Miksi junassa/bussissa AINA joku istuu väärällä paikalla?
Onko muillakin samoja kokemuksia?
Taas oli joku vanhempi rouvashenkilö onnibussissa mun paikalla istumassa ja kun huomautin, että mulla on varattu paikka siinä niin vastauksena tuli "No etkö voi muualle istua kun olen tähän jo asettunut". Eikä elettäkään siitä että olisi siirtymässä. Mitä helvettiä! Miksi ei voi suoraan asettua sille omalle paikalleen? Ja ei, en voinut istua muualle vaan vänkäsin sen verta kauan että paikkavaltaaja siirtyi.
Kommentit (120)
Tää keskustelu on käyty monesti:
-anteeksi, siinä olisi mun paikkaa.
-eikä ole, tämän on mun.
-mulla on lippu tässä, vaunu 2, paikka 55.
-ei voi olla...*kaivaa matkalippunsa turhautuneena*...kappas, mulla onkin paikka 22, vaunussa 5.
Että mua ärsyttää noi inttäjät. Lähtevät vielä niskojaan nakellen pois ja röyhkeimmät kyselevät, enkö voisi itse siirtyä sinne vitosvaunuun. En voi.
Mua aina jännittää matkustaa junalla, kun mun tuurilla joku känkkäränkkä istuu mun varaamalla paikalla.
Nykyjärjestelmästä en tiedä, mutta itselleni on sattunut kerran että oli sama paikka. Tarkistettiin liput, sama päivä, sama juna, sama yhteys, sama paikka, kaikki ja konnarikin katsoi, että onpa outoa, ei hänen kohdalleen ole aiemmin sattunut niin että oisi ainakaan sanottu. Ei oltu edes varattu samaan aikaan. Toinen oli ostanut lipun netistä ja minä automaatista, se oli ainoa ero. Sen jälkeen järjestelmä on kyllä uusittu. No toisella oli lyhyempi matka ja takana oli tilaa, joten hän istui siihen. Sovittiin että minä menen ravintolavaunuun sitten jos hänen paikalle tulee joku ja voin olla siellä sen aikaa, kun joka tapauksessa olisin käynyt sieltä kahvit hakemassa.
Mulla oli kerran varattu paikka ja siinä istui vierekkäin kaksi ns. veetee-naista. Sanoivat, että heidän varatulla paikallaan istui joku, eivätkä suostu enää siirtymään yhtään mihinkään. Eivät halunneet joka aseman jälkeen vaihtaa paikkaa. Joo asia selvä. Sitten minä menin istumaan muualle. Sitten juna pysähtyi seuraavalle asemalla.... no loput te tiedättekin
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan superärsyttävää jossain junassa.
Siitä on vuosia, mutta joku nuori emäntä istui minun paikallani, oli kuulokkeet korvilla ja näpräsi kännykkäänsä. Sanoin hänelle, että istut minun paikallani. Ei ollut kuulevinaan. Ajattelin, että antaa olla. Menin sitten tyhjälle paikalle. No sitten juna pysähtyi seuraavalle asemalle ja tuli uudet matkustajat. Joku tuli tietenkin sanomaan, että istut minun paikallani, voitko väistää? ... Ja kierre oli valmis. Hajosin.
Jos paikalla istuva ei ole kuulevinaan tai ei oikeasti kuulokkeiden takia kuule, silloin voi kevyesti täpätä olkapäästä tai huiskuttaa kädellä naaman edestä, että henkilö havahtuu. Juuri tuon kierteen takia ei kannata vaan kohauttaa olkapäitään. Paitsi jos itsekin sattuu olemaan tyyppiä joka istuu minne sattuu.
Entä jos on nukkumassa, viitsisitkö ruveta herättämään vain sen takia että vaihtaa paikkaa.
Kyllä viitsin. Siihenhän nuo röyhkeät tyypit juuri luottaa, että paikan ostanut antaa olla kun ei halua tehdä mitään isoa juttua tai pahimmassa tapauksessa joutua konfliktiin .
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran varattu paikka ja siinä istui vierekkäin kaksi ns. veetee-naista. Sanoivat, että heidän varatulla paikallaan istui joku, eivätkä suostu enää siirtymään yhtään mihinkään. Eivät halunneet joka aseman jälkeen vaihtaa paikkaa. Joo asia selvä. Sitten minä menin istumaan muualle. Sitten juna pysähtyi seuraavalle asemalla.... no loput te tiedättekin
:D
Konnarin paikalle tullessa voi sanoa että haluaisin istumaan paikalleni mutta tuo rouva ei suostu siirtymään. Eiköhän ne siitä lähde.
Varaan aina paikan tai paikat. Usein paikalla istuu joku, jonka ystävällisesti pyydän siirtymään pois, koska haluan istua varaamallani paikalla. Puolison kanssa matkustaessa tämä nyt on itsestään selvä asia, koska puolisoni on selkäinvalidi, jonka vuoksi ihan mikä tahansa paikka ei edes ole mahdollinen hänelle. Asumme Turussa, ja tavallisin suunta on Helsinki, mutta ollaan me junalla ajeltu ihan ympäri Suomea.
Mikä on hämmästyttävintä näitä juttuja lukiessani: minulla ei ikinä, ikinä, ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia, ei ruttunaamoja, ei inttäjiä eikä muutenkaan hankalaa, kun olen pyytänyt varaamaani paikkaa käyttööni.
Jaa no, kerran itse asiassa Pohjois-Intiassa oli. En muista olinko matkalla Jaipurista Delhiin vai minneköhän olin menossa, mutta paikallani istui ystävällinen intialainen liikenainen. Vastapäätä oli kuitenkin vapaa paikka, ja istuin sitten siihen. Keskustelimme vilkkaasti kunnes tuli väistämättä se asema, josta nousi kyytiin hän, joka oli ostanut lipun minun paikalleni. Tässä vaiheessa tietysti halusin oman paikkani takaisin, matkustin nimittäin muiden suomalaisten kanssa samassa ryhmässä, ja konnari tuli sitten setvimään mistä oli kyse. Rouvalla oli toki sama penkin numero, mutta edullisempi hintaluokka ts. edullisempi (ja kehnompi) vaunu. Mutta ei hänkään mitenkään epäystävällinen ollut, oikein mukava rouva. Ja olihan se intialainen asioidensetvimistapa ihan hauskasta seurata sekin.
Näin korona-aikaan kävi seuraavanlainen.
Kuulun riskiryhmään ja minulla oli käyntiä Helsingissä. Varasin mennen tullen hyttipaikan junasta, sillä korona-aikaan hyttiin ei saa tulla muita kuin seurueeseen kuuluvia. Ajatuksena siis, että ei tarvitse olla kanssamatkustajien kanssa pahemmin tekemisissä, eikä maskia pitää kuin liikkuessa hytin ulkopuolella.
Sain tavarani hyttiin ja kävin nopeasti hakemassa ravintolavaunussa kahvin, palatessani joku mies oli levittäytynyt minulle varattuun hyttiin. Hänellä ei maskia ollut, minä pidin. Lipuntarkastajakin sanoi, että vain samassa seurueessa olevat saavat olla hytissä. Vielä tässä vaiheessa mies ei eväänsä väräyttänyt.
Lopulta aloitin keskustelun sanomalla, että onko tullut joku sekaannus sillä olin varannut tämän hytin. Tähän sain vastauksena kuulla, ettei miehellä ollut erillistä paikkaa mutta lähtee etsimään vapaata, jolloin poistui.
Mainittakoon vielä, että kyseessä oli VR:n henkilökuntaan kuuluva, joka matkusti vapaa-ajalla/työasioissa. Kovasti ainakin heilutteli lipuntarkastajalle VR:n henkilökorttiaan. Kaipa kuvitteli sen oikeuttavan levittäytyvänsä minne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varannut omaa paikkaa niin vaikea on sellaisen istua omalle paikalle joka ei ole varannut paikkaa. Moni bussiyhtiö tai edes VR ei merkitse että paikka on varattu.
VR:n kaukojuniin ei kylläkään saa ostettua lippua ilman paikkaa, eli jokaisella on kyllä istumapaikka olemassa mutta haluavat kokeilla onneaan ja istua paremmalla josko sen oikea omistaja antaisi luvan. Eli Matti Myöhäinen on ostanut käytäväpaikalle lipun ja yrittää istua nyt ikkunapaikalla vaikka joku muu on sen varannut ja yrittää vängätä vastaan että etkö nyt voisi istua käytäväpaikalla kun eihän sillä ole väliä, hän on niin mukavasti tähän nyt asettautunut.
Koulumatkalippulaisilla ei ole paikkaa ja saavat matkustaa kaukojunissa, jos se on koulumatkan juna.
Kaikki ei nyt jaksa olla niin tarkkoja siitä. Kaikki ne penkit on samanlaisia. Istu perseelles ja jos sattuu olla paikat loppu niin valita sitten. Mua ainakin ärsyttää semmoset ihmiset, kekkä tulee heiluttaan sitä lippua nokan eteen kun vahingossa istuin TYHJÄÄN linja-autoon jonkun paikalle...
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Nykyjärjestelmästä en tiedä, mutta itselleni on sattunut kerran että oli sama paikka. Tarkistettiin liput, sama päivä, sama juna, sama yhteys, sama paikka, kaikki ja konnarikin katsoi, että onpa outoa, ei hänen kohdalleen ole aiemmin sattunut niin että oisi ainakaan sanottu. Ei oltu edes varattu samaan aikaan. Toinen oli ostanut lipun netistä ja minä automaatista, se oli ainoa ero. Sen jälkeen järjestelmä on kyllä uusittu. No toisella oli lyhyempi matka ja takana oli tilaa, joten hän istui siihen. Sovittiin että minä menen ravintolavaunuun sitten jos hänen paikalle tulee joku ja voin olla siellä sen aikaa, kun joka tapauksessa olisin käynyt sieltä kahvit hakemassa.
Kauhee säätö yhdestä paikasta... Jos on varaa junan kalliiseen kahviin niin ois varaa ostaa vaikka molemmille pakaroille oma paikkalippu
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Varasin joskus onnibusissa sieltä ylhäältä sellaisen eturivipaikan (maksavat extraa) ja siellä joku istui jo. Ei halunnut siirtyä vaan sanoi vastaan että haluaa istua siinä kun se on parempi paikka kuin omansa. Niin… No sen takia minä sen olin varannutkin ja maksanut siitä.
Mun tyttöystävä kärsi matkapahoinvoinnista ja hänen oli PAKKO ottaa eturivin paikka. No siinähän sitten istui joku ulkomaan vahvistus. Tyttö-raukka istui pahoinvoivana koko matkan selin, vaikka hänellä oli paikka. Matkan jälkeen tervehdin häntä asemalla ja sanoin että "oisit antanu sille banaanin, niin se ois siirtyny heti"... Ja me naurettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkivaunussa täytyy välillä soveltaa. Välillä siellä istuskelee lemmikittömät ja välillä lemmikit ei tule vierekkäin oikein toimeen.
Mä olen tämmöinen lemmikitön lemmikkivaunussa. Toki varaan paikan, kuten lemmikin kanssa matkustavatkin varaavat. Lemmikit ovat hyvää matkaseuraa. Ei haittaa, vaikka koira haukkuisi tai kissa maukuisi. Ihmiset osaa olla paljon pahempia. Leikkivaunu = Hell no. En toki varaa sellaista ruutua, jossa on tassun kuva. Mutta VR:n sivuillakin mainitaan, että lemmikkivaunussa saa matkustaa muutkin.
Tästä tuli mieleen, kun aiemmin itsellä oli koiria, joiden kanssa junissa tuli matkustettua. Junissa oli se 1-2 ison koiran/ lemmikin paikkaa ja monesti sen oli joku ehtinyt jo varata. Siellä sitten lemmikitön istui matkalaukkunsa kanssa tai joku, jolla kissa kulketuskopassa. Hieman toisinaan ärsytti, kun sen paikan sai kuka vaan varata.
Oma 120 kiloinen koira sitten köllötteli tavallisen lemmikkipaikan vieressä olevalla käytävällä, kun ei todellakaan mihinkään penkkien väliin mahtunut. Ei siinä muuten mitään, mutta tarjoiluvaunujen tullessa oli hieman säätämistä väistyä eteiseen jne..
Junassa ekan ja vikan vaunun sijainti on monelle hankala käsittää. Eka vaunu ei ole aina se mikä on veturissa kiinni.
Yleensä on penkin valtaajat siirtyneet mutta melkein joka junareissulla niitä löytyy. Ei ehkä omalla paikalla mutta kuulee kun toiset neuvottelevat paikoistaan.
Kerran olen hermostunut kun takana oleva nainen veti selkänojansa taakse ja nosti paljaat jalkansa minun selkänojan päälle. Eikä millään halunnut ymmärtää miksi ne paskaiset jalat häiritsivät minua, pääni yläpuolella. Hänenkin vastaus oli että onhan täällä vapaita paikkoja, vaihda paikkaa. En vaihtanut, hän vaihtoi.
Niin ja muutama vuosi sitten venäläinen pariskunta ajatteli että olisi hyvä idea alkaa syömään jotain kalaruokaa junassa. Hyi hitto sitä katkua.. Jättivät myös hirveän sotkun jälkeensä. Heillä kaatui maito lattialle ja ei elettäkään että olisivat pyyhkineet enempiä. Se valui pitkin käytävää ja ihmisten kulkiessa sottasi koko lattian.
Vierailija kirjoitti:
Kerran pitkän matkan junassa ihmettelin edessä istuvaa naishenkilöä ikkunapaikalla ja laukku viereisellä penkillä. Juna olu aloittamassa matkansa, joten se oli puoliksi tyhjä. Vähän ajan päästä joku tuli sanomaan, että kyseessä oli varattu paikka. Nainen sanoi, että hänen paikkansa oli käytävän _toisella_puolella_ ikkunapaikalla, jonne myös siirtyi. Loppumatkan istui siellä, ja ilmeisesti oli puhunut totta, koska kukaan ei tullut hätistelemään pois, ja viereen istui myöhemmin joku ilman mitään ongelmaa. Juna oli lopuksi ihan täynnä. Miksi ihmeessä nainen istui käytävän toisella puolella, kun oma paikkansa oli vastaavanlainen?? En vain ymmärrä. Auringonvalostakaan ei ollut kyse, oli talvinen iltapäivä ja pimeää.
Voi kuule, näitä vatipäitä riittää.
Varasin itselleni ikkunapaikan aivan ensimmäisestä rivistä. Siinä oli enemmän tilaa ja juuri siksi sen varasinkin, että saan jalat suoraksi. Yksi nainen tuli lasten kärryjen kanssa ja alkoi vaatia minua siirtymään, koska hänen olisi helpompi olla rattaiden kanssa siinä minun paikallani. En todellakaan suostunut, koska olin nimenomaan varannut sen paikan.
Ihmettelen vaan, kuinka röyhkeitä ihmiset on. Tuollaisille ei pidä koskaan antaa periksi.
Kylläpä ihmisillä on asiat hyvin kun tämä on suurin ongelma elämässä.
Lukihaerikko kirjoitti:
Kaikki ei nyt jaksa olla niin tarkkoja siitä. Kaikki ne penkit on samanlaisia. Istu perseelles ja jos sattuu olla paikat loppu niin valita sitten. Mua ainakin ärsyttää semmoset ihmiset, kekkä tulee heiluttaan sitä lippua nokan eteen kun vahingossa istuin TYHJÄÄN linja-autoon jonkun paikalle...
Puistattaa sinunkaltaisesi ihmiset. Eikö ole mitään kunnioitusta toisia kohtaan? Ne paikat varataan syystä, kyllä se paikka kuuluu sille henkilölle, jolla on lippu sille merkittyyn paikkaan. Jotkut maksavat siitä extraa, ja sitten loinen tulee ja vie sen.
Tällaiset niskoittelijat voivat ihan hyvin lentää kyydistä pihalle, toivottavasti joskus sinulle käy niin.
Mitä tyttöystävääsi tulee, niin aika ressukka tapaus. Avaisi suunsa, että paikka oli varattu minulle tai kärsikööt sitten tyhmästä päästään ja pahoinvoinnistaan jatkossakin. Eikai se toinen voi tietää, että paikka on varattu jos ei turpaansa saa auki.
Minä viitsin. Osa kuitenkin teeskentelee ja huonojalkaisena en jaksa vaihdella edestakaisin -itse kun en kuitenkaan halua toisen maksamaa paikkaa varata.