Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsella oikeus osallistua leirikouluun jos

Vierailija
17.05.2015 |

vanhemmat ei osallistu varainkeruuseen?

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä monia wt loisia :D

Vierailija
82/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:11"]Jos etukäteen on sovittu, että retkelle osallistuvat vain siitä maksaneet tai keräyksiin yms. talkoisiin, niin siipeilijät voidaan laittaa koulussa toiseen opetusryhmään retken ajaksi. Vaatii tosiaan etukäteissopimuksen, mitä ilman en itse koskaan lähtisi edes keräämään rahaa...
[/quote]
Niin, kukapa lähtisi tuon lakipykälän mukaisesti rahoja keräilemään tai makselemaan kun ei voi tietää kuinka monta lusmua pitää maksaa oman lapsen lisäksi. Minusta meillä oli hyvä sopimus kun sovittiin että lapset kerää myyjäisillä ym rahat ja vanhempien ei tarvitse maksaa mitään. Järjestettiin 3v aikana 2x vuodessa disco jossa myytiin karkkeja ja arpoja. Sekä järjestetiin koululla 1x/v kirppari mihin myytiin pöytiä, sekä itse myytiin kaikkea turhia roinia ja siinä oli viikon leirikoulurahat tienattu. Miten tämä voi olla niin vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa vapaamatkustajat. Ymmärrän jos ei ole rahaa mutta mikä estää näitä vähävaraisia vanhempia ja oppilaita myös osallistumasta kaikkeen varainhankintaan ja talkoisiin. Ei ole rahaa mutta myöskään peppu ei nouse soffalta jos jotain pitäisi tehdä. Kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään voi tehdä.

Huippu oli kun tyttären luokka myi karkkeja ja kaksi oppilasta otti vain ne karkit mutta ikinä ei rahoja tilitetty vaikka niitä yritettiin krävätä! Oli siis ok vanhempien mielestä ottaa ne karkit eli VARASTAA!

Vierailija
84/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edelleenkään ymmärrä mä loisia. Jos meillä 8 lasta, lasten harrastuksiin menee noin 1000 euroa kuussa, en tajua miksi minun pitää maksaa jostain leirikoulusta. Lasten parhaat kaverit löytyy harrastusten parista, ne leirit riittävät meidän perheelle hyvin. Jos osa vanhemmista haluaa lapsen luokan lähtevän jonnekin kouluaikana on selvää että kaikki lapset lähtevät mukaan. Minun puolesta mitään leirikoulua ei tarvitsisi järjestää, varsinkin kun ne tehdään monesti kalliissa paikoissa joissa täysi ohjelma, joten opettajankaan ei tarvitse suunnitella mitään. Voisihan vastaavan pitää vaikk kaupungin leirikeskuksessa ja ohjelma olisi opettajan vastuulla. Hintaa ei juuri kertyisi.

Vierailija
85/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:11"]

[/quote]

Jos leirikoulu on osa opetussuunnitelmaa, tulee sen olla maksuton. MUTTA, jos se järjestetään opetussuunnitelman ulkopuolella, siitä voi periä maksun. Ja jos et maksa, on lapselle järjestetty opetus koululla esim. rinnakkaisluokassa.

Vertaa teatteriretki. Koko luokka lähtee, kahden oppilaan vahemmat ei halua maksaa lipun hintaa, ok, näille oppilaille on järjestetty opetus koululla, ovat sen päivän rinnakkaisluokalla. 

Vierailija
86/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

68:lle mitä vakuutuksia pitää olla? Jokaisella normaalilla ihmisellä on voimassa oleva tapaturmavakuutus, se kattaa ns. kaiken tarpeellisen mitä tuollaisessa reissussa voi tapahtua.

Vierailija
87/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule voit uskoa että peppu nousee sohvalta suurperheessä. Ollaan töissä, kuskataan illat lapsia harrastuksiin, osallistutaan siellä kaikenmaailman turnausten aj näytösten järjestelyihin. Minusta koulu on vaan asia johon vanhempien ei tarvitse osallistua jos ei ole resursseja tai voimavaroja siihen. Koulu on yhteiskunnan kustantamaa, siellä on opettajat jotka hoitavat opetuksenjne. Minun ei tarvitse tehdä töitä enää sen eteen.

Vierailija
88/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:20"]Mä en edelleenkään ymmärrä mä loisia. Jos meillä 8 lasta, lasten harrastuksiin menee noin 1000 euroa kuussa, en tajua miksi minun pitää maksaa jostain leirikoulusta. Lasten parhaat kaverit löytyy harrastusten parista, ne leirit riittävät meidän perheelle hyvin. Jos osa vanhemmista haluaa lapsen luokan lähtevän jonnekin kouluaikana on selvää että kaikki lapset lähtevät mukaan. Minun puolesta mitään leirikoulua ei tarvitsisi järjestää, varsinkin kun ne tehdään monesti kalliissa paikoissa joissa täysi ohjelma, joten opettajankaan ei tarvitse suunnitella mitään. Voisihan vastaavan pitää vaikk kaupungin leirikeskuksessa ja ohjelma olisi opettajan vastuulla. Hintaa ei juuri kertyisi.
[/quote]

Vain siksi ettei ne teidän haarahedelmät sitä leirikoulu tarvitse ei tarkoita ettei se muille olisi hyväksi ja kivaa. Jos et ole valmis raottamaan lompakkoasi niin älä laita niitä sinun rakkaudenhedelmiäsi sinne leirikouluun. Sun kaltaiset porvarit ällöttää

Vierailija
89/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:20"]On oikeus osallistua. Suomessa on maksuton perusopetus ja keräyksiin osallistuminen on vapaaehtoista.
[/quote]

Ei ole. Kouluun saa jäädä

Vierailija
90/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 73, teittekö noista perheistä lastensuojeluilmoitukset? Lasten edun takia olisi kannattanut tehdä, tuollainen elämäntapa ei tee lapsille hyvää, paras olisi että sosiaalitoimi puuttuisi asiaan...

Vierailija
91/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:12"]

Riippuu siitä mitä olette vanhempina yhdessä sopineet. Me sovimme, että joka iikka lähtee leirikouluun ja kassaan keräävät rahaa kaikki ne jotka pystyvät. Ei ole lasten vika, jos oma vanhempi ei pysty tai halua. Lapsille on tärkeätä, että leirikoulu koskee kaikkia. En olisi aikuisena kehdannut katsoa peiliin, jos vain oma Mirkku-Mussukka olisi päässyt leirikouluun ja naapurin Jakke-Makkeli olisi jätetty kylmästi rannalle. Lapsi ei voi asiaan vaikuttaa, aikuiset voivat.

[/quote]

No, ensin tuosta vanhempien välisestä sopimisesta: Sopiminen on usein sitä, että ne 2-3 aktiivimammaa sopii keskeenään ja kas vain, homma on "yhdessä sovittu" vaikka oikea sanamuoto on, että "me sovimme ja tiedotamme teille". No, mulle tuo oli ok, en jaksanut vääntää näiden kanssa, turhaa olisi ollut kuitenkin ja olisit saanut hankalan maineen.

Myin niitä helvetin sukkia ja keksejä yhdessä lapsen kanssa. Ja maksoin lapsen ylimääräisen osuuden, vaikkei se olisi ollut pakko. Mutta kun nyt sen verran oli varaa laittaa, toisin kuin vaikka lapsen kaverin vanhemmalla. Tämäkin lapsi, jonka vanhempi (toinen kuollut)  ei osallistunut mitenkään, pääsi mukaan. Tietenin pääsi. Jos jollekin tuli mieleen että kyseinen lapsi on loinen ja vapaamatkustaja, onneksi piti mielipiteensä omana tietonaan...

Ja huh mikä sähköpostivouhkaaminen ja -meuhkaaminen arvon naisilla ja yhdellä miehellää oli ennen retkelle lähtöä, nillittämistä vaikka mistä. Oikeeta av-mamma -meininkiä parhaimmillaan...

Toinen retkihomma olisi vielä edessä, ja aion osallistua yhtä vähän kuin tuon toisenkin kanssa. Mä en vaan jaksa sitä mesomista.

Vierailija
92/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:11"]

[/quote]

Jos leirikoulu on osa opetussuunnitelmaa, tulee sen olla maksuton. MUTTA, jos se järjestetään opetussuunnitelman ulkopuolella, siitä voi periä maksun. Ja jos et maksa, on lapselle järjestetty opetus koululla esim. rinnakkaisluokassa.

Vertaa teatteriretki. Koko luokka lähtee, kahden oppilaan vahemmat ei halua maksaa lipun hintaa, ok, näille oppilaille on järjestetty opetus koululla, ovat sen päivän rinnakkaisluokalla. 
[/quote]Miten yhtä aikaa voi osa luokasta toteuttaa opetussuunnitelman ulkopuolista toimintaa ja osa on koululla opiskelemassa?

Vierailija
93/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:57"]Suurperheessä lapseni harrastavat kalliita harrastuksia mm. Taitoluistelua. Ja harrastusten tiimoilta on paljon matkoja, leirejä ym. Joihin lapseni maksan. Koulun ei minun puolesta tarvitsisi järjestää mitään leirikouluja(muistakaa myös että koulukiusaaminen on yleistä eikä leirikoulun ole kaikille mitään huippukokemuksia) mutta jos näitä järjestetään lapseni lähtee mukaan riippumatta siitä kuinka paljon olemme tehneet sen eteen työtä. Se on kouluaikaa ja lapsella on oikeus osallistua koulun järjestämään toimintaan. Jos haluatte järjestää leirikoulun vain maksaville perheille kannattaa tehdä se vaikka kesäloman alussa tai lopussa. Silloin ei luonnollisesti kyllä opettaja taida lähteä mukaan
[/quote]

Tai saa jäädä kouluun

Vierailija
94/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:20"]On oikeus osallistua. Suomessa on maksuton perusopetus ja keräyksiin osallistuminen on vapaaehtoista. [/quote] Ei ne reissut ilmaisia ole, eikä niitä koulu kustanna! Ei meillä reissuun päässeet ne jotka eivät varainhankintaan osallistunut, menivät rinnakkaisluokalle opiskelemaan viikoksi. Mutta meillä varainhankinta ei liittynyt vanhempiin ollenkaan. Myytiin ovelta ovelle milloin mitäkin. Eli ne jotka eivät halunneet mitään leirikoulun eteen tehdä, eivät sinne päässeet.

[/quote]

Tuo systeemi on laiton, jokainen luokkalainen on kouluaikana oikeutettu leirikouluun, jos se on osa opetussuunnitelmaa. Jos se ei ole, ei opettaja lähde mukaan ja leirikoululaisille tulee viikon poissaolo koulusta.
[/quote]

Koululla saa opetussuunnitelman mukaista opetusta ellei halua maksaa tai osallistua rahan hankintaan

Vierailija
95/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella anhemmalla on mennyt ohi ettei vanhemman tehtävä oli niitä tuoteita myydä vaan lapsen

Vierailija
96/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni leirikoulu maksaa n800 e. En todellakaan pysty maksamaan myös muiden maksuja, valitettavasti. 

Vierailija
97/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:01"]No kun koulun opetussuunnitelman ei sisälly mitään työntekoa lukuunottamatta työelämääntutustumisjaksoja. Ja silloin ketään ei voi niihin velvoittaa. Ja jos leirikoulu tehdään kouluaikana siihen on kaikkien saatava osallistua. 
[/quote]

Kouluun saa tulla

Vierailija
98/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:20"]Mä en edelleenkään ymmärrä mä loisia. Jos meillä 8 lasta, lasten harrastuksiin menee noin 1000 euroa kuussa, en tajua miksi minun pitää maksaa jostain leirikoulusta. Lasten parhaat kaverit löytyy harrastusten parista, ne leirit riittävät meidän perheelle hyvin. Jos osa vanhemmista haluaa lapsen luokan lähtevän jonnekin kouluaikana on selvää että kaikki lapset lähtevät mukaan. Minun puolesta mitään leirikoulua ei tarvitsisi järjestää, varsinkin kun ne tehdään monesti kalliissa paikoissa joissa täysi ohjelma, joten opettajankaan ei tarvitse suunnitella mitään. Voisihan vastaavan pitää vaikk kaupungin leirikeskuksessa ja ohjelma olisi opettajan vastuulla. Hintaa ei juuri kertyisi.
[/quote]

Kouluun saa jäädä.

Vierailija
99/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:23"]Kuule voit uskoa että peppu nousee sohvalta suurperheessä. Ollaan töissä, kuskataan illat lapsia harrastuksiin, osallistutaan siellä kaikenmaailman turnausten aj näytösten järjestelyihin. Minusta koulu on vaan asia johon vanhempien ei tarvitse osallistua jos ei ole resursseja tai voimavaroja siihen. Koulu on yhteiskunnan kustantamaa, siellä on opettajat jotka hoitavat opetuksenjne. Minun ei tarvitse tehdä töitä enää sen eteen.
[/quote]

Huoh. Ei pahalla mutta ei se ole koulun vika että lapsesi olet tehnyt ihan itse ja että he harrastavat.
Heidän täytyy sitten valita jompikumpi, joko lähtevät leirikouluun tai sitten käyvät niissä treeneissä.

Vierailija
100/191 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]Miten yhtä aikaa voi osa luokasta toteuttaa opetussuunnitelman ulkopuolista toimintaa ja osa on koululla opiskelemassa?
[/quote]

Hyvin. Opetussuunnitelmaa voi toteuttaa monella tavalla. Oletko tutustunut siihen?