Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te haluatte, että maaseutu autioituu?

Vierailija
11.05.2015 |

Palvelujen keskittämispolitiikkaa kannatetaan ja keskustan ajamille maataloustuille buuataan. Maatilalta kotoisin olevana voin sanoa, että jos tukia vähennetään vielä yhtään, niin maatalous Suomessa romahtaa. Toisin sanoen, maatilat lopettavat, taajamatkin autioituvat ja suomalainen ruoka loppuu. Miten kukaan voi kannattaa tällaista politiikkaa? Kohta elämää ei ole muualla kuin kehä kolmosen sisäpuolella.

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisesti halua, mutta ei kai maalla voi ketään pakottaa asumaan?

Ihmiset haluavat palveluiden ääreen, ja ymmärrän sen hyvin, Toisaalta ainakin Lounais-Suomessa ns. maaseutu voi erinomaisesti - ehkä maatalouden edelluýtykset ovat siellä paremmat kuin Kainuun korvessa.

Vierailija
2/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kai ole ajamassa koko maaseudun lopettamista vai onko? Tällä maalla ei nyt ole varaa pitää harvaanasuttuja paikkoja pystyssä. Kannatan tiivistämistä, ei ole pakko osua joku 30 km palveluista. Pk-seudulta ja muilta isommilta kaupungeila valuu hirvittävä määrä rahaa pienemmille kunnille, miettikää mitä tapahtuisi jos tämä tuki lakkautetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata tällaista ja asun 100t ihmisen kaupungissa. Minulle suomalainen ruoka on tärkeä asia sillä olen nähnyt millaisissa oloissa ne "etelän hetelmät" kasvaa. En osta ulkolaista kuin pakon edessä. Tunnen myös maatilallisia ja kukaan ei millään tukiaisilla ole kyllä rikastunut. Maitotilallinen tekee 24/7 töitä, olen itse heinänteossa ollut useinkin apuna ruokapalkalla. Olen yhtä ymmälläni kuin sinäkin. Ilmeisesti suomalaiset eivät tiedä tarinaa mm. espanjalaisten tomaattien takana. Tietämättömyyttään päätään aukovat. Minusta Suomi täytyy pitää kokonaan asuttuna, meiltä on 600km Helsinkiin enkä kyllä metriäkään lähemmäs muuta vaikka kaikki palvelut ja työt sinne menisivät. On jo nyt alueita missä ei poliisi/pelastuslaitos käy. Ambulanssin tulemiseen kestää 2h (ja puhutaan siis TUHANSIEN IHMISTEN ASUTTAMISTA KUNTAKESKUKSISTA) eli ei kannata saada sydäriä.

Vierailija
4/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:21"]En erityisesti halua, mutta ei kai maalla voi ketään pakottaa asumaan?

Ihmiset haluavat palveluiden ääreen, ja ymmärrän sen hyvin, Toisaalta ainakin Lounais-Suomessa ns. maaseutu voi erinomaisesti - ehkä maatalouden edelluýtykset ovat siellä paremmat kuin Kainuun korvessa.
[/quote]
Monet ihmiset kuitenkin haluavat asua maaseudulla ja tuottaa suomalaista ruokaa. Tähän on annettava mahdollisuus, sillä pelkän ulkomaisen ruuan varassa ei ole kannattavaa olla.

Vierailija
5/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi toki hienoa, jos maaseutu pysyisi asuttuna viimeistä korpea myöten ja palveluita kannattaisi sinne järjestää. Mutta onko se realistista? Nuorisoa ei saa pidettyä syrjäkylillä edes tukiaisilla kovin pitkään.

Vierailija
6/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:21"]En erityisesti halua, mutta ei kai maalla voi ketään pakottaa asumaan?

[/quote]
Niin, mikäs pakko se on ne palvelut viedä 200km päähän kaupunkilaisille? Suomessa on kuntia joissa asuu TUHANSIA IHMISIÄ ihan 50km sisällä, mutta palvelut on viety "keskuskuntaan" 150km päähän! Minusta tämä on törkeää! Minulla on 2km terveyskeskukseen ja 20km seuraavaan terveyskeskukseen, minä voin käydä tuolla 20km päässäkin jos oma teekoo lopetettaisiin, mutta kuntaliitoksen myötä keskuskuntaan on 70km matkaa - en todellakaan käy 70km päässä lääkärissä vaan ambulanssia soittelen tekaistuin syin ja maksatan kyydit ja hoidot yhteiskunnalla. Jos siis tähän mennään.

