Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi junassa/bussissa AINA joku istuu väärällä paikalla?

Vierailija
16.01.2022 |

Onko muillakin samoja kokemuksia?

Taas oli joku vanhempi rouvashenkilö onnibussissa mun paikalla istumassa ja kun huomautin, että mulla on varattu paikka siinä niin vastauksena tuli "No etkö voi muualle istua kun olen tähän jo asettunut". Eikä elettäkään siitä että olisi siirtymässä. Mitä helvettiä! Miksi ei voi suoraan asettua sille omalle paikalleen? Ja ei, en voinut istua muualle vaan vänkäsin sen verta kauan että paikkavaltaaja siirtyi.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustettiin kerran jouluna aatonaattona junalla Tikkurilasta Kuopioon. Oltiin varattu sellainen 4 hlön pöytäryhmäpaikka (eli ne ns. vastakkaiset paikat) vaunusta, sillä meitä oli neljä henkeä; minä, mieheni, hänen äitinsä ja siskonsa.

Noustiin sitten Tikkurilassa kyytiin ja siihen kaikille neljälle paikalle oli levittäytynyt joku nainen läppärin ja tavaravuorensa kanssa. Oli vissiin noussut junaan Helsingin rautatieasemalla ja katsonut ettei tähän nyt ketään tullut ja vallannut sen itselleen.

Sanoin sitten asiallisesti että olen varannut nämä paikat ja hän kysyi vielä äkäisesti: montako paikkaa?

Sanoin että kaikki neljä; nainen äkkäsi että olimmekin samaa seuruetta ja alkoi tarpeettoman suurieleisesti kerätä tavaroitaan ja valittaa siitä.

En tajua, miten joku luulee, että aivan täyteen varatussa ruuhkajunassa nyt olisi sattumalta 4 paikkaa tyhjää JA että olisi ok levittäytyä niistä joka ikiselle paikalle nyssäköineen ja läppäreineen johtoineen päivineen.

Ei sitä välttämättä tiedä, että juuri se juna sattuu olemaan täyteen varattu. Mitäs jos nainen oli vain istahtanut hyvälle paikalle, ei ollut äkäinen vaan kysyi ihan vaan tavallisesti, ja se oletettu äkäisyys ja "tarpeeton suurieleisyys" olikin ihan vaan omassa päässäsi?

Suomalaiset häpeilee pyytää itselleen kuuluvia asioita tai puolustaa omia oikeuksia. Tämä häpeä ilmeisesti aiheuttaa sellaisen luulon ja oletuksen, että tuo toinen tuossa on minulle nyt kauhean vihainen. En ymmärrä. Miksi välittää koko asiasta? Yleensä se toinen ei ole vihainen sille paikan varanneelle, mutta totta kai häntä voi harmittaa, että joutuu keräämään tavaransa (kenties aloittamansa työn siellä läppärillä) ja siirtymään - ilman että kiukku kohdistuu paikan varanneeseen. Kun se toisen tunne ei mitenkään sinua koske, niin miksi antaa sen häiritä itseään? Tyyppi pois paikaltani, naama ihan miten päin vaan, turha tuhlata siihen omaa tunne-energiaa millään tavalla, jos kerran itsellä se paikkalippu on näyttää.

Kyllähän sen kuulee ihmisen äänensävyssä ja eleistä, onko joku muu äkäinen vai ei. Useimmat tässäkin ketjussa todenneet että nämä väärällä paikalla istujat eivät aina mitenkään kiltisti/hiljaa siitä paikaltaan lähde. Ei vika ole siinä, joka sen oman maksetun paikkansa haluaa. Jos se saa toisen tunne-energiat sekaisin, että pyytää kohteliaasti omaa paikkaansa, niin voi voi.

- eri

Vierailija
102/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkivaunussa täytyy välillä soveltaa. Välillä siellä istuskelee lemmikittömät ja välillä lemmikit ei tule vierekkäin oikein toimeen.

Mä olen tämmöinen lemmikitön lemmikkivaunussa. Toki varaan paikan, kuten lemmikin kanssa matkustavatkin varaavat. Lemmikit ovat hyvää matkaseuraa. Ei haittaa, vaikka koira haukkuisi tai kissa maukuisi. Ihmiset osaa olla paljon pahempia. Leikkivaunu = Hell no. En toki varaa sellaista ruutua, jossa on tassun kuva. Mutta VR:n sivuillakin mainitaan, että lemmikkivaunussa saa matkustaa muutkin.

Kyllä huomaa peukkujen määrästä että lemmikittömät tykkäilly.

Ettekö te pöljänderit tajua, että junissa on vain MUUTAMA lemmikkipaikka. Viimeinen vaunu on puoliksi lemmikkien käytössä. Niin sitten jotkut lemmikittömät vie nuo lemmikkipaikat ja nämä lemmikittömät ei mahdu mukaan.

Sinä ilman lemmikkiä voit istua vaikka ravintolavaunussa. Lemmikin kanssa ei ravintolavaunuun saa mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepjep, tuttua. Matkustin opiskeluaikana VR:llä ihan viikottain, varasin junaliput hyvissä ajoin ja valitsin aina sellaisen yhden istuttavan paikan, jos sellainen oli saatavilla. Nousin pk-seudun päässä kyytiin usein vasta Pasilasta (eli toinen pysäkki) ja Vaasan päässä pyyhälsin junaan aina viimeisillä minuuteilla (asuin aseman vieressä ) ja lähes poikkeuksetta joku istui siinä mun paikallani ja sitten alkoi se mussutus. 

Ihan oikeastiko joku kuvittelee, että se junavaunun suosituin paikka olisi vapaana perjantai-iltapäivänä tai  sunnuntai-iltana junaliikenteen ollessa suosituimmillaan? 

Miksi et pysty istumaan jonkun vieressä? Kyllä täytyy sanoa että ilmeisesti älylaitteet ja netti on vieraannuttanut jotkut ihan kokonaan oikeasta elämästä jos pitää ihan viikkoja etukäteen valita paikka jossa saa istua yksin ja se on vieläpä kaikista suosituin paikka.

Eihän tuolla kirjoittajalla ole mitään ongelmaa istua toisen vieressä, hän vain mieluummin varasi yksittäisen paikan, jos se oli vapaa. Älä yritä vääristellä. Lisäksi hänellä on täysi oikeus matkustaa ostamallaan paikalla, oli syy kuinka turha tahansa. Sinä taidat olla näitä paremman paikan varastavia inttäjiä.

Vierailija
104/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko bussiinkin aina paikat kaikille ?

Onnibussissa on.

Ei silloin, kun matkaa ei ole tarvinnut maksaa etukäteen. Silloin kuljettajalla pitäisi olla paikkavaraukset tiedossa. Kieltämättä hölmöä hätistää muuten tyhjässä vaunussa ketään varatulta paikalta, mutta voihan juuri se paikka olla jostakin syystä erityisen tärkeä sen varanneelle.

Vierailija
105/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on!

Vierailija
106/120 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihaerikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyjärjestelmästä en tiedä, mutta itselleni on sattunut kerran että oli sama paikka. Tarkistettiin liput, sama päivä, sama juna, sama yhteys, sama paikka, kaikki ja konnarikin katsoi, että onpa outoa, ei hänen kohdalleen ole aiemmin sattunut niin että oisi ainakaan sanottu. Ei oltu edes varattu samaan aikaan. Toinen oli ostanut lipun netistä ja minä automaatista, se oli ainoa ero. Sen jälkeen järjestelmä on kyllä  uusittu. No toisella oli lyhyempi matka ja takana oli tilaa, joten hän istui siihen. Sovittiin että minä menen ravintolavaunuun sitten jos hänen paikalle tulee joku ja voin olla siellä sen aikaa, kun joka tapauksessa olisin käynyt sieltä kahvit hakemassa. 

Kauhee säätö yhdestä paikasta... Jos on varaa junan kalliiseen kahviin niin ois varaa ostaa vaikka molemmille pakaroille oma paikkalippu

Viestiin vastannut on varmaan Pohjanmaalta, kun näkee simppelin asian kauheena säätönä. 

Vierailija
107/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
108/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan jo varmistua siitä, että hankin sen ajokortin sittenkin nyt jo pitkään edenneellä aikuisiällä. Julkinen liikenne tuntuu vetävän puoleensa liikaa törppöjä.

Vierailija
109/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten joutuu itse siirtymään kun seuraavalla pysäkillä joku vaatii paikkaansa

Miksi on niin ehdottoman tärkeää saada just se paikka, jonka lipunmyyntijärjestelmä on sulle arponut? Noi lippujärjestelmät pyrkii täyttämään sen viereisen tyhjän paikan ensin eli jos erikseen valitsee itselle paikan, jossa viereinen istuin on tyhjä, kohta siihen kuitenkin joku "ehdottomasti omalle paikalle" haluava tuppautuu viereen istumaan!

Itse istun mieluummin vähän etäänpänä vieraista ihmisistä, näin oli jo ennen korona-aikaa.

Vierailija
110/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkivaunussa täytyy välillä soveltaa. Välillä siellä istuskelee lemmikittömät ja välillä lemmikit ei tule vierekkäin oikein toimeen.

Mä olen tämmöinen lemmikitön lemmikkivaunussa. Toki varaan paikan, kuten lemmikin kanssa matkustavatkin varaavat. Lemmikit ovat hyvää matkaseuraa. Ei haittaa, vaikka koira haukkuisi tai kissa maukuisi. Ihmiset osaa olla paljon pahempia. Leikkivaunu = Hell no. En toki varaa sellaista ruutua, jossa on tassun kuva. Mutta VR:n sivuillakin mainitaan, että lemmikkivaunussa saa matkustaa muutkin.

Kyllä huomaa peukkujen määrästä että lemmikittömät tykkäilly.

Ettekö te pöljänderit tajua, että junissa on vain MUUTAMA lemmikkipaikka. Viimeinen vaunu on puoliksi lemmikkien käytössä. Niin sitten jotkut lemmikittömät vie nuo lemmikkipaikat ja nämä lemmikittömät ei mahdu mukaan.

Sinä ilman lemmikkiä voit istua vaikka ravintolavaunussa. Lemmikin kanssa ei ravintolavaunuun saa mennä.

Eipä tuonne kotieläinosastoille montaakaan lemmikkiä per matka tule. Joten ihan typerää, jos se pitää vain eläimellisten käyttöön jättää!

Vierailija
111/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnibussissa on.

Ei silloin, kun matkaa ei ole tarvinnut maksaa etukäteen. Silloin kuljettajalla pitäisi olla paikkavaraukset tiedossa. Kieltämättä hölmöä hätistää muuten tyhjässä vaunussa ketään varatulta paikalta, mutta voihan juuri se paikka olla jostakin syystä erityisen tärkeä sen varanneelle.

Niin, ja jos aina joustaa jonkun takia, niin eihän homma ikinä silloin toimi oikein.

Vierailija
112/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varannut omaa paikkaa niin vaikea on sellaisen istua omalle paikalle joka ei ole varannut paikkaa. Moni bussiyhtiö tai edes VR ei merkitse että paikka on varattu.

Kun varaa lippua, niin sieltä tulee paikkanumero ikäänkuin väkisinkin. Minkähän takia siihen ei sitten voida mennä istumaan. Tuosta yhdestä mulkerosta lähtee sitten sellainen ikävä kierre, että aina on joku toisen paikalla. Yhden reissun ajan katsoin, kun erästä jamppaa hätisteltiin jatkuvasti paikasta toiseen kun joku rouvashenkilö sattui alunperin istumaan hänen paikallaan ja jamppa antoi hänen pitää paikkansa.

Vierailija
113/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnibussissa on.

Niin, ja jos aina joustaa jonkun takia, niin eihän homma ikinä silloin toimi oikein.

Siihen tyhjään vaunuun tai bussiin saattaa seuraavalla pysähdyksellä rynnätä 100 ihmistä, ei voi tietää.

Vierailija
114/120 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten joutuu itse siirtymään kun seuraavalla pysäkillä joku vaatii paikkaansa

Miksi on niin ehdottoman tärkeää saada just se paikka, jonka lipunmyyntijärjestelmä on sulle arponut? Noi lippujärjestelmät pyrkii täyttämään sen viereisen tyhjän paikan ensin eli jos erikseen valitsee itselle paikan, jossa viereinen istuin on tyhjä, kohta siihen kuitenkin joku "ehdottomasti omalle paikalle" haluava tuppautuu viereen istumaan!

Itse istun mieluummin vähän etäänpänä vieraista ihmisistä, näin oli jo ennen korona-aikaa.

Siksi koska matkani kestää yleensä yli 3h ja yleensä haluan nukkua koko matkan, ei huvita herätä siihen että joku tökkii että olen hänen paikallaan ja muutenkaan ei kiinnosta vaihdella koko ajan paikkaa matkatavaroiden kanssa.

Vierailija
115/120 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö antaa vihje kaikista kaveri porukoista joita näki kulkevan lähellä

Vierailija
116/120 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just häädin paikallani istuneen misun Onnibussissa. Minulla on paikka 8, se yläkerran paras lisämaksuton paikka. Arvon daami joutui huokaisten siirtymään käytäväpaikalleen 🤭 Juu, ei ymmärretä millään, että nämä parhaat paikat menevät aina hyvin ajoissa. Sori siitä. 🤓

Vierailija
117/120 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiköhän tänään elokuvissa (!) istunut joku pariskunta minun paikallani. Nousivat ylös huokaisten niin tietysti, ja siirtyivät (nähtävästi) omille paikoilleen yhtä riviä (!) alemmas. Minä siihen, että kannattaa heti alkuun mennä siihen omille paikoilleen, niin ei sitten tule tämmöisiä. Myöntelivät. 😁 

Vierailija
118/120 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just häädin paikallani istuneen. Ei, tämä ei ole vaunu 5, vaan vaunu 1. Ja minulla on tämä yhden istuttava paikka, sori siitä. 🙃

Vierailija
119/120 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas joku istui bussissa paikallani. Minusta tuntuu, että tämä olisi lisääntynyt viime vuosina. Ovatko ihmiset entisiä tyhmempiä, piittaamattomampia vai sekä että? 😑

Vierailija
120/120 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas joku istui yksinistuttavalla paikallani junassa. Ei millään uskota ja ymmärretä, että näitä paikkoja ei vaan ole vapaina noin vain, ei varsinkaan näin pääsiäisen menoliikenteen aikaan. Itse varasin tämän paikkani jo helmikuussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi