Miksi junassa/bussissa AINA joku istuu väärällä paikalla?
Onko muillakin samoja kokemuksia?
Taas oli joku vanhempi rouvashenkilö onnibussissa mun paikalla istumassa ja kun huomautin, että mulla on varattu paikka siinä niin vastauksena tuli "No etkö voi muualle istua kun olen tähän jo asettunut". Eikä elettäkään siitä että olisi siirtymässä. Mitä helvettiä! Miksi ei voi suoraan asettua sille omalle paikalleen? Ja ei, en voinut istua muualle vaan vänkäsin sen verta kauan että paikkavaltaaja siirtyi.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävä ihmistyyppi näissä kulkuvälineissä on ne penkin selkänojan kallistajat. Kysyisi edes luvan kallistaa sitä ennen kuin kaataa sen nojan takanaolevan syliin. Pari vuotta sitten lennolla edessäoleva kallisti selkänojansa yhtäkkiä niin, että mulla kaatui pöydälläni olleet kuumat kahvit syliin. Voin sanoa että siinä hieman vitutti sitten 8h lento märissä likaisissa vaatteissa.
Tai ne jotka rymistävät sinun selkänojaa. Just vähän aikaa sitten junassa oli tuollainen aikuinen. Meinasin sanoa että vittuako sitä pitää rynkyttää. Mukava istua siinä kun vähän väliä selkänoja tärkeää kun toinen rynkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mukava istua siinä kun vähän väliä selkänoja tärkeää kun toinen rynkyttää.
*Täräjää piti kirjoittaa.
Varasin joskus onnibusissa sieltä ylhäältä sellaisen eturivipaikan (maksavat extraa) ja siellä joku istui jo. Ei halunnut siirtyä vaan sanoi vastaan että haluaa istua siinä kun se on parempi paikka kuin omansa. Niin… No sen takia minä sen olin varannutkin ja maksanut siitä.
Penkkien syliin kaatajat on ihan oma ihmislajinsa. Kerran ajelin Turusta bussilla Helsinki-Vantaalle, ja eteen istui mies joka ensi töikseen kaatoi penkin selkänojan, ja nojaili sitten polviinsa etukenossa! Siinä istuin penkin selkänoja suussa, enkä kyllästyttyäni saanut hänen huomiotaan sillä kuulokkeet pauhasi korvilla enkä ylettynyt naputtamaan hartiaan kun toinen nojasi kyyryssä eteen ja minulla on se selkänoja sylissä.
Jonkun ajan päästä herra suoristi sen verran selkäänsä että sain taputettua kädellä hartiaan. Kun kysyin voisiko selkänojan nostaa, hän sanaa sanomatta laittoi kuulokkeen takaisin korvaan. Ajattelin jo että tässä pitää itse siirtyä, kunnes selkänoja nousi mielenosoituksellisesti pystyasentoon. ^_^
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varannut omaa paikkaa niin vaikea on sellaisen istua omalle paikalle joka ei ole varannut paikkaa. Moni bussiyhtiö tai edes VR ei merkitse että paikka on varattu.
VR:n kaukojuniin ei kylläkään saa ostettua lippua ilman paikkaa, eli jokaisella on kyllä istumapaikka olemassa mutta haluavat kokeilla onneaan ja istua paremmalla josko sen oikea omistaja antaisi luvan. Eli Matti Myöhäinen on ostanut käytäväpaikalle lipun ja yrittää istua nyt ikkunapaikalla vaikka joku muu on sen varannut ja yrittää vängätä vastaan että etkö nyt voisi istua käytäväpaikalla kun eihän sillä ole väliä, hän on niin mukavasti tähän nyt asettautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varannut omaa paikkaa niin vaikea on sellaisen istua omalle paikalle joka ei ole varannut paikkaa. Moni bussiyhtiö tai edes VR ei merkitse että paikka on varattu.
VR:n kaukojuniin ei kylläkään saa ostettua lippua ilman paikkaa, eli jokaisella on kyllä istumapaikka olemassa mutta haluavat kokeilla onneaan ja istua paremmalla josko sen oikea omistaja antaisi luvan. Eli Matti Myöhäinen on ostanut käytäväpaikalle lipun ja yrittää istua nyt ikkunapaikalla vaikka joku muu on sen varannut ja yrittää vängätä vastaan että etkö nyt voisi istua käytäväpaikalla kun eihän sillä ole väliä, hän on niin mukavasti tähän nyt asettautunut.
Junassa toinen juttu on että se oma paikka voi olla ihan eri päässä junaa kuin mihin kohtaan se pysähtyy ja ne yleensä ottaen ei ole lähellekään täyteen myytyjä aina joten helpompi käydä vain jollekin vapaalle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan muistelee vanhoja, milloin ei ollut pakollista. Eikä siitä varmaan oli niin hirveän kauaa, kun sarjalipuilla pystyi matkustamaan ilman paikkaa.
Ennen joutui vänkäämään siitä omasta paikastaan, että haluan sen oman paikkani nyt heti, kun muutaman pysähdyksen jälkeen juna on kuitenkin täynnä, enkä halua tämän 6h matkani aikana vaihdella paikkaa kassejeni kanssa useaan kertaan.
Minulle ei kukaan ole uskaltanut alkaa mussuttaa kun olen ilmaissut että istuvat paikallani. Johtunee siitä että olen tällainen 190cm pitkä risupartainen mies joka näyttää niuvanniemestä karanneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä asiasta selviää puhumalla. Niin suomalaisten kuin ei alkuperäissuomalaisten kanssa.
Paitsi jos vastassa on Karen.
Tai joku teiniääliö joka ottaa heti puhelimen esille ja alkaa kuvaamaan ja kertoo, että minä aloin huutamaan hänelle.
Kerran on käynyt näin. Virolainen mies istui paikallani ja sanoin asiasta ystävällisesti. Sitten hän soitti jonnekin ja matki minua vinkuvalla äänellä, miten olin sanonut, kun huomautin väärästä paikasta. Eikö virolaiset tajua, että kyllä suomalaisetkin sen verran viroa ymmärtävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ärsyttävä ihmistyyppi näissä kulkuvälineissä on ne penkin selkänojan kallistajat. Kysyisi edes luvan kallistaa sitä ennen kuin kaataa sen nojan takanaolevan syliin. Pari vuotta sitten lennolla edessäoleva kallisti selkänojansa yhtäkkiä niin, että mulla kaatui pöydälläni olleet kuumat kahvit syliin. Voin sanoa että siinä hieman vitutti sitten 8h lento märissä likaisissa vaatteissa.
Tai ne jotka rymistävät sinun selkänojaa. Just vähän aikaa sitten junassa oli tuollainen aikuinen. Meinasin sanoa että vittuako sitä pitää rynkyttää. Mukava istua siinä kun vähän väliä selkänoja tärkeää kun toinen rynkyttää.
Siis miten tuo on edes mahdollista, ravaako ne jatkuvasti jossain ja ylös noustessaan ottaa tukea nojasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta silloin on itsestään selvää, että paikkaliputon on se joka vaihtaa paikkaa.
Miten Onnibussiin edes pääsee ilman paikka varausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa toinen juttu on että se oma paikka voi olla ihan eri päässä junaa kuin mihin kohtaan se pysähtyy ja ne yleensä ottaen ei ole lähellekään täyteen myytyjä aina joten helpompi käydä vain jollekin vapaalle paikalle.
Asemalaitureilla on yleensä näyttö, jossa kerrotaan tulevan junan vaunujen sijainti laiturin osioiden suhteen.. Siis mihin kohtaan laituria vaunut jäävät... Mun kokemuksen mukaan tuo näyttö osuu oikeaan, patsi ehkä silloin jos junan kokoonpano on vaihdettu eri vaunuluokkaan kuin yleensä, mutta silloin eivät kyllä ne paikkavarausetkaan enää pidä paikkaansa.
Vatsaongelmista on joskus apua. Pari hiipivää kuolemaa saa mummoihin vipinää.
Minä tasan häädän jokaisen paikalleni istuneen. Olen aina ajoissa varaamassa paikan, joten varaan joko kalliimman paikan, ikkunapaikan tai esim. paikan kohtuullisen matkan päästä vessasta/talvella kaukana ulko-ovesta. Ei huvita luopua tuosta paikasta, josta olen jopa voinut maksaa ylimääräistä. Eikä kiinnosta olla se, joka vaihtelee paikkaa loppumatkan, jotta joku saa istua paikallani.
En ylipäätään tajua heitä, ketkä istuvat muiden paikoille. Varsinkin jos valittavat, kuinka työlästä on siirtää matkatavarat. Siksi kannattaakin mennä heti sinne omalle paikalle.
