Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tatskat menneet Suomessa aivan överiksi

Tatuoinnit ja kansainväliset työpaikat
18.01.2022 |

Yhteiskunta muuttuu ja Suomi on kohtuu suvaitsevainen tatskojen suhteen. Nyt on alkanut työelämässäkin näkyä jopa kaulatatskattuja. Pakko vaan sanoa, että kun olen kansainvälistä bisnestä tehnyt reilut kymmenen vuotta, niin sellaisella habituksella voi tulevaisuudessa olla vaikea löytää hommia Suomen ulkopuolelta. Ja kannattaa ottaa sekin huomioon, että suomalaiset firmat kansainvälistyy kovaa vauhtia, joten asiakkaat, omistajat ja johtajat saattaa silti olla konservatiivisista maista.

Ei saksalainen tai ranskalainen ota vakavasti jotain naamatatskattua veijaria. Japanissa jos on tatskat, niin esimerkiksi kylpylän ovella saatetaan kysyä että onko ylipäätään tatuointeja. Jos on niin ei mitään asiaa kylpylään. Puhumattakaan että tekisit töitä Japanissa saati ylenisit.

Yrittäkää ajatella asiaa suomikuplan ulkopuolelta. Vain harvoissa maissa on normaalia tai edes hyväksyttävää vetää tatskoja varsinkaan näkyville paikoille. Minne muutenkin katosi luonnollisuus.

Kommentit (286)

Vierailija
81/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin sukupolven kuluttua nuoret häpeävät vanhempiensa ja isovanhempiensa idioottimaisia tatuointeja.

Vierailija
82/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuointi on mauton, ruma, tekee kantajasta hirvittävän näköisen. Kukaan joka hiemankaan jotain ajattelee ei ota tatuointeja. Minä en edes oikein pystyisi edes koskemaan tatuoituun naiseen.

Monelle työpaikalle tatuoitu joutuu sanomaan bye bye. Tatuoiduilla on itsetunto-ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit ovat ilmiönä hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset voidaan huijata vaikka minkälaiseen älyttömyyteen. Massan mukana mennään kuvitellen, että ollaan yksilöllisiä, persoonallisia tms. Tämän muodin seuraukset ovat toki poikkeuksellisen pysyvät ja kirjaimellisesti leimaavat seuraajansa ihan riippumatta siitä, missä hommissa tai piireissä loppuelämänsä viettävät.

Tatuoinnin ottaneet eivät ymmärrä, että ihminen muuttuu. Ajatukset ja asenteet muuttuu. Ihmissuhteet muuttuu. Elämä muuttuu. Naurettavinta on tatuoida seurustelukumppanin nimi! 

Järkevät eivät ota tatuointia. Puolijärkevät ottavat pienen. 

Minä en ole järkevä enkä varmaan koskaan tule olemaan. Keskimääristä jonkin verran älykkäämpi todennäköisesti olen.

Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, joten saatat hyvinkin kuulua siihen puoliskoon.

Hyvin mahdollista, mutta voin ainakin kuvitella olevani keksimääräistä älykkäämpi. Se riittää minulle.

Vierailija
84/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin sukupolven kuluttua nuoret häpeävät vanhempiensa ja isovanhempiensa idioottimaisia tatuointeja.

Se on kamalaa. Mutta vanhainkodissa vasta kamalaa onkin, kun iho roikkuu ja leimat on pelkkää suttua.

Vierailija
85/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis itse henk. koht. pidä tatskoista ja päätit tulla pätemään? Tatskat on nuorten juttu (lue: tulevaisuus) ja niitä alkaa näkyä kaikilla koulutusasteilla ja aloilla. Näin ollen ne pikkuhiljaa normalisoituvat ja muuttavat merkitystään työnantajienkin silmissä. Se ettei pääse ehkä töihin johonkin firmaan x paikassa x tuskin painaa paljon keskivertoihmisen vaakakupissa. Uskallan myös sanoa, että vaikka konservatiivisia aloja ja maita löytyy aina, vetävissä työpaikoissa jotka haluavat houkutella nuoria ihmisiä persoonalliset tyylit ja epämuodollisuus ovat nousussa. 

Ja mulla ei muuten käsi sydämellä ole yhtäkään tatskaa eikä tule, mutta en ole silti ole mikään tomppeli. 

N31

Tuohon lihavoituun sen verran, että ei se ole kyllä tulevaisuus sen enempää kuin mikään muukaan aikansa nuorten juttu 1790-luvun spanielinkorvatukasta 1960-luvun mehiläispesäkampaukseen. Toki tatuointi kestää kauemmin kuin kampaus, mutta trendi on trendi, ja tulevaisuuden nuoret luultavasti pitävät vanhempiensa tatskoja tosi noloina. Sitten taas joskus tulevaisuudessa ne voivat olla cool.

Vierailija
86/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit ovat ilmiönä hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset voidaan huijata vaikka minkälaiseen älyttömyyteen. Massan mukana mennään kuvitellen, että ollaan yksilöllisiä, persoonallisia tms. Tämän muodin seuraukset ovat toki poikkeuksellisen pysyvät ja kirjaimellisesti leimaavat seuraajansa ihan riippumatta siitä, missä hommissa tai piireissä loppuelämänsä viettävät.

Tatuoinnin ottaneet eivät ymmärrä, että ihminen muuttuu. Ajatukset ja asenteet muuttuu. Ihmissuhteet muuttuu. Elämä muuttuu. Naurettavinta on tatuoida seurustelukumppanin nimi! 

Minä en ole järkevä enkä varmaan koskaan tule olemaan. Keskimääristä jonkin verran älykkäämpi todennäköisesti olen.

Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, joten saatat hyvinkin kuulua siihen puoliskoon.

Hyvin mahdollista, mutta voin ainakin kuvitella olevani keksimääräistä älykkäämpi. Se riittää minulle.

Itseään keksimääräistä (hih) älykkäämmäksi kuvitteleva voi myös kuvitella tatuointiensa edustavan jotain positiivista. Hän luulee olevansa vähän rohkeampi ja erikoisempi kuin muut, vaikka on oikeasti laumasielu.

Vierailija
87/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis itse henk. koht. pidä tatskoista ja päätit tulla pätemään? Tatskat on nuorten juttu (lue: tulevaisuus) ja niitä alkaa näkyä kaikilla koulutusasteilla ja aloilla. Näin ollen ne pikkuhiljaa normalisoituvat ja muuttavat merkitystään työnantajienkin silmissä. Se ettei pääse ehkä töihin johonkin firmaan x paikassa x tuskin painaa paljon keskivertoihmisen vaakakupissa. Uskallan myös sanoa, että vaikka konservatiivisia aloja ja maita löytyy aina, vetävissä työpaikoissa jotka haluavat houkutella nuoria ihmisiä persoonalliset tyylit ja epämuodollisuus ovat nousussa. 

Ja mulla ei muuten käsi sydämellä ole yhtäkään tatskaa eikä tule, mutta en ole silti ole mikään tomppeli. 

N31

Eivät ne vuosikymmeniä muodissa pysy.

No, jos kaikilla nuorilla kerran on nyt tatuointeja ja ne eivät lähde pois, ne ovat aina muodissa. Työantaja ei voi sanoa "en palkkaa sinua koska sinulla on tatuointi", koska seuraavallakin työnhakijalla on tatuointi ja työnantajalla itselläkin saattaa olla tatuointi koska hänkin oli aikoinaan nuori.  Get it?

Vierailija
88/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseään keksimääräistä (hih) älykkäämmäksi kuvitteleva voi myös kuvitella tatuointiensa edustavan jotain positiivista. Hän luulee olevansa vähän rohkeampi ja erikoisempi kuin muut, vaikka on oikeasti laumasielu.

Näinhän se on, mutta jokainen luo oman todellisuutensa.

Vierailija
89/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, jos ihmisen ulkoinen olemus heijastelee elämäntapaa ja arvoja.

Tatuoinnit saattavat sopia persoonaasi, jos olet tatuointitaiteilija, rikollinen, prostituoitu, merimies, rock-muusikko, jonkin alakulttuurin edustaja tai muuten vain tosi omaperäinen tyyppi, elämäntaiteilija.

Jos olet lähihoitaja Keravalla, tai tavallistakin tavallisemmassa toimistotyössä, kyseenalaistan tatuointien positiivisen kontribuution ulkonäköösi.

Jokaisella on kuitenkin oikeus tehdä keholleen niinkuin tahtoo, joten pidän mielipiteeni kanssaihmisten habituksesta itselläni.

Vierailija
90/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jokin sana tai symboli on niin erinomaisen merkittävä, niin miksi ihmeessä sitä ei voi laittaa vaikka medaljonkiin tai sormukseen tai vaikka piirtää jonnekin seinälle? Itse pidän ihoani niin upeana elimenä, että en halua käyttää sitä alustana millekään.

Vierailija
91/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta jokainen luo oman todellisuutensa.

Ne omat todellisuudet ovat mielikuvitustodellisuuksia, joita todellisuudessa ohjaillaan niin, että kuljet tatskoinesi kuin pässi narussa.

Vierailija
92/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

No, jos kaikilla nuorilla kerran on nyt tatuointeja ja ne eivät lähde pois, ne ovat aina muodissa. Työantaja ei voi sanoa "en palkkaa sinua koska sinulla on tatuointi", koska seuraavallakin työnhakijalla on tatuointi ja työnantajalla itselläkin saattaa olla tatuointi koska hänkin oli aikoinaan nuori.  Get it?

Ei sellaista tilannetta tule enää koskaan, että työvoimasta olisi pulaa. Jatkossa löytyy aina ihmisiä, joilla ei ole niitä tatuointeja. Vanhemmilla ikäluokilla työn saaminen on aina vaikeampaa. Nuoret vievät työpaikat.

Vierailija
93/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Dear N31, taidat olla näitä tikattuja tomppeleita oikeasti, huvittavaa kun joukolla tullaan vinkumaan jos vain mainitseekin ettei pidä tätsköistä. Ja tiedoksi, tatskoissa ei ole MITÄÄN persoonallista enää, se on loppuun kaluttu massamuoti joka on jo sammumassa muissa maissa(poistobisneksillä menee erittäin hyvin) Suomessahan aina tullaan vähän jälkijunassa..

Pata kattilaa soimaa, tuskin ap olisi aloitusta tehnyt ja sinä sitä kommentoinut elleivät toisten ihmisten ihokuvat herättäisi tarpeettoman suuria tunnekuohuja. Ja tarkoitin persoonallisella tyylillä sitä, ettei kuljeta kravatti kaulassa tai harmaassa jakkupuvussa toimistolla niinkuin vanhoina aikoina, vaan saa olla vaikka bänditatuointi tai erikoisempi kampaus tai farkut jalassa. 

Vierailija
94/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kamalaa. Mutta vanhainkodissa vasta kamalaa onkin, kun iho roikkuu ja leimat on pelkkää suttua.

Voi luoja. Eiköhän siellä vanhainkodissa dementoituneena ole suurempiakin huolia kuin suttuiset leimat. Roikkuva iho ilman leimoja ei ole juuri sen kauniimpi. Parempi siis olla vanhenematta ja jättää vanhainkodit väliin kokonaan.

Vierailija
95/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma peruna.

Tatuoinnit on poikkeuksetta aivan s*tanan rumia ja kertoo lähinnä harkintakyvyn puutteesta.

Vierailija
96/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Dear N31, taidat olla näitä tikattuja tomppeleita oikeasti, huvittavaa kun joukolla tullaan vinkumaan jos vain mainitseekin ettei pidä tätsköistä. Ja tiedoksi, tatskoissa ei ole MITÄÄN persoonallista enää, se on loppuun kaluttu massamuoti joka on jo sammumassa muissa maissa(poistobisneksillä menee erittäin hyvin) Suomessahan aina tullaan vähän jälkijunassa..

Pata kattilaa soimaa, tuskin ap olisi aloitusta tehnyt ja sinä sitä kommentoinut elleivät toisten ihmisten ihokuvat herättäisi tarpeettoman suuria tunnekuohuja. Ja tarkoitin persoonallisella tyylillä sitä, ettei kuljeta kravatti kaulassa tai harmaassa jakkupuvussa toimistolla niinkuin vanhoina aikoina, vaan saa olla vaikka bänditatuointi tai erikoisempi kampaus tai farkut jalassa. 

Bänditatuoinnit ovat kaikkein noloimmasta päästä - täältä sivusta huomautettuna. Toki on ihmisiä, joiden mielestä on persoonallista samastua miljoonaan muuhun faniin. Sitten kuljetaan rinta rottingilla, kun iholla komeilee sana tyyliin "Humppaveikot".

Vierailija
97/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Eiköhän siellä vanhainkodissa dementoituneena ole suurempiakin huolia kuin suttuiset leimat. Roikkuva iho ilman leimoja ei ole juuri sen kauniimpi. Parempi siis olla vanhenematta ja jättää vanhainkodit väliin kokonaan.

Ikivanha vitsi jo tuo "mitä ne sitten vanhainkodissakin ajattelee??"

Vierailija
98/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ne ei oo kauniimmaksi tehnyt. Päinvastoin kyllä. Reisitatskoja näkyi naisilla paljon viime kesänä. Kauempaa ne näytti läjältä suonikohjuja. Ehkä ne olikin vain huono yritys peittää suonikohjut.

No, jokainen tyylillään.

Vierailija
99/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään tatuointeja vastaan; saattaisin itsekin ottaa sellaisia, mutta olen köyhä, kipukynnykseni on hyvin matala ja en ole vielä nähnyt kuvaa, jota haluaisin kantaa loppuikäni.

Olen kuitenkin tukka pystyssä seurannut erästä yhä alle 20-vuotiasta sukulaispoikaani, joka on täyttämässä nahkaansa huonoilla tatuoinneilla: tikkukirjaimilla kirjoitettuja kaverien letkautuksia, huonon ammattitatuoijan haparoivia ääriviivoja ja ilmiselvästi jostain tatuointiliikkeen seinältä valittuja "yleiskuvia" ja mörköoopperaa, tilkkeenä tuhruja, joita ei voi tunnistaa edes uutena.

Käsivarret eli se alue, jota parhaiten voi esitellä, on jo tikattu ranteista olkapäihin tällä halvalla hankitulla sutulla. Pidän suuni kiinni, vaikka mieleni tekisi sanoa, että säästäisi paraatipaikkojaan siihen, että on varaa ottaa todella hienoja kokonaisuuksia. Nyt hän on sitä mieltä, että kaikella on merkityksensä. Mutta kuinka tärkeät ne suttuiset karvanopat hauiksessa viiden vuoden kuluttua ovatkaan?

Pienenä lohtuna on se, että tatuointeja on joskus mahdollista peittää uudella tai poistaa kokonaan. Se on kuitenkin niin kallista ja kivuliasta, että monelta jää tekemättä.

Vierailija
100/286 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Ei sellaista tilannetta tule enää koskaan, että työvoimasta olisi pulaa. Jatkossa löytyy aina ihmisiä, joilla ei ole niitä tatuointeja. Vanhemmilla ikäluokilla työn saaminen on aina vaikeampaa. Nuoret vievät työpaikat.

No sitten voinkin huoletta vetää lonkkaa, jos ei tatuoituja tehdastyöläisiä enää palkata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi