Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis pitääkö ladulla tosiaan väistää jos takaatuleva karjuu ”latua”???

Vierailija
16.01.2022 |

Olen tänä talvena aloittanut hiihtoharrastuksen ja eilen sain niskaani toisen hiihtäjän raivot, kun en väistänyt hänen huutaessa ”latua!”. Siis mitä?? Vieressä oli hyvin tilaa kiertää, miksi ihmeessä hitaamman pitäisi alkaa väistymään sivuun? Eihän siinä pääse hiihtämään ollenkaan jos jatkuvasti pitää toisia väistellä!

Toisekseen, mulla ainakin on kuulokkeet korvilla ja musiikki soi niin en edes kuullut tämän tyypin huutoja ennenkuin otti mut kiinni ja huusi päin naamaa. Kuulemma latuetiketin mukaan hitaampi väistää, että jos näin on niin sanonpa vaan että paska etiketti.

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellyttääkö latuketti myös hiihtokilpailussa että latua huutava on päästettävä ohi. Siis vähän kuin sininen lippu vormuloissa.

Vierailija
82/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ku alfa uroksella hiki ja testo erittyy, veren ja raudan maku suussa pimeellä ladulla ja miehekkäästi karjaisee LATUA! Nii kyl sillon pitää hitaampien väistää. Tää kuuluu olennaisesti hiihtokulttuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin mun 3 v poikaa hiihtämään ja kävelin ladun vieressä niin eikös joku trikoopappa ilmestynyt uhkailemaan poliiseilla kun kävelin muka ladulla! Ja seuraavaksi  kiihtyi  siitä kun mun poika ei mennyt tarpeeksi nopeasti.  Aikansa mateli pojan takana rähjäämässä kunnes nostin pojan sivuun.

Niinpä. Yritä olla siinä sitten esimerkkinä pienelle ihmiselle ja opettaa lapselle sitä kuuluisaa liikunnan iloa, kun tulee joku tuntematon Räyhä- Raimo taakse rähisemään. Toivottavasti lapsi ei pelästynyt.

Vierailija
84/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikein toimi että takaa tuleva nopeampi väistää. Harva pystyy vetämään kapeilla luistelusuksilla umpihangessa hitaammankaan ladulla hiihtävän ohi.

Vierailija
85/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutelu ei kuulu mihinkään etikettiin, tuollaiset latua huutelevat pitää paiskata pusikkoon.

Vaikka toinen onkin väärässä, niin miksi pitää käyttää väkivaltaa?

Vierailija
86/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe usein hiihtää hitaammin. Lapsia on hyvä kannustaa hyvästä suorituksesta. Jos itse pysähtyy, vaikka niistämään nenää, niin kannattaa astua sivuun. Muuten ei.

Olen hiihtänyt kymmeniä vuosia ja aina on joukossa niitä, ketkä tekevät toisille kiusaa. Olen ymmärtänyt, että se on aivo-oire. Pahimpia ovat luistelutyylillä hiihtäjät, jotka hiihtävät perinteisten latujen päällä. Silloin on ilo hiihdosta kaukana kaikilla muilla. Yksikin luistelija voi tuhota kymmenien kilometrien ladut.

Vierailija
87/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilatuisilla retkireiteillä väistää ladulla oleva. Ei se takaa tuleva kuitenkana voi hypätä edellä hiihtävän yli. Ohi taas ei voi umpihangessa mennä.

Jos näin on niin sen edellä olevan sitten pitää hypätä sinne umpihankeen?

Kyllä, edellä olevan hitaamman tulee ladulla väistää. Mikä teitä nykyihmisiä oikein vaivaa? Minä minä minä vaan mielessä. Hiihtäkää kovempaa sitten jos ette muka voi kohteliaasti antaa latua kuten kuuluu tehdä. Ei siutä mitenkään nokkiinsa pidä ottaa jos joku huikkaa "latua".

Sinullahan se on vaan minä minä minä mielessä ja käytöstavat hukassa, jos ei voi kohteliaasti edessä olevaa väistää niin kuin kuuluu tehdä. Sama juttu autoillessa, lasketellessa, kävellessä jne, että takana oleva väistää.

