Olen ihan loppu lapsiin liittyvään metatyöhön
Kolmen lapsen äitinä Wilmaviestejä pukkaa vähintään se 30 kpl viikossa, päikkyyn hoitoaikojen jokapäiväinen suunnittelu ja lomien laitto. Valokuvauksiin pitää ilmoittautua netissä JA täyttää suostumuslomake. Lasten kuskaaminen hammastarkastuksiin erikseen ( ennen hoitui koulussa/ päiväkodissa) , koululaisen jokapäiväinen lukuläksyn kuittaus... jne. Lista on loputon.
Tätä kaikkea roskatyötä ei ennen ollut.
Kommentit (440)
Koko 9 vuotisen peruskoulu ajan en katsonut kertaakaan ainuttakaan wilma viestiä. Lapseni on 19v. ja valmistuu toukokuussa ammattiin ja heinäkuussa menee armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin päiväkotiin pitää ilmoittaa hoitoajat joka päivä? Kuinka usein oikein on valokuvauksia tai hammastarkastuksia?
Mulla on vain yksi lapsi ja kyllä hänellä on joinain kuukausina ollut ainakin kolme hammasaikaa, myös oikomishoidon takia. Jos on kolme lasta niin riittää sitäkin enemmän. Joillain lapsilla on paljon työtä hampaiden kanssa, toisten tarvitsee tuskin koskaan käydä.
Vierailija kirjoitti:
Koko 9 vuotisen peruskoulu ajan en katsonut kertaakaan ainuttakaan wilma viestiä. Lapseni on 19v. ja valmistuu toukokuussa ammattiin ja heinäkuussa menee armeijaan.
Se oli silloin se. Nykyään tulisi lasu ja viimeistään sossun puhuttelun jälkeen vastaisit viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli silloin se. Nykyään tulisi lasu ja viimeistään sossun puhuttelun jälkeen vastaisit viesteihin.
Just joo. Kyllä suomalaiset olette sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se on nykyään, vanhemmuuden vaatimustaso on 100 x suurempi kuin esim omien vanhempien aikaan vanhemmilla oli. Mutta kyllä sen huomaa nopeasti mitä se on, joten jos ei jaksa niin sitten ei tee enempää lapsia. Mulla 5 lasta ja hyvin jaksan wilmat, tarhat, oikomishoidot ja kuravaatteet :)
Ottamatta kantaa aloitukseen, niin tämä on totta. Reissuvihkossa oli ehkä neljä kertaa vuodessa asiaa ja sekin yleensä jotain muistettavaa, yksi vanhempainilta lukukaudessa ja koulusta kuului vain kun meni todella huonosti.
Kouluun, harrastuksiin ja hammaslääkäriin mentiin itse, vanhempien ei tarvinnut vaivautua. Vanhemmilla ei ollut mitään käsitystä, missä lapset olivat koulun jälkeen ja heidät pystyi heittämään ulos, jos häiritsi meteli. Eikä kukaan tehnyt lasuja mistään eikä viraomaisia kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päälle kolmekymppinen ja melkein naurattaa ajatella, miten helpolla omat vanhemmat ovat päässeet. Silloin lapset vaan dumpattiin hoitoon ja käytiin hakemassa. Thats it. Nykyään taas tulee wilmassa joka päivä viestiä että pitää muistaa tuoda sitä, tehdä tätä, jne. Tuo pulkka, liukuri, pyörä, kypärä, lintuaiheinen lelu, naamiaispuku, luistimet, herkkuja, muista täyttää se ja tämä lomake, ilmoittaudu siihen ja tähän, tuo rahaa herkkuihin, tuo kirjastokortti, tee sitä, tee tätä, täyttäkää tämä paperi yhdessä, tyhjentäkää naulakko, kerran viikossa tuo eväät… list goes on and on. 1-2 lapsen perheessä ei vielä niin paha, mutta ei tuota touhua ole suurperheelle tarkoitettu.
Tämä! Jäätävä hälytysvalmius koko ajan kuormittaa. Tänään tuli tarhasta lappu, johon pyydetään päivittäiset hoitoajat. Näissä ei ole mitään muutosta tapahtunut viiteen vuoteen, joka päivä klo 7-16. Silti pitää täyttää päiväkohtainen lappu, jota perustellaan resurssien kohdentamisella. Tainnut Oulussa unohtua subjektiivinen päivähoito-oikeus jälleen.
Eiköhän tuommoisten asioiden tarkistaminen vuoden alussa ole ihan rutiinia?
Siihen voi suhtautua joko normaalisti tai rutinalla.
Ah, "metatyö" – aikamme trendi-ilmaus. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululainen (10v-) täyttää itse kuvauslappunsa, muistaa luistelupäivät ajoissa ja muut omat menonsa. Niillä on kännykät, opeta käyttämään kalenteria ja reppua pakatessa tsekkaat että huominen on hanskassa, yläkoululaiselta et enää edes tsekkaa ellei tarvitse kyytiä sinne hammaslääkäriin.
Sun täytyy vaan itsellesi laittaa syyskuulle kalenterimuistutus että varmistat luistinten ja suksien oikean koon.Sekö oikeasti riittää että lykkää 10vlle kalenterin ja kynän käteen ja sanoo että pärjäile ja käy vähän asioita läpi:'D? Vaatiihan se aikuisen ottaman vastuun ja perään katsomista edelleen? Missä näitä supervanhempia oikein kasvaa? Aina tulee uusia asioita jotka käydä läpi lapsen kanssa ja vanhojen kertausta, ei se ihan toimi noin että "käydään asiat läpi kerran yhdessä ja sitten kaikki sujuu jatkossakin", niin, kaikki ei aina toimi varsinkaan lasten kanssa niin! Aikuiset ovat nimenomaan sitä varten.
Mun lapsi on nyt 14, luokkakaverit ei osaa edes säätiedotusta katsoa siitä käteen liimatusta luuristaan. Saati pukeutua sen juuri lukemansa tiedon mukaan.
Koulu ja kouluasiat on helpoin tie opetella näitä, ekaluokalla riittää että on kumi ja kynä mukana, kolmasluokkalaisen voi jo velvoittaa itse muistamaan sisäliikkaa vai luistelua. Ihan normaali lapsi, mitään ihmeitä meistä ei ole kukaan. Mutta lähetteln kyllä kalenterimuistutuksia lapselle milloin hänen nettisopimuksensa päättyy ja hän laittaa minulle mm. niitä oikomishoitoja joihin tarvitsee varata se 3 tuntia työaikaa kuljetuksiin. Just tällä viikolla oli osannut sanoa oikojalle ettei seuraavaa aikaa 6 viikon päähän kun koulusta on hiihtoloma. Tuli sitten kotiin mukanaan aika 5 viikon päähän.
Ei ihne ettei ne mitään osaa jos niille ei asioita ooeta.Itse olen viiskymppinen mies, enkä lue säätiedotuksia muulloin, kuin syksyisin, kun mietin, koska pitäisi vaihtaa talvirenkaat ja keväisin vastaavasti kesärenkaiden vaihdon kannalta.
Kaikkina muina aikoina mulle tulee ulkona vallitseva sää täytenä yllätyksenä. Silti olen aina selvinnyt töihin ja sieltä jopa takaisinkin. Elämä olisi tylsää, jos joka asiaan pitäis valmistautua tiukkapipoisesti.
Sinua ei varmaan lykätä ulos sieltä toimistolta parin tunnin välein, eikä ole pakollisia liikuntahetkiä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Jos lapsia hankkii niin pitää ymmärtää, että siihen kuuluu se että lapsia on tarvittaessa vietävä hammaslääkäriin ja lääkäriin. Lapsella on oikeus saada terveydenhoitopalveluja.
Jos tämä tuntuu liian vaikealta asialta, älä hanki lapsia.
Vilmat sun muut voi jättää omaan arvoonsa. Valokuvaus ei ole pakollinen.No esimerkiksi tää hammashoitoloiden katoaminen ei ollut kyllä ennustettavissa
Tai se ettei lääkäriin pääse
Kokoomus on ollut suosituimpia puolueita ja pm/vm-puolue vuosikymmeniä, mutta julkisten palvelujen huonontuminen ei muka ole ollut ennustettavissa?
Vai uskooko oikeistolaiset oikeasti, että palvelut paranevat, kun niistä leikataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kuskaaminen hammaslääkäriin? 2000-l alussa kyllä itse pyöräilin alle 10-vuotiaana itse hammaslääkäriin, joka sijaitsi kaupungin toisella laidalla. Vai onko lääkäri jossain toisessa kaupungissa tai lapsi tyyliin 5? Ottaako lasten toinen huoltaja osaa tuohon karuselliin? Jos ei, niin käske ottamaan.
Niin, eikös ap juuri sanonut että ei tätä kaikkea ennen tarvinnut vanhempien tehdä? Vaikka 20v sitten olisi ollut ok lapsen mennä itse, nykyään ei ole. Kun minä olin koulussa 90-luvun lopussa niin meidät vietiin sieltä taksilla hammastarkastukseen (matka n. 30km), mutta en kuvittele että enää nykyään olisi niin hyvää palvelua
Kun olin toisella luokalla vuonna vuonna 1990, hain yhdessä monen muun kanssa musiikkiluokalle. Meidät vietiin kesken koulupäivän TAKSILLA pääsykokeisiin ja takaisin. Vanhemmille ei tiedotettu mitään ja heille olikin hauska yllätys, kun kotiin tuli kirje jossa kerrottiin, että minut oli hyväksytty musiikkiluokille ja koulu alkaa x paikassa elokuussa 1991.
Kaksi vuotta sitten minä lähdin töistä kesken päivän, vein lapsen pääsykokeisiin, odotin siellä viiden vanhemman kanssa, ja sitten vein lapsen takaisin omaan kouluunsa. Poissaolot jouduin tekemään saman päivän iltana vielä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ah, "metatyö" – aikamme trendi-ilmaus. Yök.
No mutta palstan yökkäilijähän se siinä työssään.
Säälittää näiden "en minä mitään Wilma-viestejä lue" - vanhempien lapset. Siellä on kuitenkin kohtuullisen usein ainakin kolmen lapsen kanssa jotain, johon oikeasti pitää reagoida vastaamalla tai joka vaatii toimenpiteitä. Kuittaatko saako lapsesi tehdä sitä tai tätä. Ota mukaan nämä varusteet. Palauta xx lappu xx mennessä (oikeasti niiden papereiden pyörittely nykyaikana..).
Tänä tiistaina klo 15.44 tuli keskimmäisen opettajalta viesti otsikolla "Huomenna luistellaan!". Onneksi meillä on käyty jo talven mittaan ulkojäillä, mutta liekö oli monella vielä luistimet jossain varaston perukoilla. Minkäänlaista liikuntakalenteria ei ole kevätpuolelle tullut etukäteen.
Samoin tällä viikolla vanhimmalle tuli terveydenhoitajalta viesti "xx luokan terveystarkastukset". Viestin sisältö oli, että piti ko. viestin kautta ilmoittautua ensi viikolla alkaviin tarkastuksiin.
Kyllä se lopulta lasten nilkkaan olisi kalahtanut, jos en olisi ko. viestejä ollut kiinnostunut avaamaan. Erityisesti koskee pienempiä koululaisia, joilla ei ole vielä omaa Wilmaa käytössä. Asiat pitää vain huolehtia, isommat ottavat jo omaa vastuuta.
Laskin huvikseen, että esim. 5.-luokkalaisella, jolla ei ole mitään haasteita tai selvittelyjä, mikä lisäisi Wilma-viestien määrää, hänellä oli Wilmassa syksystä alkaen 19 tiedotetta ja 44 saapunutta viestiä. Kaikki siis koululta tullutta yleistä informaatiota kotiin. Kolmen lapsen kanssa tämä kertaantuu, vaikkakin osa tiedotteista on samoja. En edes halua muistaa sitä etäkoulukeväänä tullutta viestitulvaa.
Tähän päälle vielä kolmen lapsen harrastuksiin liittyvät wa-ryhmät suoltavat viestiä ja muuttuvia ohjeistuksia. Harrastussovellukset vaativat treeneihin ja turnauksiin liittyvät ilmoittautumiset joka treeniin erikseen. Ei siis ole iso juttu itsessään, mutta vaatii kuitenkin ajattelua (päästäänkö treeneihin, oliko jotain muuta päällekkäin, miten sovittiin treenikaverin kanssa kyydit..).
Tähän päälle tulee tietysti kaikki muu huolehtiminen. Ihan jo pelkkien kuhunkin kauteen sopivien vaatteiden ja liikuntavarusteiden haaliminen vaatii ajattelua, jos ei ole niin rahoissaan että voi marssia ensimmäiseen vastaantulevaan kauppaan ja hankkia kaikille kaikki aina uutena.
Jos lapsia on tehnyt ja saanut, niin mielestäni on lapsen oikeus, että vanhempi on kiinnostunut lapsen asioista. Siinä on nykypäivänä aika iso homma ainakin monilapsisessa perheessä, kun vanhempien työkin ottaa ison osan viikosta.
Varusteiden ja vaatteiden haaliminen on korona-aikana aika työlästä, kun ainakaan täällä Helsingissä ei todellakaan tee mieli pyörimään kauppoihin.
Joten ostan kaiken Torista tai Facebookin myyntiryhmistä. Ja myyn ylimääräiset myös siellä.
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää, jonka valitsit.
Ei, se on elämää jonka väenvängällä itsellesi tusasit. Toivottavasti varasit itsellesi siiträjån joka tekee muutakin 😜
Ja kaikki nämä ap:n luettelemat hommat ihan joka päivä. Itse en ainakaan päivittäisiä valokuvia tarvitsisi.
Aikaisemmin ei metatöitä ollut. Tai oli, mutta asiaa ei oltu tutkittu eikä termiä keksitty. Monessahan asiassa on näin. Silti juuri mammat täällä huutelee, että lol metatyö on trenditermi ja vähättelee sen merkitystä.
Noihan on ihan normaalia elämää. Miksi niitä pitää kutsua työksi?
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin ei metatöitä ollut. Tai oli, mutta asiaa ei oltu tutkittu eikä termiä keksitty. Monessahan asiassa on näin. Silti juuri mammat täällä huutelee, että lol metatyö on trenditermi ja vähättelee sen merkitystä.
Tällaista lapsiin liittyvää metatyötä ei ollutkaan ennen.
Yhteiskunnan palvelutkin palvelivat perheitä, nyt äidit palvelevat näitä palveluja.
Muistakaa myös ilkeät kommentoijat hei, että aika kultaa muistot. Itse olin teidän kanssa samaa mieltä (joskin osaan ilmaista asiat nätimmin tai pitää mölyt mahassa), kunnes lupauduin hoitamaan lapsenlapsiani 1 ja 5 v. Ajattelin, että kyllähän tässä kaksi lasta menee helposti, itse kuitenkin kasvattanut neljä lasta, kaikki syntyneet viiden vuoden sisään ja viihdyin kotiäitinä.
Ei huhhuh. 48h riitti muistuttamaan, miten totaalisen väsyttävää tuo voi olla. Enkä tarkoita edes sitä lastehoitoa, vaan juuri kaikkea lisätyötä. Eri paikoista pitää tarkistaa netistä mitä päiväkotiin tarvitaan, sieltä tulee suullista ohjetta lisäksi. Viisivuotiaalla yksi harrastus - temppujumppa, luulisi, että riittää kun kuskaa paikalle jumppatossut kourassa kuten ennen vanhaan. Kattia kanssa. Koronan takia aikuiset eivät saaneet saattaa, joten ryhmien vetäjät ilmoittivat tekstarilla äidille 10 minuutin vienti-ikkunan jolloin hakivat pihalta. Jos sen missasi, niin piti soittaa toiselle ohjaajalle, joka pyysi jotain toista hakemaan jne. Joten jottei vaan missas omaa 10 minuutin ikkunaa, hengaat autossa parkkipaikalla jo kitisevän taaperon ja into piukassa olevan 5 veen kanssa 20 minuuttia varmuuden vuoksi. Sama hakutilanteessa. Ja sitten tulee ohjeet. Ensi viikolla mukaan pitää tuoda kaksi kangaspalaa, eri värisiä ja eri tekstuuria. Jaa selvä. Yritän muistaa. Onneksi 48 menee suht nopeasti.
Naureskelin myös aikaisemmin sille, että miniä käyttää jotain sovellusta taaperon unien seuraamiseen. Mikä unelma se olikaan! Tosi helppoa tarkistaa että juu totta, aamupäikkärit jäi lyhyeksi joten kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan iltapäikkäreille. Helpotti tosi paljon ja tuon kauhean selvittely ja järkkäämisrumban jälkeen sun vanhemmille kyllä kaikki mahdolliset apuvälineet mukisematta.
Häpeä itse. Aloittajan tilanne oli kyllä vähän muuta kuin ilmaisista palveluista ruikuttamista.