Vierailija
7/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan antaa myös lapsilleni mahdollisuuden asua maalla, juosta pellolla paljain jaloin, seikkailla metsissä ja oppia käsittelemään erilaisia eläimiä. Nyt opiskelen yliopistossa, mutta onneksi tulevan ammattini työllisyystilanne on hyvä, ja osaajia tarvitaan lähes jokaisessa pikkukunnassakin. Maalla on sydämeni <3

Vierailija
8/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maaseutujen autioituminen ole mikään automaatio, kuten monet tuntuvat kuvittelevan, vaan myös tietoista politiikkaa. Kun rakennemuutoksen jälkeen työelämä on muuttunut, työpaikkoja (vaikkapa nyt valtion virastoja) ei ole hajautettu ympäri Suomea, vaan on keskitetty Etelä-Suomeen. Jos työpaikkoja olisi tasaisemmin, olisi suuremmalla määrällä ihmisiä mahdollisuus asua ns. maalla.

Vierailija
9/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua maaseudun autioitumista, mutta vaikea on sitä väkisin pitää asuttunakaan. Suomessa ei ole monta kuntaa jotka maksavat valtion veroja enemmän kuin saavat. Mitä pienemmäksi yksiköksi mennään, niin sen kalliimmaksi se tulee. Jonkinlainen kultainen keskitie pitäisi löytyä ja sitähän politikot yrittävät määritellä. Keskusta ja persut ovat voimakkaasti maaseudun asialla, joten eiköhän se asia ole nyt hoidossa.

Vierailija
10/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhät ajettiin maaseudun pienviljelystiloilta kaupunkeihin, tai Ruotsiin jo 1960-luvulla. Näin kävi vanhemmilleni, mutta 1950-luvulla. Tämä on jatkumoa edellämainituille tilakokojen kasvaessa. 

Itsekin asuisin mieluusti maaseudulla,jos vain nykyistä ammattia voisi siellä harjoittaa.

Harvaan asuttu maa tulee veronmaksajille kalliiksi jo infrankin vuoksi. Taitaa olla pakon sanelemaa tämä maaltamuutto.

Vierailija
11/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kun minä haluan niiiiiin asua maalla ja minulla on siihen oikeus ja niin on niihin palveluihinkin ja se on niin, että muiden on ne minulle kustannettava, koska minä haluan niin. Siinä se on tiivistettynä.

Ennen muinoin painuttiin maalle asumaan ja oltiin onnellisia. Jo asennoituminen oli erilaista: silloin sisäistettiin se, että se maalla oleminen tarkoitti palvelujen kaukaisuutta. Mutta se maaseutuasuminen koettiin kumminkin niin mielekkäästi, että haittapuolet siedettiin.

Asukaa maallaa, luokaa työpaikkoja itse, ei yritystuilla ja muulla keinotekoisella, tehkää siitä maaseudusta niin houkutteleva, ettei nuoriso karkaa muualle. Nurkkakuntaisuus ja kyräily ja umpivanhoillisuus ei taida vain nuorisoa todellisuudessa paljon houkuttaa, vaikka äänestystuloksen perusteella ollaankin nyt niin konservatiivisia DDD. Tosielämässä se onservatiivisuus taitaa jäädä vain puheen tasolle.

Vierailija
12/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama onko ruoka suomalaista vai ei. Olen asunut vuosia Englannissa ja Espanjassa, eikä tullut mieleenikään, että syön huonoa ruokaa, koska se ei ole suomalaista...

Ei maatiloja kannata ylläpitää siksi, että meillä olisi suomalaista ruokaa. Ei ihme että ruoka on niin kallista!

Vierailija
13/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maataloutta pitäisi tukea, kun muutakaan teollisuutta ei tueta? On aika kornia, että Suomessa on eniten traktoreja /peltohehtaari ja taas toisalta keskimääräinen tilakoko on Euroopan pienin. Ilmeisesti suomalainen maanviljelijä on vain laiska verrattuna eurooppalaisiin kollegoihinsa.

Vierailija
14/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:48"]

Miksi maataloutta pitäisi tukea, kun muutakaan teollisuutta ei tueta? On aika kornia, että Suomessa on eniten traktoreja /peltohehtaari ja taas toisalta keskimääräinen tilakoko on Euroopan pienin. Ilmeisesti suomalainen maanviljelijä on vain laiska verrattuna eurooppalaisiin kollegoihinsa.

[/quote]No kyllähän Suomessa tuetaan muutakin teollisuutta, yritystukiin menee rahaa enemmän kuin m....Mut siis järjetöntä tukea kannattamattomia yrityksiä joka tapauksessa. Ja kansaa maksaa sen veroina ja kalliilla ruuan hinnallla. Mukisematta. Onhan se suomalaista. Ja maajussit ja yrittäjät eivät tee muuta kuin valittavat. Koskaan ei mikään ole tarpeeksi ja aina vain lissssäää pitäisi saada. Kauhia oli se EU:kin, kun pitää niitä kaiken maailman lippuja ja lappuja täyttää, mut kummasti ne kuitenkin vain täyttyvät, kun tukia saa silleen niin kivasti.

Vierailija
15/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalainen ruoka mihinkään lopu. Sen tuotto vain keskittyy isompiin yksiköihin. Mikä usein tietty tarkoittaa esimerkiksi eläinten huonompaa kohtelua.

Vierailija
16/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:42"]

Mulle ihan sama onko ruoka suomalaista vai ei. Olen asunut vuosia Englannissa ja Espanjassa, eikä tullut mieleenikään, että syön huonoa ruokaa, koska se ei ole suomalaista...

Ei maatiloja kannata ylläpitää siksi, että meillä olisi suomalaista ruokaa. Ei ihme että ruoka on niin kallista!

[/quote]

Niin, ei toki kannata pitää yllä kotimaista ruokatuontoa! Koska jos tulee jotain maailmanlaajuisia katastrofeja, Espanja toki ajattelee Suomea ensin, ja sitten vasta omaa maataan. Ne on niin jaloja siellä.

Vierailija
17/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:42"]

[/quote]

Onpa outo mielipide.  Kyllä varmaan siellä Espanjassa asuessasi söit espanjalaisen tomaatin, mutta ei sitä oltukaan kierrätetty lentokoneella muutamaa tuhatta kilometriä.  Huh että ihmiset voi olla yksinkertaisia. Ei kai tässä puhetta ollutkaan, että kaikkien maailman ihmisten pitäisi syödä suomalaista ruokaa, vaan kotimaista.

Vierailija
18/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:21"]

Kukaan ei kai ole ajamassa koko maaseudun lopettamista vai onko? Tällä maalla ei nyt ole varaa pitää harvaanasuttuja paikkoja pystyssä. Kannatan tiivistämistä, ei ole pakko osua joku 30 km palveluista. Pk-seudulta ja muilta isommilta kaupungeila valuu hirvittävä määrä rahaa pienemmille kunnille, miettikää mitä tapahtuisi jos tämä tuki lakkautetaan?

[/quote]

Asumistuki helsinkiläisille on vuodessa 135 miljoonaa euroa eli noin 8 kertaa enemmän rahaa kuin mitä uusmaalaiset viljelijät saavat tukia. Kuka siis elättää ketä?

Vierailija
19/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin hyvin harkita muuttavani maalle ja perustavani vaikka jonkinlaisen bed&breakfast -majatalon. Harmi vain, kun aviomies ei halua muuttaa Helsingistä pois. En käytä nytkään hirveästi esim. lääkäripalveluja, niin miksi niiden tarve maalla lisääntyisi. Ajokortti pitäisi tietty hankkia ja auto.

Vierailija
20/120 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:48"]

[/quote]

Keskimääräinen tilakoko ei ole Suomessa Euroopan pienin ja teollisuutta tuetaan valtion varoista lähes miljardilla eurolla, katso vaikka linkistä : http://yle.fi/uutiset/yritystukiin_lahes_miljardi_euroa__viking_line_kuittasi_suurimmat_tuet/7644508

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän