Siis pitääkö ladulla tosiaan väistää jos takaatuleva karjuu ”latua”???
Olen tänä talvena aloittanut hiihtoharrastuksen ja eilen sain niskaani toisen hiihtäjän raivot, kun en väistänyt hänen huutaessa ”latua!”. Siis mitä?? Vieressä oli hyvin tilaa kiertää, miksi ihmeessä hitaamman pitäisi alkaa väistymään sivuun? Eihän siinä pääse hiihtämään ollenkaan jos jatkuvasti pitää toisia väistellä!
Toisekseen, mulla ainakin on kuulokkeet korvilla ja musiikki soi niin en edes kuullut tämän tyypin huutoja ennenkuin otti mut kiinni ja huusi päin naamaa. Kuulemma latuetiketin mukaan hitaampi väistää, että jos näin on niin sanonpa vaan että paska etiketti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että vielä 80-luvulla oli tapana huudella hitaammille "latua". Se oli pienelle alakoululaiselle aika pelottavaa, kun pakotettiin koulujenvälisiin hiihtokilpailuihin ja sarjat oli tyyliin 3-6 -luokkalaiset samassa. No hiihdä siellä nyt pienenä 10-vuotiaana 13-vuotiaiden seassa!
Ajat on muuttuneet, ja ladutkin on muuttuneet. On tullut vapaa hiihtotyyli perinteisen rinnalle ja sitä myöten hiihtoladut leventyneet, kun on se keskikaista ja yleensä myös hiihtourat molempiin suuntiin. Ennen oli se yksi hiihtoura ja vieressä umpihanki, joten oli varmaan pakko antaa tilaa nopeammille siirtymällä sinne umpihankeen. Tietenkin se hiihtäminen sitten tyssäsi vähän väliä siihen nopeampien väistämiseen, ja pahimmassa tapauksessa oli suksenpohjat täynnä lunta, kun piti väistellä metsään. Aivan hirveää se oli. Ihme, että ylipäätään pääsin ikinä sieltä metsästä pois. Traumat jäi, mutta onneksi sen jälkeen olen saanut positiivisempia kokemuksia hiihdosta.
Niin oli 2000-luvullakin. Ja luultavasti nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Takaatuleva , nopeampi väistää/ohittaa.
Mutta ihan normaaliin muiden huomioimiseen kyllä kuuluu, että kaikki tietäisivät edes suurin piirtein, mitä ympärillä tapahtuu eli musiikin kuuntelu niin kovalla, ettei kuule ympäriltä mitään, ei minusta ainakaan ole suotavaa. Voihan tuossa tapahtua ihan selkeitä vaaratilanteita, ja joku yrittää varoittaa, mutta toinen ei kuule, kun kuuntelee volyymit täysillä jotain Antti Tuiskua.
Itse kyllä haluan tietää mitä ympärillä tapahtuu ja kun ei ole takaraivossa silmiä, käytän siihen korviani.
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..
Annas kun arvaan. Sinä et halua kuunnella kuulokkeilla mitään. Siksi olisit mielihyvin kieltämässä sen muilta.
Eihän sellaista tilannetta ole olemassa, kun joku ei teoriassa voisi haluta varoittaa jostain. Et voi pitää edes telkkarissa ääniä kotonasi, kun joku voi huutaa kadulta että talosi palaa etkä kuule...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan normaaliin muiden huomioimiseen kyllä kuuluu, että kaikki tietäisivät edes suurin piirtein, mitä ympärillä tapahtuu eli musiikin kuuntelu niin kovalla, ettei kuule ympäriltä mitään, ei minusta ainakaan ole suotavaa. Voihan tuossa tapahtua ihan selkeitä vaaratilanteita, ja joku yrittää varoittaa, mutta toinen ei kuule, kun kuuntelee volyymit täysillä jotain Antti Tuiskua.
Itse kyllä haluan tietää mitä ympärillä tapahtuu ja kun ei ole takaraivossa silmiä, käytän siihen korviani.
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..Suomalaisilla menee kaikki tunteisiin. Viime tai toissa syksynä joku sienestäjien keskustelupalsta piti väliaikaisesti sulkea, kun keskustelu meni niin raivohulluksi sienestykseen liittyvien erimielisyyksien vuoksi. Pääsi oikein uutisiin. Tosisienestäjät eivät kestäneet harrastelijoiden "tyhmiä" kysymyksiä. :D
Eikä! :D:D:D Miten tuo meni ohi? Satunnaisena sieni-intoilijana olisin pudottanut leukani lattialle. Olen ajatellut, että harmonisempaa harrastusta ei ole. Paitsi puutarhanhoito. Ja sitten löysin keskusteluketjun, olikohan alppiruusujen kasvatuksesta, joka ylikuumeni, ja meni lopulta henkilökohtaisuuksiin 😳
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä hiihtäminen raivohullujen harrastus, vai mikä siinä hiihtämisestä on sellaista että porukka sekoaa? Onko nämä raivoajat niitä tyyppejä, jotka kuvittelevat olevansa jotain huippu-urheilijoita?
Tästä syystä hiihdänkin nykyään oma tekemääni latua läheisellä suolla siellä saa hiihdellä rauhaksiin eikä tarvitse pelätä takaa karjuvia oman elämänsä niskasia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä hiihtäminen raivohullujen harrastus, vai mikä siinä hiihtämisestä on sellaista että porukka sekoaa? Onko nämä raivoajat niitä tyyppejä, jotka kuvittelevat olevansa jotain huippu-urheilijoita?
Keski-ikäisten miesten harrastus. Taitavat luulla että maailma on tehty heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.
Anteeksi, mutta puolusteleko nyt motarilla oikealta ohittelua? Jos, niin suosittelen palaamaan autokouluun kertaamaan hieman liikennesääntöjä. Oikealta ei Suomessa ohiteta koskaan eikä milloinkaan, korkeintaan hälytysajoneuvo voi tehdä niin, mutta sekin vain, jos on todellinen hätätilanne eikä muuten pääse etenemään.
Suosittelen että tutustut mitä lakii sanoo oikealta ohittamisesta ennekuin jaat väärää tietoa:
31 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.
Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.
Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä hiihdänkin nykyään oma tekemääni latua läheisellä suolla siellä saa hiihdellä rauhaksiin eikä tarvitse pelätä takaa karjuvia oman elämänsä niskasia.
Sehän on niiden tavoitekin, häätää kaikki muut.
Suksien kanssa takaa tuleva väistää mäessä ja ladulla.
Itse huudan Latua! jos ladulla ulkoilutetaan koiraa tai ladulla seistään pysähtyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.
Anteeksi, mutta puolusteleko nyt motarilla oikealta ohittelua? Jos, niin suosittelen palaamaan autokouluun kertaamaan hieman liikennesääntöjä. Oikealta ei Suomessa ohiteta koskaan eikä milloinkaan, korkeintaan hälytysajoneuvo voi tehdä niin, mutta sekin vain, jos on todellinen hätätilanne eikä muuten pääse etenemään.
Suosittelen että tutustut mitä lakii sanoo oikealta ohittamisesta ennekuin jaat väärää tietoa:
31 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ajoneuvolla ohitettava vasemmalta. Ohituksessa saa käyttää myös vastaantulevan liikenteen puolta sen estämättä, mitä 19 §:n 3 momentissa säädetään, jos ajosuunnassa on vain yksi ajokaista.
Jos edellä kulkeva ajoneuvo kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, sen saa ohittaa ajoneuvolla vain oikealta. Oikealta saa ohittaa myös, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Lisäksi polkupyöräilijä saa ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän oikealta.
Raitiovaunu on ajoneuvolla ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, jos kiskojen sijainti sitä edellyttää ja ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos ohittaminen ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa liikennettä.
Puhuin moottoritiestä. En normaalista maantiestä, enkä todellakaan Helsingin keskustasta raitiovaunuineen. Olisi pitänyt tarkentaa, kun aina löytyy joku, joka tarttuu lillukanvarsiin.
Mutta ei siitä sen enempää, koska tämä on hiihtokeskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.
Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.
Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.
Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.
Hiihtokausi ei nykyään kauan kestää. Onko ihan mahdoton ajatus tehdä sen aikana kävelylenkit muualla? Kävellen ladun reunaa hajotat ja murrat ladusta sen alueen, johon ulkokäden sauva osuu.
Jos tavoitteenasi on päästä "pätkimään turpiin", ehdottaisin nakkikioskijonoa viikonloppuyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..Annas kun arvaan. Sinä et halua kuunnella kuulokkeilla mitään. Siksi olisit mielihyvin kieltämässä sen muilta.
Eihän sellaista tilannetta ole olemassa, kun joku ei teoriassa voisi haluta varoittaa jostain. Et voi pitää edes telkkarissa ääniä kotonasi, kun joku voi huutaa kadulta että talosi palaa etkä kuule...
https://yle.fi/uutiset/3-11214752
Tuossa juttua siitä, miten kuulokkeiden käyttö liikenteessä vaikuttaa havainnointiin. Toki on paljon heitä, jotka ovat tottuneet kulkemaan kuulokkeet päässä, mutta periaatteessa he vertautuvat kuulovammaisiin, koska kuulo ei toimi kuten niillä, jotka eivät kuuntele kuulokkeilla liikenteessä kulkiessaan. Varsinkin käyntiääneltään hiljaisia sähköautoja on vaikea kuulla.