Vierailija
88/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki hiihtotakiksi boxing seuran takki, jossa isolla selkäpainatuksella seuran logo tekstinä ja irvistävä taistelukoiran kuva. Jos olet nainen, tämä toimii vielä paremmin vaaleanpunaisella takilla. Saatat näyttää anarkistilta, mutta saatpahan hiihtää rauhassa. Itse käytän metsästysvaatetusta liivillä ja latuhäiriköille huutelen: ennekin on erehdytty pyöräilijöistä, miksei hiihtäjästäkin.

Uhkaat ampumisella, aika rajua laturaivoa sulla.

Vierailija
89/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelu ei kuulu mihinkään etikettiin, tuollaiset latua huutelevat pitää paiskata pusikkoon.

Niinpä. Kun ei pysty hyväksymään olevansa hitaampi, turvautuu väkivaltaan. Et ikinä tiedä mikä väkivaltainen tyyppi on kenet ohita.

Vierailija
90/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on keskibaana ladun vieressä, nopeampi ohittaa sitä pitkin hitaamman. Jos ladun vieressä on ainoastaan umpihanki, hitaampi antaa tietä nopeammalle. Kohteliasta on välillä vilkuilla olan yli ja antaa tietä, jos nopeampi hiihtäjä tulee takaa. Sama juttu kuin vaellusreiteillä tms, jossa on kapea polku ja ei mahdu kahta rinnakkain.

Viimeksi kävin hiihtämässä tällaista umpihankireittiä ja en kehdannut pyytää edellä kulkevaa hidasta pappaa väistämään (ja hän ei huomannut itse tilannetta), joten menin ohi umpihangen kautta. Pappa oli huomattavan hidas minuun verrattuna, mutta jääkuorrutuksella varustettu upottava hanki teki omasta hiihdosta niin hidasta ja rankkaa, että jouduin tekemään ohitusta pitkällä matkalla hiihtäen kaikilla voimilla. Pappa ei tätä veren maku suussa lykkimistäni katsoessaan edes hidastanut, saati sitten että olisi antanut tietä. Minut on kasvatettu antamaan aina tilaa vanhemmille ihmisille, niin en yksinkertaisesti kehdannut pyytää pappaa väistämään. Useimmiten vanhemmat hiihtelijät kyllä huomaavat tilanteet ja antavat tietä sopivassa kohdassa, he eivät hiihdä luurit päässä.

Vierailija
91/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee pitkää päivää erittäin stressaavassa työssä sijoitualalla. Korkea koulutus ja suuri vastuu. Keksi vuosia sitten hiihdon hyväksi stressin lievittäjäksi. Nyt hiihtää lähes joka ilta ja pistänyt rahaa viimesenpäälle suksiin ja varusteisiin. Nämä hitaammat voisi hieman miettiä muitakin kuin itseään ja antaa sitä tilaa suosiolla ihmisille jotka nimenomaan tulevat ladulle purkamaan stressiä ladulle, ei menettämään hermoja pujottelukeppien ohittelussa. Mutta minä minä asenne ei tietenkään anna periksi ladun antamiseen vaikka on selvästi hitaampi!

Toivottavasti miehesi ei tule minua huitomaan sauvoillaan tai saa seuraavaksi käyttää kyynärsauvoja.

No eihän tuo mies ollut sauvoilla huitomassa, on vain nopeampi. Tota laturaivoa on vaikea ymmärtää, että ollaan hitaampi ja kun sitä ei pää kestä niin uhataan väkivallalla nopeampaa hiihtäjää. Sitähän tuo kyynärsauva vihjaus kai tarkoitti?

Tuollaiset tyypit nimenomaan huitovat niillä sauvoillaan kun kaikki asiat ei mene niin kuin he haluavat.  Ei kannata öykkäröidä niin ei ole mitään hätää.

Vierailija
92/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.

Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.

Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.

Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.

Tämä nyt on sitten asia erikseen, että onko fiksua mennä pilaamaan sitä latua kävelyllä. Suomessa on niin laajat pyörätieverkostot että tuohan nyt on jo pelkkää tahallista kiusaamista, että sinne on pakko työntyä kävelemään. Ja varsinkin jos kyse on etelä-suomesta jossa hiihtokausi on nykyään todella lyhyt. Oletko oikeasti niin itsekäs, että et voi suoda toisen lajin harrastajille niitä n. 8 viikkoa vuodessa kun etelässä pystyy oikeasti hiihtämään? Onneksi täällä pohjoisessa ei ole tuollaisiakaan törppöjä niin kuin ei ole mitään laturaivoajiakaan. Kaikki ymmärtävät, että talvella ne ladut on hiihtoa varten ja muina vuodenaikoina voi sitten kävellä, juosta ja pyöräillä. Talvella löytyy paljon muitakin reittejä kävelyyn, juoksuu ja pyöräilyyn eikä kukaan ala täällä marttyyriksi sen takia että hiihdon harrastajat saavat talvella hiihtää ilman että muut menee pilaamaan latuja. Ihme touhua siellä etelässä! Haukut laturaivojia mutta ihan yhtä itsekäs olet kun et voi suoda muille mahdollisuutta heidän harrastukseen vaan väkisin ja tahallaan on mentävä pilaamaan ne ladut. 

Vierailija
93/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kun ei pysty hyväksymään olevansa hitaampi, turvautuu väkivaltaan. Et ikinä tiedä mikä väkivaltainen tyyppi on kenet ohita.

No älä öykkäröi siellä ladulla niin ei tarvitse pelätä.

Vierailija
94/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.

Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.

Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.

Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.

Tämä nyt on sitten asia erikseen, että onko fiksua mennä pilaamaan sitä latua kävelyllä. Suomessa on niin laajat pyörätieverkostot että tuohan nyt on jo pelkkää tahallista kiusaamista, että sinne on pakko työntyä kävelemään. Ja varsinkin jos kyse on etelä-suomesta jossa hiihtokausi on nykyään todella lyhyt. Oletko oikeasti niin itsekäs, että et voi suoda toisen lajin harrastajille niitä n. 8 viikkoa vuodessa kun etelässä pystyy oikeasti hiihtämään? Onneksi täällä pohjoisessa ei ole tuollaisiakaan törppöjä niin kuin ei ole mitään laturaivoajiakaan. Kaikki ymmärtävät, että talvella ne ladut on hiihtoa varten ja muina vuodenaikoina voi sitten kävellä, juosta ja pyöräillä. Talvella löytyy paljon muitakin reittejä kävelyyn, juoksuu ja pyöräilyyn eikä kukaan ala täällä marttyyriksi sen takia että hiihdon harrastajat saavat talvella hiihtää ilman että muut menee pilaamaan latuja. Ihme touhua siellä etelässä! Haukut laturaivojia mutta ihan yhtä itsekäs olet kun et voi suoda muille mahdollisuutta heidän harrastukseen vaan väkisin ja tahallaan on mentävä pilaamaan ne ladut. 

Ei ladun varressa käveleminen mitään latua pilaa. Sensijaan latu on pilalla kun vanhat kävyt menee sinne öykkäröimään ja leikkimään jotain latujen keisaria.

Vierailija
95/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän suojatielläkään tarvitse autoa väistää, mutta joskus se on ihan järkevää...

Vierailija
96/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa metsäsukset niin voi hiihtää ihan ilman latuja eikä tarvii väistellä ketään!

Vierailija
97/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ladun varressa käveleminen mitään latua pilaa. Sensijaan latu on pilalla kun vanhat kävyt menee sinne öykkäröimään ja leikkimään jotain latujen keisaria.

Ja eka marttyyri näköjään ilmoittautui. Taisi alkaa hävettää sinulla raukalla kun et osaa edes alkeellisia kohteliaisuussääntöjä ja nyt pitää hädisssään selittää, että ei se minun kävely pilaa latuja. 

Vierailija
98/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on syytä väistää takaa tulevaa spandex patua ja mahdollisimman pitkälle, ellei sitten halua pyörtyä siihen pappahien ja karkailleen kusen hajuun.

Vierailija
99/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eka marttyyri näköjään ilmoittautui. Taisi alkaa hävettää sinulla raukalla kun et osaa edes alkeellisia kohteliaisuussääntöjä ja nyt pitää hädisssään selittää, että ei se minun kävely pilaa latuja. 

Tiedätkö sinä tollo mikä on marttyyri? Ja minä en mene lähellekään latuja kun en voi sietää niin junttia touhua kuin hiihtäminen liikuntamielessä.

Vierailija
100/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä