Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sait mukaan lapsuudenkodista lähtiessäsi?

Vierailija
15.05.2015 |

Nykyään nuorille pitää olla KAIKKI valmiina, kun omaan (opiskelija)asuntoon lapsuudenkodista muutetaan.

Kovasti ovat ajat ja tavat muuttuneet vuosikymmenten myötä. Mitä sinä sait mukaasi tai mitä vanhempasi ostivat sinulle lapsuudenkodista pois muutettuasi? Millä vuosikymmenellä muutit?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteeni ja päiväkirjani, en muuta. Ja muutin kotoa 1990-luvulla.

Vierailija
42/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"]

Auto, asunto, sen huonekalut ja lupaus rahallisesta tuesta sun muuta pientä...

[/quote]

Ja saamistani alapeukutuksista sen huomaa miksi kannatti olla hipihiljaa siitä mitä sain pois kotoa lähtiessäni...

Onko se todellakin noin paha asia? Teiltä muilta pois? Vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk.koht. tavaroiden lisäksi sain Finlaysonin lakanoita ja pyyhkeitä. Oli sukulaisia siellä vuosikymmeniä töissä, mm. äitini. Terveisiä Tampereelle täältä pajlon parjatusta Helsingistä:).

Vierailija
44/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kolmekymmentä vuotta sitten muutin, ja mukaan sain omasta huoneesta vuodesohvan ja kirjahyllyn, lisäksi vanhemmat ostivat ruokapöydän ja tuolit, lipaston, nojatuolin ja television ja pyykkikoneen. Astioita ja liinavaatteita olin ostanut itse kesätyörahoilla. Kummitäti osti kattiloita ja silitysraudan. Mattoja ja verhoja löytyi äidin kaapeista ja sain ottaa niistä mitä halusin. Lisäksi mummoni joutui tuolloin pysyvästi laitoshoitoon, hänen asunnostaan sain valaisimia, silityslaudan, keittiöjakkaran, radion ja yöpöydän. Noilla pääsi ruhtinaallisesti alkuun 80-luvun alussa, omasta mielestäni huushollini oli hieno.

Vierailija
45/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut telkkari koko opiskeluaikaan, eikä vuosia sen jälkeen. Itse asiassa vasta nykyinen mieheni raahasi asuntooni telkkarin v 1993. Tavaroista on vain ongelmaa, nyt ei minnekään mahdu mikään....

Vierailija
46/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison kullin. Kiitos. Hyvin ole pärjännyt elämässä.

Vierailija
47/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tarvittavan sain. Vanhempani olivat säilyttäneet esim. vanhan kahvinkeittimen, mikron ja vatkaimen juuri siksi, että sain ottaa ne mukaani, vaikka olivat ostaneet itselleen uudet jo joitain vuosia aiemmin. 

Minusta ennenkin moni sai mukaansa vanhoja tavaroita kotoa. En usko että moni nykyään huolisi niin huonokuntoista/rumaa kamaa mitä ennen käytettiin. Ihan kamalan näköinenhän se "sisustus" oli, mutta niillä mentiin. Kattilasta saattoi puuttua kahva ja paistinpannu oli ihan karrella.

Vierailija
48/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]Ette te kaikki voi olla niin köyhistä kodeista ettei vanhemmilla ollut juuri mitään antaa mukaan. Tai sitten teidän vanhemmat on olleet poikkeuksellisen ilkeitä ja tyhmiä eivätkä ole välittäneet lapsistaan lainkaan!
[/quote]

Mulla oli 12 sisarusta, joten en edes odottanut, että vanhemmat antavat tykötarpeet. Eikä se, että eli vähällä ja hankki pikkuhiljaa tarvitsemaansa ollut itselleni huono juttu. Arvostin kaikkea, minkä sain hankittua. 21

Vierailija
49/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]

Ette te kaikki voi olla niin köyhistä kodeista ettei vanhemmilla ollut juuri mitään antaa mukaan. Tai sitten teidän vanhemmat on olleet poikkeuksellisen ilkeitä ja tyhmiä eivätkä ole välittäneet lapsistaan lainkaan!

[/quote]

ei silloin ollut tapana, ja mä olin nuorin, ei muutkaan olleet saaneet. Silloin oletettiin että lapsi hoitaa sen itse. Toki esim mulle isosiskot toi lahjaksi jotain kattiloita tai maton yms. Siis 1980- luvulla.

[/quote]Kyllä 1980-luvulla oli jo tapana ostaa asuntoja lapsille jotka lähti opiskelemaan.

[/quote] Mun serkuille (5kpl) vanhemmat osti kämpät Helsingistä 1980-luvulla (3 eri perheen lapsia eli max 2 kämppää/perhe). Oli ASP-systeemi, jossa vanhemmat saattoi säästää lastensa puolesta ja sitten sai halpakorkoisen lainan.

Vierailija
50/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]

Ette te kaikki voi olla niin köyhistä kodeista ettei vanhemmilla ollut juuri mitään antaa mukaan. Tai sitten teidän vanhemmat on olleet poikkeuksellisen ilkeitä ja tyhmiä eivätkä ole välittäneet lapsistaan lainkaan!

[/quote]

ei silloin ollut tapana, ja mä olin nuorin, ei muutkaan olleet saaneet. Silloin oletettiin että lapsi hoitaa sen itse. Toki esim mulle isosiskot toi lahjaksi jotain kattiloita tai maton yms. Siis 1980- luvulla.

[/quote]Kyllä 1980-luvulla oli jo tapana ostaa asuntoja lapsille jotka lähti opiskelemaan.

[/quote]

no ehkä joillain oli. Itse muutin maalta Helsinkiin1981, yksiö olis silloin jo maksanut omakotitalon hinnan....

Vierailija
51/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"]

[/quote]

Ja saamistani alapeukutuksista sen huomaa miksi kannatti olla hipihiljaa siitä mitä sain pois kotoa lähtiessäni...

[/quote]

Mä olen yksinkertaisesti ollut koko elämäni katkera kaltaisillesi kenellä on välittävät vanhemmat joilla on varaa tuollaisiin. Olen koko elämäni ollut siitä katkera, vieläkin vaikka itse jo olen keskimääräistä parempi tuloisempi. T. Se jolla oli aina pienet vaatteet.

Vierailija
52/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman neitsytvuoteeni. Hobby Hallin -ei minkään merkkisen- astiaston. Taisi olla lautaset ja jotku kahvikupit. Sellainen setti joka maksoi tarjouksessa viime vuosituhannen puolella ehkä 100 mk. Lisäksi taisi olla paistinpannu ja kattila, sekä mummoni vanha silitysrauta kun hän osti uuden. Eipä sitä muuta tarvinnut :)

Vierailija
53/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen homma kun täällä ei nyt olekaan niitä rikkaita Ullanlinnassa asuvia lääkäreitä/kirurgeja paikalla:).

Vierailija
54/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1993. Kyllä mun on täytynyt jonkin verran rahaa saada, koska ostin heti patjan. Halvimman. Sit oli pari lakanaa ja itse kutomani matto, lapsuuden kestänyt pyyhe ja pari joululahjaksi saamaani lasia.

Vierailija
55/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"]

[/quote]

No, ymmärrät varmaan itsekin selkeästi mikä onnenpossu olet. Ei kannata kateuskorttia esiin ottaa, ihan realiteetit riittävät, kiitos. Nauti sinä osastasi, me muut rimpuilemme parhaamme mukaan ;)

[/quote]

Vierailija
56/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:25"]

Ihmeellinen homma kun täällä ei nyt olekaan niitä rikkaita Ullanlinnassa asuvia lääkäreitä/kirurgeja paikalla:).

[/quote]

No miten se tähän liittyy? Kirurgikin on hyvinkin voinut lähteä aikoinaan reppu selässä maailmalle.

T: 52 akateeminen, muttei akateemikko :)

Vierailija
57/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä huoneessani oli, sitten astioita, olohuoneesta sohvan ja tv:n ja jotain muuta pientä, loput ostin Ikeasta :))

Vierailija
58/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"] Auto, asunto, sen huonekalut ja lupaus rahallisesta tuesta sun muuta pientä... [/quote] Ja saamistani alapeukutuksista sen huomaa miksi kannatti olla hipihiljaa siitä mitä sain pois kotoa lähtiessäni... Onko se todellakin noin paha asia? Teiltä muilta pois? Vai mitä? [/quote] Mä olen yksinkertaisesti ollut koko elämäni katkera kaltaisillesi kenellä on välittävät vanhemmat joilla on varaa tuollaisiin. Olen koko elämäni ollut siitä katkera, vieläkin vaikka itse jo olen keskimääräistä parempi tuloisempi. T. Se jolla oli aina pienet vaatteet.

[/quote]

No, saatan sen toki ymmärtää mutta korostan vielä etten ole ikinä kellekään mitään elvistellyt tuolla.

Vanhempani elävät vielä ja olen vieläkin -totta kai- todella kiitollinen siitä miten he minua tiukassa taloudellisessa tilanteessa aikoinaan auttoivat.

Vierailija
59/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omilla kesätyörahoilla ostetun läppärin ja omia vaatteita :D Nojaa ihan hyvin tässä on pärjätty, olen asunut jo puoli vuotta omillani :) Eikä ole mikään valmiiksi kalustettu solu tms, vaan ihan yksiö.

N17

Vierailija
60/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olleeni onnekas, sillä sain omasta huoneesta sänkyni ja vanhan isän tekemän pöydän sekä vanhoja keittiötarvikkeita plus lakanoita sen verran että pääsi alkuun. Jatkossakin tiesin vanhempien auttavan jos on tarvis, tosin itse halusin näyttää pärjääväni omillani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä