Ihmetyttää ihmisten rahankäyttö
Miten ihmeessä niin monella aikuisella ihmisellä on rahankäyttö lähtenyt aivan lapasesta? Ostellaan kaikkea turhaa ja sitten itketään loppukuukausi kun ei ole kuin 25 € ruokaan rahaa.Toinen on nämä sosiaalituen varassa elävät, miten monelle teistä ei kelpaa kuin paras ja kallein? En yleistä että kaikki tekisivät näin, mutta tämä on todella yleistä.
Olen itse osa-aikaisessa työssä, rahaa verojen jälkeen jää n. 1100 € kuussa, sama on miehelläni Eli yhteensä tulomme n. 2200 €/kk. Perheessä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten lapsilisät n. 200 € tähän päälle. Tästä maksamme vuokraa 800 €/kk joten asumisen jälkeen jää 1600 €/kk elämiseen. Kun tästä maksaa vakuutukset, puhelinlaskut, netit, työmatkat, ruuat, päivähoitomaksut, vaipat, lääkäri/lääkekulut, opintolainan lyhennykset, autolainan lyhennys, tarvittavat vaate/kenkäostot niin silti tilillä on rahaa. Emme tupakoi/käytä alkoa. Syömme paljon kasviksia ja ruuat tehdään alusta loppuun itse.
Eikö nykyisin enää eletä ns. tasarahalla ollenkaan? Eikö käytetyt vaatteet/tavarat kelpaa enää? Mikä on syynä ettei rahaa osata enää käyttää sen mukaan mitä sitä on?
Ja mainitaan että tätä tapahtuu iästä riippumatta, myös varttuneemmilla eläkeikää hipovilla on ongelmia rahankäytössä, ei vain nuorilla.
Kommentit (245)
Jep.Ihmisille ei riitä mikään.Onneksi omat vähät rahat (600-800e kk) riittää elämiseeni.Välillä jää säästöönkin.Ja asun vielä pk-seudulla..
Mulla meni viime kuussa lasten kevätkenkiin 120 euroa ja vaatteisiin 180 euroa. Kaksi lasta.
Vastaavat menot toistuvat aina vuodenaikojen vaihtuessa.
6 kannattaa käyttää kirpparia.Ostan usein käyttämättömiä vaatteita tai merkkikuteita parilla eurolla!Kirppiksillä nykyisin hyviä vaatteita.Mitään en osta enää ns.uutena.FB-kirpparitkin hyviä!T.5
Hei nelonen, mielestäni on ihmisen oma valinta asuuko vuokralla vaiko omassa, koska nykyiset tulomme ei riittäisi omassa asumiseen, siksi vuokra-asunto on meille pakollinen. Kyllä minäkin mielelläni omaa maksaisin ja asuisin leveämmin, mutta nykyiseen on tyydyttävä koska tulot ovat pienet.
Meilläkin on sähkölämmitys joten tuttua hommaa talvikuukausien sähkölaskut, niihin säästämme mm. kesälomarahoista osan, ja koska sitä rahaa jäi muutenkin niin kaikki säästötilille ja sieltä tarvittaessa ottaa sitten suurempiin menoihin. Ja säästötilimme ei ole virallinen säästötili vaan lähinnä hätävarakassa, ihan käyttötilinä toimii.
Keittiöremontti on oma valintasi joten en myöskään näe että se olisi mainitsemisen arvoista, jos vesivahinko tai muu taustalla niin silloinhan vakuutusyhtiö korvaa, joten nyt kyllä jäin ihmettelemään tätä "helppo sinun on, mutta ajattelepa miten minulla" -avaustasi.
Kiitos kuitenkin näkökulmasta!
-ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua).
Työmatkakulut - niin mitähän ne mahtavat teillä olla?! Meillä menee 60 euroa bensaan per viikko per naama. Siitä tulee 500 euroa kuukaudessa.
Olen huomannut, että usein nämä jotka "osaavat" käyttää rahaa, ovat niitä, jotka asuvat vuokralla, kaupunkien keskustoissa tai muuten palvelujen lähellä, ja vieläpä eivät omista mitään (omaisuutta joutuu hoitamaamaan ja siihen meneee tuhansia euroja vuodessa).
[/quote]
Se on nimenomaan rahankäytön osaamista, ettei hanki itselleen ylimääräisiä, vältettäviä menoja.
Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]
Jep.Ihmisille ei riitä mikään.Onneksi omat vähät rahat (600-800e kk) riittää elämiseeni.Välillä jää säästöönkin.Ja asun vielä pk-seudulla..
[/quote]
Kukapa sitä ei yksin asuisi vaikka kuinka pienellä budjetilla...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:00"]
Teineistä ei mene hoitomaksuja, joten oletettavasti se raha jää muuhun. Asumiskulut eivät ole meilläkään kokonaisuudessaan tuossa 800 €, siinä on vain vuokran osuus, päälle vesi, sähkö jne. sähkölämmitys joten ei ole halpaa talvella. Joten tosiaan kummaksuttaa miten esim. hyvätuloiset ei vain tunnu pärjäävän. -ap
[/quote]
No ei teidänkään tuloilla kummoisia hoitomaksuja kyllä pitäisi mennä, jos mitään....
11 no kyllä sitä yksinkin joutuu syömään ja maksamaan asumisen jne.Yksin asunnon maksaminen vie ainakin mun logiikalla ihmiseltä enemmän rahaa,kuin esim.jos summa jaetaan kahdelleT.5
Ei kai kukaan oikeesti anna teinin pyörittää koko taloutta?? Jos rahaa ei ole ostetaan halvempia juttuja tai jätetään ostamatta ja säästetään ensin..
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]
Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[/quote]
Kaikkeen ylläolevaan: "Meillä ei nyt ole rahaa tuohon".
Problem solved.
"Mikä on syynä ettei rahaa osata enää käyttää sen mukaan mitä sitä on? Ja mainitaan että tätä tapahtuu iästä riippumatta, myös varttuneemmilla eläkeikää hipovilla on ongelmia rahankäytössä, ei vain nuorilla."
No mulla oli aiemmin tuollainen tilanne. Mulla syy oli jonkinlainen kyllästyminen elämään ja paha olo, jota lievittelin ostelemalla. Kyllä toisaalta kaduinkin ostoksiani ja sitä että on velkaa eikä rahaa, mutta toisaalta en siltikään pystynyt lopettamaan. Se oli jonkinlainen riippuvuus, josta sain hetkeksi helpotusta levottomuuteen ja tyhjyyden tunteeseen.
Itse pääsin siitä kyllä lopulta eroon kun löysin hengellisen vakaumuksen joka toi elämääni syvempää tyytyväisyyden tunnetta ja rauhaa. Mutta jos en olisi löytänyt sellaista, tai jotain muuta tyydyttävää, niin varmasti jatkaisin samassa kierteessä vieläkin, ostelisin ja sitten kärsisin ostoskrapuloita, velkaantuisin ja sitten joisin alkoholia ahdistukseen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]
On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua).
Työmatkakulut - niin mitähän ne mahtavat teillä olla?! Meillä menee 60 euroa bensaan per viikko per naama. Siitä tulee 500 euroa kuukaudessa.
Olen huomannut, että usein nämä jotka "osaavat" käyttää rahaa, ovat niitä, jotka asuvat vuokralla, kaupunkien keskustoissa tai muuten palvelujen lähellä, ja vieläpä eivät omista mitään (omaisuutta joutuu hoitamaamaan ja siihen meneee tuhansia euroja vuodessa).
[/quote]
Kuulostaa siltä, että sinä nimenomaan et osaa käyttää rahaa. Miksi teillä on ennen joulua maksettavana 9000e keittiöremontti? Miksei siihen ole säästetty rahaa etukäteen? Miksi teillä on kaksi autoa ja noin pitkät työmatkat? Miksi ette ole ostaneet vaikka pienempää taloa mutta lähempäntä palveluita, jolloin työmatkakulut olisi pienemmät, tai miksette vaihtohtoisesti käytä julkista liikennettä? Ne jotka "osaavat" käyttää rahaa nimenomaan asuvat järkevien etäisyyksien päässä niin ettei johonkin niinkin tuhaan kuin bensaan mene puolta omaisuutta. Lisäksi on typeryyttä asua sähkölämmitteisessä omakotitalossa jossa järkyttävät sähkölaskut, jos niihin ei kerta todellisuudessa ole varaa. Järkevä rahankäyttäjä suhteuttaa menonsa ja tulonsa, ylipäätään elintasosa tuloihinsa, mitä sinä ilmeisesti et ole tehnyt kun bensamaksut ja remonttikulut kaihertaa pyllyssä niin hirveästi. Saanko arvata: on vaan pakko päästä elämään sellaista keskiluokkaista omakotitaloelämää kahdella autolla johonkin ympäryskuntaan, vaikka oikeasti rahat riittäisi rivarikaksioon huonomaineisessa lähiössä ja bussikorttiin?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]
[/quote]
Kaikkeen ylläolevaan: "Meillä ei nyt ole rahaa tuohon".
Problem solved.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta... onko sulla omia teinejä?
Hei kymppi, saako teillä teini kaiken vanhemmilta? Meillä opetettiin lapsena että se mihin ei ole rahaa niin sitä ei tarvita.
Jos halusi ajaa ajokortin sai siihen säästää itse, mm. kesätyöt, lapsenvahtikeikat, siivouskeikat, rippilahjaksi/valmistujaislahjaksi pyysin rahaa ajokorttia varten. Ei meillä vanhemmat maksaneet kaikkea sillä oletuksella kun "muillakin on ja koska mä haluun".
Olen yksinhuoltaja perheestä jossa 5 lasta ja isä ei ollut osallisena, joten ymmärrettävää ettei yhden ihmisen palkalla kykenekään joka vuosi maksamaan ajokortteja, mopoja yms. Liekkö siis tämä syynä omaan vastuulliseen rahankäyttöön ja siihen että ymmärtää ettei se raha tule seinästä.
-ap
2200e/kk tuloilla hoitomaksut on kyllä minimaaliset, erityisesti jos molemmat vanhemmat on osa-aikatyöissä, jolloin lapsetkaan ei varmaan ole päiväkodissa viittä päivää viikossa tai ainakaan täyttä päivää, jolloin siis hoitomaksut pienenee entisestään?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua).
[/quote]
Minä ihmettelen myös ihmisten holtitonta rahankäyttöä. Jos ei ole varaa muuttaa omakotitaloon kauas, niin silloin siihen ei muuteta. Me asumme omistusrivitalossa ja muutamme omakotitaloon sitten kun rahaa on tarpeeksi. Nykyään tulot hyvät ja varmaan olisikin jo varaa kituuttamatta tuohon ryhtyä. Olin vuosia kotona lasten kanssa ja silloin elimme suht vastaavilla tuloilla kuin ap. Ikinä ei tehnyt tiukkaa rahankäytön kanssa, koska asumiskulut ja kulkemiskulut olivat hallinnassa, eikä tarvetta ostaa sitä sun tätä turhaa. Olettekohan te nyt tehneet oikean ratkaisun asumisenne kanssa jos rahat nyt tiukilla ja silti remontteja tehdään?
Kannattaa Asua vanhempien kanssa ja maksaa Omat kulunsa. Ajattelin sijoittaa seuraavaksi ajokorttiin.
T. Lapseton 34v.
Jännittävää tosiaan. Me esimerkiksi asutaan Turussa keskustan lähellä (kotiovelta torille kävelee 15min) omistusasunnossa (puutalo-osake). Tämä asumismuoto valittiin siksi, että vastike on kohtuullisen halpa vaikka asunto on iso perheasunto, ja etäisyydet on sillätavalla kivat ettei autoa tarvita ollenkaan. Lähellä on keskustan kaikki palvelut, vielä lähempänä iso hypermarketti, kummallakin kävely/pyöräilymatka töihin ja lasten päiväkoti lähellä kävelyetäisyydellä. Kun autoa ei tarvita, meillä jää kuukausittain enemmän rahaa esim. niihin remontteihin, pieniin reissuihin, ravintoloissa syömiseen, shoppailuun, sisustamiseen jne. Ihan priorisointia se rahankäyttö vaan on: kukin käyttää palkkasa mihin haluaa ja miten haluaa, jotain enemmän ostamalla joutuu nipistämään jostain muusta. Meillä on ihana koti täydellisellä sijainnilla mutta ei autoa, ja meidän rahat riittää hienosti vaikka palkat ei suuret olekaan.
On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua).