Onko lapsella oikeus osallistua leirikouluun jos
Kommentit (191)
Leirikouluhankkeeseen on oltava opetusviranomaisen lupa. Luvan saanti edellyttää, että leirikoulun ajaksi suunnitellaan opetussuunnitelman mukaista opetusta ja että se myös annetaan suunnitellusti. Jokainen ryhmän oppilas otetaan mukaan, ellei tämä itse halua jäädä esim. koululle toisen luokan kanssa opiskelemaan. Ketään ei voi pakottaa retkelle tai leirikouluun, mutta ketään ei myöskään saa sulkea ulos taloudellisista eikä muista syistä.
Paras olisi kysyä suoraan opettajalta tai rehtorilta. Tällä on vaitiolovelvollisuus siitä, jos ilmoitat, ettei teillä ole kykyä maksaa tai osallistua rahankeruuseen. Perusopetus materiaaleineen, välineineen, aterioineen on maksutonta tässä maassa, mukaanlukien retket ja leirikoulut. Kaikki rahankeruu on täysin vapaaehtoista.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:06"]
Leirikoulut pitää kieltää.
Jos esitän vastalauseen leirikoulun järjestämiselle niin saako halukas lapseni osallistua ilman että minun pitää maksaa siitä? En halua leirkoulua, mutta jos luokka niin päättää, päästän toki lapseni mukaan.
[/quote] ilmaisia lounaita ei ole. opeta lapselle että ei mennä vapaamatkustajana vaan siitä maksetaan. Mikä estää maksamasta tai osallistumasta myyjäisiin jne. ????????
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:03"]
Typeriä vastauksia. Totta kai sinne lähdetään luokkana ja jokainen pääsee mukaan. Miksi tuollaisia leirkouluja päätetään pitää jos ei oteta kaikkien taloudellista tilannetta huomioon. Itse olen aktiivi kaikissa luokan rahankeräyksissä. En tosiaankaan ajattele, että kaikkien pitäisi olla yhtä paljon talkoissa. Teen talkoita luokan hyväksi, enkä vain oman lapseni eduksi.
[/quote]
mä olen kerännyt kerran rahaa leirikouluun alakoulussa, ja kyllä se vei aikaa ja rahaa. Lukemattoman määrän työtunteja. Nyt luokka on keräämässä yläkoulun ulkomaan leirikouluun, ja mä maksan vain lapseni matkan ja osuuden open ja valvojien matkasta. En jaksa, ehdi, enkä kykene. Mutta enempää en maksa, enkä myy mitään. Lapsi on kyllä osallistunut ja myynyt.
[/quote] meillä oli tiettty summa mikä piti maksaa ja se oli aivan olematon summa eli 5,00, saatiin suurin osa myyjäisistä, yhdet vaalikahvit, pari discoa, tämä Hgissä
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:03"]
Typeriä vastauksia. Totta kai sinne lähdetään luokkana ja jokainen pääsee mukaan. Miksi tuollaisia leirkouluja päätetään pitää jos ei oteta kaikkien taloudellista tilannetta huomioon. Itse olen aktiivi kaikissa luokan rahankeräyksissä. En tosiaankaan ajattele, että kaikkien pitäisi olla yhtä paljon talkoissa. Teen talkoita luokan hyväksi, enkä vain oman lapseni eduksi.
[/quote]
mä olen kerännyt kerran rahaa leirikouluun alakoulussa, ja kyllä se vei aikaa ja rahaa. Lukemattoman määrän työtunteja. Nyt luokka on keräämässä yläkoulun ulkomaan leirikouluun, ja mä maksan vain lapseni matkan ja osuuden open ja valvojien matkasta. En jaksa, ehdi, enkä kykene. Mutta enempää en maksa, enkä myy mitään. Lapsi on kyllä osallistunut ja myynyt.
[/quote] meillä oli tiettty summa mikä piti maksaa ja se oli aivan olematon summa eli 5,00, saatiin suurin osa myyjäisistä, yhdet vaalikahvit, pari discoa, tämä Hgissä
[/quote] 5 eu /kk olikohan n vuoden ajan
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:25"]
Minä taidan alkaa laittamaan lapseni mukaan maksamatta. Jos kerran joku loinen sielä pyörii niin en ala maksamaan tämän reissua ja laitan omankin lapsen ilmaiseksi mukaan ja saa käyttörahaksi sen rahan mikä olisi mennyt leirimaksuihin
[/quote] jokainen jos noin ajattelee niin ei tule lapsille leirikoulua. voi voi sua.
Virallisesti lapsen tulee päästä mukaan vaikka ei osallistuisi keräyksiin mitenkään, moraalisesti vapaamatkustaminen on väärin. Lapsen koulussa kehoitetaan kaikista koulun retkimaksuista keskustelemaan rehtorin kanssa, jos tekee tiukkaa. En tiedä moniko keskustelee oikeasti rehtorin kanssa (kehtaako joku?) vai jäävätkö vain pois retkeltä.
Miksi sinne myyjäisiin ei voi osallistua paikan päällä ja leipoa vaikka sitä yhtä pellillistä mokkapaloja tai tehdä vaikka popparipussit tai karkkipussit ne osin itse kustannettuna. Kohtuu hepolla noista selviää kuitenkin. Edes niinhin palavereihin ei tarvitse osallistua kunhan ilmoittaa s-postilla osallistuvansa.
Ja sitäpaitsi kyllä lapset voi ottaa mukaan tuollaisiin palavereihin. Meilläpäin ihan normaalia että jollain on lapsia mukana. Itselläkin on ollut usein. Näkevätpähän miten aikuiset hoitavat heidän asioita.
Itse olen vetänyt tarhan vanhempainyhdistystä lähes yksinäni ja silloin en maksanut mitään osallistumismaksuja. Pidin vanhempain yhdistykselle antamaani aikaa sen 10 euron arvoisena. Tein mm. nettisivut, toimin puheenjohtajana ja sihteerinä, järjestelijänä jne.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:53"]
Jotenkin on vaikea ymmärtää näitä oikeuksiensa puolustajia, jotka vetoavat lakiin ja rettelöivät. Maksaa ne muutkin harrastukset ja kaikilla on tiedossa miten niukoilla resursseilla koulu toimii. Mikä siinä nyt on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa maksaa jotain leirikoulusta?
Onneksi ei ole oman lapsen luokalle sattunut tuollaisia rettelöitsijöitä, jotka periaatteen puolesta vastustavat ja vaativat lastaan ilmaiseksi maksulliseen leirikouluun.
[/quote]
MAKSUTON PERUSOPETUS
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:06"]
Leirikoulut pitää kieltää.
Jos esitän vastalauseen leirikoulun järjestämiselle niin saako halukas lapseni osallistua ilman että minun pitää maksaa siitä? En halua leirkoulua, mutta jos luokka niin päättää, päästän toki lapseni mukaan.
[/quote] ilmaisia lounaita ei ole. opeta lapselle että ei mennä vapaamatkustajana vaan siitä maksetaan. Mikä estää maksamasta tai osallistumasta myyjäisiin jne. ????????
[/quote]
En ole maksamassa mitään, enkä osallistu mihinkään, mutta jos leirikoulu järjestetään lapseni on mukana. Muut saavat päättää järjestävätkö leirikoulun siitä huolimatta vai jättävätkö järjestämättä. Vastustan henkeen ja vereen kaikkea hanankerjäämistä maksuttomassa perusopetuksessa. Tämä on suuri periaatteellinen kysymys.
Mikäli leirikoulu on osa koulun opetussuunnitelmaa sille osallistuminen on kaikille maksutonta. Rahan kerääminen opetussuunnitelman mukaista toimintaa varten on laissa kielletty. Mikäli taas leirikoulu ei ole osa opetussuunnitelmaa, varainkeräys on sallittua. Jos ei halua maksaa ei lapsi osallistu leirikouluun. Tässä tapauksessa lapsella ei myöskään ole oppivelvollisuuttaa vaan kun muut ovat leirikoululla, lapsi on vapaalla kotonaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:20"]Siis miten vanhemmat osallistuu varainhankintaan? Meillä leirikoulurahat tulee sukkien, suklaan, wc-paperin myymisestä sekä discojen järjestämisestä yms. Ei ole vanhempien siis tarvinnut tehdä mitään. Jotkut ovat kilpailuttaneet leirikouluvaihtoehtoja, ruokapaikkoja, linja-autoja yms. Mutta se on ollut ihan vaapaaehtoista. Ollaan rahaa kerätty 3v eli päästään viikoksi reissuun ja sitten varmaan tehdään vielä joku päivän virkistysmatka.
[/quote]Siis mulle laittoivat Wilmaan viestiä että pitäisi maksaa luokan tilille 130€ että saisivat tilit täsmäämään. Mulle on aika iso summa, vaikka miltä kantilta katson. ap
[/quote]
Eli et ole maksanut kuukausirahaa? Tai meidän koulussa annettiin esim. 5e kuussa leirikoulukassaan. Ei ny oo iso summa!
Kyllähän se on selvä juttu, että rahaa kerätään kaikille luokan lapsille, jopa ehkä uusina tulevillekin.
Ei voi siinä tilanteessa vaan tuijottaa omaa napaansa. Se luokka on ryhmä, ja se kustannetaan kokonaisuudessaan.
Neljästi olen moisessa touhussa ollut mukana ja aina viihtynyt. Pienellä ryhmällä ollaan onnistuttu kunkin muksun luokat viemään neljäksi päiväksi leirikouluun kutosen alussa. Kultakin on vielä jäänyt rahaa Lintsin reissuun kaikille + ruokailu paikan päällä. Lisäksi pikku reissuja joita opettajat tekivät pitkin ala-astetta.
Eikä mitään ylimääräistä krääsämyyntiä. Kolme discoa per lukuvuosi.
Aina on joku jäänyt leirikoulusta pois naapuriluokkaan opiskelemaan siksi viikoksi. En tiedä syitä, eikä se meille muille vanhemmille edes kuulu. Vain opettaja hoiti nämä jutut yms. vaitioloa vaativat jutut.
Kuopuksen kohdalla kävi tilanne, että uusi poika tuli luokalle juurikin kutosen alkuun. Että viikon päästä reissuun. Lähti mielellään. Tämän vanhemmat noloilivat, että pakkohan heidän jo jotain reissusta maksaa. No, ei tarvii, rahnaa on! :)