Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sait mukaan lapsuudenkodista lähtiessäsi?

Vierailija
15.05.2015 |

Nykyään nuorille pitää olla KAIKKI valmiina, kun omaan (opiskelija)asuntoon lapsuudenkodista muutetaan.

Kovasti ovat ajat ja tavat muuttuneet vuosikymmenten myötä. Mitä sinä sait mukaasi tai mitä vanhempasi ostivat sinulle lapsuudenkodista pois muutettuasi? Millä vuosikymmenellä muutit?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohva, oma sänky, oma tv, keittiön pöytä ja tuoleja, pesukone, kirjahylly, työpöytä, kattiloita, verhot, yms... Sain siis viedä oman huoneeni sisällön sekä sukulaisilta käytettyinä isompia huonekaluja.

Näin siis vuonna 2010.

Vierailija
102/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaiken tarvitsemani ja loput vanhempani osti. Muutettiin poikaystävän kanssa samalla yhteen ja mun vanhemmat osti meille uutena ainakin sängyn, peitot ja tyynyt, kirjahyllyn ja valaisimia. Ruokapöytä, sohva ja jotain muuta saatiin poikaystävän puolelta käytettynä (poikaystävä tosin joutui niistä maksamaan).

Lakanoita, pyyheliinoja, astioita, verhot, päiväpeitto yms. sain kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mukaan hyvän itsetunnon, käytöstavat ja kasvatuksen. Kaiken muun pystyn noiden avulla hankkimaan.

Vierailija
104/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"] Auto, asunto, sen huonekalut ja lupaus rahallisesta tuesta sun muuta pientä... [/quote] Ja saamistani alapeukutuksista sen huomaa miksi kannatti olla hipihiljaa siitä mitä sain pois kotoa lähtiessäni... Onko se todellakin noin paha asia? Teiltä muilta pois? Vai mitä? [/quote] Mä olen yksinkertaisesti ollut koko elämäni katkera kaltaisillesi kenellä on välittävät vanhemmat joilla on varaa tuollaisiin. Olen koko elämäni ollut siitä katkera, vieläkin vaikka itse jo olen keskimääräistä parempi tuloisempi. T. Se jolla oli aina pienet vaatteet.

[/quote]

Mun mielestä sun katkeruuden kohde osoittaa nyt väärään suuntaan. Jos sinun vanhemmat ei välittäneet, ei se ole näiden vika, joiden vanhemmat välitti. ei minullakaan leveät eväät olleet, mutta hyvin selvinnyt ja olen lähinnä iloinen ystävieni puolesta joilla kivat ja välittävät vanhemmat. ei se minulta ole pois. Olet hyvin pärjännyt sinäkin siis? Miksi katkeroitua? Nauti elämästä, ole ylpeä itsestäsi. Katkeruus ja paha mieli vahingoittaa itseäsi ja omaa elämänlaatuasi. 
[/quote]
Toinen "katkera" ilmoittautuu, mutta en ole negatiivisella tavalla katkera. Olen aidosti iloinen ystävieni puolesta, joiden vanhemmat edes joskus SOITTAVAT JA PYYTÄVÄT KYLÄÄN, sillä minulle ei tätä ihmettä koskaan tapahdu. Joten joskus olen hetken katkera omista lähtökohdistani, mutta enemmän vanhemmilleni. En ole sitä mieltä, etteikö muut ansaitsisi, päinvastoin: jokainen andaitsisi hyvät vanhemmat, onneksi niitäkin on!

Vierailija
105/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani tajusin, etten saanut käytännössä mitään. Omasta huoneestani sain kaiken haluamani, mutta eivätpä vanhemmat niillä (vähillä) tavaroilla olisi mitään tehneetkään. Nollasta siis lähdin, kun kaikki kodintavarat ruokailuvälineistä lakanoihin, verhoihin, siivousvälineisiin, sohvaan ja keittiönpöytään piti hankkia. Samoin kaikki pienelektroniikka, läppäri ja pyykinpesukone menivät omasta pussista. Onneksi olin ollut ahkera tyttö koulussa ja sain ostettua lähes kaiken stipendi- ja ylppärilahjarahoilla. Olipas herätys, etten tosiaan saanut lusikan lusikkaa tai lakanaa edes. Ihan kivat vanhemmat mulla kuitenkin on ja muuten ovat kyllä olleet apuna esim. muutoissa. Niin ja muutosta noin 10 vuotta.

Vierailija
106/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Toinen "katkera" ilmoittautuu, mutta en ole negatiivisella tavalla katkera. Olen aidosti iloinen ystävieni puolesta, joiden vanhemmat edes joskus SOITTAVAT JA PYYTÄVÄT KYLÄÄN, sillä minulle ei tätä ihmettä koskaan tapahdu. Joten joskus olen hetken katkera omista lähtökohdistani, mutta enemmän vanhemmilleni. En ole sitä mieltä, etteikö muut ansaitsisi, päinvastoin: jokainen andaitsisi hyvät vanhemmat, onneksi niitäkin on!

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Amen!

Vierailija
107/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikennäköistä huonekalua kotoa tai sukulaisilta. Kaikki toki oli vanhaa ja käytettyä, mitään uutta ei ostettu (paitsi tiskiharja ja luutut). Yleisesti ottaen taso oli sellaista, että myöhemmin kalusteista pikkuhiljaa luopuessa oli lähestulkoin kaikki parempi vain heittää roskalavalle, kun ei niiden kunto myyntiäkään olisi kestänyt. Jotain vähän parempikuntoista lahjoitin eteenpäin. Kaikkea tarpeellista kuitenkin oli aina keittiön pöydästä sohvaan ja verhoista astioihin. Kotoa muutin 15 vuotta sitten.

Vierailija
108/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vaatteet ja tavarat, jotka olin nekin itse kustantanut. Muutin 2010-luvulla.

Vierailija
109/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatelkkarin ja isä maalasi pari hankkimaani huonekalua..vuodevaatteet ehkä, en muista enää tarkkaan. Omille lapsille ei kelvanneet käytetyt astiat eikä juuri mikään muukaan, sängyt ottivat mukaansa, että eivätpä hekään paljoa saaneet kun ei säästöjäkään ollut, mutta autetaan kyllä kaikessa..

Vierailija
110/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain oman huoneen kamat ja n. 50000 mk rahaa. Tämä oli vuosituhannen vaihteessa. Säästeliäästi käytin tuota summaa ja se auttoi niin etten tarvinnut opintolainaa. Ymmärsin kyllä että pääsin helpolla ja omista kesätöistä jäi sitten varaa rlllutella ja nauttia  nuoruudesta. 

Vierailija
111/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiset tavarat eli vaatteeni, valokuvat, lapsuuden lelut yms... kaksi pussilakanasettiä ja muutama kylpypyyhe jotka olin saanut lahjaksi. Pöllin salaa kaapista yhden aluslakanan :D sänkyni sain ottaa mukaan, muita kalusteita mulla ei edes ollut kun eipä ollut mitään omaa huonettakaan, olohuoneen nurkassa nukuin. Kellarista sain ottaa vanhan ruokapöydän ja tuolit. Muuttopäivänä kävin ostamassa kierrätyskeskuksesta sohvan ja siinä mun huonekalut olikin, eipä siihen pieneen yksiöön hirveesti enempää olis mahtunutkaan. Ihan hyvin pärjäilin kun osasin (ja toki osaan edelleen) käyttää rahaa ja olen aina ollut säästäväinen, tilille oli säästettynä tonni kun muutin ja siitä sitten ostelin tarvittavat ja maksoin takuuvuokran :) vuosi oli 2011 ja olin juuri täyttänyt 18 (eli musta ei ollut enää rahallista hyötyä kun opintotukikin tuli omalle tilille)

Vierailija
112/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet vuodevaatteet ja pyyhe sekä omat vaatteet. Lisäksi äidin kutomat matto ja torkkupeite. Astiat ostin itse, tyyliin yksi kattila, yksi lusikka jne. Vuosi oli 1982 ja muutin kalustettuun solukämppään. Torkkupeite on minulla vieläkin. Rahallista apua en saanut, ei heillä ollut siihen varaa, mutta säästäväiseksi oppineena pärjäsin opintorahalla ja -lainalla sekä kesätyöansioilla mielestäni ihan hyvin.

Vierailija
113/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:25"]

Ihmeellinen homma kun täällä ei nyt olekaan niitä rikkaita Ullanlinnassa asuvia lääkäreitä/kirurgeja paikalla:).

[/quote]

Miksei sellainen olisi voinut 1980-luvulla muuttaa köyhien vanhempien luota yksiöön saaden mukaansa vain lakanat tai halpahallin astiat?

Vierailija
114/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:06"]

Minulla oli vuodevaatteet, kaksi settiä lakanoita, pari pyyhettä, metallikattila, herätyskello, ja vesipannu. Jokunen lusikka, veitsi ja haatukka ja yksi lautanen :-). Vuonna 1981 läksin opiskelemaan yliopistoon, asuin kalustetussa asunnossa alivuokralaisena.

[/quote]

Juuri näin se meni vielä 80-luvulla.

[/quote]

Jotain tähän tyyliin vielä 90-luvun lopullakin. Lisäksi vanhempani ostivat minulle sellaisen retkivuoteen ja jakkaran, jota pidin yöpöytänä. Eikä tullut mieleen edes pyytää enempää.

Vierailija
115/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö hetkinen. Sain omat huonekaluni, siis omasta huoneesta sängyn, maton, LIsäksi keräämäni/minulle kerätyt astiat, sekä tietenkin muut omat tavarat.

muuten taisin saada... Pari pyyhettä ja lakanaa. Isän iudelta naisystävältä sain jämäpesukoneen ja -sohvapöydän. Äiti maksoi ruokapöydän tuolit, ja isä maalit niiden tuunaamiseen. Siinäpä se sitten olikin. Ai niin, ja äiti maksoi puolet takuuvuokrasta, mutta se oli lainaa.

viime vuoden lopussa muutin, ja vanhempani ovat todella hyvätuloisia. Meillä on myös hyvät välit, ja koen, että he auttavat minua tarpeeksi.

Vierailija
116/116 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:55"]

Auto, asunto, sen huonekalut ja lupaus rahallisesta tuesta sun muuta pientä...

[/quote]

Onnittelut Sinulle! Tasan ei käy onnen lahjat.......
[/quote]

Eihän tuo takaa onnea. Kysymyksessähän on ainoastaan materia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi