Siis pitääkö ladulla tosiaan väistää jos takaatuleva karjuu ”latua”???
Olen tänä talvena aloittanut hiihtoharrastuksen ja eilen sain niskaani toisen hiihtäjän raivot, kun en väistänyt hänen huutaessa ”latua!”. Siis mitä?? Vieressä oli hyvin tilaa kiertää, miksi ihmeessä hitaamman pitäisi alkaa väistymään sivuun? Eihän siinä pääse hiihtämään ollenkaan jos jatkuvasti pitää toisia väistellä!
Toisekseen, mulla ainakin on kuulokkeet korvilla ja musiikki soi niin en edes kuullut tämän tyypin huutoja ennenkuin otti mut kiinni ja huusi päin naamaa. Kuulemma latuetiketin mukaan hitaampi väistää, että jos näin on niin sanonpa vaan että paska etiketti.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee pitkää päivää erittäin stressaavassa työssä sijoitualalla. Korkea koulutus ja suuri vastuu. Keksi vuosia sitten hiihdon hyväksi stressin lievittäjäksi. Nyt hiihtää lähes joka ilta ja pistänyt rahaa viimesenpäälle suksiin ja varusteisiin. Nämä hitaammat voisi hieman miettiä muitakin kuin itseään ja antaa sitä tilaa suosiolla ihmisille jotka nimenomaan tulevat ladulle purkamaan stressiä ladulle, ei menettämään hermoja pujottelukeppien ohittelussa. Mutta minä minä asenne ei tietenkään anna periksi ladun antamiseen vaikka on selvästi hitaampi!
Ihan suotta tuollainen toimistopiru mitään huippu-urheilijoille tarkoitettuja välineitä ostaa. Kyllä tuollainen harrastelijahiihtelijä pärjäisi ihan joillain vaari-vainaan puujärvisilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilatuisilla retkireiteillä väistää ladulla oleva. Ei se takaa tuleva kuitenkana voi hypätä edellä hiihtävän yli. Ohi taas ei voi umpihangessa mennä.
Jos näin on niin sen edellä olevan sitten pitää hypätä sinne umpihankeen?
Kyllä se just niin on. Terveisiä just tulin erämaaladulta. Siellä annetaan latua ja katsotaan tuleeko joku alamäkeen ennen kuin itse lähdet kiipeämään. Kyllä itselläkin oli mono täynnä lunta kun olin antanut latua. Niin siellä mennään.
Erämaaladut on hiukan eri asia kun saattaa olla että ehdit hiihtää useamman tunnin ennen kuin näet ketään muuta ihmistä. Mutta sama etiketti niissäkin pätee: nopeampi väistää. Toki on sallittua olla ystävällinen ja väistää vaikka etiketti ei sitä edellyttäisi, mutta kukaan ei voi sitä edellyttää. Itse yleensä väistän, paitsi jos minulle röyhkeästi huudetaan ja vaaditaan sitä.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Ei ole mitään nopeampi väistää etikettiä :-) Joku trolli nyt jauhaa täällä. Iät ajat on ystävällisesti huudettu latua ja kyllä se hitaampi silloin väistää.
Kerran oli jotkut junioreiden harjoitukset menossa samaan aikaan niin kuulin kun niiden valmentaja sanoi niille nuorille että huutakaa vaan latua, kyllä ne väistää! Näinkö meidän nuoria kasvatetaan? Ja osa sitten huusikin, osa meni itse ohi.
Minä minä minä minä minä….hieno asenne..jatkakaa
Kai kumminkin ylämäkeen menijät väistävät alaspäin laskettelevia?
Ovatko ladut muuten yleensä yksisuuntaisia? Kumpaan suuntaan?
Pidä paria varasauvaa selässä mukana, kun latua huutelija tulee alamäkeä ja huutelee kamppaat sen sauvalla. Sauva yleensä katkeaa siksi varasauvat selässä, mutta nautinto tästä on suuri. Verrattavissa or gasmiin.
Opetin mun 3 v poikaa hiihtämään ja kävelin ladun vieressä niin eikös joku trikoopappa ilmestynyt uhkailemaan poliiseilla kun kävelin muka ladulla! Ja seuraavaksi kiihtyi siitä kun mun poika ei mennyt tarpeeksi nopeasti. Aikansa mateli pojan takana rähjäämässä kunnes nostin pojan sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilatuisilla retkireiteillä väistää ladulla oleva. Ei se takaa tuleva kuitenkana voi hypätä edellä hiihtävän yli. Ohi taas ei voi umpihangessa mennä.
Kyllä, edellä olevan hitaamman tulee ladulla väistää. Mikä teitä nykyihmisiä oikein vaivaa? Minä minä minä vaan mielessä. Hiihtäkää kovempaa sitten jos ette muka voi kohteliaasti antaa latua kuten kuuluu tehdä. Ei siutä mitenkään nokkiinsa pidä ottaa jos joku huikkaa "latua".
Miksi ne nopeammin hiihtävät öykkärit eivät ole minäminäihmisiä? Miksi heidän edestään kaikkien pitäisi väistää, jos he kerran osaavat hiihtää paremmin ja tulevat takaa? Sitten vielä raivotaan niille toisille hiihtäjille. Parhaat tapaukset vielä yrittävät lyödä sauvoillaan lapsia tai eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se just niin on. Terveisiä just tulin erämaaladulta. Siellä annetaan latua ja katsotaan tuleeko joku alamäkeen ennen kuin itse lähdet kiipeämään. Kyllä itselläkin oli mono täynnä lunta kun olin antanut latua. Niin siellä mennään.
Erämaaladut on hiukan eri asia kun saattaa olla että ehdit hiihtää useamman tunnin ennen kuin näet ketään muuta ihmistä. Mutta sama etiketti niissäkin pätee: nopeampi väistää. Toki on sallittua olla ystävällinen ja väistää vaikka etiketti ei sitä edellyttäisi, mutta kukaan ei voi sitä edellyttää. Itse yleensä väistän, paitsi jos minulle röyhkeästi huudetaan ja vaaditaan sitä.
Nyt kyllä ihan mielenkiinnosta kysyn että miten ohitat tuollaisella ladulla, koukkaamalla umpihangen kautta? Kyllä minusta on ihan korrektia pyytää latua, senhän voi tehdä ihan ystävällisesti ”anteeksi, pääsisikö ohi?”. Niin poluillakin toimitaan kun ohitetaan jalan tai pyörällä eikä tilaa ole - ”vasemmalta ohi!” Ja kiitos perään.
Mutta kaksisuuntaisella ladulla jossa vapaan baana keskellä ei todellakaan huudella latua vaan nopeampi ohittaa.
Ainakin täällä meillä päin perinteisen ladulla nopeammat näyttävät ohittavan siitä vapaan baanan puolelta hitaammat eivätkä tuolla tavalla huutele latua. Vapaan tyylin hiihtäjät joutuvat vähän seuraamaan jos takaa tulee joku nopeampaa koska siihen baanalle ei mahdu kahta rinnakkain joten vähän pitää hitaamman mennä sivuun. Joskus olen itse tämä hitaampi ja joskus taas olen se joka ohittaa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Ei tarvi kuitenkaan kenenkään pysähtyä vaan jos minua ohitetaan, menen baanalla siihen perinteisen ladun viereen ja teen vaikka muutaman tasatyönnön ja siinä ajassa se nopeampi on päässyt ohi ja voin itse jatkaa normaalisti hiihtoani. Minullakin on kuulokkeet ja musiikkia/äänikirja joten vähän seurailen tilannetta ihan kohteliaisuudesta muita kohtaan että en ole tukkimassa muilta latua. En ymmärrä tuollaista raivoamista. Kyllä sinne mahtuu kaikki hiihtämään mutta nämä joilla on ihan omat etiketit joiden mukaan kaikkien muiden on väistettävä heitä, voisivat vähän mennä itseensä. Eikö olisi kaikille helpompi ja loogisempi että se nopeampi ohittaa siitä baanan puolelta eikä kenenkään tarvitse hidastaa tai pysähtyä? Onneksi täällä pohjoisessa ei tuollaisia raivoajia ole näkynyt.
Muistan tapauksen 80-luvulta. Olin 10-vuotias ja päätimme kahden kaverin kanssa lähteä hiihtämään, kun kaverin äiti vakuutti, että vika on vaan kouluhiihdossa ja muuten hiihto on kivaa. Yksi meistä ei osannut juurikaan hiihtää, me muut sen verran, kun 10-vuotiaat kouluhiihdossa olivat oppineet. Ehdittiin vartin sivakoida muuten autiolla ladulla, kun tällainen latua-karjuva osui yllättäen taakse. Paniikki iski ja yritettiin joukolla siirtyä. Kaksi kaatui, sotkeutuivat omiin suksiinsa ja minä taas olin niin hidas, että olin vasta puoliksi poissa ladulta, kun äijä hiihti päälle. Hänen sauvansa tarttui minun sukseni päähän ja niin pääsin laskemaan mäkeä pyllylläni, kun äijällä riitti vetoa. Kaatuipa hänkin sitten siellä mäen alla ja kiroili ja karjui hartaasti.
Siihen loppui hiihto meidän osalta. Oltiin pelästyneitä ja mustelmilla ja otettiin sukset kainaloon ja käveltiin loppureitti siellä umpihangessa. Enkä sen jälkeen ole hiihtänyt. Monta lajia olen harrastanut mutta missään ei niitä tuoreita kokeilijoita lannisteta tehokkaammin kuin hiihdossa.
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee pitkää päivää erittäin stressaavassa työssä sijoitualalla. Korkea koulutus ja suuri vastuu. Keksi vuosia sitten hiihdon hyväksi stressin lievittäjäksi. Nyt hiihtää lähes joka ilta ja pistänyt rahaa viimesenpäälle suksiin ja varusteisiin. Nämä hitaammat voisi hieman miettiä muitakin kuin itseään ja antaa sitä tilaa suosiolla ihmisille jotka nimenomaan tulevat ladulle purkamaan stressiä ladulle, ei menettämään hermoja pujottelukeppien ohittelussa. Mutta minä minä asenne ei tietenkään anna periksi ladun antamiseen vaikka on selvästi hitaampi!
Anteeksi, mutta miehesi kuulostaa hermoheikkoiselta vaimonhakkaaja-narsistilta. Juuri sellaiselta, joka ladulla hitaamman ohittaessaan huutaa tappouhkauksia ja tökkii muita sauvoilla silmiin.
Oma keittiöanalyysini:
Miksi (nopeat) hiihtäjät ovat niin aggressiivisia?
Siksi, koska he ovat tulleet ladulle sivakoimaan verenmaku suussa ja täysillä. Heitä ärsyttää suunnattomasti ne muut ihmiset siellä, eli kaikenmaailman lapset ja mummot ja muut ensi kertaa 30 vuoteen suksensa esille kaivaneet aloittelijat. He ajattelevat, että ne kuuluisat muut ovat siellä vain esteenä ja tahallaan tukkivat ladut, ettei ns. oikeat hiihtäjät pääse hiihtämään vapaasti. Heillä on korvien välissä paha asennevamma ja heitä ei todellakaan kuulu eikä tarvitse väistää. Jos he huutavat latua, voit katsoa taakse ja näyttää kädellä, että ole hyvä ja mene, mutta mitään väistöliikkeitä ei tarvitse tehdä. Väistäköön itse, kun ovat niin nopeita ja taitavia suksineen.
Voi myös olla, että aggressiivinen wannabe-kilpahiihtäjä on joskus todistanut ihan todellista ladun väärinkäyttöä, eli on joutunut tekemään hätäjarrutuksen, kun mutkan takana ja alamäen alla onkin ollut koiranulkoiluttaja flexi pitkänä, luurit korvilla ja naama toiseen suuntaan, jalat keskellä hiihtouraa ja koira juuri asettumassa ulostusasentoon. Tällöin ymmärrän tuohtumuksen, mutta satunnaisten ääliöiden takia ei tarvitse purkaa suuttumustaan viattomiin lapsiin, mummoihin ja sunnuntaihiihtäjiin, jotka vain nauttivat oikeudestaan kunnan ylläpitämiin latuihin.
Ilmeisesti etelä-Suomen juttuja tuo laturaivo?
Ei ole täällä pohjoisessa mitään tuollaista. Jengi ohittaa ihan kiltisti tai toki voi antaa itsekin tilaa jos sattuu huomaamaan että joku tulee takaa.
En ole muutenkaan huomannut hiihtämässä täällä mitään vihaista porukkaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehesi ei tule minua huitomaan sauvoillaan tai saa seuraavaksi käyttää kyynärsauvoja.
No eihän tuo mies ollut sauvoilla huitomassa, on vain nopeampi. Tota laturaivoa on vaikea ymmärtää, että ollaan hitaampi ja kun sitä ei pää kestä niin uhataan väkivallalla nopeampaa hiihtäjää. Sitähän tuo kyynärsauva vihjaus kai tarkoitti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Ei ole mitään nopeampi väistää etikettiä :-) Joku trolli nyt jauhaa täällä. Iät ajat on ystävällisesti huudettu latua ja kyllä se hitaampi silloin väistää.
”Nopeampi väistää. Väistä hitaampaa hiihtäjää ohitustilanteissa.”
Ole hyvä: https://www.suomenlatu.fi/rakastu-hiihtoon/etusivu/latuetiketti.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehesi ei tule minua huitomaan sauvoillaan tai saa seuraavaksi käyttää kyynärsauvoja.
No eihän tuo mies ollut sauvoilla huitomassa, on vain nopeampi. Tota laturaivoa on vaikea ymmärtää, että ollaan hitaampi ja kun sitä ei pää kestä niin uhataan väkivallalla nopeampaa hiihtäjää. Sitähän tuo kyynärsauva vihjaus kai tarkoitti?
Väkivalta EI kuulu hiihtoladulle!
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti etelä-Suomen juttuja tuo laturaivo?
Ei ole täällä pohjoisessa mitään tuollaista. Jengi ohittaa ihan kiltisti tai toki voi antaa itsekin tilaa jos sattuu huomaamaan että joku tulee takaa.
En ole muutenkaan huomannut hiihtämässä täällä mitään vihaista porukkaa....
Lapissa on ihana hiihtää, kun siellä ei kukaan kiukuttele toisille laduilla. Ilmeisesti siellä on niin runsaat latuverkostot, että joka tasoiselle hiihtäjälle riittää tilaa, ja lisäksi hiihtokausi on niin pitkä, ettei tarvitse taistella niistä harvoista viikonlopuista, jolloin olisi sopiva hiihtosää. Kun kaikki mahtuvat laduille, ei tarvitse huitoa eikä käyttäytyä huonosti.
Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.
Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.
Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.
Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.
Ei hitto, täähän on hauskin ketju aikoihin! Kiitos, jatkakaa! :D