauvalle. Samoin kun annoin hänen maistaa äidinmaitoa, tuli hänelle jonkinnäköinen iso rakkula siitä suuhun. Hän on siis laktoosi-intolerantti.
Kummallista kyllä että kahden maistamiskerran jälkeen mies sanoi että laktoosi-intoleranssin oireet selvästi lieventyivät/hetkeksi jopa hävisivät. Pystyi siis sietämään lehmänmaitoa jonkin aikaa. Ja sille äidinmaidollekin siedättyi hieman siinä lyhyessä ajassa/parilla kokeilulla. Sitten kun toinen lapsi syntyi niin tuli taas samat oireet mutta myös samat hyödyt parilla maistamisella. Ja ei, mies ei vetänyt äidinmaitoa aamucoctailina vaan maistoi yhteensä varmaan yhteensä 4-6krt kahden lapsen aikana.
Ja mies siis yleensä istuu vessassa koko yön jos on syönyt makaronilaatikkoa. -54
Itseasiassa ihan sille äidinmaidollekin voi olla allerginen, on vaan ihan pirun harvinaista. Yleisempää on se, että reagoi jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:26"]Itseasiassa ihan sille äidinmaidollekin voi olla allerginen, on vaan ihan pirun harvinaista. Yleisempää on se, että reagoi jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle.
[/quote]
Teemalta just tuli se allergiadokkari, jossa sanottiin että ei ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:40"]
Tiiän yhen joka on allerginen ikean tekstiileille, saa kamalan ihottuman ja hengen ahdistuksen. Tämä ihminen pyysi mua ompelemasn heille sohvatyynyihin pääliset ja tein ne ikean kankaasta
[/quote]
Ei ne Ikean tekstiilit, vaan se formaldehydi, jota on käytetty halvoissa kankaissa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:41"]
Mulla on tutuissa muutama näitä "keliakiapotilaita" jotka voivat erityisruokavalioita vaadittuaan kuitenkin syödä tavallista kakkua kun näyttää niin hyvältä, ja hampurilaisen snägäriltä jos on sen verran myöhä ettei enää jaksa tsempata, ja vielä krapulapizzan seuraavana aamuna kun tuli juotua ne 15 olutta. Ai kun sehän ei olekaan kankkunen vaan keliakia!
[/quote]
keliakia ei ole leikin asia! Ei ole allergiaa eikä parane. Varmistetaan aina koepalasta ohutsuolesta. Pieni murunen gluteenia aiheuttaa kuukauden tulehduksen suolistoon.
Tuttu on kuulemma "allerginen" luonnonkumille, lateksille ja siemennesteelle. Hassu sattuma että kaikille, seksin harrastaminen on kuulemma ihan kamalaa, mutta silti jakaa itseään auliisti miltei jokainen viikonloppu. Sama henkilö on "allerginen" siitepölylle, useimmille allergialääkkeille eikä ole kuulemma löytänyt "omaa lääkettään", tuoksuille ja PAHASTI maidolle. Kumma vaan, en ole ikinä nähnyt häntä esimerkiksi siitepölyaikaan silmät punaisena ja räkäisenä, tykkää myös syödä maitosuklaata ja maitokahvia. Ikinä ei ole oireista maininnut, on vaan niin allerginen. Käyttää itse vahvoja tuoksuja, hiuslakka ei aiheuta ongelmia, ei myöskään vahvat kukat. Jos joku huomauttaa maitoallergiasta hänen hörppiessään kahvia, kyllä sitten alkaa sattua vatsaan ja tulee ihottumaa jota kukaan muu ei näe. Luulosairas sanon minä.
Sisko on muka allerginen ampiaisille. Oikeasti vaan pelkää niitä helvetisti. Kerran myönsi mulle sen, mutta 5 min päästä kun ampiainen lensi ohi, hän taas rupesi kiljumaan oikeasti olevansa allerginen. Ei uskoisi 3kymppiseksi.
Te jotka ujutatte kavereillenne jotain allergeenia salaa, onko anafylaksia hauska asia?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:43"]Tiedän ihmisen, joka on allerginen "vitamiineille".
[/quote]
Vinkkinä kaverille, että ottaa vitamiinit porejuomana. Mä olin nimittäin huuli pyöreänä, kun sain oireita KAIKISTA vitamiineista, kunnes tajusin, että oireita aiheuttaa tabletin muut ainesosat. Porejuomana menee kaikki.