Kerran pitkän matkan junassa ihmettelin edessä istuvaa naishenkilöä ikkunapaikalla ja laukku viereisellä penkillä. Juna olu aloittamassa matkansa, joten se oli puoliksi tyhjä. Vähän ajan päästä joku tuli sanomaan, että kyseessä oli varattu paikka. Nainen sanoi, että hänen paikkansa oli käytävän _toisella_puolella_ ikkunapaikalla, jonne myös siirtyi. Loppumatkan istui siellä, ja ilmeisesti oli puhunut totta, koska kukaan ei tullut hätistelemään pois, ja viereen istui myöhemmin joku ilman mitään ongelmaa. Juna oli lopuksi ihan täynnä. Miksi ihmeessä nainen istui käytävän toisella puolella, kun oma paikkansa oli vastaavanlainen?? En vain ymmärrä. Auringonvalostakaan ei ollut kyse, oli talvinen iltapäivä ja pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta silloin on itsestään selvää, että paikkaliputon on se joka vaihtaa paikkaa.
Miten Onnibussiin edes pääsee ilman paikka varausta?
Eikös Onnibussiin saa ostettua lipun kuskiltakin, jos löytyy tilaa?
Onnibussissa ei ole koskaan ollut ongelmia.
Stadin ratikoissa on usein ihmisiä istumassa invalidipaikoilla. Olen itse hankalasti liikkuva ja usein tarvitsisin juuri sellaisen paikan, josta on helppo nousta ulos vaunusta.
Junassa varaan aina ikkunapaikan läheltä ravintolavaunua. Aivan takuulla häädän paikalleni istuneen ihmisen mussutuksista piittaamatta ja odotan lipuntarkastajaa, jos ei muuten onnistu.
Olin varannut junassa ikkunapaikan. Eräs urpo oli nostanut talvella lumisen matkalaukkunsa ikkunapaikalle ja istui itse käytäväpaikalle. Olipa kiva pyytää ko. ihmistä poistumaan, kun paikkani oli kasteltu. Kyllä ketutti.
Junissa ihmiset kai ajattelee, että onhan näissä vaunuissa aina tyhjiä penkkejä. Ja sama se kai on mihin istun. Mutta jos noin olisi, että ihan sama, niin miksi se VR niitä paikkoja kuitenkin edellyttää varattavan?
Sen kerran kun en sanonut herralle, joka istui mun paikalla, että voitko mennä omalle paikallesi, vaan istuin sen herran viereen, niin seuraavalla asemalla tuli sitten joku rouva naama oikein jo ilosta loistaen kun pääsee sanomaan, että "mulla on siihen paikkavaraus", no, sanoin sitten että jaa, no niin mullakin on tohon viereiseen paikkaan.. Sitte se rouva meni sinne missä sen herran paikka olis, ja juu, sitten kun se herra jossain vaiheessa matkaa alkoi nousta siitä paikaltaan, niin mahtoiko olla oikein mielenosoitusta, kun ei suutaan aukaissut, vaan alkoi tunkea siitä mun edestä ahtaasta välistä... No, vessassa se tais käydä, mut jäi sen jälkeen pois, minä lähdin siitä sitten etsimään jostain vapaata paikkaa, jossa en siis ketään häiritsisi, näin, vaikka mulla oli siis varaus tehty!
Nää istun minne lystään, niin juu, ne sotkee koko systeemin... se otti tällä kertaa pannuun, ettei sitten jatkossa saa edes suutaan auki vaan lähtee tunkemaan miltei varpaille talloen... varmaan ajatteli, että "ämmä tulee tohon istumaan"...
Alun alkaen en hänelle sanonut, kun aiemmilta matkoilta on se kokemus näistä, että "ei varmaan oo sulla varausta" sitten kaivetaan liput ja tarkastetaan, "ai jaa sulla onkin", tai sitten joku, että "no, eks sä vois mennä muualle", tai kolmas on tää: "no, kun se konnari sano, et tässä vaunussa tästä alkaen on vapaata." No, mut kun ei oo, kun mä oon tähän varannut etukäteen lipun, netissä... niin ei oo vapaata, ett voitko mennä pois! "No, en mee, mee sää." Tällasta! "Eiks se oo ihan sama missä sitä istuu."
No, mutta onneksi, eikö nykyään ole niin, että kaukojuniinkin pitää lippu ostaa etukäteen, junissa ei enää myydä.. vai...