Tatskat menneet Suomessa aivan överiksi
Yhteiskunta muuttuu ja Suomi on kohtuu suvaitsevainen tatskojen suhteen. Nyt on alkanut työelämässäkin näkyä jopa kaulatatskattuja. Pakko vaan sanoa, että kun olen kansainvälistä bisnestä tehnyt reilut kymmenen vuotta, niin sellaisella habituksella voi tulevaisuudessa olla vaikea löytää hommia Suomen ulkopuolelta. Ja kannattaa ottaa sekin huomioon, että suomalaiset firmat kansainvälistyy kovaa vauhtia, joten asiakkaat, omistajat ja johtajat saattaa silti olla konservatiivisista maista.
Ei saksalainen tai ranskalainen ota vakavasti jotain naamatatskattua veijaria. Japanissa jos on tatskat, niin esimerkiksi kylpylän ovella saatetaan kysyä että onko ylipäätään tatuointeja. Jos on niin ei mitään asiaa kylpylään. Puhumattakaan että tekisit töitä Japanissa saati ylenisit.
Yrittäkää ajatella asiaa suomikuplan ulkopuolelta. Vain harvoissa maissa on normaalia tai edes hyväksyttävää vetää tatskoja varsinkaan näkyville paikoille. Minne muutenkin katosi luonnollisuus.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin sukupolven kuluttua nuoret häpeävät vanhempiensa ja isovanhempiensa idioottimaisia tatuointeja.
Se on kamalaa. Mutta vanhainkodissa vasta kamalaa onkin, kun iho roikkuu ja leimat on pelkkää suttua.
Voi luoja. Eiköhän siellä vanhainkodissa dementoituneena ole suurempiakin huolia kuin suttuiset leimat. Roikkuva iho ilman leimoja ei ole juuri sen kauniimpi. Parempi siis olla vanhenematta ja jättää vanhainkodit väliin kokonaan.
Itse asiassa vanhukset näyttävät yleensä ilman meikkiä tai kevyesti meikattuina paremmalta kuin raskaassa meikissä. Eivätkä kaikki dementoidu, vaan huolehtivat itsestään ja ulkonäöstään vanhuksenakin. Nuorena sitä vain kuvittelee, että vanhuus on yhdentekevä elämänvaihe.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ne ei oo kauniimmaksi tehnyt. Päinvastoin kyllä. Reisitatskoja näkyi naisilla paljon viime kesänä. Kauempaa ne näytti läjältä suonikohjuja. Ehkä ne olikin vain huono yritys peittää suonikohjut.
No, jokainen tyylillään.
Voisin kokeilla tuota, jos suonikohjut sääressä alkaa häiritsemään. M35
Kauris kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa täysin eri mieltä.
Pyöritän kansainvälistä bisnestä ja olen viikottain neuvotteluissa muiden yrittäjien sekä c-level johdon kanssa. Kun puhutaan tietyn tason rooleista joihin täytyy olla X ja Y pätevyydet siinä ei kauheasti tatuoinnit tai ulkonäkö paina. (Asiallinen pukeutuminen on toki asia erikseen).
Huomauttaisin myös että jos olet vaikutusvaltaisessa roolissa/asemassa sinulla ei ole mitään todistettavaa/näytettävää muille joten voit tehdä ulkonäöllesi lähes mitä vain koska olet kaikesta huolimatta arvostettu.
Hyviä esimerkkejä tatuoiduista johtajista ovat Twitterin CEO sekä 21st Century Foxin entinen CEO.
Minulla ei ole itselläni tatuointeja enkä niitä myöskään halua sillä ne eivät miellytä omaa silmää. En kuitenkaan jättäisi pätevää työntekijää palkkaamatta tatuoinnin vuoksi - en osaa edes selittää miten utopiselta koko ajatus kuulostaa.
Omalla alallani pieleen mennyt rekrytointi voi maksaa jopa satoja tuhansia - joten kysymys sinulle aloittaja: luuletko todella että suuren mittakaavan päätökset/sopimukset/palkkaukset kaatuvat siihen että henkilöllä on tatuointi? Matkustan jatkuvasti mainitsemiisi konservatiivisiin maihin ja voin sanoa että vastaus on ei.
Mukavaa päivää kaikille.
Twitterin CEO on hieman ohi menevä verrokki tähän keskusteluun. Toki voit oman alasi kärkeen päässeenä tehdä omaperäisiä ratkaisuja, mutta silloin olet ehkä yksi kymmenestämiljoonasta. Nyt puhutaan niistä lopuista.
Vierailija kirjoitti:
Tatuointi on mauton, ruma, tekee kantajasta hirvittävän näköisen. Kukaan joka hiemankaan jotain ajattelee ei ota tatuointeja. Minä en edes oikein pystyisi edes koskemaan tatuoituun naiseen.
Tuo on ihan hyvä periaate. Saapahan puolisoni ainakin olla rauhassa sinulta, jos joskus satutte kohtaamaan jossain.
Minua ei puolisoni tatuointi haittaa yhtään. Otti sen peittääkseen arven. Ei minua se arpikaan haitannut, mutta häntä haittasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis itse henk. koht. pidä tatskoista ja päätit tulla pätemään? Tatskat on nuorten juttu (lue: tulevaisuus) ja niitä alkaa näkyä kaikilla koulutusasteilla ja aloilla. Näin ollen ne pikkuhiljaa normalisoituvat ja muuttavat merkitystään työnantajienkin silmissä. Se ettei pääse ehkä töihin johonkin firmaan x paikassa x tuskin painaa paljon keskivertoihmisen vaakakupissa. Uskallan myös sanoa, että vaikka konservatiivisia aloja ja maita löytyy aina, vetävissä työpaikoissa jotka haluavat houkutella nuoria ihmisiä persoonalliset tyylit ja epämuodollisuus ovat nousussa.
Ja mulla ei muuten käsi sydämellä ole yhtäkään tatskaa eikä tule, mutta en ole silti ole mikään tomppeli.
N31
Eivät ne vuosikymmeniä muodissa pysy.
No, jos kaikilla nuorilla kerran on nyt tatuointeja ja ne eivät lähde pois, ne ovat aina muodissa. Työantaja ei voi sanoa "en palkkaa sinua koska sinulla on tatuointi", koska seuraavallakin työnhakijalla on tatuointi ja työnantajalla itselläkin saattaa olla tatuointi koska hänkin oli aikoinaan nuori. Get it?
Ei sellaista tilannetta tule enää koskaan, että työvoimasta olisi pulaa. Jatkossa löytyy aina ihmisiä, joilla ei ole niitä tatuointeja. Vanhemmilla ikäluokilla työn saaminen on aina vaikeampaa. Nuoret vievät työpaikat.
No sitten voinkin huoletta vetää lonkkaa, jos ei tatuoituja tehdastyöläisiä enää palkata.
Jos on varaa, niin vetele tatuoitua lonkkaasi. Valtiolla ei ehkä ole varaa lonkanvetelyäsi rahoittaa, kun tehtaat on siirretty Kiinaan. Siellä riittää porukkaa tekemään työsi jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma peruna.
Tatuoinnit on poikkeuksetta aivan s*tanan rumia ja kertoo lähinnä harkintakyvyn puutteesta.
Lainaan omaa perunaani.
Korjaan, lähes poikkeuksetta.
Kulttuurilliset tatuoinnit on ok, muttei nekään hienoja imo.
Samaten tatuoinnilla voi peittää mm. palovamma-aluetta tai vastaavaa, mikäli kokee heikkoa itsetuntoa tuon seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissahan jos käy ilmi että on tatuoitu laitetaan heti seurantaan Yakuzan eli paikallisen mafian tai sen yhteistyötahon mahdollisena jäsenenä. Se on täysin ymmärrettävää ja monella tapaa oikein.
No ei kyllä laiteta eikä ole ymmärrettävää ja oikein. Ei ole oikeasti edes kylpylöissä niin tarkkaa kuin annetaan ymmärtää, monesti riittää, että peittää tatuoinnin esim. ihoteipillä. Ei toki onnistu jos on paljon kuvia tai ne ovat isoja, mutta joku pienikokoinen tatuointi on helposti peitettävissä. Ja länsimaalaisten tatuoinneista ei välttämättä muutenkaan olla kovin kiinnostuneita, sillä heidän ei oleteta kuuluvan yakuzaan.
Ap:lle tiedoksi: maailma muuttuu myös muualla kuin Suomessa, ja jopa siellä Japanissa tatuoinnit ovat alkaneet yleistyä, vaikka stigma onkin yhä olemassa. Kymmenen-parinkymmenen vuoden päästä tilanne voi olla ihan erilainen sielläkin. Japani on konservatiivinen yhteiskunta, mutta kyllä siellä käydään ihan samoja keskusteluja mm. tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta kuin länsimaissakin. Nuoriso elää eri maailmassa kuin vanhempansa, mutta ei mene kauaa kun nykyinen nuoriso korvaa vanhemman ikäpolven työelämässä ja politiikassa. Asiat muuttuu, kannattaa siis tottua siihen, että saatat joutua katselemaan niitä kaulatatuointeja jatkossakin.
Minulla ei sitten ole eikä tule olemaan tatuointeja, joten ei ole oma lehmä ojassa.
Nuoriso haluaa aina erottua vanhemmasta sukupolvesta ja tässä käy juuri niin, että kaunista pihdasta uhoa arvostetaan nuorison keskuudessa ja tuollainen ylenmääräinen ihon tuhriminen on ihan boomeri hommaa. Nykyiset teini.ikäiset eivät enää tatskoja halua, se on yli 30 vuotiaden hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis itse henk. koht. pidä tatskoista ja päätit tulla pätemään? Tatskat on nuorten juttu (lue: tulevaisuus) ja niitä alkaa näkyä kaikilla koulutusasteilla ja aloilla. Näin ollen ne pikkuhiljaa normalisoituvat ja muuttavat merkitystään työnantajienkin silmissä. Se ettei pääse ehkä töihin johonkin firmaan x paikassa x tuskin painaa paljon keskivertoihmisen vaakakupissa. Uskallan myös sanoa, että vaikka konservatiivisia aloja ja maita löytyy aina, vetävissä työpaikoissa jotka haluavat houkutella nuoria ihmisiä persoonalliset tyylit ja epämuodollisuus ovat nousussa.
Ja mulla ei muuten käsi sydämellä ole yhtäkään tatskaa eikä tule, mutta en ole silti ole mikään tomppeli.
N31
Eivät ne vuosikymmeniä muodissa pysy.
No, jos kaikilla nuorilla kerran on nyt tatuointeja ja ne eivät lähde pois, ne ovat aina muodissa. Työantaja ei voi sanoa "en palkkaa sinua koska sinulla on tatuointi", koska seuraavallakin työnhakijalla on tatuointi ja työnantajalla itselläkin saattaa olla tatuointi koska hänkin oli aikoinaan nuori. Get it?
Ei sellaista tilannetta tule enää koskaan, että työvoimasta olisi pulaa. Jatkossa löytyy aina ihmisiä, joilla ei ole niitä tatuointeja. Vanhemmilla ikäluokilla työn saaminen on aina vaikeampaa. Nuoret vievät työpaikat.
No sitten voinkin huoletta vetää lonkkaa, jos ei tatuoituja tehdastyöläisiä enää palkata.
Jos on varaa, niin vetele tatuoitua lonkkaasi. Valtiolla ei ehkä ole varaa lonkanvetelyäsi rahoittaa, kun tehtaat on siirretty Kiinaan. Siellä riittää porukkaa tekemään työsi jo nyt.
Sitten olen kusessa. Ei voi mitään.
Tämäkin turhake touhu loppuu kun venäjä hyökkää.
Siis kaunista puhdasta ihoa tietenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Japanissahan jos käy ilmi että on tatuoitu laitetaan heti seurantaan Yakuzan eli paikallisen mafian tai sen yhteistyötahon mahdollisena jäsenenä. Se on täysin ymmärrettävää ja monella tapaa oikein.
Eikö Yakuzalla ole aivan omat tatuoinnit?
Ehkä palstan tatuointihullu onkin joku ammattitatuoija. Nämä haukkumisketjut herättävät aina halun hankkia tatuointi! ❤️
Miettikääs tribaaleja ja kiinalaisia merkkejä. 20 vuotta sitten niin in, nyt noloa. Ongelma on nuorten täydellinen kurittomuus. Kukaan ei aseta rajoja, ei anneta eikä uskalleta. Tehdään tekoja joiden seurauksista saa kärsiä loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei kaikki ihmiset halua tehdä kansainvälistä uraa isossa firmassa. Ja ne jotka haluaa, eivät yleensä ole edes kiinnostuneita tatuoinneista.
Moni on ihan tyytyväinen vaikka Suomessa hoitajana, kokkina, parturina jne. Silloin ei ole mitään väliä onko tatskoja vai ei.
Minusta yltäpäältä tatuoitu sairaanhoitaja on vitsi, samoin poliisi.
Ennen tatuoituja ei olisi todellakaan hyväksytty poliisi- tai sairaahoito-opistoihin, soisin saman periaatteen palaavan takaisin.
Naurettavaa jos poliisi näyttää enemmän rikollisliigaan kuuluvalta kuin asialliselta, sama sairaanhoitajien kanssa jotka tatuoituja ja on tekokynttä ja naama kilon pakkeleissa, kyllä menee kunnioitus ja luottamus minimiin, kertoo ettei ihminen ole kovin älykäs.
Inhottaa myös poliisit joilla tekoripset jne, todella surullinen näky.
Tää sun kommentti kertoo, ettet ole kovin älykäs. Oot päässy helpolla jos susta on todella surullista, että poliisilla on tekoripset :D
Siis miksi tämäkin Nyt jos koskaan-ohjelman Karoliina on tatuoinut itsensä kaulaa myöten?
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/nyt-jos-koskaan/2159446-sami-kurosen-uu…
Kaunis tyttö. Miksi pilasi itsensä? Miksi?
Reisitatuoinnit näyttää isolta mustelmalta kun naiset kesällä lyhyissä sortseissa 😅
Vierailija kirjoitti:
Kiitän joka päivä sitä, etten ottanut muinoin hihatatskoja ym., sillä nykyään niitä on joka toisella salipissiksellä. Tatskat ei ehkä ole se juttu, mitä kannata ottaa trendin takia.
Saahan sen käden kyynärnivelestä poikki ja implantin tilalle.
No onko nekin nyt sitten Ruotsissa paremmin ?
Kaikki ylimääräiset pennit laittanut näihin merenneito tatuointeihin.... ihme kun kukaan ei tunnista Arielia! Eikö ihmiset katso piirrettyjä?
Kuvat ovat alempien sosiaaliluokkien juttuja ja boomereiden aikaa. Hyvin voi yleistää ne elämässä epäonnistuneiden ja kakkoskorin porukan sekä ghettosakin jengitunnuksiksi.
Olen aloittajan kanssa täysin eri mieltä.
Pyöritän kansainvälistä bisnestä ja olen viikottain neuvotteluissa muiden yrittäjien sekä c-level johdon kanssa. Kun puhutaan tietyn tason rooleista joihin täytyy olla X ja Y pätevyydet siinä ei kauheasti tatuoinnit tai ulkonäkö paina. (Asiallinen pukeutuminen on toki asia erikseen).
Huomauttaisin myös että jos olet vaikutusvaltaisessa roolissa/asemassa sinulla ei ole mitään todistettavaa/näytettävää muille joten voit tehdä ulkonäöllesi lähes mitä vain koska olet kaikesta huolimatta arvostettu.
Hyviä esimerkkejä tatuoiduista johtajista ovat Twitterin CEO sekä 21st Century Foxin entinen CEO.
Minulla ei ole itselläni tatuointeja enkä niitä myöskään halua sillä ne eivät miellytä omaa silmää. En kuitenkaan jättäisi pätevää työntekijää palkkaamatta tatuoinnin vuoksi - en osaa edes selittää miten utopiselta koko ajatus kuulostaa.
Omalla alallani pieleen mennyt rekrytointi voi maksaa jopa satoja tuhansia - joten kysymys sinulle aloittaja: luuletko todella että suuren mittakaavan päätökset/sopimukset/palkkaukset kaatuvat siihen että henkilöllä on tatuointi? Matkustan jatkuvasti mainitsemiisi konservatiivisiin maihin ja voin sanoa että vastaus on ei.
Mukavaa päivää kaikille.