Siis pitääkö ladulla tosiaan väistää jos takaatuleva karjuu ”latua”???
Olen tänä talvena aloittanut hiihtoharrastuksen ja eilen sain niskaani toisen hiihtäjän raivot, kun en väistänyt hänen huutaessa ”latua!”. Siis mitä?? Vieressä oli hyvin tilaa kiertää, miksi ihmeessä hitaamman pitäisi alkaa väistymään sivuun? Eihän siinä pääse hiihtämään ollenkaan jos jatkuvasti pitää toisia väistellä!
Toisekseen, mulla ainakin on kuulokkeet korvilla ja musiikki soi niin en edes kuullut tämän tyypin huutoja ennenkuin otti mut kiinni ja huusi päin naamaa. Kuulemma latuetiketin mukaan hitaampi väistää, että jos näin on niin sanonpa vaan että paska etiketti.
Kommentit (201)
Eihän autoillessakaan se hitaammin ajava ala väistämään, vaan nopeampi ajaa ohi. Tai pyörätiellä.
Vierailija kirjoitti:
Yksilatuisilla retkireiteillä väistää ladulla oleva. Ei se takaa tuleva kuitenkana voi hypätä edellä hiihtävän yli. Ohi taas ei voi umpihangessa mennä.
Eiköhän ne MOLEMMAT ole ladulla jos siinä on vain yksi latu....
Vierailija kirjoitti:
Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.
Anteeksi, mutta puolusteleko nyt motarilla oikealta ohittelua? Jos, niin suosittelen palaamaan autokouluun kertaamaan hieman liikennesääntöjä. Oikealta ei Suomessa ohiteta koskaan eikä milloinkaan, korkeintaan hälytysajoneuvo voi tehdä niin, mutta sekin vain, jos on todellinen hätätilanne eikä muuten pääse etenemään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoillessakaan se hitaammin ajava ala väistämään, vaan nopeampi ajaa ohi. Tai pyörätiellä.
Näin juuri. Mutta jos kokonaan pysähtyy, niin sitten mennään tien sivuun. Näin olisi hyvä toimia hiihtäessäkin. Älä pysähdy näpyttelemään kännykkää keskelle latua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ei mene aina hitaimpien ja heikoimpien ehdoilla
Ladulla on mentävä. Jos se ei käy, saa suksia sanonko minne.
Olet siis tyypillinen minä minä minä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikein toimi että takaa tuleva nopeampi väistää. Harva pystyy vetämään kapeilla luistelusuksilla umpihangessa hitaammankaan ladulla hiihtävän ohi.
Ei luistelusuksilla saa luistella ladulla. Pilaa ladun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.
Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.
Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.
Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.
Tämä nyt on sitten asia erikseen, että onko fiksua mennä pilaamaan sitä latua kävelyllä. Suomessa on niin laajat pyörätieverkostot että tuohan nyt on jo pelkkää tahallista kiusaamista, että sinne on pakko työntyä kävelemään. Ja varsinkin jos kyse on etelä-suomesta jossa hiihtokausi on nykyään todella lyhyt. Oletko oikeasti niin itsekäs, että et voi suoda toisen lajin harrastajille niitä n. 8 viikkoa vuodessa kun etelässä pystyy oikeasti hiihtämään? Onneksi täällä pohjoisessa ei ole tuollaisiakaan törppöjä niin kuin ei ole mitään laturaivoajiakaan. Kaikki ymmärtävät, että talvella ne ladut on hiihtoa varten ja muina vuodenaikoina voi sitten kävellä, juosta ja pyöräillä. Talvella löytyy paljon muitakin reittejä kävelyyn, juoksuu ja pyöräilyyn eikä kukaan ala täällä marttyyriksi sen takia että hiihdon harrastajat saavat talvella hiihtää ilman että muut menee pilaamaan latuja. Ihme touhua siellä etelässä! Haukut laturaivojia mutta ihan yhtä itsekäs olet kun et voi suoda muille mahdollisuutta heidän harrastukseen vaan väkisin ja tahallaan on mentävä pilaamaan ne ladut.
Ei ladun varressa käveleminen mitään latua pilaa. Sensijaan latu on pilalla kun vanhat kävyt menee sinne öykkäröimään ja leikkimään jotain latujen keisaria.
Ja eka marttyyri näköjään ilmoittautui. Taisi alkaa hävettää sinulla raukalla kun et osaa edes alkeellisia kohteliaisuussääntöjä ja nyt pitää hädisssään selittää, että ei se minun kävely pilaa latuja.
Tiedätkö sinä tollo mikä on marttyyri? Ja minä en mene lähellekään latuja kun en voi sietää niin junttia touhua kuin hiihtäminen liikuntamielessä.
Voi kulta pieni, sinua taitaa nyt vähän kiukuttaa kun et haluaisi millään katsoa peiliin ja myöntää että olet ollut itsekäs ja tehnyt virheitä. Turha siitä on täällä kiukutella. Anna niiden hiihtää jotka haluaa, ei ketään kiinnosta mitä mieltä sinä olet hiihdosta.
Muistan, että vielä 80-luvulla oli tapana huudella hitaammille "latua". Se oli pienelle alakoululaiselle aika pelottavaa, kun pakotettiin koulujenvälisiin hiihtokilpailuihin ja sarjat oli tyyliin 3-6 -luokkalaiset samassa. No hiihdä siellä nyt pienenä 10-vuotiaana 13-vuotiaiden seassa!
Ajat on muuttuneet, ja ladutkin on muuttuneet. On tullut vapaa hiihtotyyli perinteisen rinnalle ja sitä myöten hiihtoladut leventyneet, kun on se keskikaista ja yleensä myös hiihtourat molempiin suuntiin. Ennen oli se yksi hiihtoura ja vieressä umpihanki, joten oli varmaan pakko antaa tilaa nopeammille siirtymällä sinne umpihankeen. Tietenkin se hiihtäminen sitten tyssäsi vähän väliä siihen nopeampien väistämiseen, ja pahimmassa tapauksessa oli suksenpohjat täynnä lunta, kun piti väistellä metsään. Aivan hirveää se oli. Ihme, että ylipäätään pääsin ikinä sieltä metsästä pois. Traumat jäi, mutta onneksi sen jälkeen olen saanut positiivisempia kokemuksia hiihdosta.
Suomessa pitäisi kaikki sukset polttaa. Tulisi paljon rauhallisempaa.
Takaatuleva , nopeampi väistää/ohittaa.
Mutta ihan normaaliin muiden huomioimiseen kyllä kuuluu, että kaikki tietäisivät edes suurin piirtein, mitä ympärillä tapahtuu eli musiikin kuuntelu niin kovalla, ettei kuule ympäriltä mitään, ei minusta ainakaan ole suotavaa. Voihan tuossa tapahtua ihan selkeitä vaaratilanteita, ja joku yrittää varoittaa, mutta toinen ei kuule, kun kuuntelee volyymit täysillä jotain Antti Tuiskua.
Itse kyllä haluan tietää mitä ympärillä tapahtuu ja kun ei ole takaraivossa silmiä, käytän siihen korviani.
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilatuisilla retkireiteillä väistää ladulla oleva. Ei se takaa tuleva kuitenkana voi hypätä edellä hiihtävän yli. Ohi taas ei voi umpihangessa mennä.
Jos näin on niin sen edellä olevan sitten pitää hypätä sinne umpihankeen?
Kyllä se just niin on. Terveisiä just tulin erämaaladulta. Siellä annetaan latua ja katsotaan tuleeko joku alamäkeen ennen kuin itse lähdet kiipeämään. Kyllä itselläkin oli mono täynnä lunta kun olin antanut latua. Niin siellä mennään.
Erämaaladut on hiukan eri asia kun saattaa olla että ehdit hiihtää useamman tunnin ennen kuin näet ketään muuta ihmistä. Mutta sama etiketti niissäkin pätee: nopeampi väistää. Toki on sallittua olla ystävällinen ja väistää vaikka etiketti ei sitä edellyttäisi, mutta kukaan ei voi sitä edellyttää. Itse yleensä väistän, paitsi jos minulle röyhkeästi huudetaan ja vaaditaan sitä.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Ei ole mitään nopeampi väistää etikettiä :-) Joku trolli nyt jauhaa täällä. Iät ajat on ystävällisesti huudettu latua ja kyllä se hitaampi silloin väistää.
Kyllä, tämä on vanha tapa, ajoilta, kun Suomessa hiihdettiin vielä kesät talvet kouluun ja joka paikkaan. Uusinnostuneet eivät ole tavasta selvästikään tietoisia. Se ei ole törkeää huutelua eikä minäminää, vaan vanha etiketti.
Valitettavasti raivoreiskat laduilla ovat vetäneet tämän itsekkyyden asti. Kuitenkin, sujuvuuden takia olisi hyvä, että tuota latua voisi käyttää, niin ei tarvitsisi ruveta epätietoisina väistämissäännöistä ratkomaan asiaa sauvoilla.
Ladulle kömmähtäneet lapset, ja lapset yleensä ovat asia erikseen, tuleva olympiakiitäjä ohittaa itse nopeammin kömpelömmät kanssahiihtäjät, kuin odottaa, että saa tilaa. Kaikki voivat käyttää tilannekohtaista harkintaa.
Ihan selvää, että kovaa takaa laskevan täytyy voida varoittaa edellä kuhnivaa fiilistelijää ilman, että tämä vetää porot nokkaansa. Turvallisuusasia. Sama kuulokkeiden kanssa. Jos on yleisellä, vilkkaalla ladulla, pitää vaikka vaan yhtä nappia, jotta kuulee, mitä ympärillä tapahtuu.
Vain Suomessa yritetään elää keskellä väkijoukkoja, niinkuin jokainen olisi siellä yksin, ja luodaan ympäristöjä, joissa tulee ihan typeriä eturistiriitoja, joista alueen haltija ei ota mitään vastuuta. Tämä latuongelma hyvä hölmöyden esimerkki. Miksi oi miksi on niin mahdotonta järjestää kaikille liikkujille omat, selkeät ja tasapuolisesti yhtä hyvät reitit??? Niin turhasta tämäkin vastakkainasettelu, kun olisi ihan ratkaistavissa.
Jos vielä itse asuisin taajamassa, olisi tänä vuonnakin joka ikinen koiralenkkipolkuni ollut latuna jo toista kuukautta, eikä meillä sinne mitään asiaa. Pommittaisin aiheesta luultavasti kaupungin liikuntatoimea. Hiihtäjien vikahan se ei ole. Niiden 2-3 jotka latuja näytti säännöllisesti käyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se just niin on. Terveisiä just tulin erämaaladulta. Siellä annetaan latua ja katsotaan tuleeko joku alamäkeen ennen kuin itse lähdet kiipeämään. Kyllä itselläkin oli mono täynnä lunta kun olin antanut latua. Niin siellä mennään.
Erämaaladut on hiukan eri asia kun saattaa olla että ehdit hiihtää useamman tunnin ennen kuin näet ketään muuta ihmistä. Mutta sama etiketti niissäkin pätee: nopeampi väistää. Toki on sallittua olla ystävällinen ja väistää vaikka etiketti ei sitä edellyttäisi, mutta kukaan ei voi sitä edellyttää. Itse yleensä väistän, paitsi jos minulle röyhkeästi huudetaan ja vaaditaan sitä.
Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. Ei ole mitään nopeampi väistää etikettiä :-) Joku trolli nyt jauhaa täällä. Iät ajat on ystävällisesti huudettu latua ja kyllä se hitaampi silloin väistää.
Kyllä, tämä on vanha tapa, ajoilta, kun Suomessa hiihdettiin vielä kesät talvet kouluun ja joka paikkaan. Uusinnostuneet eivät ole tavasta selvästikään tietoisia. Se ei ole törkeää huutelua eikä minäminää, vaan vanha etiketti.
Valitettavasti raivoreiskat laduilla ovat vetäneet tämän itsekkyyden asti. Kuitenkin, sujuvuuden takia olisi hyvä, että tuota latua voisi käyttää, niin ei tarvitsisi ruveta epätietoisina väistämissäännöistä ratkomaan asiaa sauvoilla.
Ladulle kömmähtäneet lapset, ja lapset yleensä ovat asia erikseen, tuleva olympiakiitäjä ohittaa itse nopeammin kömpelömmät kanssahiihtäjät, kuin odottaa, että saa tilaa. Kaikki voivat käyttää tilannekohtaista harkintaa.
Ihan selvää, että kovaa takaa laskevan täytyy voida varoittaa edellä kuhnivaa fiilistelijää ilman, että tämä vetää porot nokkaansa. Turvallisuusasia. Sama kuulokkeiden kanssa. Jos on yleisellä, vilkkaalla ladulla, pitää vaikka vaan yhtä nappia, jotta kuulee, mitä ympärillä tapahtuu.
Vain Suomessa yritetään elää keskellä väkijoukkoja, niinkuin jokainen olisi siellä yksin, ja luodaan ympäristöjä, joissa tulee ihan typeriä eturistiriitoja, joista alueen haltija ei ota mitään vastuuta. Tämä latuongelma hyvä hölmöyden esimerkki. Miksi oi miksi on niin mahdotonta järjestää kaikille liikkujille omat, selkeät ja tasapuolisesti yhtä hyvät reitit??? Niin turhasta tämäkin vastakkainasettelu, kun olisi ihan ratkaistavissa.
Jos vielä itse asuisin taajamassa, olisi tänä vuonnakin joka ikinen koiralenkkipolkuni ollut latuna jo toista kuukautta, eikä meillä sinne mitään asiaa. Pommittaisin aiheesta luultavasti kaupungin liikuntatoimea. Hiihtäjien vikahan se ei ole. Niiden 2-3 jotka latuja näytti säännöllisesti käyttävän.
Pitääkö vanhasta tavat unohtaa vain sen takia että nykyajan ihmiset sulkeutuvat kuulokkeiden kanssa kuuntelemaan musiikkia eikä välitä muista kuin itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten joku himohiihtäjä, jonka olen nähnyt todella usein lenkeiläni, hiihti tahallaan melkein jalkojeni yli, kun kävelin ladun äärireunassa, etten olisi kenenkään tiellä.
Karkuunhan se hiihti ja huusin perään, että saa kunnolla käkättimeen heti kun tavoitan ja ei ole sitä hiihtelijää enää näkynyt. Itse olen alkanut tekemään kaksi lenkkiä päivässä siinä toivossa, että pääsisin pätkimään turpaan kyseistä kusípäätä.
Ja kyseisellä ladulla on vuosikymmenet liikuttu myös ilman suksia ja siellä onkin aina paljon kävelijöitä ja juoksijoita ympäri vuoden.
Tulee raivohiihtäjillä yllättävän helposti naama kipeäksi, kun eivät osaa käyttäytyä.
Tämä nyt on sitten asia erikseen, että onko fiksua mennä pilaamaan sitä latua kävelyllä. Suomessa on niin laajat pyörätieverkostot että tuohan nyt on jo pelkkää tahallista kiusaamista, että sinne on pakko työntyä kävelemään. Ja varsinkin jos kyse on etelä-suomesta jossa hiihtokausi on nykyään todella lyhyt. Oletko oikeasti niin itsekäs, että et voi suoda toisen lajin harrastajille niitä n. 8 viikkoa vuodessa kun etelässä pystyy oikeasti hiihtämään? Onneksi täällä pohjoisessa ei ole tuollaisiakaan törppöjä niin kuin ei ole mitään laturaivoajiakaan. Kaikki ymmärtävät, että talvella ne ladut on hiihtoa varten ja muina vuodenaikoina voi sitten kävellä, juosta ja pyöräillä. Talvella löytyy paljon muitakin reittejä kävelyyn, juoksuu ja pyöräilyyn eikä kukaan ala täällä marttyyriksi sen takia että hiihdon harrastajat saavat talvella hiihtää ilman että muut menee pilaamaan latuja. Ihme touhua siellä etelässä! Haukut laturaivojia mutta ihan yhtä itsekäs olet kun et voi suoda muille mahdollisuutta heidän harrastukseen vaan väkisin ja tahallaan on mentävä pilaamaan ne ladut.
Miten se latupohja menee pilalle, kun hyvä jos jää edes kengänjälkeä, puhumattakaan, että tulisi mitään monttuja sun muita?
On varmaan jäänteitä kansakoulun hiihtokisoista, se latua-huuto. Niissä kisoissahan ei koskaan ollut kuin yksi latu-ura ja takana pinkovaa piti väistää etenkin kun se huusi että LATUA, EKSÄ P-RKELE KUULE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ei mene aina hitaimpien ja heikoimpien ehdoilla
Ladulla on mentävä. Jos se ei käy, saa suksia sanonko minne.
Olet siis tyypillinen minä minä minä ihminen
Olen tyypillinen minä minä minä ihminen kun toimin latuetiketin mukaan ja otan muutkin huomioon? Loistavaa tulkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut minullakin ongelmana. Varsinaiset latupohjat on asia erikseen, mutta jos kylän jokainen puistotie ja kaikki jäälle tehdyt kulku-urat on vedetty laduiksi, niin ihan turha kenenkään kiljua. Kaikki sinne mahtuu ja hyvä, että ihmiset ja eläimet liikkuvat. Tietysti pitää kävellen ladulla kulkiessa huomioida, ettei polje pertsauraa ja kulkee luistelubaanallakin vain, kun se on riittävän jäässä. Ja väistää hiihtäjiä. Koiraa ei kuseteta eikä paskateta ladulle. Näin toimien kaikki voi käyttää samoja reittejä. Meilläkin oli joskus kaikki puistot latuja täynnä, mutta jäljistä päätellen minä olin ainoa, joka kulki niillä myös suksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vanhasta tavat unohtaa vain sen takia että nykyajan ihmiset sulkeutuvat kuulokkeiden kanssa kuuntelemaan musiikkia eikä välitä muista kuin itsestään?
Yritinkin sanoa, että tuo vanha tapa voisi olla hyvä ja selkeä. Ja että jos kuuntelee musiikkia, niin voi pitää nappia vain toisessa korvassa, että kuulee, mitä ympärillä tapahtuu. Mutta lapsia ja kömpelömpiä täytyy myös osata itse ohittaa tarvittaessa, koska se voi olla nopeampi keino.
Vierailija kirjoitti:
Takaatuleva , nopeampi väistää/ohittaa.
Mutta ihan normaaliin muiden huomioimiseen kyllä kuuluu, että kaikki tietäisivät edes suurin piirtein, mitä ympärillä tapahtuu eli musiikin kuuntelu niin kovalla, ettei kuule ympäriltä mitään, ei minusta ainakaan ole suotavaa. Voihan tuossa tapahtua ihan selkeitä vaaratilanteita, ja joku yrittää varoittaa, mutta toinen ei kuule, kun kuuntelee volyymit täysillä jotain Antti Tuiskua.
Itse kyllä haluan tietää mitä ympärillä tapahtuu ja kun ei ole takaraivossa silmiä, käytän siihen korviani.
Mitä tulee tähän suomalaisten laturaivoon, niin se on asia, mitä en ymmärrä. Miten se meneekin toisille niin tunteisiin..
Suomalaisilla menee kaikki tunteisiin. Viime tai toissa syksynä joku sienestäjien keskustelupalsta piti väliaikaisesti sulkea, kun keskustelu meni niin raivohulluksi sienestykseen liittyvien erimielisyyksien vuoksi. Pääsi oikein uutisiin. Tosisienestäjät eivät kestäneet harrastelijoiden "tyhmiä" kysymyksiä. :D
Onko tämä hiihtäminen raivohullujen harrastus, vai mikä siinä hiihtämisestä on sellaista että porukka sekoaa? Onko nämä raivoajat niitä tyyppejä, jotka kuvittelevat olevansa jotain huippu-urheilijoita?
Näin juuri.
Ja syystä että ihmisellä on silmät päässä sijoittuneena niin, että niillä näkee hyvin eteen, hieman sivuille, mutta ei lainkaan taakse, ellei käännä päätä voimakkaasti. Siksi sinne taakse ei tarvitse koko ajan vilkuilla, kun voi luottaa siihen, että se vauhtihirmu kyllä näkee sinut, vaikket sinä näe häntä. Tuli se takaatulija sitten millä kulkuneuvolla tahansa.