Miksi junassa/bussissa AINA joku istuu väärällä paikalla?
Onko muillakin samoja kokemuksia?
Taas oli joku vanhempi rouvashenkilö onnibussissa mun paikalla istumassa ja kun huomautin, että mulla on varattu paikka siinä niin vastauksena tuli "No etkö voi muualle istua kun olen tähän jo asettunut". Eikä elettäkään siitä että olisi siirtymässä. Mitä helvettiä! Miksi ei voi suoraan asettua sille omalle paikalleen? Ja ei, en voinut istua muualle vaan vänkäsin sen verta kauan että paikkavaltaaja siirtyi.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävä ihmistyyppi näissä kulkuvälineissä on ne penkin selkänojan kallistajat. Kysyisi edes luvan kallistaa sitä ennen kuin kaataa sen nojan takanaolevan syliin. Pari vuotta sitten lennolla edessäoleva kallisti selkänojansa yhtäkkiä niin, että mulla kaatui pöydälläni olleet kuumat kahvit syliin. Voin sanoa että siinä hieman vitutti sitten 8h lento märissä likaisissa vaatteissa.
Lentokoneista ei kokemusta, mutta Onnibussissa kyllä. Kerran pyysin kohteliaasti herraa nostamaan sen selkänojan ylös. No, kyllä hän sen mukisematta teki. Mutta kun niissä Onnibusseissa lähes kaikkien penkkien kohdalla se väli seuraavaan penkkiin on todella ahdas... että sori, vaan sama oikeus mullakin on edes kohtuulliseen matkustusmukavuuteen kun sulla joka haluaa torkkua selkänoja alas laskettuna.
Miksi ihmeessä edes pitää olla mitään säätövaraa niissä penkeissä? Kukaan ei tykkää siitä kun edessä oleva kallistaa penkkinsä, joten parempi ettei se edes olisi mahdollista. Kun ne kerran kallistuvat, ei oikein voi sitten kieltääkään käyttämästä sitä ominaisuutta. Ainoastaan voi laittaa vahingon kiertämään kallistamalla myös oman penkkinsä…
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, tuttua. Matkustin opiskeluaikana VR:llä ihan viikottain, varasin junaliput hyvissä ajoin ja valitsin aina sellaisen yhden istuttavan paikan, jos sellainen oli saatavilla. Nousin pk-seudun päässä kyytiin usein vasta Pasilasta (eli toinen pysäkki) ja Vaasan päässä pyyhälsin junaan aina viimeisillä minuuteilla (asuin aseman vieressä ) ja lähes poikkeuksetta joku istui siinä mun paikallani ja sitten alkoi se mussutus.
Ihan oikeastiko joku kuvittelee, että se junavaunun suosituin paikka olisi vapaana perjantai-iltapäivänä tai sunnuntai-iltana junaliikenteen ollessa suosituimmillaan?
Miksi et pysty istumaan jonkun vieressä? Kyllä täytyy sanoa että ilmeisesti älylaitteet ja netti on vieraannuttanut jotkut ihan kokonaan oikeasta elämästä jos pitää ihan viikkoja etukäteen valita paikka jossa saa istua yksin ja se on vieläpä kaikista suosituin paikka.
Eihän niissä paikoissa lue että mitkä ovat vapaita ja mitkä varattuja ja kaikillahan ei paikkalippuja ole, ei edes junassa.
Raivostuttavaa, kun aiheuttaa kauhean trafiikin jokaisella pysäkillä, kun tulijat tietenkin haluavat omalle paikalleen.
Itse varasin kerran matkan viimetipassa enkä saanut itselleni ja 4-vuotiaalle viereisiä paikkoja. Olivat kyllä käytäväpaikat ja niin lähekkäin, että pystyin huolehtimaan hänestä. Ei tullut mieleenkään pyytää ketään antamaan meille paikkaansa, koska olin itse myöhään liikkeellä.
Eikö junassa siinä ylhäällä laukkuhyllyn reunassa ole ihan selvästi merkitty mistä mihin k.o. paikka on varattu? Kyllä on.
Lemmikkivaunussa täytyy välillä soveltaa. Välillä siellä istuskelee lemmikittömät ja välillä lemmikit ei tule vierekkäin oikein toimeen.
Ennen lensin paljon ja uskomattoman usein keskipaikalle haluamaton oli asettunut minun ikkunapaikalle ja perusteluna, että ei tykkää keskipaikasta. Joskus vielä olin maksanut erikseen paikkavalinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, tuttua. Matkustin opiskeluaikana VR:llä ihan viikottain, varasin junaliput hyvissä ajoin ja valitsin aina sellaisen yhden istuttavan paikan, jos sellainen oli saatavilla. Nousin pk-seudun päässä kyytiin usein vasta Pasilasta (eli toinen pysäkki) ja Vaasan päässä pyyhälsin junaan aina viimeisillä minuuteilla (asuin aseman vieressä ) ja lähes poikkeuksetta joku istui siinä mun paikallani ja sitten alkoi se mussutus.
Ihan oikeastiko joku kuvittelee, että se junavaunun suosituin paikka olisi vapaana perjantai-iltapäivänä tai sunnuntai-iltana junaliikenteen ollessa suosituimmillaan?Miksi et pysty istumaan jonkun vieressä? Kyllä täytyy sanoa että ilmeisesti älylaitteet ja netti on vieraannuttanut jotkut ihan kokonaan oikeasta elämästä jos pitää ihan viikkoja etukäteen valita paikka jossa saa istua yksin ja se on vieläpä kaikista suosituin paikka.
- Tavallisella ikkunapaikalla istuminen silloin kun viereen sattuu harteikas mies, on tosi epämiellyttävää. Saati jos toinen kälättää esimerkiksi puhelimeen sun korvan juuressa. Tai syö jotain kananmunia tai banaania, jotka lemuavat. Sitten se käytäväpaikkalainen haluaa töpselistä puhelimelleen virtaa, mutta virtapiuha on niin lyhyt, että se makaa mun sylissä jne.
Nuo yksin istuttavat paikat on sijoiteltu yleensä siten, että siinä on vähän leveämpi kulkureitti ja siinä saa olla vähän enemmän rauhassa. Suomalainen arvostaa rauhaa.
Ja siis jos mulla nyt oli tapana matkustaa perjantaina klo 14.07 junalla ja sunnuntaina klo 17.30 junalla, niin miksi en varaisi paikkaa etukäteen? Ainakin vielä 3v sitten kun matkusti sarjalipuilla, paikkavarausta sai halutessaan siirtää, jos aikataulut muuttuivat (toki vaati soiton VRn puhelinpalveluun, joka vaati hieman kärsivällisyyttä).
Toi on ihan superärsyttävää jossain junassa.
Siitä on vuosia, mutta joku nuori emäntä istui minun paikallani, oli kuulokkeet korvilla ja näpräsi kännykkäänsä. Sanoin hänelle, että istut minun paikallani. Ei ollut kuulevinaan. Ajattelin, että antaa olla. Menin sitten tyhjälle paikalle. No sitten juna pysähtyi seuraavalle asemalle ja tuli uudet matkustajat. Joku tuli tietenkin sanomaan, että istut minun paikallani, voitko väistää? ... Ja kierre oli valmis. Hajosin.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkivaunussa täytyy välillä soveltaa. Välillä siellä istuskelee lemmikittömät ja välillä lemmikit ei tule vierekkäin oikein toimeen.
Mä olen tämmöinen lemmikitön lemmikkivaunussa. Toki varaan paikan, kuten lemmikin kanssa matkustavatkin varaavat. Lemmikit ovat hyvää matkaseuraa. Ei haittaa, vaikka koira haukkuisi tai kissa maukuisi. Ihmiset osaa olla paljon pahempia. Leikkivaunu = Hell no. En toki varaa sellaista ruutua, jossa on tassun kuva. Mutta VR:n sivuillakin mainitaan, että lemmikkivaunussa saa matkustaa muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko bussiinkin aina paikat kaikille ?
Onnibussissa on.
Ainakin aiemmin oli niin että jos Onnibussin lipun varasi Matkahuollon sivuilta niin ei saanut varattua istumapaikkaa eikä lippuun siis tullut mitään istumapaikkaa. Siksi en sieltä koskaan varannutkaan vaikka Matkahuollon sivuilla lipun hinta oli jopa hiukan halvempi kuin Onnibussin sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vuosia, mutta joku nuori emäntä istui minun paikallani, oli kuulokkeet korvilla ja näpräsi kännykkäänsä. Sanoin hänelle, että istut minun paikallani. Ei ollut kuulevinaan. Ajattelin, että antaa olla. Menin sitten tyhjälle paikalle. No sitten juna pysähtyi seuraavalle asemalle ja tuli uudet matkustajat. Joku tuli tietenkin sanomaan, että istut minun paikallani, voitko väistää? ... Ja kierre oli valmis. Hajosin.
Jos paikalla istuva ei ole kuulevinaan tai ei oikeasti kuulokkeiden takia kuule, silloin voi kevyesti täpätä olkapäästä tai huiskuttaa kädellä naaman edestä, että henkilö havahtuu. Juuri tuon kierteen takia ei kannata vaan kohauttaa olkapäitään. Paitsi jos itsekin sattuu olemaan tyyppiä joka istuu minne sattuu.
Mulle on useamman kerran käynyt VR:llä niin, että siisti keski-ikäinen mies tulee ankarasti komentamaan mua siirtymään mun paikalta. Sit selviää että sillä miehellä on joo saman numeroinen paikka, mutta eri vaunussa. Ei ne koskaan pahoittele tai mitään, muuttuvat mykiksi ja vaihtavat vaunua. Mut todella hyökkäävästi ne kyl yrittää vallata mun paikan.
Jotkut vähemmän junalla matkustavat eivät tajua, että se penkin selkänojassa oleva numero on kyseisen penkin, ei takana olevan penkin numero. Ööh, viimeinen paikka olisi sitten vessassa tai käytävällä ja eka paikka ilman numeroa?
Mun paikalla istui äiti nukkuvan lapsen kanssa kerran. En raskinut herättää mutta kun menivät vessaan valtasin oman paikkani ja kun tulivat takaisin, totesin lakonisesti että tämä on minun paikka, mutta saatte kyllä istua vieressä. Mulla oli pääsykokeisiin luku ja jokainen hetki missä sitä sai tehdä, oli tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varannut omaa paikkaa niin vaikea on sellaisen istua omalle paikalle joka ei ole varannut paikkaa. Moni bussiyhtiö tai edes VR ei merkitse että paikka on varattu.
VR:n kaukojuniin ei kylläkään saa ostettua lippua ilman paikkaa, eli jokaisella on kyllä istumapaikka olemassa mutta haluavat kokeilla onneaan ja istua paremmalla josko sen oikea omistaja antaisi luvan. Eli Matti Myöhäinen on ostanut käytäväpaikalle lipun ja yrittää istua nyt ikkunapaikalla vaikka joku muu on sen varannut ja yrittää vängätä vastaan että etkö nyt voisi istua käytäväpaikalla kun eihän sillä ole väliä, hän on niin mukavasti tähän nyt asettautunut.
Junassa toinen juttu on että se oma paikka voi olla ihan eri päässä junaa kuin mihin kohtaan se pysähtyy ja ne yleensä ottaen ei ole lähellekään täyteen myytyjä aina joten helpompi käydä vain jollekin vapaalle paikalle.
Mene laiturilla valmiiksi sen vaunun kohdalle mihin se tulee, onhan ne merkitty.
Onhan niitä tyhjiä penkkejä. Ihmiset ei tajua, että jos varaat lipun Oulusta Helsinkiin, niin se paikka, joka näyttää varattua on varattu Seinäjoelle asti. Tottakai se on varaustilanteessa punainen, jos joku on varannut kyseisen paikan Seinäjoelta Parkanoon.
Olen sen verran vanhna, että muistan ensimmäisen junamatkani vuonna 1971. Minulla on hämärä muistikuva, että varattujen paikkojen kohdalla oli lappu "varattu". Ei olisi homma eikä mikään tehdä nykyaikana paikkataulua, missä näkyisi missä on vapaita paikkoja tietyllä välillä. Väärällä paikalla istumisesta sakot, niin oppivat kele.
Mä en tajua näitä, jotka menevät ns. parhaille paikoille (Onnibussin yläkerran eturivin paikat, yksinistuttavat paikat junassa jne) ja kuvittelevat, että nuo paikat olisivat mystisesti vapaana. Haloo, jos saat lippua varatessa vaan käytäväpaikan 37 jostain, niin eiköhän se kerro, että ne paremmat paikat on jo loppu.
Vielä enemmän hämmästyttää nämä, jotka kuvittelevat, että joku muu antaa hyvän paikkansa heille - varsinkin, jos paikan varannut on maksanut paikastaan ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paikalla istuva ei ole kuulevinaan tai ei oikeasti kuulokkeiden takia kuule, silloin voi kevyesti täpätä olkapäästä tai huiskuttaa kädellä naaman edestä, että henkilö havahtuu. Juuri tuon kierteen takia ei kannata vaan kohauttaa olkapäitään. Paitsi jos itsekin sattuu olemaan tyyppiä joka istuu minne sattuu.
Entä jos on nukkumassa, viitsisitkö ruveta herättämään vain sen takia että vaihtaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttavaa, kun aiheuttaa kauhean trafiikin jokaisella pysäkillä, kun tulijat tietenkin haluavat omalle paikalleen.
Itse varasin kerran matkan viimetipassa enkä saanut itselleni ja 4-vuotiaalle viereisiä paikkoja. Olivat kyllä käytäväpaikat ja niin lähekkäin, että pystyin huolehtimaan hänestä. Ei tullut mieleenkään pyytää ketään antamaan meille paikkaansa, koska olin itse myöhään liikkeellä.
Olen aina tällaisessa tilanteessa tarjoutunut vaihtamaan paikkani niin että äiti ja lapsi tai pariskunnat tai kaverukset saavat istua vierekkäin. Mulle on ihan sama istunko käytäväpaikalla vai ikkunapaikalla.
Ihan oikeastiko joku kuvittelee, että se junavaunun suosituin paikka olisi vapaana perjantai-iltapäivänä tai sunnuntai-iltana junaliikenteen ollessa suosituimmillaan?