Onko lapsella oikeus osallistua leirikouluun jos
vanhemmat ei osallistu varainkeruuseen?
Kommentit (191)
Vaan hommapa meneekin niin, että jos ei rahaa kerry tarpeeksi, kukaan ei lähde. Syrjintä taloudellisista tai muista syistä on kiellettyä ja perusopetus ilmaista välineineen, matkoineen, ruokineen, yösijoineen, jos koulua käydään muualla kuin omassa koulussa, vaikkapa 700 km:n päässä.
Rahaa saa kerätä, mutta retkeä suunnittelevat katsokoot peiliin ja korjatkoon suunnitelmiaan, jos täppä ei riitäkään. Se ei ole toisten vanhempien syy vaan omaa organisointikyvyttömyyttä tai jopa yhteistyökyvyttömyyttä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:42"]
Olisi kannattanut olla paikalla, kun leirikouluun lähtemisestä sovittiin. Siellä on tehty selväksi periaatteet joita on tasan kaksi (molemmat opetushallituksen ohjeisiin perustuvia ja mainittu keskustelussa jo kertaalleen).
[/quote]
Ei kaikissa kouluissa mene näin. Mun lapsen koulussa leirikoulusta ei mitään sovita, vaan se on ihan ilmoitusasia. Vanhemmille siis ilmoitetaan, että tänä vuonna on tämä leirikoulu, ei siinä mitään kysellä. Vanhemmat sitten keskenään sopivat, miten maksut hoidetaan. Monet luokat järjestävät varainkeruutoimintaa, mutta varmaan yhtä yleistä on, että rahat kerätään suoraan vanhemmilta. Eikä näihin leirikouluihin osallistuminen ole edes mitenkään vapaaehtoista, vaan kaikilla on etukäteen tiedossa että ne kuuluvat koulun ohjelmaan.
Itselleni tuli hieman yllätyksenä se, että tähän kuvioon kuului myös vieraan oppilaan majoittaminen perheeseen kymmeneksi päiväksi, mutta siitäkin selvittiin. Ja tämäkään ei siis ollut mikään vapaaehtoinen juttu, vaan asia kerrottiin ilmoitusluontoisesti.
Meidän koulussa on kylmästi tehty päätös, että jos ei maksa, ei lähde. Piste. Ei ole kukaan tullut nutisemaan, kun sääntö on selvä. Ihan sama, mitä on jossain ylempänä päätetty ja tehköön valituksen. Meillä asia hoidetaan ainoalla oikeudenmukaisella tavalla.
Oman tyttäreni luokalla on tietyt vapaamatkustajat ja olemme kyllä tehneet selväksi vanhempaintoimikunnassa, että kannattaisi maksaa, ettei sitten kerralla tule niin paljoa maksettavaksi.
Vapaamatkustajien takia toisille perheille tulee epäreilun suuri maksutaakka. Sen takia monissa kouluissa on päädytty siihen, että jos vanhemmat haluavat järjestää lapsille leirikoulun, heille annetaan siihen tilaisuus, mutta koulu ei mitenkään osallistu koko touhuun. Lähtijät anovat poissaololupaa ja menevät minne menevät. Muut jäävät kouluun normaaliopetukseen. Näin reissuun pääsevät ne, jotka maksavat, eikä kenenkään tarvitse maksaa ylimääräisiä mukuloita. Tämä on siis aivan laillista.
Jotenkin on vaikea ymmärtää näitä oikeuksiensa puolustajia, jotka vetoavat lakiin ja rettelöivät. Maksaa ne muutkin harrastukset ja kaikilla on tiedossa miten niukoilla resursseilla koulu toimii. Mikä siinä nyt on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa maksaa jotain leirikoulusta?
Onneksi ei ole oman lapsen luokalle sattunut tuollaisia rettelöitsijöitä, jotka periaatteen puolesta vastustavat ja vaativat lastaan ilmaiseksi maksulliseen leirikouluun.
Typeriä vastauksia. Totta kai sinne lähdetään luokkana ja jokainen pääsee mukaan. Miksi tuollaisia leirkouluja päätetään pitää jos ei oteta kaikkien taloudellista tilannetta huomioon. Itse olen aktiivi kaikissa luokan rahankeräyksissä. En tosiaankaan ajattele, että kaikkien pitäisi olla yhtä paljon talkoissa. Teen talkoita luokan hyväksi, enkä vain oman lapseni eduksi.
Leirikoulut pitää kieltää.
Jos esitän vastalauseen leirikoulun järjestämiselle niin saako halukas lapseni osallistua ilman että minun pitää maksaa siitä? En halua leirkoulua, mutta jos luokka niin päättää, päästän toki lapseni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:03"]
Typeriä vastauksia. Totta kai sinne lähdetään luokkana ja jokainen pääsee mukaan. Miksi tuollaisia leirkouluja päätetään pitää jos ei oteta kaikkien taloudellista tilannetta huomioon. Itse olen aktiivi kaikissa luokan rahankeräyksissä. En tosiaankaan ajattele, että kaikkien pitäisi olla yhtä paljon talkoissa. Teen talkoita luokan hyväksi, enkä vain oman lapseni eduksi.
[/quote]
mä olen kerännyt kerran rahaa leirikouluun alakoulussa, ja kyllä se vei aikaa ja rahaa. Lukemattoman määrän työtunteja. Nyt luokka on keräämässä yläkoulun ulkomaan leirikouluun, ja mä maksan vain lapseni matkan ja osuuden open ja valvojien matkasta. En jaksa, ehdi, enkä kykene. Mutta enempää en maksa, enkä myy mitään. Lapsi on kyllä osallistunut ja myynyt.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:06"]
Leirikoulut pitää kieltää.
Jos esitän vastalauseen leirikoulun järjestämiselle niin saako halukas lapseni osallistua ilman että minun pitää maksaa siitä? En halua leirkoulua, mutta jos luokka niin päättää, päästän toki lapseni mukaan.
[/quote]
meillä kysyttiin kirjallisesti, haluatko maksaa.
Minä taidan alkaa laittamaan lapseni mukaan maksamatta. Jos kerran joku loinen sielä pyörii niin en ala maksamaan tämän reissua ja laitan omankin lapsen ilmaiseksi mukaan ja saa käyttörahaksi sen rahan mikä olisi mennyt leirimaksuihin
Voisin kertoa oman näkökulmani asiaan, ja voin sanoa että ihan ajankohtaista minulla on, koska luokkamme kerää parhaillaan rahaa retkeen. 8. luokkaa siis olen lopettelemassa.
Meillä on ollut rahankeruu järjestettynä siten, että ollaan oltu myyjäisissä monia kertoja, myyty esim joulukortteja, käyty haravoimassa josta kerron lisää nyt.
Luokkahenkeen on tullut valtava parannus, kun haravointihommat ovat sellaisia, että niissä on koko luokka mukana. Nämä nostavat luokkahenkeä yleisesti, mutta seuraavaksi kerron miten ainakin luokan poikien luokkahenkeä ollaan saatu nostatettua aika pirun paljon.
Kuten esim. eilen teimme, menemme usein urakan jälkeen esim pizzalle. Olemme myös sen jälkeen käyneet esim rampilla rullailemassa/ajamassa, täällä kun bmx ja erityisesti skeittaus on todella monen harrastus. Pari kertaa ollaan myös menty saunomaan jonnekkin.
Rahaa ollaan kerätty oppilaiden kesken, ja jokaisen oppilaan vanhemmat ovat maksaneet 20/syksy ja 20e/kevät luokan tilille. Eli mitenkään erityisen suuri panostus tuo vanhempien osuus ei ole.
Eli, tiivistettynä, voin todeta että se, että luokka tekee töitä yhdessä (muita kuin koulutöitä) voi nostaa paljon luokkahenkeä.
Ja noista "lusmuista", niin meidän luokassa niitä on yksi, mutta kerran tuli jotain maalaamaan vastentahtoisesti, ja sen jälkeen on ollut joka kerta mukana.
Riippuu siitä mitä olette vanhempina yhdessä sopineet. Me sovimme, että joka iikka lähtee leirikouluun ja kassaan keräävät rahaa kaikki ne jotka pystyvät. Ei ole lasten vika, jos oma vanhempi ei pysty tai halua. Lapsille on tärkeätä, että leirikoulu koskee kaikkia. En olisi aikuisena kehdannut katsoa peiliin, jos vain oma Mirkku-Mussukka olisi päässyt leirikouluun ja naapurin Jakke-Makkeli olisi jätetty kylmästi rannalle. Lapsi ei voi asiaan vaikuttaa, aikuiset voivat.
jos maksat oman lapsesi matkan itse, niin tietysti. ja toivottavasti myös teet näin etkä anna lapsesi olla vapaamatkustaja!
Eikös siitä ole jonkun tuomioistuimen ratkaisukin, että kun kerran leirikoulu on opetusvelvollisuusaikaa, niin sinne on lapsen päästävä vaikka lapsen vanhemmat eivät ole osallistuneet varainhankintaan?
Toivottavasti ei. Loisia ei tarvita. Tai ainakin kaikille pitäisi nimeltä kertoa että no Maija ei tosiaan tähän matkaan laittanut rahaa... sitten saa muut lapset kiusata tätä laiskaa loista
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:15"]Eikös siitä ole jonkun tuomioistuimen ratkaisukin, että kun kerran leirikoulu on opetusvelvollisuusaikaa, niin sinne on lapsen päästävä vaikka lapsen vanhemmat eivät ole osallistuneet varainhankintaan?
[/quote]
Lapsen voi laittaa opiskelemaan rinnakkaisluokalle siksi aikaa eli opetusaika silti toteutuu
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:17"]
Mua ei kiinnosta moraalinen puoli vaan mitä laki sanoo. ap
[/quote]Lain mukaan lapsella on oikeus osallistua leirikouluun vaikka vanhemmat eivät osallistuisi sen kustannuksiin. Eli voit laittaa lapsesi mukaan sinne, don't worry!
Meillä ei edes ole mitään varainkeruuta, vaan jokainen vanhempi maksaa oman lapsensa itse. Vähävaraisilla on mahdollisuus hakea avustusta koulun kansliasta, mutta toistaiseksi kukaan ei ole siihen turvautunut. Tämä on helppo ja toimiva systeemi. Ei mitään ylimääräistä säätöä sukkien ja vessapapereiden kanssa. Mitä nyt joskus joutuu hajamielisiä muistuttamaan, että lasku on jäänyt maksamatta.
Leirikoulut on tiedossa jo kouluun tullessa, joten kellekään ne eivät tule yllätyksenä. Leirikouluja on vain joka toinen vuosi, joten ei tuollainen 200-400€ per leirikoulu kenenkään taloutta kaada.