Sote-alan työntekijä: jos palkanmaksusi keskeytetään helmikuusta, et saa työttömyysetuutta.
Toimin sote-alalla, ja tämä tieto annettiin meille työntekijöille tänään. Jos työnantajasi ei löydä sinulle korvaavaa työtä ja palkanmaksusi keskeytetään, et tule saamaan työttömyysetuutta, sillä keskeytyksen katsotaan johtuvan työntekijästä. Näin ollen, toivottavasti sinulla on elättäjä loppuvuodeksi.
Tämä niinkutsuttu "hyvinvointiyhteiskuntamme" on läpeensä mätä. Nyt viimeistään voi puhua täysin kontrollipiikistä, sillä jos et tuota ota, sinulta viedään oikeus työhösi sekä myös yhteiskunnan taloudellinen tuki. Et saa mitään. MITÄÄN.
Olen aivan puulla päähän lyöty.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedostin tämän heti. Onneksi on säästöjä, joten karenssi ei ole ongelma. Irtisanoudun heti jos työnantaja uhkaa lopettaa palkanmaksun. Jos siihen mennään, niin takaisin en mene vaikka polvillaan kerjäisivät! Ja jollekin valmiuslaille nauran räkäsesti. Sen kun vaikka kantavat työpaikalleni mutta sormeakaan en nosta![/quot
Minulta loppui määrä- aikaisuus ja uutta työtä en etsi, ennenkuin tämä kevät on mennyt. En ilmoittaudu edes työnhakijaksi. Pitäkööt rokotteensa ja valmiuslakinsa. Onneksi on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 rokotetta otettuna. Osastolla on 12 hoitajaa kierrossa ja näistä 12 hoitajasta 6 ei ole ottanut rokotetta ja heille tuli jo ilmoitus, että siirtyvät toisiin tehtäviin 1.2 alkaen.
Kysyttiin sitten 6 muuta hoitajaa, että onko tilalle tulossa uusia hoitajia niin samalla meille sanottiin, että meidän jäljellä olevien pitää joustaa siihen saakka kunnes nämä 6:den tilalle on saatu uudet hoitajat.
Minä ilmoitin siinä vaiheessa, että irtisanoudun.
Sain uuden paikan miehen firmasta (täysin toinen ala) ja vaihdan alaa nyt sitten. Työvelvollisuus lakkaa ensiviikolla, kun pidän jäljellä olevat lomat ja lähden menemään.Eikä mikään poikkeuslaki minua saa palaamaan töihin. Meen vaikka ennemmin vankilaan
Luovut oikeuksista ja asia hoidettu.
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Jos tietää ettei halua enää palata hoitoalalle ja samalla haluaa varmistaa ettei tule määräystä pakkotyöhon niin sairaanhoitajan oikeuksista luopuminen varmistaa asian. Sen jälkeen ei ole enää pelkoa että tarvitsisi vasten tahtoaan alan töitä tehdä.
Voi jumalau joku on pihalla. Luopua hoitajan oikeuksista 😂😂😂
Ja vaikka se olisikin mahdollista(ei ole) niin poikkeuslaissa varmaan katsottaisiin että "hei tämä on luopunut. Emme voi häntä käyttää" ootko oikeasti tyhymä vaan??
Sairaanhoitajan oikeuksista VOÌ luopua. Sen jälkeen häntä ei voi käyttää työntekijänä koska hänellä ei ole hoitajan oikeuksia.
Miten niistä luovutaan.? En ole enään alalla niin voisin luopua ettei tarvi palata.
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
31 § (20.3.2015/262)
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä rajoittaa laillistetun ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeutta taikka poistaa sen. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi peruuttaa ammatinharjoittamisluvan tai poistaa nimikesuojatun ammattihenkilön oikeuden käyttää asianomaista ammattinimikettä ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Eli Valviraan vaan kirjallinen ilmoitus asiasta. Saattaa onnistua ihan sähköpostillakin, en ole varma.
"Hakemus lähetetään osoitteella:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 43
00521 HelsinkiKäyntiosoite:
Ratapihantie 9
00520 HelsinkiYhteydenotot ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fiAmmattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9-11 puh: 0295 209 550"
No mutta, tuohan on oikein hyvä juttu! Moni vain ei taida tietää tästä... Siis hoitohenkilöistäkään.
Tilanne voisi suomessa muuttua jos ihmiset osaisi äänestää oikein ja rukoilla tän maan puolesta, Jumala voi muuttaa kaiken!
Ehkä vanhusten hoitolaitoksiin palkataan takaisin niitä laitoshuoltajia, joita on jo pitkän aikaa vähennetty minimiin ja siirretty heidänkin hommansa hoitajille. Hoitajilta vapautuisi sitten aikaa varsinaiseen hoitotyöhön. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne voisi suomessa muuttua jos ihmiset osaisi äänestää oikein ja rukoilla tän maan puolesta, Jumala voi muuttaa kaiken!
Oi ja voi. Äänestämmisellä ei ole mitään merkitystä. Suuret päätökset ja tulevaisuuden suunta on jo päätetty.
Ja vaikka onnistuisi äänestämään sinne muutaman vastarannan kiisken niin hekin pystyisivät pidättelemään älyttömiä päätöksiä korkeintaan vuoden.
Äänestämisellä vaikuttaminen on harhaa.
Minua ihmetyttää ja vähän harmittaa tässä kuviossa pari juttua.
Kaikella pyritään vain rokottamaan, vaikka maailmalla on jo käynyt selväksi, ettei se toimi.
Puhutaan valmiuslaista, vaikka se pitäisi varata lähinnä kovimpaan uhkaan. Ei valmiuslain tarkoitus ole pyrkiä rokottamaan, vaan suojata Suomea. Siihen kaikki ovat valmiita.
Vierailija kirjoitti:
Valmiuslaki tulee voimaan vain koska se on työnantajien etu. Hoitohenkilökuntaa on rajallisesti ja valmiuslain myötä heillä voidaan teetättää töitä kuten työnantaja haluaa ilman että työntekijä voi kieltäytyä. Samalla työnantajan ei tarvitse maksaa yhtä paljon ylityökorvauksia saati hälyrahoja kuin tällä hetkellä. Vain todella elämäänsä kyllästynyt nuori hakeutuu tulevaisuudessa alalle tai vanhempikaan alanvaihtaja. Mikä muu vaihtoehto työttömyydestä alkaen on parempi.
Siis tässä on esimakua kun yleisitovuus ei ole voimassa eli suurin osa on loimaan kassassa. Sitä saa mitä tilaa. Eli vedä takapuolesta tutkintotodistus ja neuvottele itse sopimus. Onnistuuko. Ei luulisi olevan vaikea ymmärtää kun etujanne jarruttaa nytkin hallituksessa yksi oman edun porvaripuolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 rokotetta otettuna. Osastolla on 12 hoitajaa kierrossa ja näistä 12 hoitajasta 6 ei ole ottanut rokotetta ja heille tuli jo ilmoitus, että siirtyvät toisiin tehtäviin 1.2 alkaen.
Kysyttiin sitten 6 muuta hoitajaa, että onko tilalle tulossa uusia hoitajia niin samalla meille sanottiin, että meidän jäljellä olevien pitää joustaa siihen saakka kunnes nämä 6:den tilalle on saatu uudet hoitajat.
Minä ilmoitin siinä vaiheessa, että irtisanoudun.
Sain uuden paikan miehen firmasta (täysin toinen ala) ja vaihdan alaa nyt sitten. Työvelvollisuus lakkaa ensiviikolla, kun pidän jäljellä olevat lomat ja lähden menemään.Eikä mikään poikkeuslaki minua saa palaamaan töihin. Meen vaikka ennemmin vankilaan
Luovut oikeuksista ja asia hoidettu.
Ai hoitajan oikeuksista?
Ookko vähän pihalla 😂😂😂
Jos tietää ettei halua enää palata hoitoalalle ja samalla haluaa varmistaa ettei tule määräystä pakkotyöhon niin sairaanhoitajan oikeuksista luopuminen varmistaa asian. Sen jälkeen ei ole enää pelkoa että tarvitsisi vasten tahtoaan alan töitä tehdä.
Voi jumalau joku on pihalla. Luopua hoitajan oikeuksista 😂😂😂
Ja vaikka se olisikin mahdollista(ei ole) niin poikkeuslaissa varmaan katsottaisiin että "hei tämä on luopunut. Emme voi häntä käyttää" ootko oikeasti tyhymä vaan??
Sairaanhoitajan oikeuksista VOÌ luopua. Sen jälkeen häntä ei voi käyttää työntekijänä koska hänellä ei ole hoitajan oikeuksia.
Miten niistä luovutaan.? En ole enään alalla niin voisin luopua ettei tarvi palata.
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
31 § (20.3.2015/262)
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä rajoittaa laillistetun ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeutta taikka poistaa sen. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voi peruuttaa ammatinharjoittamisluvan tai poistaa nimikesuojatun ammattihenkilön oikeuden käyttää asianomaista ammattinimikettä ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Eli Valviraan vaan kirjallinen ilmoitus asiasta. Saattaa onnistua ihan sähköpostillakin, en ole varma.
"Hakemus lähetetään osoitteella:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
PL 43
00521 HelsinkiKäyntiosoite:
Ratapihantie 9
00520 HelsinkiYhteydenotot ammattioikeusasioissa:
Ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen terhikki(at)valvira.fiAmmattioikeusryhmän puhelinajat ovat arkisin klo 9-11 puh: 0295 209 550"
No mutta, tuohan on oikein hyvä juttu! Moni vain ei taida tietää tästä... Siis hoitohenkilöistäkään.
Minä olen jo poistanut oman ammattioikeuteni. Olen siis sh, mutta kouluttauduin uudelleen ja työskentelen nyt ihan eri alalla. Poistin ammattioikeuteni, kun näytti siltä, että korona leviää ja tulee valmiuslaki käyttöön vuonna 2020. En missään nimessä mene enää kuin kilon palasina terveydenhuollon töihin.
Enjoy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiuslaki tulee voimaan vain koska se on työnantajien etu. Hoitohenkilökuntaa on rajallisesti ja valmiuslain myötä heillä voidaan teetättää töitä kuten työnantaja haluaa ilman että työntekijä voi kieltäytyä. Samalla työnantajan ei tarvitse maksaa yhtä paljon ylityökorvauksia saati hälyrahoja kuin tällä hetkellä. Vain todella elämäänsä kyllästynyt nuori hakeutuu tulevaisuudessa alalle tai vanhempikaan alanvaihtaja. Mikä muu vaihtoehto työttömyydestä alkaen on parempi.
Siis tässä on esimakua kun yleisitovuus ei ole voimassa eli suurin osa on loimaan kassassa. Sitä saa mitä tilaa. Eli vedä takapuolesta tutkintotodistus ja neuvottele itse sopimus. Onnistuuko. Ei luulisi olevan vaikea ymmärtää kun etujanne jarruttaa nytkin hallituksessa yksi oman edun porvaripuolue.
Mitä sä selität?
Eipä ole esim Tehyä ja superia kiinnostanut jäsentensä etu. Moni hoitaja varmaan saisi muitta mutkitta neuvoteltua itselleen nykyistä paremman sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja alaa vaihtanut. Mikäli tulisi tällainen tilanne, että minut nykyisestä työstäni raahattaisiin hoitoalalle takaisin, niin luopuisin oikeuksistani toimia hoitajana. Rokotteet olen ottanut, mutta ei minua voi laittaa tekemään töitä alalla, josta lähdin pois ihan omasta tahdostani. Ei todellakaan voi laissa määrätä tekemään töitä vain siksi kun on koulutus siihen, sama asia kun otettaisiin mistä tahansa muulta alalta ihmisiä hoitajien pikakurssille ja töihin.
Minua kiinnosta tietää että mitä sitten käy jos ei vain mene töihin vaikka tulisi valmiuslaki ja käsketään?
Tuleeko ne kotoa väkivalloin hakemaan ja vie sairaalalle?
Jossainhan on mainittu mitä siitä on rangaistuksena. Mutta missä?
Sakkorangaistus, jos ankarampaa ei ole jossain muussa laissa säädetty. On mainittu Valmiuslain lopussa eli 31§;ssä.
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta
1) jättää noudattamatta työnvälityspakkoa koskevan 91 §:ssä säädetyn velvollisuuden, irtisanomista koskevan 94 §:ssä säädetyn velvollisuuden tai työehtoja koskevan 101 §:n 1 momentissa säädetyn velvollisuuden,
2) laiminlyö täyttää 95 §:n nojalla määrätyn työvelvollisuuden tai 116 §:n nojalla määrätyn väestönsuojeluvelvollisuuden tai laiminlyö 104 §:ssä säädetyn velvollisuuden siirtyä,
3) laiminlyö täyttää 45, 63, 78, 86, 110, 112, 113, 117, 119 tai 122 §:n nojalla määrätyn luovutusvelvollisuuden tai 111 §:n nojalla määrätyn suorittamisvelvollisuuden taikka
4) rikkoo 115 tai 118 §:n nojalla annettua liikkumis- tai oleskelukieltoa tai -rajoitusta,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, valmiuslakirikkomuksesta sakkoon.
Minulla on rokotteet, mutten hyväksy tällaista toimintaa. Ihmisten keholliseen itsemääräämisoikeuteen puututaan vastoin Nurnbergin lakia ja YK:n ohjetta.
Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi rokote, jolla hoitohenkilökunta ei tartuttaisi tautia potilaaseen. Toimi on turha, tällä pestään kädet vastuusta. Näytetään, että tehdään jotakin, vaikka sillä ei ole todellista merkitystä.
Laki vietiin liian nopealla aikataululla läpi. En hyväksy sitä, että moni kansanedustaja ei ollut äänestämässä. Vaalit ovat tärkeämmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain kun nyttenkin painetaan hommia alimiehityksellä, eikä sijaisia saa mistään, että mites sitten kun kahdeksasta vakituisesta hoitajasta puuttuu kaksi?
Otetaan valmiuslaki käyttöön ja ne 6 hoitajaa tekee pidempää työpäivää eikä lomia tai vapaapäiviä tarvitse antaa. Problem solved.
t. hallitus
Voi varmaan pakottaa hoitajat notkumaan työpaikan tiloissa, mutta entä jos ne menee jonnekin vessaan tai muualle nukkumaan/nakkisuojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain kun nyttenkin painetaan hommia alimiehityksellä, eikä sijaisia saa mistään, että mites sitten kun kahdeksasta vakituisesta hoitajasta puuttuu kaksi?
Otetaan valmiuslaki käyttöön ja ne 6 hoitajaa tekee pidempää työpäivää eikä lomia tai vapaapäiviä tarvitse antaa. Problem solved.
t. hallitusVoi varmaan pakottaa hoitajat notkumaan työpaikan tiloissa, mutta entä jos ne menee jonnekin vessaan tai muualle nukkumaan/nakkisuojaan.
Sitten saa sakot.
Hieman pelkäään Suomen puolustuskykyä, jos nuorien miehien sydän ei kestä.
Kovakuntoisia ammattiurheilijoita on kaatunut liikaa maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. hallitusVoi varmaan pakottaa hoitajat notkumaan työpaikan tiloissa, mutta entä jos ne menee jonnekin vessaan tai muualle nukkumaan/nakkisuojaan.
Sitten saa sakot.
Entä jos selkä kipeytyy? Ei voi todistaa..., etteikö olisi kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten saa sakot.
Entä jos selkä kipeytyy? Ei voi todistaa..., etteikö olisi kipeä.
Sitten hakee sairaslomaa.
Ei tuollaisesta pidäkkään saada mitään ansiosidonnaista yms. Palkanmaksu on "keskeytetty", ei lopetettu. Sinä voit itse vaikuttaa jatkumiseen...
Voit myös erota, kärsiä karenssin ja jatkossa haastatteluissa mainita olevasi vaikea ihminen ja v****mainen ämmä, niin työttömyyspäivärahoilla voinee jatkaa, jos ei varsinkaan ole piikkiä.
Heleppoa. Aamulla puali pulloa kossua. Alkoholismi on sairaus ja mieluummin kännis kotona ku paskaduunis 😉
Rukoilen joka ilta hoitajille voimaa pitää linja. Naiset raukkamaisesti etulinjassa, mutta niin paljon riippuu teistä. Pysykää rohkeina. Meitä on paljon, jotka tukee teitä. Suomi on laittomassa tilassa.
Minua kiinnosta tietää että mitä sitten käy jos ei vain mene töihin vaikka tulisi valmiuslaki ja käsketään?
Tuleeko ne kotoa väkivalloin hakemaan ja vie sairaalalle?
Jossainhan on mainittu mitä siitä on rangaistuksena. Mutta missä?