Onko pienille olemassa mitään kevyttä unilääkettä?!
En jaksa enää valvoa, en vaan jaksa. Vihaan lastani, vihaan tätä niin paljon.
Onko 2-3 vuotiaille mitään unilääkkeitä olemassa, rauhoittavia tai edes jotain? En haluaisi antaa lasta poiskaan tällaisen takia, jos on olemassa joku apukeino. Kaikki on kokeiltu ja kaikki on tutkittu, mitään vikaa lapsessa ei lääkäreiden mukaan ole. Luovutin jo etsimisen. Turha ehdottaa mitään perhetyöntekijää, ei auta mitään. Haluan vain alkaa nukkua, alkaa elämään normaalia lapsiperhe-elämää enkä koliikkiaikaa muistuttavaa aikaa yli kahta vuotta.
EN JAKSA!!!
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:56"]
Atarax? Mene yksityiselle, neuvolassa vaan vähätellään ongelmaa. Tosin niin tekevät kyllä jotkut yksityisetkin lääkärit. Mutta sitten voi aina vaihtaa lääkäriä.
[/quote]
Lapselle lääkettä, kun äiti on sekopää?
Sotke nyt ap lapsen elimistö lääkkeillä vielä, varmasti elämä paranee siitä!
Mulla pikkukakkonen valvoi kaikki yöt 3v saakka, heräsi 4-7 x yössä, minä kävin töissä normaalin äitiysloman loputtua. Olihan se raskasta - äärettömän raskasta ja jätti jälkeensä pysyvän unettomuuden mulle - mutta eipä tullut mieleenkään myrkyttää lasta sen takia. Kerran pari vuodessa saimme lapsen mummolaan yöksi jotta saimme nukkua vähän paremmin (no, minä en pystynyt enää nukkumaan) mutta esim isästä ei ollut mitään hyötyä noiden valvomisten kanssa. Hänen mielestään meidän molempien oli turha valvoa jos kerran ollin jo valmiiksi hereillä..... Lienee turha sanoa että hän on ex
Voi moro tätä palstaa. On ihan normaalia välillä ajatella lapsesta, ihan siitä omasta lutumutusestakin, vähän pahasti! Kunhan se nyt jää siihen ajatteluun eikä ole jatkuvaa. Mistä te tiedätte minkälainen ap on äitinä noin niinkuin muuten? Väsymys muuttaa ihmistä aika paljon, parempihan se on että ap avautui tänne, mitä että raivosi lapselleen. Ei se heti tarkoita että on joku psykopaatti.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:22"]
Mulla pikkukakkonen valvoi kaikki yöt 3v saakka, heräsi 4-7 x yössä, minä kävin töissä normaalin äitiysloman loputtua. Olihan se raskasta - äärettömän raskasta ja jätti jälkeensä pysyvän unettomuuden mulle - mutta eipä tullut mieleenkään myrkyttää lasta sen takia. Kerran pari vuodessa saimme lapsen mummolaan yöksi jotta saimme nukkua vähän paremmin (no, minä en pystynyt enää nukkumaan) mutta esim isästä ei ollut mitään hyötyä noiden valvomisten kanssa. Hänen mielestään meidän molempien oli turha valvoa jos kerran ollin jo valmiiksi hereillä..... Lienee turha sanoa että hän on ex
[/quote]
Jatkan vielä - tämä ei johtunut "rakkaudettomasta lapsuudesta", "huonoista rutiineista" tms vaan lapsella oli aineenvaihduntahäiriö joka teki koliikin kaltaisia oireita. Näihin oli syynä raskauden aikana piikkeinä annettu supistusten estolääke jota sain muutaman viikon päivittäin kun olin sairaalassa.
Itse kokeilisin tuossa tilanteessa melatoniinia. Veisin lapsen ensin lastenneurologille ja keskustelisin asiasta.
Jatkuva väsymys on sellainen helvetti, että en yhtään ihmettele ap:n fiiliksiä. Kaikki tunteet, myös negatiiviset, ovat sallittuja. Ei ole fiksua tuomita ap:n tunteita, koska ei ole tuota nimenomaista tilannetta itse kokenut. Ap:lla on oikeus tunteisiinsa, mutta myös velvollisuus hakea apua.
Voimia ap <3
http://www.healthberry.fi/melatoniinia-iakkaille-ei-lapsille/#
Kannattaisi mielummin miettiä miksi lapsi ei nuku. Onko lapsen terveys kunnossa, ja elämä normaalia muuten? Rutiinit? Onko lapsella stressiä, masennusta? Lääkkeillä hoidetaan vain oireita. Lapsille ei kannattaisi antaa melatoniinia ikävien sivuvaikutusten takia, kuten tuo murrosiän mahd. aikaistuminen, on myös löytynyt yhteys melatoniinin ja diabeteksen väliltä, etsi lisää tietoa. Hanki apua itsellesi, jos sinulla olisi asiat paremmin niin lapsikin saattaisi nukkua.
Ap,olen pahoillani tilanteestanne.Tunteesi kuullostavat normaaleilta tilanteen huomioiden.
Minulla ei ole lapsia,mutta jotain tiedän lapsen kehityksestä.Jos ette ole kokeilleet jo ehdotettua unikoulua,niin voisitte harkita sitä.Lapsi on jo sen verran iso,että ei pitäisi vaikuttaa kuten joku tuolla aiemmin puhui.Kannattaa testata!
Onko sinulla puolisoa,entä isovanhemmat,ovatko lähellä?Ehdottaisin nyt alkuun,että menisit jonnekin toisaalle nukkumaan yhden yön kunnolla,että saat ajatukset kasaan.Sama juttu puolisolle.Hoitakaa vuorotellen ja toinen yhdeksi yöksi vaikka hotelliin.Isovanhempiakin voisi harkita avuksi?
Voimia vielä sinne ja muuten onko lääkäri tutkinut neurologisenkin puolen lapselta?
Atarax on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Sehän on antihistamiini ja täysin vaaraton, tähän vuodenaikaan voi tulla muuhunkin tarpeeseen kun heinät ja puut kukkii. Voimia ap:lle, minulla on 3 lasta joista yksi oli aivan legendaarisen huono nukkuja, käytiin sen takia lääkärilläkin monta kertaa eikä saati apua. Nyt isompana on käynyt ilmi että hänellä on jonkinasteinen ADD eli neuropsykologinen keskittymishäiriö, ja se selittänee myös vauva- ja pikkulapsiajan levittomuutta. Kaikki ei tosiaankaan ole äidin syytä tai rutiinien puutetta. On turha ottaa kunniaa itselleen siitä että lapsi nukkuu - kuten moni tässä näyttää tekevän - koska hyvin suuri osa siitä etenkin pikkulapsella on täysin synnynnäistä...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 06:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 02:58"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 02:52"] Meillä valvottiin 5 vuotiaaksi ja herättiin kymmeniä kertoja yössä. Sitten yllättäen alkoikin nukkumaan. Tosin tämä nyt tuskin lohduttaa. Mutta siis, varmasti joskus alkaa nukkua. Olet varmaankin kokeillut kaikki iltarutiinit, ulkoilua, pimennetyn huoneen, yömusiikin ym? [/quote] Lapsellasi on ollut siihen joku syy jota ei ole selvitetty, ihan varmasti. [/quote] Syy on äiti. Ilta ja yörutiinit.
[/quote]
Voi olla myös ruokavalio. Meidän lapsella on ollut syntymässtä asti laktoosi-intoleranssi ja nukkui tavattoman huonosti kolmevuotiaaksi asti kunnes yliherkkyys selvisi. Yöheräämiset loppui siihen kun lopetettiin laktoosituotteet. Siihen aikaan laktoosiherkkyyttä ei voitu todeta verikokeella vaan se tehtiin rasituskokeella eikä sitä ei voinut tehdä kovin pienille.
Jälkikäteen voi vain ihmetellä että miten sitä yhteyttä ei itse tajunnut. Neuvolassakin vaan neuvottiin antamaan enemmän velliä ja maitoa illalla jotta jaksaa nukkua yön. Vatsanväänteet alkoi melkein välittömästäi iltapalan jälkeen.
Itse kyllä jaksettiin aika hyivin kun oltiin melko nuoria, selvästi alle kolmekymppisiä. Jos olisi nelikymppisenä joutunut tuohon tilanteeseen, niin olisi varmaan maailma romahtanut.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:22"]
[/quote]
Jatkan vielä - tämä ei johtunut "rakkaudettomasta lapsuudesta", "huonoista rutiineista" tms vaan lapsella oli aineenvaihduntahäiriö joka teki koliikin kaltaisia oireita. Näihin oli syynä raskauden aikana piikkeinä annettu supistusten estolääke jota sain muutaman viikon päivittäin kun olin sairaalassa.
[/quote]
Hei! Kiinnostaa tuo lääke mihin viittasit koska mulla on 2 lasta jotka myös ovat saaneet supistusten estolääkkeitä kohdussa. Niistä aina sanottiin ettei ole tiedossa mitään pysyvää haittaa, mutta oman kokemuksen perusteellakin epäilen muuta. Muistatko lääkkeen nimeä?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 03:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 03:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 02:49"]
lapsesi ei tarvitse lääkitystä, mutta sinä tarvitset apua. Hae itsellesi apua. Tee vaikka lastensuojeluilmoitus, mutta ihan oikeasti sinun on nyt ajalteltava lastasi. Sinun on hoidettavat itsesi kuntoon.
[/quote]
Mistä tiedät ettei lapsi tarvitse lääkitystä? Voi hyvin olla jokin lääkitystä vaativa asia. ap vaikuttaa olevan ihan kunnossa vaikka tottakai väsynyt ihminen, normaaleja tunteita jos on noin pitkään valvonut. Toivottavasti helpostusta löytyy. Jatka neuvolassa asian selvitystä äläkä luovuta. Jotain voi löytyä vaikka tuntuisi kaiken kokeilleen jo! En saanut sellaista kuvaa että apn kannattaisi lastensuojelua ottaa mukaan asialle.
[/quote]
Ei ole normaalia vihata lastaan. Se heijastuu väkisinkin lapseen ja lapsi alkaa oireilla.
[/quote]
Kyllä ne kaikki tunteet ovat ihan normaaleita lasten kanssa jopa vihakin. Eron tekee ainoastaan se että purkaako vihan lapseen vai ei. Tunteena aivan normaali ja hyväksyttävä tunne. Kaikki tunteet kuuluvat ihmisen elämään eikä niiden olemassaoloa tarvitse kieltää tai kriminalisoida. Onhan suuttuminenkin ihan normaalia mutta lyöminen ei silti käy päinsä.
Mies 77
Toivottavasti ap tulee vielä lukemaan jos haluaa oikeita järkeviå neuvoja, niitä ei kukaan aamuneljältä tånne kirjoittele. Me vanhemmat ollaan nyt hereillä ja aamun puolella tänne on tullut monta tärkeää kysymystä, toivottavasti ap vastaa että lapsi saa apua!
AP - mitä sä tällä palstalla kyselet? Pentu lääkäriin ja sanot että ei oo nukkunu kahteen vuoteen. Onhan se lapsikin varmasti ihan poikki. Meidän vauva ei huutanu ku 6kk ja mä olin silti ihan hermoraunio. Välillä jätin vauvan matolle huutamaan ja menin toiseen huoneeseen itkemään. Sitten jatkoin taas vauvan rauhoittelua. Mutta LAPSI LÄÄKÄRIIN SIIS! Ja erikoissairaanhoitoon jos mikään terveyskeskuslääkäri ei tiedä mikä auttaisi.
Toi voi olla tosiaan neurologistakin (asia jonka kanssa pärjää kyllä) ja silloin löytyy lääkityksiäkin.Toivottavasti menette vielä vaan lääkäriin,soita jo tänään.
Kokeilkaas sitä unikouluakin.Jos se tehoaa,niin sulkee pois ehkä jotain ns."isompaa" (yhtään vähättelemättä!).
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:58"]AP - mitä sä tällä palstalla kyselet? Pentu lääkäriin ja sanot että ei oo nukkunu kahteen vuoteen. Onhan se lapsikin varmasti ihan poikki. Meidän vauva ei huutanu ku 6kk ja mä olin silti ihan hermoraunio. Välillä jätin vauvan matolle huutamaan ja menin toiseen huoneeseen itkemään. Sitten jatkoin taas vauvan rauhoittelua. Mutta LAPSI LÄÄKÄRIIN SIIS! Ja erikoissairaanhoitoon jos mikään terveyskeskuslääkäri ei tiedä mikä auttaisi.
[/quote]
Eipä ne lääkärit sille mitään voi... Sanovat vain että jotkut lapset ovat tuollaisia. Nimim. Kokemusta on.
Aika moni tähän ketjuun kirjoittanut ei taida tietää ollenkaan miten huonounisia lapsia on olemassa...
Ja mitään "kevyitä unilääkkeitä" EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa antaa ilman lääkärin opastusta ja valvontaa. Luulisi olevan kaikille selvää. Kevyitä unilääkkeitä ei ole edes olemassa. Antihistamiini ei myöskään ole lapsille haitaton.
Ihme, ettei ap ole saanut apua lääkäristä tai neuvolasta. Sano nuo samat jutut sinne, niin johan alkaa apua tulemaan...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:03"]Ja mitään "kevyitä unilääkkeitä" EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa antaa ilman lääkärin opastusta ja valvontaa. Luulisi olevan kaikille selvää. Kevyitä unilääkkeitä ei ole edes olemassa. Antihistamiini ei myöskään ole lapsille haitaton.
Ihme, ettei ap ole saanut apua lääkäristä tai neuvolasta. Sano nuo samat jutut sinne, niin johan alkaa apua tulemaan...
[/quote]
Tuskin kukaan on tässä sanonut että mitään lääkettä voisi antaa ilman lääkärin valvontaa? Ihan turhaan pädet. Ja neuvolasta avun saaminen tarkoittaisi että ap:n ongelmaan olisi joku simppeli, itsestään selvä ratkaisu, mistä ei liene kysymys. Mutta ihanaa että joku vielä tuntee näin syvää luottamusta neuvolan kykyihin lähestyä mitään muita kuin ihan perusjuttuja...
Eipä olisi pitänyt minunkaan tätä ketjua lukea huonosti nukkuneen lapsen äitinä. Valitettava totuus vaan on se, että kaikki lapset ei osaa nukkua täysiä öitä pienestä pitäen. Meillä tuohon pisteeseen pääsyssä meni kuopuksen kanssa melkein 6 vuotta. Toki viimeiset vuodet oli vain 1-2 herätystä yössä, mutta pitemmän päälle sekin on liikaa kun alla oli myös isompien lasten vauvavuosien yöheräilyt kuopuksen heräily n. 3-vuotiaaksi asti 1-2 tunnin välein läpi yön.
Jossain vaiheessa koitin lohduttaa itseäni, että historian valossa ihmisen luontainen vuorokausirytmi koostuu useammasta lyhyemmästä unipätkästä, joiden välillä ollaan jopa tunteja hereillä ja nykyinen pitkät yöunet ei ole lainkaan se normaali tapa ihmiselle, mutta siihenkin toki oppii. Samanlaisia yöheräilijöitä minä ja isänikin ollaan edelleen, joten eipä se omena pudonnut kauas puusta. Samoin lasten serkuilla on osalla ollut samanlaista yöheräilyä "isoksi" asti ja kotiolot yms. on taatusti kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:03"]Ja mitään "kevyitä unilääkkeitä" EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa antaa ilman lääkärin opastusta ja valvontaa. Luulisi olevan kaikille selvää. Kevyitä unilääkkeitä ei ole edes olemassa. Antihistamiini ei myöskään ole lapsille haitaton.
[/quote]
Tuskin kukaan on tässä sanonut että mitään lääkettä voisi antaa ilman lääkärin valvontaa? Ihan turhaan pädet. Ja neuvolasta avun saaminen tarkoittaisi että ap:n ongelmaan olisi joku simppeli, itsestään selvä ratkaisu, mistä ei liene kysymys. Mutta ihanaa että joku vielä tuntee näin syvää luottamusta neuvolan kykyihin lähestyä mitään muita kuin ihan perusjuttuja...
[/quote]
Juurihan se ap tuossa kyseli lääkkeen perään, oli varmasti melatoniini mielessä. Jos olisi lääkärin/neuvolan hoidossa, niin ei tarvitsisi itsehoitovinkkejä täältä kysellä. Et tainnut ihan tajuta.
Kyllä sieltä apua järjestyy, jos ap kertoisi siellä samat jutut kuin tässä ketjussa. Usko huviksesi.
Onko Melatoniini kokeiltu? Näin pienen kohdalla annostus kannattaa sopia lääkärin kanssa ja toimivuudesta ei toki ole varmuutta, mutta kannattaa kokeilla! Tsemppiä - valvominen ja huonot unet ovat kidutusta!