Hiihtäessä kuulokkeet voivat olla ok, mutta ei kannata ihmetellä, jos joutuu säikähtämään takaa tulevia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoillessakaan se hitaammin ajava ala väistämään, vaan nopeampi ajaa ohi. Tai pyörätiellä.
Jaa. Kyllä mä vaan olen sen pari kertaa kun olen joutunut vähän risaa autoani siirtämään kaverille korjaukseen isompaa tietä pitkin, ajanut tien sivuun ja päästänyt taakse kerääntyneet ohi, jos ohituspaikkoja ei ole fiksusti, kun olen joutunut itse ajamaan muuta liikennettä hitaammin.
Aivan tasan samalla tavalla se nopeamman väistäminen on kohteliasta siellä hiihtoladulla kun takaa kuuluu huikkaus "latua".
Toki voisin jäädä 100-kiloisena rapakuntoisena mammana siihen ladulle vaan etenemään omaa tahtiani seuraavaksi kolmeksi kilometriksi, hitaampaahan pitää väistää! Mutta paljon helpompaa ja fiksumpaa mun on ottaa ne pikku sivuaskeleet, pysähtyä n.10sekunniksi ja päästää se parempikuntoinen ohi, kuin että se nopeampi yrittäisi puskea sen umpihangen kautta ohi.
Laduillakin on menty samaan, mihin elämässä yleensäkin. Se sama minäminä-asenne, ja niin että aina ja ikuisesti pitäisi mennä sen heikoimman ehdolla, muista viis. Buhuu, mulla ei ole suksia ja metsäpoluilla ei ole valoja - paskon sen ladun kaikilta muiltakin kävelemällä sen päällä.////Kyllä meidän jaccepecca on ihan yhtä oikeutettu opettelemaan hiihtoa kuin muutkin-vien jaccepecan keskelle kuntolatua vaaralliseen paikkaan harjoittelemaan, kävelen itse vapaan uralla ja koirakin juoksee vapaana latua edestakas///Kyllä mulla on oikeus hiihtää siinä missä himohiihtäjilläkin-vedän hupun päähän ja luurit korvalle ja jään somettamaan johonkin alamäen loppumutkaan jäisillä laduilla.
^ei tää porukka oo yhtään sen parempia kuin ne laturaivoovat karpaasit, vaikka niin luulevatkin, samaa minäminäsakkia. Nyt on vaan joku ihme ilmiö nostaa tikunnokkaan se muuhun minäminäsakkiin kyllästynyt himohiihtäjä, jota osittain ihan syystä ottaa aivoon, kun sen harrastusmahdollisuudet on melko lailla pilattu. Eikös sillä spandex-papalla pitäisi olla ihan yhtä oikeus käyttäytyä huonosti kuin muillakin?
Kyllä sinne ladulle mahtuisi kaikki, kun otettaisiin toiset ja turvallisuus huomioon: Ei rikota latuja kävelemällä ettei suksijat kaadu, väistetään lapsia, annetaan nopeammalle tietä, ei omita kuntolatua harjoitteluun täysin taidottoman lapsen kanssa, väistetään kunnolla hitaampaa, ei vedetä täysileveästi luisteluhiihtoa pertsan hiihtäjän päälle, havainnoidaan ympäristöä, ei tukita luistelukaistaa...
Spandex-pyöräilijähän se siinä. On mulkku sekä ladulla että pyöränsä satulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.
Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.
Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.
Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.
Hiihtokausi ei nykyään kauan kestää. Onko ihan mahdoton ajatus tehdä sen aikana kävelylenkit muualla? Kävellen ladun reunaa hajotat ja murrat ladusta sen alueen, johon ulkokäden sauva osuu.
Jos tavoitteenasi on päästä "pätkimään turpiin", ehdottaisin nakkikioskijonoa viikonloppuyönä.
Talvi tuli tänä vuonna aikaisin, joten hiihtoladut meidän leveysasteilla avautuivat tuossa joulukuun alkupuolella. Koska lunta on niin paljon, veikkaan hiihtokauden jatkuvan maalis-huhtikuulle, riippuen toki, onko kevät lämmin vai kylmä tai sataako kenties vettä.
Myös viime talvena oli runsaasti lunta, tosin silloin sitä tuli tarpeeksi hiihtoa ajatellen vähän myöhemmin, vasta tammikuussa. Pakkaset kestivät pitkälle kevääseen. Hoidetuimpia hiihtolatuja pidettiin hiihtokunnossa varsin kauan keväällä, kun lumi oli muualta jo sulanut.
Keskimääräinen hiihtokausi esim. Helsingissä on toki verraten lyhyt.
Nopeampi väistää hitaampia. Tietysti saa aina antaa nopeammille tietä jos tekee sen turvallisesti, mutta ei ole pakko. Kapeassa kohdassa on tietysti hyvän tavan mukaista tehdä tilaa että nopeampi mahtuu ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun mikään ei todellakaan murru, kun hyvä että jää askeleesta mitään jälkeä. En minä missään loskakelissä siellä kävele. Ja turpaan ei saa, kun ei sitä kerjää.
Haluaisin mennä hiihtämään, mutta ahdistaa tämä laturaivo.. Vaikka eipä ole osunut kohdalle hiihtohullua vaan nopeammat ovat aina menneet ohi luistellen ilman valittamista. Mutta silti ahdistaa, kun aina saa lukea, että ladulla taas raivottu niin lähtee oikeasti motivaatio mennä sinne.. Kun en ole mikään kovin hyvä ja vielä rumat vaatteetkin. En osaa esim. luistella suksilla ja ylämäet menen etanan vauhtia. Olen niin hidas, että ehtii pimeäkin jo tulla ennen kuin olen sen 3km lenkin tehnyt. Ja olen 23-vuotias enkä mikään vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..Annas kun arvaan. Sinä et halua kuunnella kuulokkeilla mitään. Siksi olisit mielihyvin kieltämässä sen muilta.
https://yle.fi/uutiset/3-11214752
Tuossa juttua siitä, miten kuulokkeiden käyttö liikenteessä vaikuttaa havainnointiin. Toki on paljon heitä, jotka ovat tottuneet kulkemaan kuulokkeet päässä, mutta periaatteessa he vertautuvat kuulovammaisiin, koska kuulo ei toimi kuten niillä, jotka eivät kuuntele kuulokkeilla liikenteessä kulkiessaan. Varsinkin käyntiääneltään hiljaisia sähköautoja on vaikea kuulla.
Hiihtäessä kuulokkeet voivat olla ok, mutta ei kannata ihmetellä, jos joutuu säikähtämään takaa tulevia.
Hiihtolatu ei ole moottoritie, ei tuo linkki liity tähän. Eikä siellä ladulla sähköautojakaan liiku.
Kukaan ei ole "säikähtänyt takaatulevia" ladulla. Ap saattoi hätkähtää kun joku sekopää tuli kiljumaan naaman eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on sitten asia erikseen, että onko fiksua mennä pilaamaan sitä latua kävelyllä. Suomessa on niin laajat pyörätieverkostot että tuohan nyt on jo pelkkää tahallista kiusaamista, että sinne on pakko työntyä kävelemään. Ja varsinkin jos kyse on etelä-suomesta jossa hiihtokausi on nykyään todella lyhyt. Oletko oikeasti niin itsekäs, että et voi suoda toisen lajin harrastajille niitä n. 8 viikkoa vuodessa kun etelässä pystyy oikeasti hiihtämään? Onneksi täällä pohjoisessa ei ole tuollaisiakaan törppöjä niin kuin ei ole mitään laturaivoajiakaan. Kaikki ymmärtävät, että talvella ne ladut on hiihtoa varten ja muina vuodenaikoina voi sitten kävellä, juosta ja pyöräillä. Talvella löytyy paljon muitakin reittejä kävelyyn, juoksuu ja pyöräilyyn eikä kukaan ala täällä marttyyriksi sen takia että hiihdon harrastajat saavat talvella hiihtää ilman että muut menee pilaamaan latuja. Ihme touhua siellä etelässä! Haukut laturaivojia mutta ihan yhtä itsekäs olet kun et voi suoda muille mahdollisuutta heidän harrastukseen vaan väkisin ja tahallaan on mentävä pilaamaan ne ladut.
Ei ladun varressa käveleminen mitään latua pilaa. Sensijaan latu on pilalla kun vanhat kävyt menee sinne öykkäröimään ja leikkimään jotain latujen keisaria.
Ja eka marttyyri näköjään ilmoittautui. Taisi alkaa hävettää sinulla raukalla kun et osaa edes alkeellisia kohteliaisuussääntöjä ja nyt pitää hädisssään selittää, että ei se minun kävely pilaa latuja.
Tiedätkö sinä tollo mikä on marttyyri? Ja minä en mene lähellekään latuja kun en voi sietää niin junttia touhua kuin hiihtäminen liikuntamielessä.
Voi kulta pieni, sinua taitaa nyt vähän kiukuttaa kun et haluaisi millään katsoa peiliin ja myöntää että olet ollut itsekäs ja tehnyt virheitä. Turha siitä on täällä kiukutella. Anna niiden hiihtää jotka haluaa, ei ketään kiinnosta mitä mieltä sinä olet hiihdosta.
Keskustelet aikuisen ihmisen kanssa joten voisit lopettaa tuollaisen alentamisyrityksen. Tuollaisen trollin kanssa ei kukaan täysjärkinen keskustelua jatka joten hyvästi.
Kyllä meidän ainakin piti väistää hiihtokilpailuissa nopeampia.